سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۳:۵۳ /دوشنبه/۱ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 8:18 /دوشنبه/19 دی 1401

فرهنگ سازمانی؛ بستری برای پیشرفت فولاد مهر سهند

مدیر کارخانه فولاد مهر سهند گفت: کلیه اقدامات و استراتژی‌های شرکت فولاد مهر سهند، حول محور تکریم، رشد و تعالی سرمایه‌های انسانی است زیرا این سرمایه‌ها نه تنها قلب تپنده این سازمان محسوب می‌شوند بلکه شرکت را در راستای ارتقای فرهنگ سازمانی و تحقق اهداف و چشم‌اندازهای تدوین‌ شده‌ سوق می‌دهند.

مسعود محجل امامی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص اهمیت فرهنگ سازمانی، بیان کرد: امروزه به دلیل تحولات محیطی، فرهنگی، اخلاقی، تجاری و ماهیت کسب‌وکارها، الگوی تعاملات فردی و اجتماعی نیز در حال تغییر است. با توجه به اینکه منابع انسانی از اصلی‌‌‌ترین سرمایه‌های هر کسب‌وکاری به شمار می‌آید، بررسی مستمر رفتار آن‌ها در محیط کار، هم‌زمان با این تحولات، زمینه رشد و پیشرفت سازمان‌ها را فراهم می‌سازد. مدیریت رفتار سازمانی، یکی از مهم‌ترین مباحث مدیریت منابع انسانی است که به مطالعه منظم رفتار افراد در محیط کار می‌پردازد. این نظام مدیریتی، رفتار فرد را در ارتباط با افراد دیگر، گروه‌ها و بنگاه به صورت سیستماتیک بررسی می‌کند. تجزیه‌وتحلیل رفتار افراد در بنگاه‌های اقتصادی در وهله نخست، به بهبود مهارت‌‎های نرم و سخت فردی کمک می‌کند تا توانایی‌ها و قابلیت‌‎های افراد در جهت تحقق اهداف سازمانی ارتقاء یابد. در چنین شرایطی انگیزه، کارایی و اثربخشی کارکنان نیز افزایش می‌یابد و پیش‌بینی رفتار آن‌ها در شرایط مختلف امکان‌پذیر خواهد بود. حتی به وسیله مدیریت رفتار سازمانی می‌توان درک بهتری از رفتار مشتریان و مصرف‌کنندگان داشت.

ضرورت استقرار نظام مدیریت رفتار سازمانی

وی افزود: در فعالیت‌های صنعتی، استقرار نظام مدیریت رفتار سازمانی از جنبه‌های دیگری مانند افزایش کیفیت محصول، پرورش خلاقیت و نوآوری افراد اهمیت دارد زیرا به وسیله این نظام، عادت‌های فرد در محیط کار تغییر می‌کند و همچنین عادت‌های نامناسب و پرخطر در محیط کار حذف می‌شود و عادت‌های مثبت و سازنده تقویت و بستر تعالی سازمانی فراهم می‌شود. شرکت فولاد مهر سهند نیز با درک نقش‌آفرینی موثر نیروی انسانی در راه توسعه، فقط به تزریق منابع مالی و فیزیکی به عنوان فاکتورهای اصلی توجه نکرده بلکه مدیریت رفتار سازمانی به همراه نگرش‌های مدیریت تحول را اساس فعالیت خود قرار داده است. وجود چنین دیدگاهی موفقیت‌های فراوانی را برای این شرکت به همراه داشته است. از جمله مهم‌ترین این موفقیت‌ها می‌‎توان به ارتقای بهره‌وری و کارایی نیروی انسانی اشاره کرد که این امر در نهایت منجر به افزایش سطح رضایت کارکنان شده است. شرکت فولاد مهر سهند در تلاش است تا با برنامه‌ریزی و اقدامات موثرتر در حوزه منابع انسانی، ضمن بهبود رفتار سازمانی، زمینه رشد و پیشرفت فردی و سازمانی را فراهم کند و در زمره برترین شرکت‌ها در عرصه تولید مقاطع فولادی، مسئولیت اجتماعی و مدیریت سرمایه‌‎های انسانی قرار بگیرد.

