وضعیت آموزش در کشورهای توسعه یافته را چگونه ارزیابی می کنید؟
مسئله حائز اهمیت و قابل توجه برای کشورهای صنعتی یا همان کشورهای توسعهیافته این است که آنها به نتایج بلندمدت اقتصادی توسعه آموزش و مهارتهای انسانی نیروی کار پی بردهاند و از نقش سرمایهگذاری در آموزش و توسعه زیرساختهای مرتبط با آن برای نیروی کار قبل و حین ورود به بازار کار آگاهی کامل دارند. وضعیت آموزش در کشورهای صنعتی به نحوی است که هر ساله روندهای نوینی را در توسعه آموزش خلق و اجرا میکنند. بهویژه که چالشهای عصر حاضر همانند مسئله کرونا و یا تغییرات سریع و پرشتاب تکنولوژی که اصطلاحا حرکت بر لبه دانش (Edge of knowledge) نامیده میشود، نیازمند توسعه سرمایه انسانی و فراگیری مهارتهای علمی و کاربردی متناسب با آن است. بیان این مسئله از این منظر حائز اهمیت است که نگرش این دسته از کشورها به مقوله تربیت سرمایه انسانی بسیار استراتژیک، بلندمدت و متناسب با نیازهای تولید شده در مسیر توسعه خود است. چراکه بدون در نظر گرفتن آموزش و توانمندسازی عملا فعل توسعه محقق نمیشود و این مقوله به شکل استراتژیکی با سایر مقولههای توسعه اعم از فناوری، اقتصاد، صنعت و حتی فرهنگ عجین و در هم تنیده شده است.
توضیحاتی درباره جایگاه و اهمیت آموزش در شرکتهای معدنی و فلزی ایران بفرمایید
صنعت معدن و صنایع فلزی بر پایه دانش و تکنولوژی استوار است. به نحوی که این وابستگی ارتباط مستقیمی با میزان بهرهوری در این صنعت داشته و میتواند تغییر عظیمی را در میزان تولید و کیفیت محصولات ایجاد کند. زمانی که صحبت از تکنولوژی و دانش به میان میآید، بدیهی است که مسئله آموزش جزو جداییناپذیر آن است چراکه در نهایت این نیروی انسانی است که باید مهارتها و توانایی لازم برای بهرهمندی از آن را کسب کند. در ایران نیز اگرچه از لحاظ فناوری فاصله با کشورهای توسعهیافته وجود دارد اما مقوله توانمندسازی و آموزش نیروی انسانی چه در سطح تربیت مدیران و راهبران این عرصه و چه در سطح نیروی کار متخصص مغفول نمانده است و صنایع بهویژه شرکتهای بزرگ معدنی و صنعتی کشور در زمینه توسعه سرمایه انسانی و ایجاد زیرساختهای لازم برای آن قدمهای موثر و اثرگذاری را برداشتهاند. بهویژه که نیاز راهبردی به این مقوله با توجه به توسعه گام به گام این شرکتها در نگرش مدیران کشور ایجاد شده است. در حال حاضر نیز ما شاهد این مسئله هستیم که شرکتها با ورود فناوریها، تجهیزات و ماشینآلات نسبتا بروز دنیا چه در حوزه معدن و چه در سایر حوزههای وابسته با برنامهریزی صحیح نیروی انسانی در جهت توانمندسازی و تربیت آنها اقدام میکنند و حتی با اعزام نیروی کار متخصص به خارج از کشور مقدمات کسب دانش لازم را برای خود ایجاد میکنند. نتیجه اینکه توسعه پایدار در آموزش و توانمندسازی سرمایه انسانی نیاز امروز کشور است و ضرورت آن بهویژه برای بخش خصوصی کشور ایجاد شده است.
شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان چه رویکری در زمینه آموزش نیروی انسانی اتخاذ کرده است؟
توسعه آموزشهای مهارت محور، بهرهمندی از شیوههای نوین آموزشی که در انتقال دانش و تجربه به شکلی اثربخش عمل کنند، دو مقوله (Upskilling) و (Reskilling) از رویکردهای قابل توجه بهویژه در بخشهای تخصصی هلدینگ است که در نقشه راه برنامهریزی توسعه سرمایه انسانی ترسیم شده است. همچنین با توسعه و گسترش فعالیتهای هلدینگ ضرورت داشته تا مسائل مرتبط با توانمندسازی نیروی انسانی در سطح مدیران و نیروی متخصص مورد توجه قرار گیرد و این مسئله به عنوان ماموریت واحدهای متولی این امر در نظر گرفته شده است.
هلدینگ ماهان برای آموزش نیرویهای بومی چه تمهیداتی اندیشیده است؟
هلدینگ ماهان در بخش آموزشهای مرتبط با نیروی انسانی بومی خود در اولویت نخست توسعه زیرساختهای لازم را در محل مجتمعها مورد توجه قرار داده است؛ توسعه ابزارها و فضای آموزشی لازم خود نقش بسزایی را در اثربخشی فعالیتهای آموزشی ایفا کرده است، چراکه معتقدیم توجه هر چه بیشتر به این مقوله به نحو قابل توجهی ما را در تحقق برنامهریزیهای صورت گرفته یاری کرده است. همچنین برنامهریزی توسعه آموزش به نحوی صورت گرفته است تا از تجربیات مدیران و متخصصان با تجربه بومی استانها در توانمندسازی نیرو کار جوان فعال در مجتمعها بهره لازم گرفته شود و همین امر باعث شده است تا ارتقا مهارتهای کارکنان چه در زمینه مهارتهای تخصصی و فنی و چه مهارتهای رفتاری و متناسب با فرهنگ و ارزشهای سازمانی صورت پذیرد.
