مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: این شرکت از ابتدای سال جاری تاکنون حدود پنج هزار و ۵۰۰ تن انواع ریل تولید کرده و حدود ۳۰ هزار تن ریل نیز سفارش گرفته است. این میزان از سفارش به دلیل حجم بالای تعهدات تولیدی از سبد محصولات متنوع کارخانه، بین برنامه تولید ماههای مختلف تقسیم شده است تا از طریق این استراتژی بتوانیم محصول ریل را در کنار سایر تعهدات تولیدی کارخانه که عموما پروفیلهای سنگین مورد تقاضای بازار است، تولید و تحویل دهیم.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب آهن اصفهان، شرکت ذوب آهن به عنوان اولین تولیدکننده فولاد در ایران با همدلی، همت و تلاش شبانهروزی کارکنان در بخشهای مختلف این مجتمع عظیم صنعتی، در سالی که از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان «مهار تورم و رشد تولید» نام گرفته، تولید ۴۵ درصدی محصولات ارزش افزا را به عنوان راهبرد اساسی تولید، هدف قرار داده است.
مهدی کوهی با اشاره اینکه تولید ۱۰۰ هزار تن ریل تا پایان سال جاری در برنامه شرکت قرار دارد، بیان کرد: پنج هزار و ۵۰۰ تن ریل از ابتدای سال جاری تاکنون شامل انواع ریلهای مترو،«UIC۶۰ و UIC۵۴» تولید شده است. در یک جمله میتوان گفت خط تولید ریل در ذوب آهن اصفهان، تامین نیاز دو بخش خصوصی و دولتی را همزمان و به صورت کامل پوشش میدهد. به عنوان مثال در کنار تامین ریل مترو دو کلان شهر شهر تهران و تبریز، سفارش شرکت معدنی و صنعتی گلگهر نیز تولید میشود. همچنین تولید ریل ویژه محور ریلی رشت – انزلی نیز در دستور کار قرار دارد.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در زمینه تسریع در پروژههای ریلی کشور، این کارخانه چه اقداماتی برای افزایش تولید ریل در نظر گرفته است، مطرح کرد: ایجاد خط دوم تولید ریل در نورد ۶۵۰ کارخانه از مرحله برش، سوراخکاری و بستهبندی در حال انجام است و از اوایل مرداد ماه، تولید ریل ذوب آهن اصفهان به میزان ۳۰ درصد افزایش مییابد. همچنین میانگین تولید در هر شیفت بدون وقفه به عدد ۳۰۰ تن تولید میرسد.
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه در زمینه توسعه بازار نیز اقدامات خوبی انجام گرفته است، اظهار داشت: در خصوص ریل زبانه سوزن و ریل استاندارد «GOST» روسیه نیز برنامهریزی خوبی صورت گرفته است و امیدواریم بتوانیم از ماههای آینده، محمولههای ریل صادراتی را نیز کلید بزنیم.
کوهی عنوان کرد: با توجه به برنامههای توسعه ریلی و مترویی در سال ۱۴۰۲، محورهای چابهار – زاهدان به طول ۵۸۰ کیلومتر، رشت – کاسپین به طول ۱۳۰ کیلومتر و سایر محورهای در دست احداث شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور شامل محور همدان – سنندج، میانه – تبریز، بستان آباد – ایلگلی و میانه – اردبیل، جزو اولویتهای دولت است. همچنین فاز اول محور ریلی چابهار – زاهدان به طول ۱۶۰ کیلومتر در سال گذشته به بهرهبرداری رسید و حدود ۳۰۰ کیلومتر دیگر آن نیز در سال جاری به امید خدا به بهرهبرداری میرسد.
وی ادامه داد: با توجه به توسعه حدود ۱۹۸ کیلومتری خطوط مترویی ۹ کلان شهر کشور در سال جاری، جمعا بازار حدود ۴۰ هزار تنی در سال ۱۴۰۲ پیش روی کارخانه است.
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان ابراز کرد: تا کنون بالغ بر ۱۰۰ هزار تن ریل مطابق استانداردهای روز دنیا و بالاترین کیفیت در ذوب آهن اصفهان تولید و تحویل داده شده و حدود ۶۰ هزار تن آن نیز در محورهای ریلی اقصی نقاط کشور نصب شده است.
کوهی در رابطه با برنامههای شرکت در زمینه ارتقای سایز تیرآهنها، عنوان کرد: تست آزمایشی محصول «H۲۴» در هفته گذشته بدون نیاز به هیچ گونه اصلاحات با موفقیت انجام گرفت که پس از پایان یافتن تعمیرات اساسی نورد ۶۵۰ تولید این محصول از پایه شمش در کارخانه آغاز میشود. «H۲۶» نیز محصول دیگری است که تولید آن از شمش در کارخانه کلید میخورد. در این زمینه، بخش فولادسازی ذوب آهن اصفهان برای تولید شمش در ابعاد ۲۵۰ در ۳۶۰ فعال است تا بتوانیم از این طریق «۳۳ – I و H۳۰» را نیز تولید کنیم.
وی تضتفه کرد: نکته دیگر اینکه با توسعه صورت گرفته در خط نورد ۶۵۰، امکان تولید تیرآهن و همچنین تیر آهنهای بالپهن تا سایز ۴۰ نیز فراهم میشود. در خصوص سایزهای ۳۲ تا ۴۰ نیز با توسعه در بخش فولادسازی و احداث خط بیم بلانک به عنوان پایه محصولات کارخانه این تولیدات نیز به بازار عرضه میشوند.
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان یادآور شد: این روند رشد تولید همزمان محصولات ارزش افزا در ذوب آهن اصفهان، ارزشآفرینی بسیاری را در دو بخش ملی و بینالمللی رقم میزند. ارتقای تولید محصولات ارزش افزا در ذوب آهن اصفهان با رویکرد تحولی و بر اساس یک راهبرد مشخص در سال جاری در پیش گرفته شده است تا از این طریق با مدیریت مصرف انواع یوتیلیتیها، رشد تولید حداکثری محصولات در سال «مهار تورم و رشد تولید» در ذوب آهن اصفهان به منصه ظهور بنشیند.
انتهای پیام//