مدیر کارخانه فولاد مهر سهند با بیان اینکه در مباحث مدیریتی، مجموعه‌ای متشکل از افراد که برای اهدافی خاص در کنار یکدیگر کار می‌کنند، سازمان نامیده می‌شود، عنوان کرد: با توجه به این تعریف می‌توان اذعان داشت که هر چه علم و تکنولوژی پیشرفت کند، باز هم نیروی انسانی هسته مرکزی فعالیت‌های صنعتی به شمار می‌آید. بنابراین، سازمان‌هایی در کسب‌وکار خود موفق عمل می‌کنند که بر اهمیت برنامه‎‌ریزی و مدیریت صحیح منابع انسانی واقف باشند. از آنجایی که فرد پویاترین و فعال‌ترین عنصر سازمان محسوب می‌شود و شرایط فعالیت هر کسب‌وکاری متمایز است، تعیین الگوی مشخص و یکسانی که پاسخگوی تمام نیاز کلیه سازمان‌ها در حوزه منابع انسانی باشد، امکان‌پذیر نیست.

محجل امامی ادامه داد: با این حال، فرهنگ سازمانی که متشکل از اعتقادات و ارزش‌های مشترک میان افراد یک مجموعه است، می‌تواند در این حوزه موثر واقع شود. این فرهنگ غالبا توسط مدیریت تعیین و سپس از طریق مطالعه، پایش، ارزیابی و … تقویت می‌شود و توسعه می‌یابد. بنابراین به وسیله فرهنگ، چارچوبی برای چگونگی رفتار فرد در سازمان شکل می‌گیرد. برخورداری از یک فرهنگ سازمانی مناسب، یک مزیت رقابتی برای سازمان‌ها به شمار می‌آید و آن‌ها را در پیاده‌سازی استراتژی‌ها، نیل به اهداف و ارزش‌های سازمانی هدایت می‌کند. با توجه به این مسئله، شرکت فولاد مهر سهند نیز برنامه‌ها و استراتژی‌های متفاوتی را در راستای بهبود رفتار و ارتقای فرهنگ سازمانی تعیین کرده است.

نقش سازنده نیروی انسانی در فولاد مهر سهند

وی در خصوص اهمیت نیروی انسانی در شرکت فولاد مهر سهند، مطرح کرد: شرکت فولاد مهر سهند با ظرفیت تولید سالانه ۳۲۰ هزار تن انواع لوله، پروفیل فولادی صنعتی و ساختمانی و …، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات فولادی در شمال غرب کشور به شمار می‌آید. فعالیت این شرکت در منطقه تاکنون برای ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد کرده است و چهار هزار نفر نیز به واسطه فعالیت شرکت فولاد مهر سهند به صورت غیرمستقیم مشغول به کار شده‌اند. این امر نشان می‎‌دهد که نیروی انسانی نقشی سازنده و اثرگذار در فعالیت این شرکت دارد. در همین راستا، شرکت فولاد مهر سهند توجه ویژه‌ای به ارتقای فرهنگ سازمانی و بهبود رفتار نیروی انسانی به عنوان سرمایه‌های اصلی شرکت داشته است. رواج فرهنگ مسئولیت‌پذیری، تعهد کارکنان و همکاری سازمانی، برنامه‌ریزی عملیاتی مدون و درست به منظور عدم اتلاف منابع، ارزیابی دوره‌ای کارمندان و تقدیر از آن‌ها به منظور افزایش بازدهی و ایمنی محیط کار، از جمله مهم‌ترین ارزش‌های شرکت فولاد مهر سهند به شمار می‌آیند که توجه به این موارد زمینه رشد و پیشرفت این شرکت را فراهم کرده است.

