یادگیری اثربخش منجر به توسعه و ارتقای عملکرد کارکنان در سازمان میشود. کارکنان، مهمترین عامل کلیدی برای توسعه و موفقیت سازمان هستند که در عصر حاضر، به عنوان یک مزیت رقابتی در صنایع از آن یاد میشود. در این زمینه، خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با شیما صادقیزاده، رئیس آموزش و توسعه سرمایه انسانی شرکت فولاد بوتیای ایرانیان به گفتوگو نشسته است که متن کامل آن را در ادامه میخوانید:
جایگاه و اهمیت آموزش در شرکتهای معدنی و فلزی ایران را چگونه ارزیابی میکنید؟
با توجه به اینکه در عصر نیم عمر اطلاعات و اقتصاد دانش به سر میبریم، کارکنان مهمترین عامل کلیدی برای توسعه و موفقیت سازماناند. بنابراین سازمانها باید به صورت پیوسته برای توانمندسازی و توسعه نیروهای انسانی خود سرمایهگذاری کنند. آموزش، مهمترین عامل در تقویت و توسعه نیروی انسانی به شمار میرود و مزیت رقابتی صنایع پیشرو این است که بتوانند نیروهای انسانی خود را به یک سرمایه سازمانی تبدیل کنند. در واقع به دلیل اهمیت مهم و توجه به جایگاه و حفظ نگهداشت نیروی انسانی، این واحد در شرکت با عنوان واحد «سرمایه انسانی» نامگذاری شده است. بنابراین صنایع معدنی و فلزی، به منظور ارتقای سطح کیفی محصول و افزایش بهرهوری سازمان به عنوان مزیت رقابتی خود، باید بر تقویت نیروهای انسانی متمرکز باشند. یکی از مهمترین راهکارها برای رشد نیروی انسانی، آموزش و یادگیری است. در این زمینه، با داشتن برنامه توسعه فردی، میتوان شایستگیهای مرتبط با هر فرد را متناسب با شغل مربوطه و در راستای اهداف سازمانی ارتقا داد و به رشد فردی، تیمی و سازمانی آنها کمک میکند. همچنین این امر موجب میشود که همکاران با انگیزه و توانمندی بیشتری کارراهه شغلی خود را در سازمان طی کنند.
شرکت فولاد بوتیای ایرانیان در خصوص بهرهوری نیروی انسانی چه عملکردی داشته است؟
بهرهوری سازمان ارتباط مستقیم با بهرهوری نیروی انسانی دارد. هر قدر نیروی انسانی ما دارای شایستگیهای بیشتری باشد، کارایی بیشتری در مجموعه خواهد داشت و هر قدر نیروی انسانی کارآمدتر باشد، قطعا بهرهوری سازمان افزایش پیدا میکند. برای ارتقای بهرهوری نیروی انسانی، شرکت فولاد بوتیای ایرانیان برنامههای متفاوتی را عملیاتی کرده است. در واقع این شرکت، با شناسایی نیازهای آموزشی بدو استخدام، ضمن خدمت، تدوین برنامههای توسعه و اجرای آن با شیوههای نوین آموزشی مسیر را برای رشد و توسعه نیروهای انسانی هموار کرده است. این مهم به رشد فردی، تیمی، سازمانی آنها کمک میکند. همچنین این امر موجب میشود که همکاران با انگیزه و توانمندی بیشتری کارراهه شغلی خود را در سازمان طی کنند. علاوه بر این موارد، مباحث انگیزشی نیز در این میان وجود دارد که به صورت مستقیم در افزایش انگیزه و بهرهوری نیروی انسانی در شرکت ما تاثیرگذارند. برای مثال، پرداخت کارانه روشی از سیستم پاداشدهی است که سازمانها برای ارتقای سطح انگیزه در بین کارکنان خود از آن استفاده میکنند. در واقع کارکنان به این موضوع آگاهاند که تلاش بیشتر و انگیزه بالای آنها برای افزایش تولید از سوی سازمان بیپاسخ نمیماند و متناسب با آن و منطبق با روش اجرایی مصوب، پاداشی با عنوان کارانه دریافت میکنند. تامین امکانات رفاهی و ورزشی، اهدای کمک هزینه سفر، اهمیت دادن وافر به سلامت و ایمنی همکاران، تامین وسایل حفاظت فردی و ایجاد محیط کاری مطلوب و ایمن گامهایی موثر در این مسیر به شمار میآیند.
این شرکت چه تعداد از کارکنان بومی و غیربومی را به کار گرفته است؟
مجتمع فولاد بوتیای ایرانیان از چندین کارخانه تشکیل شده که کارخانه گندلهسازی و فولادسازی آن به بهرهبرداری رسیده است. همچنین پروژههایی همچون احداث کارخانه کنسانتره، احیای مستقیم، نیروگاه سیکل ترکیبی ۴۵۰ مگاوات، آب و فاضلاب شهر کرمان در حال اجرا است. تولید محصول با کیفیت و تبدیل شدن به سازمان یادگیرنده و یاددهنده بخشی از خطمشی شرکت فولاد بوتیای ایرانیان است و در این راستا با جذب نیروهای بومی و توسعه آنها در کنار افراد خبره گامی موثر در رشد این صنعت در استان کرمان برداشته است. این شرکت در این راستا، با جذب نیروهای انسانی بومی و توسعه آنها در کنار افراد خبره، گامی موثر در رشد این صنعت در استان کرمان برداشته است.
گفتنی است که فقط ۲ درصد از نیروهای سازمان غیربومیاند که از مدیران مجرب و متخصص صنایع فولادسازی کشور محسوب میشوند.
تفاوتها و مزیتهای دورههای آکادمیک در مقایسه با دورههای کاربردی و حین کار چیست؟
آموش یکی از راههای یادگیری (learning) است و یادگیری در محیط کار باید یک فرایند باشد، نه یک فرآورده. همانطور که مستحضر هستید، گواهینامه «ISO10015:1999» یک استاندارد مدیریت کیفیت ـ راهنماییها برای مدیریت شایستگی و توسعه کارکنان است و شرکت فولاد بوتیا ۶ سال پیش موفق به اخذ این گواهینامه شده و تمامی برنامههای آموزش و توسعه کارکنان خود را بر مبنای آن اجرا میکند.
نگاه ما، مطابق با استاندارد نامبرده، مبتنی بر ارتقای سطح شایستگیها در سه حیطه دانش، مهارت و نگرش است. پیکره دانش، مجموعه مفاهیم، اصول و محتواهایی است که یک حوزه را شکل میدهد و در واقع بیشتر مشمول همان آموزشهای آکادمیک میشود و در صنعت بیشترین کاربرد را در تدوین برنامههای بدو استخدام دارد. بنابراین، در ادامه، به منظور پرورش یک فرد متخصص و ماهر در یک حوزه تخصصی نیاز به برنامههای یادگیری به صورت کاربردی با روشهای نوین آموزشی ،(on the job training)داریم که میتوان از شیوههای یادگیری همچون آموزش حین کارکوچینیگ، منتورینگ، دانشی، با مفاهیم اولیه آشنا میشویم اما در آموزشهای مهارتی، این دانش باید به یک مهارت و توانایی استفاده از آن تبدیل شود و فرد، با تدوین سرفصلها و روشهای یادگیری در زمان مناسب، توانایی و مهارت لازم در انجام کار را به دست آورد.