با شروع فصل تابستان و اوج گرما در ایران، مصرف برق نیز بهشدت افزایش پیدا میکند که نیاز به رشد تولید در این بخش احساس میشود. مس بهعنوان پرمصرفترین فلز در صنعت برق، بهنظر میرسد که در تابستان دچار افول شدید بازار شده و بسیاری از محصولات مسی در بورس کالا ایران بدون متقاضی و معامله باقی میمانند.
بهطوری که شرکت ملی صنایع مس ایران در سومین هفته متوالی مفتول را بدون معامله پشت سر گذاشت و همانند هفتههای گذشته، مقدار کمی از کاتد این شرکت به فروش رفت. بهطوری که درآمد شرکت ملی مس تنها ۳۴ میلیارد تومان از فروش محصول بوده است.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، نمودار ۱ نشان میدهد با وجود عرضه ۲۳ هزار ۳۲۰ تنی شرکت ملی صنایع مس ایران در بورس کالا، کلا ۳ هزار و ۶۸۰ تن تقاضا برای محصولات آن وجود داشت و تنها یک هزار و ۴۴۰ تن معامله صورت گرفت.
۲۰ هزار تن از عرضه شرکت مس را دو نوع سرباره تشکیل دادند که تنها یک هزار تن تقاضا و معامله برای آن ثبت شد. کاتد مس نیز از سوی این شرکت به میزان ۳ هزار تن عرضه شد که در مقابل آن ۲ هزار و ۵۶۰ تن تقاضا وجود داشت، اما در نهایت ملی مس توانست ۳۲۰ تن از این محصول را به فروش برساند. مفتول نیز دیگر محصولی بود که شرکت مس اقدام به عرضه ۲۰۰ تنی اولیه آن کرد که میتوانست تا یک هزار تن افزایش دهد، اما این محصول نیز بدون متقاضی و معامله از رینگ بورس پایین آمد.
با این حال یک محصول ملی مس در بورس کالا همچنان پرمتقاضی دیده میشود، کنسانتره مولیبدن است. این محصول با گریدهای گوناگون به میزان ۱۲۰ تن عرضه شد که به همین مقدار تقاضا داشت و معامله نیز صورت گرفت.
کاتد شرکت ملی مس با قیمت پایه ۶۸۱ هزار و ۹۱ ریال بهازای هر کیلوگرم عرضه شده بود که با همین قیمت معامله صورت گرفت و فملی از محل فروش کاتد، درآمد ۲۱ میلیارد و ۷۹۵ میلیون تومانی را کسب کرد.
این شرکت همچنین کنسانتره مولیبدن را به قیمت متوسط یک میلیون و ۶۳ هزار و ۶۳۶ ریال عرضه کرد که قیمت معامله نیز به همین مقدار بود و شرکت مس توانست ۱۲ میلیارد و ۷۷۰ میلیون تومان از محل فروش کنسانتره مولیبدن کسب کند. قیمت پایه مفتول نیز ۷۰۴ هزار و ۲۱۸ ریال بود که شرکت مس نتوانست درآمدی از این محصول داشته باشد. با این حال درآمد حاصل از فروش سرباره برای این شرکت ۱۱۹ میلیون تومان بود.
شرکت مس که توانسته بود سه ماه درخشان را در بهار از نظر فروش تجربه کند، با توجه به تقاضای موجود، اگر نتواند با فروش داخلی به کسب درآمد بپردازد، باید به فکر صادرات باشد و بازارهای صادراتی خود را بیش از گذشته تقویت کند. البته تجربه سالهای گذشته نشان داده اگر مجوزها با سرعت صادر شوند، این شرکت بازارهای خوبی در سطح بینالملل خواهد داشت.