مدیر کارخانه فولاد مهر سهند اذعان کرد: با توجه به اهمیت دانش در پیشرفت واحدهای صنعتی و همچنین دانش‌محور بودن فعالیت شرکت فولاد مهر سهند، این شرکت برای دستیابی به اهداف تدوین‌ ‎شده به پیاده‌سازی نظام آموزشی در مجموعه خود اقدام کرده و آموزش‌های عملی به عنوان مکمل آموزش‌های آکادمیک نیروی انسانی را در دستور کار خود قرار داده است. این برنامه‌های آموزشی در مرکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای جوارکارگاهی شرکت فولاد مهر سهند متشکل از کارگاه‌های عملی، کلاس تئوری و … برگزار می‌شوند. اجرای دوره‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت فنی‌وحرفه‌ای با محوریت صنایع نوردی برای آموزش پرسنل این شرکت و سایر شرکت‎‌ها در نظر گرفته شده است. باید توجه داشت آموزش نیروی انسانی از جنبه‌های مختلفی مانند امنیت محیط کار و پرورش نیروی کار ماهر در جهت نیل به اهداف شرکت نیز اهمیت بسیاری دارد. علاوه‌براین، شرکت فولاد مهر سهند بیش از یک دهه با برخی دانشگاه‌های کشور همکاری مستمر دارد زیرا این امر موجب گسترش هم‌فکری و همکاری‌های آموزشی و پژوهشی و انجام پروژه‌های تحقیقاتی و مهندسی در این شرکت می‌شود. با بهبود رابطه صنعت و دانشگاه، می‌توان اذعان داشت که فرهنگ سازنده‌ای در جهت پیشرفت و تعالی سازمانی در شرکت فولاد مهر سهند نهادینه شده است.

محجل امامی با بیان اینکه تجربه شرکت‌های بزرگ نشان می‌دهد که فرهنگ یک سازمان در رضایت و وفاداری مشتریان منعکس می‌شود، تاکید کرد: مشتریانی که از محصولات ارائه‌ شده رضایت دارند و به شرکت وفادارند، تحت تاثیر فرهنگ حاکم بر سازمان قرار می‌گیرند. در واقع فرهنگ مشتری‌مداری به بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ سازمانی شرکت تبدیل شده است و مشتریان را جذب می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این شرکت‌ها با تمرکز بر خشنودی و رضایت کارکنان، فرهنگ سازمانی خود را ارتقا می‌دهند. شرکت فولاد مهر سهند نیز ایجاد و ترویج فرهنگ‌ را در گروی رضایت نیروی انسانی می‌داند. اعتقاد به این مسئله موجب می‌شود تا سایر چشم‌اندازهای این شرکت در حوزه رعایت الزامات و مقررات زیست‌محیطی، مسائل کیفی، ایمنی محیط کار و … نیز محقق شوند. بر همین اساس، شرکت فولاد مهر سهند نظام‌ ارزیابی ادواری عملکرد کارکنان را در مجموعه خود طراحی و اجرا کرده است. هدف از استقرار این نظام در شرکت، بررسی جوانب مختلف عملکرد کارکنان و انجام اقدامات بهبودی برای دستیابی سریع‌تر به اهداف سازمانی است. همچنین نظام ارزیابی عملکرد موجب شکوفایی استعدادها و توانایی‌های بالقوه افراد، از طریق تشویق و تقدیر از آن‌ها می‌شود.

 تکریم، رشد و تعالی سرمایه‌های انسانی

وی در اتباط با دیگر اقدامات انجام شده در جهت بهبود و ارتقای فرهنگ سازمانی شرکت فولاد مهر سهند، خاطرنشان کرد:در ادامه این مهم، سیستم نظرسنجی و تشکیل جلسات دوره‌ای مدیران و سرپرستان در این شرکت مستقر شده است. این امر، مشارکت بیشتر افراد در تصمیم‌گیری‌ها را به دنبال دارد و کیفیت انجام امور مختلف در سازمان را بهبود می‌بخشد. شرکت فولاد مهر سهند به منظور افزایش رضایت شغلی افراد، طبقه‌بندی مشاغل و رعایت حقوق کارکنان و کارفرمایان، اقدام به ایجاد نظام‌های حقوق و دستمزد و انضباطی کرده است. استقرار این نظام‌ها موجب می‌شود تا انگیزه‌های فردی به سمت کسب مشاغل سطح بالاتر و توسعه فردی برانگیخته شود. گفتنی است با توجه به محیط کارخانه و نوع فعالیت شرکت فولاد مهر سهند، نظام بهداشت و ایمنی محیط کار همراه با آموزش‌های لازم برای حفظ استانداردهای سلامت حرفه‌ای محیط کار  طراحی و مستقر شده است. همچنین به منظور بهبود و ارتقای سطح اخلاق، فرهنگ و بهره‌وری در شرکت، نظام‌های پاداش و تشکیل واحد آموزش و ارتقای فرهنگ سازمانی نیز طراحی و تثبیت شد‌ه‌اند.

