مدیرعامل شرکت مهندسی آذرنگ پولاد گفت: صنعت ریختهگری چدن کشور قابلیت رقابت با تولیدکنندگان بینالمللی را دارد و میتوان در این خصوص فعالیتهای مطلوبی را انجام داد ولی مشکلات ساختاری و موانع موجود، باعث جلوگیری از هرگونه پیشرفتی در این حوزه میشود که اولین قدم برای حل این مشکلات، این است که دولت به فعالیت بخش خصوصی میدان بدهد و به سمت خصوصیسازی پیش برود.
مهدی مرتضوی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» در مورد فعالیتهای صنعتی شرکت مهندسی آذرنگ پولاد، اظهار داشت: این شرکت در کنار دو واحد دیگر به نامهای کارخانه تولیدی صنعتی داکتیل و شرکت ریختههای نسوز مهر به عنوان بخشی از یک هلدینگ مشغول به فعالیت بوده و ظرفیت تولید این واحدها در مجموع حدود ۱۷ هــزار تــن اســت. در حــال حاضــر، دو واحـــد داکتیل و ریختههای نسوز با حداکثر ظرفیت در حال فعالیت هستند ولی میزان تولید شرکت مهندسی آذرنگ پولاد پس از مشکلات به وجود آمده به دلیل تشدید تحریمها و لغو صادرات به کشور ایتالیا، کاهش یافته است.
وی در مورد تولیدات شرکت مهندسی آذرنگ پولاد نیز گفت: عمده تولیدات ما در این واحد شامل قطعات متنوعی است ولی بخش عمده آن را قطعات ساختمانی مثل گریتینگ و همچنین پمپ و شیر و نیز مقادیر محدودی قطعات مورد نیاز صنعت خودرو تشکیل میدهد.
شروعی دوباره برای صادرات
مدیرعامل شرکت مهندسی آذرنگ پولاد در خصوص میزان صادرات محصولات این شرکت، یادآور شد: در حال حاضر، حدود ۶۰ درصد از تولیدات شرکت ما به بازار کشورهای عراق و ترکیه صادر میشود اما پیش از مشکلات به وجود آمده در پی تحریمها، کشورهایی مثل ایتالیا نیز در فهرست متقاضیان قطعات تولیدی این شرکت قرار داشتند.
وی در مورد برنامههای آتی این شرکت برای توسعه و افزایش میزان تولید، بیان کرد: تولید شرکت مهندسی آذرنگ پولاد کمتر از میزان ظرفیت اسمی آن است ولی با توجه به اهمیت بحث صادرات، در حال جایگزین کردن کشور ترکیه به جای کشور ایتالیا به عنوان هدف صادراتی هستیم و قصد داریم که در سه ماهه اول سال آینده، تولیدات شرکت را به حداکثر ظرفیت برسانیم و بهرهوری را افزایش دهیم.
بریکت گرم را مورد آزمایش قرار میدهیم
مرتضوی درباره تامین مواد اولیه مورد نیاز شرکت مهندسی آذرنگ پولاد، تصریح کرد: تقریبا تمامی مواد اولیه مورد نیاز این شرکت از منابع داخلی قابل تامین است؛ قراضه مصرفی ما در کشور موجود است و فروسیلیسیم مورد نیاز این شرکت نیز توسط کارخانههای زیادی تولید میشود؛ تنها در مورد پترولیوم کک در کشور تا حدودی کمبود وجود دارد که آن را نیز از طریق شرکتهای بازرگانی وارد کننده تامین میکنیم.
