سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۵:۳۱ /دوشنبه/۱ اردیبهشت ۱۴۰۴
زمان انتشار: ۵:۳۱ /شنبه/۲۲ تیر ۱۳۹۸

رشد 100 درصدی شاخص بالتیک در 3 ماهه دوم 2019؛

جو مثبت، به رشد بیشتر نرخ کشتیرانی کمک خواهد کرد

در حالی که در 3 ماهه اول سال 2019، شاخص بالتیک دوره رکود را سپری می‌کرد و کشتیرانی رونق چندانی نداشت، طی 3 ماهه دوم، این شاخص بیش از 100 درصد رشد کرد و اکنون به بالای 1300 واحد رسیده است.

در حالی که در ۳ ماهه اول سال ۲۰۱۹، شاخص بالتیک دوره رکود را سپری می‌کرد و کشتیرانی رونق چندانی نداشت، طی ۳ ماهه دوم، این شاخص بیش از ۱۰۰ درصد رشد کرد و اکنون به بالای ۱۳۰۰ واحد رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، طی ۳ ماه دوم ۲۰۱۹ میلادی، شاخص کالاهای خشک بالتیک به روند رو به رشد خود ادامه داد و طی این مدت ۶۸۰ واحد افزایش یافت. این میزان رشد ۱۰۰ درصدی، طی ۳ سال اخیر بی‌سابقه بوده است. رکورد بیشترین میزان رشد در این شاخص طی ۳ ماه، به اوایل سال ۲۰۱۶ بازمی‌گردد؛ زمانی که شاخص بالتیک با بیش از ۱۲۰ درصد رشد، از ۳۱۷ واحد به بیش از ۷۰۰ واحد رسیده بود. نمودار ۱، تغییرات شاخص بالتیک در ۳ ماهه دوم سال ۲۰۱۹ میلادی را نشان می‌دهد.

به این ترتیب، به نظر می‌رسد پس از رکود انتهای سال ۲۰۱۸ میلادی و ۳ ماهه اول میلادی سپری شده، حمل و نقل کالاهای خشک از مسیر دریایی با رونق خوبی مواجه شده است. عمده رشد شاخص بالتیک، در حال حاضر متاثر از تقاضای بالای جهانی به ویژه از سوی کشور چین برای سنگ آهن بوده که منجر به صعود نرخ کشتیرانی شده است.

همچنان مجتمع‌های فولادی در چین، به دنبال مقادیر زیادی ماده اولیه هستند تا سقف تولید خود را افزایش دهند؛ چرا که هم‌اکنون برنامه اصلی دولت چین برای جبران کاهش رشد اقتصادی، توسعه صنعت ساخت و ساز در این کشور است که به مقادیر زیادی فولاد نیاز دارد. ذخایر سنگ آهن موجود در بنادر چین، همچنان رو به کاهش هستند که این امر منجر شده تا تقاضای جدی برای حمل و نقل دریایی از ناحیه چین وجود داشته باشد.

از طرفی، قیمت نفت نیز طی یک ماه گذشته، حداقل ۸ درصد رشد داشته است که این عامل نیز به صعود هزینه حمل و نقل دریایی کمک کرده است. بروز برخی تنش‌های جدی در خلیج فارس، سبب شد تا نگرانی‌های جدی در زمینه عرضه نفت به وجود آید. علاوه بر آن، انفجار چند نفتکش در این منطقه، سبب بالا رفتن پریمیوم‌های حمل و نقل دریایی در این منطقه شده است و این امر یکی از عوامل دیگری بود که باعث افزایش شاخص بالتیک شد.

با تشدید مجدد جنگ تجاری، فضای منفی در تجارت بین‌المللی حاکم شده که به ویژه منجر به کاهش جدی صادرات آمریکا و چین به یکدیگر شده است. کارشناسان، دور دوم جنگ تجاری که با وضع تعرفه سنگین ۲۰۰ میلیارد دلاری آمریکا به کالاهای چینی آغاز شد را عامل اصلی افت شدید قیمت نفت در ماه مِی می‌دانند؛ عاملی که اکنون به نظر می‌رسد اثر آن در حال تعدیل شدن است. با این وجود، به نظر می‌رسید شرایط همچنان برای بهبود کشتیرانی در حال بهتر شدن است.