مدیر کارخانه فولاد مهر سهند در پایان یادآور شد: در مجموع کلیه اقدامات و استراتژی‌های شرکت فولاد مهر سهند، حول محور تکریم، رشد و تعالی سرمایه‌های انسانی است زیرا این سرمایه‌ها نه تنها قلب تپنده این سازمان محسوب می‌شوند بلکه شرکت را در راستای ارتقای فرهنگ سازمانی و تحقق اهداف و چشم‌اندازهای تدوین‌ شده‌ سوق می‌دهند.

انتهای پیام//

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد:

7:43 /دوشنبه/1 مرداد 1403

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان مطرح کرد:

14:38 /یکشنبه/31 تیر 1403

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران مطرح کرد:

9:54 /یکشنبه/31 تیر 1403

مدیر خرید مواد اولیه و فروش فولاد سنگان مطرح کرد:

6:03 /یکشنبه/31 تیر 1403

در مجمع عمومی عادی سالیانه،

14:26 /شنبه/30 تیر 1403

توسط انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران مطرح شد؛

12:57 /شنبه/30 تیر 1403

اسدالله فرشاد، عضو شورای راهبری موسسه راهبردی معدن و فولاد سبز (سیگماس) در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

12:03 /یکشنبه/31 تیر 1403

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

5:51 /شنبه/9 تیر 1403

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:50 /شنبه/9 تیر 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

4:58 /شنبه/12 خرداد 1403

علی محمدی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت‌‍وگو با «فلزات آنلاین»:

5:30 /شنبه/25 فروردین 1403

مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:17 /شنبه/19 اسفند 1402

صادق قاسمی فلاورجانی، مديرعامل شرکت فنی مهندسی آرين مدرن جهان‌آرا طی یادداشتی نوشت:

7:29 /شنبه/8 اردیبهشت 1403

حسين کهزاد، مديرعامل شرکت صنعت فولاد شادگان طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

4:48 /شنبه/25 آذر 1402

فرشید سلطان‌زاده، مدیرعامل شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:27 /شنبه/29 مهر 1402

هم‌زمان با رشد تولید فولاد صورت پذیرفت؛

13:18 /دوشنبه/4 تیر 1403

همگام با اجرای دو طرح توسعه‌ای محقق شد؛

7:38 /شنبه/9 تیر 1403

با هدف رشد تولید و ایجاد اشتغال‌ پایدار،

12:41 /چهارشنبه/6 تیر 1403

پس از ثبت موفقیت‌ها و رکوردهای پیاپی صبانور در سال 1402،

15:35 /سه شنبه/29 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد سه ماهه «کگل»؛

8:13 /شنبه/30 تیر 1403

اینفوگرافیک شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور؛

8:01 /شنبه/30 تیر 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه سنگان؛

5:55 /شنبه/26 خرداد 1403

اینفوگرافیک عملکرد دو ماهه چادرملو؛

5:35 /شنبه/26 خرداد 1403

عملکرد دو ماهه 1403 «فخوز»؛

6:05 /شنبه/19 خرداد 1403

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/31

151696

فلزات آنلاین

1403/04/31

483684

فلزات آنلاین

1403/04/31

551690

فلزات آنلاین

1403/04/31

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/31

22831

فلزات آنلاین

1403/04/31

9650

فلزات آنلاین

1403/04/31

41105

فلزات آنلاین

1403/04/31

49860

فلزات آنلاین

1403/04/31

44700

فلزات آنلاین

1403/04/31

42051

فلزات آنلاین

1403/04/31

26140

فلزات آنلاین

1403/04/31

28532

فلزات آنلاین

1403/04/31

26214

فلزات آنلاین

1403/04/31

36615

فلزات آنلاین

1403/04/31

33343

فلزات آنلاین

1403/04/31

44868

فلزات آنلاین

1403/04/31

25718

فلزات آنلاین

1403/04/31

39887

فلزات آنلاین

1403/04/31

43417

فلزات آنلاین

1403/04/31

3362100