مدیرعامل شرکت مهندسی آذرنگ پولاد در مورد مشکل تامین قراضه و جایگزینی آهن اسفنجی در محصولات این شرکت نیز بیان کرد: به تازگی طرح افزودن درصدی بریکت گرم به عنوان ماده اولیه را در دستور کار قرار دادهایم که این موضوع در حال حاضر در مرحله آزمون و خطا است و در صورت تایید نتیجه آزمایشها، در تولیدات ما مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
وی درباره مزایا و معایب این جایگزینی، تصریح کرد: با توجه به اینکه آنالیز مذاب در طول مسیر تولید اندازهگیری میشود، قاعدتا کیفیت محصول تولید شده از قراضه یا آهن اسفنجی تفاوت خاصی ندارد اما صنعت ریختهگری از نظر نوع سودآوری تفاوتهایی با صنعت فولاد دارد که موجب در اولویت قرار گرفتن قراضه برای ریختهگران میشود.
مرتضوی در این مورد تشریح کرد: ازجمله مهمترین تفاوتهای استفاده از آهن اسفنجی یا قراضه در خط تولید، این است که در فولادسازی، به دلیل قیمتگذاری بر اساس حجم تولید، کاهش قیمت مواد اولیه، یکی از اولویتهای فولادسازان است و باعث ترجیح آنها به استفاده از آهن اسفنجی که قیمت مناسبتری دارد، میشود اما با توجه به اینکه در ریختهگری، سرعت تولید و تامین نیاز مصرفکننده در اسرع وقــت، در اولویــت تولیــدکننده قــرار دارد و قیمتگذاریهــا نیز بیشتــر بـــر حســب نــوع محصول تولیدی انجام میگیرد، قراضه نسبــت به آهن اسفنجی قیمت بالاتری دارد ولی سرعت تولید را افزایش میدهد. با این حال، در شرایط کنونی که میزان قراضه مورد نیاز ما تامین نمیشود، جایگزینی آهن اسفنجی میتواند یک راهحل منطقی برای تولیدکننده باشد.
تاثیر تولید خودرو بر صنعت چدن
مدیرعامل شرکت مهندسی آذرنگ پولاد درباره وضعیت صنعت ریختهگری چدن در کشور، بیــان کرد: به طــور کلـــی در کشــور مــا بزرگتریـــن مصرفکننـــده قطعــات چدنـــی، صنعــت خودرو است؛ بنابراین وضعیت صنعت ریختهگری چدن، ارتباط کاملا مستقیمی با رونق بازار تولید خودرو در کشور دارد.
مرتضوی درباره تاثیر وضعیت تولید خودرو بر بازار تولید قطعات چدنی کشور، اظهار کرد: چنانچه صنعت خودرو در کشور در حال حرکــت و توسعــه باشــد، ریختهگری قطعات چدنی نیــز شرایــط خوبـــی خواهــد داشـــت و چنانچه خودروسازان با کاهش تولید روبهرو باشند، قطعهسازان نیز بازار نامطلوبی را تجربه خواهند کرد.
وی در این خصوص عنوان کرد: به طور متوسط در هر خودرو حدود ۲۰۰ کیلوگرم قطعه چدنی به کار میرود و اگر خودروسازان کشور، ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو در سال تولید کنند، سالانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن قطعه چدنی مورد نیاز خواهد بود که این میزان فقط تقاضای صنعت خودرو است که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از کــل تقاضــای قطعـــات چــدنی در کشـــور را تشکیل میدهد.
موانع پیشرفت صنعت چدن
مدیرعامل شرکت مهندسی آذرنگ پولاد با اشاره به تلاش صنایع خودروسازی کشور برای دستیابی به ظرفیتهای بالای تولید، افزود: با توجه به این شرایط، وضعیت بازار ریختهگری چدن در کشور نباید چندان بد باشد اما قوانین بیثبات موجود و دو عامل مهم دیگر یعنی کمبود نقدینگی و قیمت مواد اولیه، در عدم رونق این بازار تاثیر زیادی داشتهاند.
مرتضوی با ذکر این نکته که در حال حاضر نقدینگی موجود نزد شرکتهای خودروسازی کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: به طور قطع ایـــن شرایــط نامطلـــوب، از خودروســـازان بـــه زیرمجموعههای آنها ازجمله قطعهسازان نیز منتقل میشود و در میزان تولید و گردش مالی آنها تاثیر میگذارد. این کاهــش نقــدینگی، میزان تولیــد و کاهش سودآوری را در صنعــت ریختهگری به همراه خواهد داشت که نتیجــه آن، از رونق افتادن این صنعت در کشور است.