هلدینگ صنایع و معادن ماهان در ترسیم نقشه راه توسعه و توانمندسازی نیروی انسانی خود از تیمهای کاری متخصص در حوزه خود و همچنین صاحبان تفکر در شیوههای نوین آموزشی بهره میگیرد. ماموریت تیمهای کاری انتقال دانش و تجربه و همکاری با گروه آموزش و توانمندسازی با هدف طراحی برنامههای آموزشی مهارت محور است.
شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان چه تعداد از کارکنان بومی و غیربومی بهره گرفته است؟
بخش اعظمی از کارکنان مجتمعهای معدنی و صنعتی ما را در شهرستانها، کارکنان بومی تشکیل میدهند. با توجه به استراتژیهای پیشرو و تاکیدات ریاست گروه مالی گردشگری در سال تولید و اشتغالآفرینی، در سایر حوزههای جغرافیایی سرمایهگذاری، توسعه اشتغال و بهرهمندی از نیروی کار جوان و بومی آنجا همواره در اولویت نخست استراتژیهای هلدینگ است. البته در این مقوله تجارب ارزشمندی را در مجتمع احیا استیل فولاد بافت در اختیار داریم، چراکه در زمینه جذب و بهکارگیری نیروی انسانی متخصص بومی با برگزاری آزمونهای استخدامی و پس از آن برنامهریزی آموزشی برای ارتقا مهارتهای بدوخدمت آنها عملکرد خوبی داشتهایم.
این شرکت تا چه میزان از نخبگان دانشگاهی در بخشهای مختلف مجموعه بهره گرفته است؟
این شرکت در بخشهای تصمیمگیری از مدیران جوان با تحصیلات دانشگاههای معتبر کشور و خارج از کشور بهره گرفته است و همچنین در بخشهای تصمیمسازی و کارشناسی، نخبگان جوان دانشگاههای معتبر داخلی را با هدف توانمندسازی و توسعه استراتژیهای جانشینپروری خود به کار گرفته است. اگرچه به نظر میرسد طی سالهای اخیر دانشگاههای کرمان و یزد نیز با توجه به توسعه صنعت معدن و صنایع معدنی در استانها توانستهاند، نقش اثرگذاری را در تربیت نیروی انسانی مورد نیاز کشور ایفا کنند.
استراتژی این شرکت در خصوص تربیت و آموزش نیروی انسانی کارآمد چیست؟
همواره هلدینگ صنایع و معادن ماهان بر برنامه محور بودن فعالیتهای توسعهای خود تاکید کرده است، بنابراین سعی شده است با تدوین و ابلاغ استراتژیهای بهروز و همسو با توسعه سرمایه انسانی بستر لازم را فراهم کند. اهم استراتژیهای مورد نظر هلدینگ در زمینه توسعه استعدادها و فرایندهای آموزش نیروی انسانی کارآمد به شرح ذیل است:
آموزش مستمر منابع انسانی به منظور دستیابی به مزیت رقابتی.
تقویت همسویی و یکپارچگی فرایندها فیمابین هلدینگ و مجتمعهای معدنی و صنعتی در زمینه برنامهریزی، اجرا و ارزیابی فعالیتهای آموزشی و توانمندسازی.
توسعه فرهنگ یادگیری و بسترسازی لازم با هدف تقویت ارزشهای سازمان یادگیرنده.
نظمدهی و برنامه محور نمودن فرایندهای آموزش و توانمندسازی نیروی انسانی هلدینگ.
طرحریزی، توسعه و استقرار سیستمها، روشها و ابزارهای نوین و بهروز در مدیریت استعدادها.
برنامهریزی آموزشی مهارت محور و بسترسازی لازم برای تقویت (Upskilling) و (Reskilling) با توجه به تغییرات مستمر تکنولوژی و فرایندهای کاری و تخصصی در مجتمعهای معدنی و صنعتی هلدینگ.
تربیت نیروی انسانی جوان و انتقال دانش به منظور دستیابی به نظام اثربخش جانشینپروری.
بهرهمندی از ابزارهای نوین توسعه آموزش، تقویت آموزشهای مشارکتی و شخصیسازی آموزش استعدادها (Personalized & Adaptive Learning).
توجه به تغییر ترجیحات نسل فعلی نیروی جوان کار در یادگیری و مهارت آموزی (Microlearning).
سخن آخر
مسئله آموزش همواره از موضوعات اساسی و محوری بسیاری از شرکتها و سازمانها بوده است. نکته قابل توجه این است که مقوله آموزش از برنامهریزی تا اجرا و ارزیابی راه طولانی را پیشروی خود دارد و در این مسیر بسیاری از سازمانها و شرکتها از طی این مسیر باز میمانند. نیروی کار جوان کشور نیاز به مهارتآموزی و توسعه تواناییهای فنی و حرفهای خود بیش از پیش را دارد و بخشی از این مسئولیت برعهده شرکتها و سازمانها است تا استادانه و با در نظر داشتن آینده کشور بخشی از منابع مالی و سرمایه خود را به توسعه و توانمندسازی این نیروی کار تخصیص دهد. اعتقاد ما این است که آینده کشور نیازمند تخصصگرایی، تعهد و مهارتآموزی است و در این راه تمامی افراد تصمیمگیر در هر جایگاهی با نگاه ملی باید بخشی از این مسئولیت را برعهده گیرند. هلدینگ صنایع و معادن ماهان نیز سعی کرده است در راستای مسیر پیش روی خود گامهایی را برای تحقق این چشمانداز ایفا کند.
انتهای پیام//