اخیرا، اخباری در خصوص اراده دونالد ترامپ برای توافق با چین منتشر شده که می‌تواند خبر خوبی برای رشد بیشتر شاخص بالتیک باشد؛ چرا که در صورت تلطیف تنش‌های تجاری و رونق دوباره تجارت، تقاضا برای کشتی‌ها افزایش خواهد یافت. بازگشت چین و آمریکا به پای میز مذاکره، جو مثبتی برای اقتصاد جهانی ایجاد می‌کند که به کمک آن بسیاری از کسب و کارها را نیز از حالت بالاتکلیفی خارج خواهد کرد و در نتیجه محرک خوبی برای تداوم روند مثبت حمل‌ونقل دریایی باشد.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه:

۱۰:۰۸ /یکشنبه/۲۴ فروردین ۱۴۰۴

مدیرعامل گروه فولاد مبارکه:

۸:۳۲ /شنبه/۲۵ اسفند ۱۴۰۳

به منظور ساخت پروژه «Development Road»،

۱۱:۵۴ /یکشنبه/۲۸ بهمن ۱۴۰۳

به همت کارکنان شرکت لکوموتیو ریل اروند حاصل شد؛

۱۴:۱۳ /دوشنبه/۱ بهمن ۱۴۰۳

محسن نادری، مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۱۱:۲۸ /یکشنبه/۱۸ آذر ۱۴۰۳

محسن نادری، مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

۵:۱۳ /شنبه/۵ خرداد ۱۴۰۳

محسن نادری، مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۵:۲۰ /شنبه/۱۳ خرداد ۱۴۰۲

حسن رحیمی‌نژاد، مدیرعامل شرکت نوین ارزش در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۱۸:۵۵ /شنبه/۲۶ آذر ۱۴۰۱

حامد کلانتری، مدیرعامل شرکت نوآوران ابتکار احسان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۱۹:۵۳ /چهارشنبه/۲ آذر ۱۴۰۱

محسن نادری، مدیرعامل شرکت مدیریت بین‌المللی همراه جاده ریل دریا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

۱۷:۰۳ /چهارشنبه/۱۸ آبان ۱۴۰۱

روح‌اله ملکی، مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی زرین راه وطن طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۱۲:۰۶ /شنبه/۵ خرداد ۱۴۰۳

طی سال‌های 23-2011 صورت پذیرفت؛

۵:۳۲ /سه شنبه/۲ بهمن ۱۴۰۳

صعود شاخص بالتیک پانامکس

۱۲:۰۵ /جمعه/۱۸ خرداد ۱۴۰۳

بهبود نرخ کشتیرانی در 2 ماه اخیر

۱۴:۵۰ /شنبه/۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

وضع قوانین زیست‌محیطی جدید در دریاها؛ محرک هزینه‌های حمل

۹:۰۸ /شنبه/۲۲ دی ۱۳۹۷
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

مشاور رئیس هیئت‌عامل ایمیدرو:

۶:۱۰ /شنبه/۱۵ شهریور ۱۳۹۹

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1404/01/31

250417

فلزات آنلاین

1404/01/31

936636

فلزات آنلاین

1404/01/31

1427243

فلزات آنلاین

1404/01/31

1167989

فلزات آنلاین

1404/01/31

29636

فلزات آنلاین

1404/01/31

18200

فلزات آنلاین

1404/01/31

44897

فلزات آنلاین

1404/01/31

65608

فلزات آنلاین

1404/01/31

49801

فلزات آنلاین

1404/01/31

44683

فلزات آنلاین

1404/01/31

39489

فلزات آنلاین

1404/01/31

37093

فلزات آنلاین

1404/01/31

36366

فلزات آنلاین

1404/01/31

43793

فلزات آنلاین

1404/01/31

40327

فلزات آنلاین

1404/01/31

61527

فلزات آنلاین

1404/01/31

34296

فلزات آنلاین

1404/01/31

45170

فلزات آنلاین

1404/01/31

56661

فلزات آنلاین

1404/01/31

6564400