وی افزایش قیمت مواد اولیه را نیز به عنوان عامل مهـم دیگــر در جلوگیــری از توسعــه بازار ریختهگری چدن یاد کرد و گفت: افزایش بیرویه و نامتعادل قیمت مواد اولیه ازجمله قراضه در این مدت، به این صنعت آسیب وارد کرده است؛ ما امروز شاهد هستیم که در طی یک ماه و نیم تا دو ماه گذشته، قیمت قراضه در کشور حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است به طوری که قیمت نوع درجه یک این ماده اولیه که در شرکت ما مصرف میشود، با رقمی بالاتر از چهار هزار و ۹۰۰ تومان به فروش میرسد در حالی که قیمت قراضه درجه یک در ابتدای سال ۱۳۹۶، حدود یک هزار تومان بوده است.
مرتضوی دلیل این افزایش قیمت بیرویه قراضه را، وضعیت بازار فولاد کشــور دانست و ذکـــر کــرد: صنایــــع فـــولادی در گوشـــه و کنـــار کشور در حال مصرف قراضه محدود موجود در کشور هستند که با توجه به اینکه میزان تولید قراضه در کشور کمتر از میزان مصرف آن است، سبب شده تا قراضه بسیار کمیاب شده و قیمت آن افزایش یابد.
وی با اشاره به تاثیر افزایش قیمت ارز در استفاده از قراضه در فولادسازیهای کشور، تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت ارز، در حال حاضــر تولیــد شمش فولادی از قراضه و صـــادرات ایـــن محصـــول همچنـــان توجیـــه اقتصــادی دارد؛ بنابرایــن تعجبــی نــدارد کـــه فــــولادســـازیهـــای کوچک بـــا استفــــاده از کورههای القایی و درصد بالایی از قراضه، به تولید شمش و صادرات آن بپردازند.
میتوانیم بهترین باشیم!
مدیرعامل شرکت مهندسی آذرنگ پولاد در خصوص قابلیت حضور تولیدکنندگان چدن ایران در بازارهای بینالمللی و احتمال موفقیت آنها در این بازارها، خاطرنشان کرد: بدون در نظر گرفتن تحریمهای اعمال شده توسط آمریکــا بر صنعــت کشــور کـه در حــال حاضر تاثیر منفی روی حضور ما در بازارهای جهانی داشته است، ایران میتواند تبدیل به یکی از قطبهــای تولید چـــدن در دنیـــا شـــود و ظرف مدت چند سال، ظرفیت تولید این محصولات در کشور به چندین برابر میزان فعلی افزایش یابد.
مرتضــوی در ایــن باره اضافـه کرد: با توجـه به قیمــت فعلــی ارز، کشــور ما یک رقیــب جــدی بـــرای بازار کشورهـــایی مثل چین و هند برای صــادرات ایــن محصول به اروپا است و با در نظـــر گرفتــن سه عامــل مهـــم و تاثیرگذار کیفیت مطلوب، نزدیکی به کشورهای مقصد و قیمت مناسب محصـولات چدنی ایرانی، ما به راحتی میتوانیم سهم خود از بازارهای بینالمللی را به نحو مطلوبی به دســت آوریم؛ در واقـــع، کیفیــت چدن تولید شـــده در کشور ما علیرغم قیمــت بسیار پاییــنتر، بسیــار مطلوبتر از کیفیــت محصــول مشابــه در کشورهای دیگر است.
