وضعیت بازار آلومینیوم آلیاژی «P1020» اروپا در سال ۲۰۲۵، با توجه به وابستگی پریمیومها به تغییرات ژئوپلیتیکی و محدودیتهای ایجاد شده در سمت عرضه و افت حجم تقاضای مداوم نامشخص ارزیابی میشود.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و به نقل از وبسایت شرکت «S&P Global»، پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020» با شرط پرداخت تعرفههای گمرکی در بندر روتردام هلند، رقمی حدود ۳۵۰ تا ۳۷۵ دلار در هر تن در روز ۹ ژانویه ۲۰۲۵ ارزیابی شد که افزایش ۴۹ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۴ نشان میدهد؛ همچنین پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020» بدون احتساب تعرفههای گمرکی، رقمی حدود ۳۰۰ تا ۳۲۰ دلار در تن با شرط تحویل در بندر روتردام ارزیابی شد که نسبت به سال ۲۰۲۴، حدود ۷۵ درصد افزایش را تجربه کرد.
در آغاز سال ۲۰۲۴، جهش هزینههای حملونقل یکی از چالشهایی بود که بازار آلومینیوم اروپا با آن مواجه شد. با توجه به اختلالات ایجاد شده در دریای سرخ، کشتیهای حمل بار که از کانال سوئز عبور میکردند، برای در امان ماندن از مشکلات به وجود آمده مجبور بودند مسیر خود را به دماغه امید نیک تغییر دهند.
این مسئله سبب شد زمان تحویل محمولهها و هزینه حمل بار با کشتیها افزایش پیدا کند. اختلالات ایجاد شده در دریای سرخ باعث شد تعداد زیادی از فعالان بازار، ریسک واردات فلزات به خصوص فلز آلومینیوم به اروپا را به جان نخرند؛ به همین دلیل حجم مبادلات تجاری این فلز و در نتیجه عرضه آن در بازار قاره سبز نزولی شد.
علاوهبراین، روند صعودی قیمت آلومینیوم در بازار آسیا موجب شد پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020» با شرط تحویل در بندر روتردام هلند افزایش پیدا کند؛ بر همین اساس بازار آلومینیوم اروپا با محدودیت دسترسی مواجه شد.
کشورهای صادرکننده آلومینیوم به اروپا
حتی با وجود روند صعودی قیمتها در سال ۲۰۲۴، فعالان بازار بر این باورند که پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020» با شرط تحویل محمولهها در بندر روتردام برای ترغیب به افزایش حجم واردات از مبدا کشورهای آسیایی جهش چندانی پیدا نخواهد کرد و هزینههای لجستیکی بالا برای واردکنندگان جبران نمیشود.
شماری از منابع آگاه اظهار داشتند که اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند، حجم عرضه آلومینیوم آلیاژی «P1020» کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد و به موازات آن، پریمیوم این محصول نیز روندی صعودی را به ثبت میرساند.
در همین راستا، انتظار میرود پریمیوم محمولههای آلومینیوم آلیاژی «P1020» با شرط تحویل در بنادر اصلی ژاپن برای سه ماهه نخست سال ۲۰۲۵ روند صعودی خود را حفظ کند. شماری از فعالان بازار اروپایی، رقم پریمیومی بیشتر از ۱۷۵ دلار در هر تن با شرط تحویل در بنادر اصلی اروپا و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (CIF) که در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۴ تعیین شده بود را برای این محصول آلومینیومی در سه ماهه نخست ۲۰۲۵ پیشبینی میکنند.
رقم پریمیوم پیشبینی شده برای آلومینیوم آلیاژی «P1020» در سه ماهه اول ۲۰۲۵ نسبت به پریمیوم ۷۵ دلار در هر تن گزارش شده در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ افزایش چشمگیری را نشان میدهد.
به علاوه، پریمیوم محمولههای آلومینیوم آلیاژی «P1020» با شرط تحویل در بنادر اصلی ژاپن برای سه ماهه نخست ۲۰۲۵، رقم ۲۲۸ دلار در هر تن و ۲۳۳ دلار در هر تن گزارش شد؛ البته رقم نخست اعلام شده بدون احتساب تعرفههای کمرگی در نظر گرفته شده است.
