سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۴:۲۰ /چهارشنبه/۳ بهمن ۱۴۰۳
زمان انتشار: ۸:۱۸ /شنبه/۲۳ آذر ۱۳۹۸

در هاله‌ای از ابهام

مطالبات سنگین زنجیره تامین داخلی از خودروسازان

در شرایطی که مطالبات قطعه‌سازان، همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است، اکنون مطالبات کل زنجیره تامین داخلی از خودروسازان، به بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان رسیده که فقط ۱۰ هزار میلیارد تومان آن مطالبات معوق است.

در شرایطی که مطالبات قطعه‌سازان، همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است، اکنون مطالبات کل زنجیره تامین داخلی از خودروسازان، به بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان رسیده که فقط ۱۰ هزار میلیارد تومان آن مطالبات معوق است.

به گزارش «فلزات‌آنلاین»، صنعت خودرو و صنایع زیرمجموعه آن، این روزها فقط به امید زنده است و مسئولان با گفتاردرمانی و وعده و وعید اعطای تسهیلات، تصویب خط اعتباری و … قطعه‌سازان را امیدوار نگه داشته‌اند.

برگزاری میزهای تعمیق ساخت داخل در صنعت خودروسازی در ماه‌های گذشته، هرچند آثار مثبتی در کاهش ارزبری و وابستگی این صنعت به خارج از کشور ایجاد کرد، اما به اعتقاد کارشناسان تداوم موفقیت آن‌ها، نیازمند تامین سرمایه لازم و پرداخت شدن بسته‌های تشویقی قطعه‌سازان است.

افت ۳۲ درصدی تولید هشت ماهه امسال خودروسازان در مقایسه با مدت مشابه پارسال نشان می‌دهد که روند کلی تولید خوب نیست و انباشت تقاضا در بازار وجود دارد.

با وجود همه این مشکلات، اما به همت قطعه‌سازان، دو خودروساز بزرگ کشور توانستند تا اندازه‌ای خودروهای ناقص باقی مانده در کف کارخانه‌های خود را کاهش دهند.

به گفته کارشناسان، عمده کسری این خودروها مربوط به قطعات با فناوری بالا (های‌تک) و قطعاتی بود که ناشی از مشکلات تحریم‌ها وارد کشور نمی‌شدند؛ یا قطعاتی که به دلیل مشکلات نقدینگی خودروسازان تامین نمی‌شدند.

برگزاری میزهای تعمیق ساخت داخل، گام بزرگ دیگری در این صنعت برای کاهش ارزبری و وابستگی به خارج از کشور، همچنین تکمیل خودروهای ناقص کف کارخانه‌ها بود.

با این وجود، قطعه‌سازان از عملیاتی نشدن بسته‌های مشوق حمایتی به عنوان نقطه ضعفی در برگزاری این میزها یاد می‌کنند که نتوانسته جذابیت لازم برای سرمایه‌گذاری قطعه‌سازان فراهم کند.

بر اساس گزارشی از ایرنا، چهار ماه پیش و در میز نخست تعمیق ساخت داخل، قراردادهایی بین ساپکو، سازه‌گستر و مگاموتور با ۳۲ شرکت قطعه‌ساز، با هدف تولید ۳۵ قطعه برای یک سال مصرف ایران خودرو و سایپا منعقد شد.

ماه گذشته و با برگزاری میز دوم، قرارداد همکاری با ۳۶ شرکت قطعه‌ساز با هدف داخلی‌سازی ۴۲ قطعه منعقد شد.

با برگزاری این دو میز، در مجموع ۷۷ قطعه خودرویی در داخل تولید شده و ۱۷۵ میلیون یورو کاهش ارزبری برای کشور به دنبال خواهد داشت.

در بازار خودروهای الکتریکی طی سال 2024 چه گذشت؟

۱۳:۴۶ /شنبه/۲۲ دی ۱۴۰۳

نگرانی روزافزون؛

۶:۲۵ /یکشنبه/۲ دی ۱۴۰۳

طی ماه‌های پایانی 2024،

۱۳:۴۲ /سه شنبه/۲۷ آذر ۱۴۰۳

خودروسازان آمریکایی خطاب به دولت جدید:

۷:۱۹ /دوشنبه/۱۲ آذر ۱۴۰۳

همگام با رکود بازار مواد معدنی حیاتی،

۸:۰۱ /دوشنبه/۲۱ آبان ۱۴۰۳
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

اسدالله فرشاد، کارشناس فولاد طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

۵:۱۳ /شنبه/۱۲ آبان ۱۴۰۳

پیش‌نیاز رونق دوباره صنعت خودرو چیست؟

۵:۳۴ /یکشنبه/۲۴ بهمن ۱۴۰۰

طی ماه‌های اخیر در بازارهای جهانی،

۶:۳۸ /دوشنبه/۲۸ آبان ۱۴۰۳

وضعیت ساخت و تولید وسایل نقلیه در جهان چگونه است؟

۶:۳۷ /سه شنبه/۱۳ شهریور ۱۴۰۳

خودروهای الکتریکی؛ بازار بالقوه فلزات اساسی،

۵:۳۸ /چهارشنبه/۱۵ فروردین ۱۳۹۷
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/11/2

245286

فلزات آنلاین

1403/11/2

665606

فلزات آنلاین

1403/11/2

1092273

فلزات آنلاین

1403/11/2

3548585

فلزات آنلاین

1403/11/2

24813

فلزات آنلاین

1403/11/2

14031

فلزات آنلاین

1403/11/2

41198

فلزات آنلاین

1403/11/2

48908

فلزات آنلاین

1403/11/2

44236

فلزات آنلاین

1403/11/2

42676

فلزات آنلاین

1403/11/2

31626

فلزات آنلاین

1403/11/2

30589

فلزات آنلاین

1403/11/2

29664

فلزات آنلاین

1403/11/2

38984

فلزات آنلاین

1403/11/2

37373

فلزات آنلاین

1403/11/2

60860

فلزات آنلاین

1403/11/2

28609

فلزات آنلاین

1403/11/2

43327

فلزات آنلاین

1403/11/2

48261

فلزات آنلاین

1403/11/2

5279700