تولید کمتر از ظرفیت اسمی
مدیرعامل شرکت مهندسی آذرنگ پولاد در ادامه درباره میزان تولید و مصرف چدن در کشور، ابراز کرد: متاسفانه در مورد میزان تولید و مصرف چدن در کشور، هیچگونه آمار شفافی وجود ندارد ولی بر اساس به شواهد موجود، بسیاری از صنایع ریختهگری فعال کشــور مـــا، پایینتـــر از ظرفیـــت اسمــی خـود مشغول فعالیت هستند که دلیل اصلی این موضــوع، کاهش میــزان سفــارشهــا و عـــدم پایداری این میزان است.
وی افــزود: به عنـــوان مثـــال، صنـــایع خودروســازی در مقطعــی اعلام کردنـــد کـــه قصد دارند تولیدات خود را به سه میلیون دستگاه برسانند و واحدهای ریختهگری نیز با در نظر گرفتن این موضوع، اقدام به توسعه واحد خــود کردند ولی این اتفاق نیفتاد و در حال حاضــر برای تولید هر قطعه مورد نیاز این صنعت، تعداد زیادی شرکت تولیدکننده وجود دارد که با توجه به عدم وجود سفارش، محکوم به تعطیلی یا کاهش تولید هستند و امــروز میبینیــم کـــه در ایــن شرایــط حتــی معتبرترین و بزرگترین واحدهای ریختهگری فعال در این حوزه، ناچار به تعدیل ۵۰۰ نفر از پرسنل خود شدهاند.
باید به سمت خصوصیسازی و صادرات برویم
مرتضوی در مورد مشکلات مهم کارفرمایان در صنعــت ریختهگــری کشــور، عنــوان کــرد: مهمتریــن مشکل در این زمینه، ساز و کارهای موجــود، موانع تولید و قوانین بسیار عقب افتــاده بین اجزای ایــن سیستــم برای ادامــه فعالیـــت است. قوانین حاکـم میان کارگـــر و کارفرمــا و همچنین دولت و کارفرما بسیــار پرنقص است و در واقع، کارفرما در این میان بسیار تنها است!
مدیرعامل شرکت مهندسی آذرنگ پولاد در مورد راهکار خروج از این وضعیت نیز عنــوان کـرد: برای رفع این مشکل باید موارد زیــادی مثــل نقــدینگی و برنامــهریزیهــای متنــاسب مدنظر قرار گیرد و راهکارهایی مثــل تشویــق تولیــدکننــدگان به صــادرات و حمایــت از این موضـــوع در دستــور کــار نهادهای بالادستی باشد.
مرتضــوی تاکیـــد کـــرد: البتــه منظـــور تولیدکننــدگان از حمایت، درخواست چندان پیچیده و ناممکنی نیست و همین که ثبات قوانین در حوزه تولید و صادرات وجود داشته باشد و به جای تثبیت نرخ ارز برای راضی نگه داشتن عدهای، با دید بلندمدت برای صنعت برنامهریزی شـود، میتــوان نقش مهمی در پــر کردن ظرفیتهای خالی موجــود و رونــق این صنعت در کشور ایفا کرد.
وی در مــورد راهکــار اساسی مورد نیاز برای اصلاح وضعیت موجود، اذعان کرد: بحث اصلاح، زمانی مطرح میشود که بخشی از یک مجموعه دچار اشکال باشد اما وقتی یک مجموعه از ابتدای آن دچار ایرادهای اساسی باشد، باید فکر اساسیتری برای آن کرد.
مدیرعامل شرکت مهندسی آذرنگ پولاد در پایان گفت: اساسیترین شرط لازم برای بهبود وضعیت صنعت تولید کشور این است که دولتی بر سر کار باشد که به فعالیت بخش خصوصی میدان بدهد. باید تمام شرکتهای بزرگ موجود، به سمــت خصوصیسازی سوق داده شوند؛ وقتی صنعتی مثل خودروســازی خصوصی شــود، خودروســاز میدانــد کــه چــه خودرویی باید تولید کند که خریدار داشته باشد و دلیلی هــم بــرای جـذب حمــایت و تعرفــه ۹۰درصدی وجود ندارد؛ ولی اولین قدم این است که دولت به این کار تن دهد.