مقایسه پریمیوم محمولههای آلومینیوم آلیاژی «P1020» با شرط تحویل در بنادر اصلی ژاپن و بندر روتردام
یک تولیدکننده آلومینیوم مستقر در بازار آسیا در خصوص پریمیوم این محصول فلزی، اظهار داشت: پریمیوم محمولههای آلومینیوم آلیاژی «P1020» که تعرفههای گمرکی آنها پرداخت نشده است، برای واردکنندگان اروپایی چندان منطقی به نظر نمیرسد.
وی افزود: با توجه به افزایش حملونقل کشتیهای کانتینربر به مقصد اروپا در سال ۲۰۲۵، پریمیوم محمولههای آلومینیوم آلیاژی «P1020» که تعرفههای گمرکی آنها پرداخت نشده است، باید افزایش پیدا کند.
این تولیدکننده خاطرنشان کرد: اگر در اروپا بهبود اقتصادی حاصل شود، حجم عرضه آلومینیوم آلیاژی «P1020» به دلیل افت موجودی انبار ذخایر کاهش پیدا خواهد یافت.
وی، پرمیوم ۳۲۵ دلار در هر تن را رقمی منطقی برای ترغیب فعالان بازار به منظور افزایش حجم واردات محمولههای آلومینیوم آلیاژی «P1020» به قاره اروپا دانست.
در همین رابطه، میتوان بیان کرد که اگرچه حملونقل کشتیهای کانتینربر به مقصد اروپا در حال حاضر نسبت به چندین ماه گذشته افزایش را تجربه کرده است اما انجمن کشتیرانی «BIMCO» اعلام کرده که در صورت جهش حجم عرضه آلومینیوم آلیاژی «P1020» و افزایش حجم محمولههای تحویل داده شده از طریق کشتیها طی سالهای ۲۶-۲۰۲۵، همراه با کاهش اختلال به وجود آمده در دریای سرخ، احتمالا پریمیوم این محصول به رقمی قبل از آغاز شیوع کرونا که در پایان سال ۲۰۱۹ اتفاق افتاد، میرسد.
البته شماری از فعالان بازار تاثیرات بلندمدت تصمیم دولت چین مبنی بر توقف پرداخت یارانه ۱۳ درصدی برای صادرات آلومینیوم که از روز نخست دسامبر سال گذشته میلادی اجرایی شد را در چشماندازهای خود در نظر میگیرند. در همین رابطه، دولت چین قرار است ۲۴ محصول آلومینیومی را به فهرست کالاهایی که دیگر مشمول دریافت یارانههای صادراتی نیستند، بیفزاید. به همین دلیل پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020» ممکن است روندی صعودی به خود بگیرد.
یکی از معاملهگران بازار اظهار داشت: اگر روند تجارت آلومینیوم در بازار به سرعت تغییر پیدا کند و بر همین اساس روند صادرات محصولات نیمهساخته آلومینیومی چینی به بازارهای آسیایی متوقف شود و از سوی دیگر حجم تقاضای آلومینیوم آلیاژی «P1020» در قاره کهن روندی صعودی به خود بگیرد، آنگاه پریمیوم این محصول در بازار آسیا افزایش پیدا میکند.
یکی دیگر از چالشهایی که روند عرضه آلومینیوم در بازار اروپا را همچنان در وضعیت چالشبرانگیز نگه میدارد، شرایط نامشخص پیرامون واحد ذوب «Mozal» متعلق به شرکت «South32» واقع در موزامبیک بوده که فعالیت در آن در بحبوحه ناآرامیهای اجتماعی دچار اختلال شده است؛ اگرچه همچنان روند صادرات محصولات آلومینیومی از این واحد ذوب ادامه دارد اما سخنگوی شرکت نامبرده اعلام کرده است در صورتی که وضعیت ذکر شده در موزامبیک تداوم یابد، این شرکت مجبور است که ظرفیت تولید خود را کاهش دهد.
شماری از فعالان بازار معتقدند که یکی از دلایل اصلی برای کاهش ظرفیت تولید آلومینیوم واحد ذوب «Mozal» ممکن است به نگرانی در خصوص جایگزینی در فرایند فروش مرتبط باشد؛ این در حالی است که برخی دیگر هشدار میدهند کاهش تولید آلومینیوم در واحد ذوب مذکور میتواند مشکلات روند عرضه آلومینیوم آلیاژی «P1020» در بازار اروپا را تشدید کند.
چشمانداز روند عرضه آلومینیوم آلیاژی «P1020» در بازار اروپا
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا وعده داده است با آغاز دولت جدید، تعرفههای ۲۵ درصدی را بر واردات آلومینیوم از کانادا به آمریکا وضع خواهد کرد. اقدام مذکور در صورت اجرایی شدن بر قیمت آلومینیوم در بازار جهانی تاثیر میگذارد.
یکی از مصرفکنندگان بازار آلومینیوم اروپا مطرح کرد: اگر وعده وضع تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات آلومینیوم از کانادا به آمریکا عملیاتی شود، آنگاه کانادا مسیر صادرات آلومینیوم خود را به اروپا تغییر میدهد و این اتفاق موجب خواهد شد به دلیل پایین بودن حجم تقاضا برای آلومینیوم آلیاژی «P1020»، پریمیوم آن در بازار اروپا کاهش یابد.
برخی از فعالان بازار بر این باورند که با توجه به وابستگی شدید ایالات متحده آمریکا به آلومینیوم کانادا، وضع تعرفههای جدید بر روی واردات آلومینیوم به آمریکا از کانادا بعید به نظر برسد. دادههای ارائه شده از سوی وزارت بازرگانی ایالات متحده آمریکا نشان میدهد که کانادا ۸۵ درصد از سهم واردات آلومینیوم آلیاژی «P1020» آمریکا معادل ۱.۵۸۳ میلیون تن را در بازه زمانی ماههای ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۴ به خود اختصاص داده است.
اگر همه پیشبینیهای مطرح شده برای روند عرضه آلومینیوم در قاره اروپا اتفاق بیفتد، رقم پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020» بدون احتساب تعرفههای کمرگی و با شرط تحویل در بندر روتردام به حدود ۳۵۰ دلار در هر تن خواهد رسید.
ناگفته نماند پایان جنگ روسیه و اوکراین نیز یکی دیگر از عواملی بوده که بر بازار آلومینیوم اروپا تاثیر میگذارد. در همین رابطه، ادامه مناقشه میان دو کشور نامبرده باعث ادامه روند تحریم گسترده آلومینیوم روسیه در اروپا، کاهش حجم عرضه آلومینیوم آلیاژی «P1020» که تعرفههای گمرکی آن پرداخت نشده است، میشود. به همین دلیل پریمیوم محصول آلومینیومی مذکور حتی در وضعیت روند کاهشی تقاضا افزایش خواهد یافت؛ البته ادامه تغییرات ژئوپلیتیکی، یکی دیگر از عواملی بوده که همراه با روند کاهشی تقاضا، منجر به روند افزایشی پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020» در بازار قاره سبز شده است.
افت حجم تقاضا همچنان در بازار جهانی آلومینیوم تداوم خواهد داشت
چشمانداز تقاضای آلومینیوم در سال ۲۰۲۵ همچنان نزولی ارزیابی میشود و بخشهای کلیدی صنایع پاییندستی با چالشهایی مداوم مواجه هستند. تقاضای آلومینیوم در بخش خودرو همچنان نزولی بوده و هیچ نشانهای مبنی بر اینکه شرایط فعلی چه زمانی تغییر خواهد کرد، مشاهده نمیشود.
از سوی دیگر، وضعیت تقاضای آلومینیوم در صنعت هوافضا شرایط به مراتب وخیمتری را تجربه میکند. تولیدکنندگان آلومینیوم ثانویه و مصرفکنندگان آلومینیوم آلیاژی «P1020» نیز ظرفیت تولید و حجم تقاضای خود را به دلیل افت چشمگیر حاشیه سود و افزایش هزینههای تامین قراضه کاهش دادهاند.
به گفته یکی از تولیدکنندگان بیلت آلومینیومی، انتظار میرود تقاضای آلومینیوم آلیاژی «P1020» در بازه زمانی ژانویه و فوریه ۲۰۲۵ به ویژه از سوی تولیدکنندگان بیلت که محمولههای کمتری سفارش میدهند، کاهش را تجربه کند. همچنین، احتمال میرود پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020» در سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ به دلیل افت پریمیوم بیلت آلومینیوم به سبب روند نزولی ظرفیت تولید، روندی کاهشی به خود بگیرد.
در پایان میتوان مطرح کرد که علیرغم چالشهای مداوم در روند تقاضا، برخی از فعالان بازار معتقدند عوامل تاثیرگذار بر روند عرضه، نقش پررنگتری در بازار آلومینیوم اولیه اروپا در سال ۲۰۲۵ ایفا خواهند کرد.
انتهای پیام//