سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۶:۵۹ /شنبه/۶ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 8:34 /چهارشنبه/26 اردیبهشت 1403

در بازه زمانی 23-2014 صورت پذیرفت؛

افزایش مصرف کریولیت در صنایع مختلف ایالات متحده آمریکا

ایالات متحده آمریکا یکی از بزرگ‌ترین کشورهای واردکننده کریولیت در سراسر دنیا است که در رتبه دوم واردکننده‌های این محصول قرار دارد و بیشترین مقدار واردات آن توسط کشور همسایه خود یعنی کانادا صورت می‌گیرد. با این حال، مصرف کریولیت در صنایع آلومینیوم این کشور طی چند سال اخیر کاهش یافته‌ است.

ایالات متحده آمریکا یکی از بزرگ‌ترین کشورهای واردکننده کریولیت در سراسر دنیا است که در رتبه دوم واردکننده‌های این محصول قرار دارد و بیشترین مقدار واردات آن توسط کشور همسایه خود یعنی کانادا صورت می‌گیرد. با این حال، مصرف کریولیت در صنایع آلومینیوم این کشور طی چند سال اخیر کاهش یافته‌ است. در چند سال اخیر، واردات کریولیت سنتزی و طبیعی در ایالات متحده آمریکا افزایش یافته است. با این وجود با کاهش تناژ تولید آلومینیوم، مصرف کریولیت صنایع آلومینیوم نیز کمتر شد. از این‌ رو، صنایع دیگر مصرف‌کننده این ماده در ایالات متحده آمریکا بر واردات کریولیت اثرگذار بودند که یکی از این صنایع، صنعت کشاورزی است. ارزش افزوده خالص صنعت کشاورزی، یکی از احتمالات مورد بررسی واردات کریولیت برای مصارف مورد نیاز این کشور به شمار می‌آید.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات، کریولیت یکی از مهم‌ترین مواد مصرفی در صنعت تولید آلومینیوم اولیه است. کریولیت با نام شیمیایی سدیم هگزا فلوئورید، در فرایند هال هرولت برای انحلال آلومینا مورد استفاده قرار می‌گیرد. قابلیت انحلال آلومینای پالایش شده در کریولیت، از مهم‌ترین خواص این ماده‌ است که منجر به رشد صنعت آلومینیوم و استخراج آسان‌تر این فلز شد. از دیگر کاربردهای این پودر سفید رنگ، می‌توان به صنایع تولید سموم شیمیایی مورد نیاز کشاورزی اشاره کرد. کریولیت به دلیل داشتن عناصری مثل سدیم و آلومینیوم و فلوئور در ترکیب خود، برای ساخت کودهای قلیایی و قلیایی خاکی استفاده می‌شود.

ایالات متحده آمریکا، یکی از بزرگ‌ترین کشورهای واردکننده کریولیت طبیعی و سنتزی در دنیا است. در بازار واردات کریولیت سنتزی، ایالات متحده آمریکا بعد از برزیل در رتبه دوم قرار دارد. در سال ۲۰۲۳، سهم واردات ایالات متحده آمریکا حدود ۱۳.۱ درصد از بازار واردات و تجارت دنیا بیان شد؛ در حالی که حدود ۳۵.۱ درصد از تجارت جهانی کریولیت سنتزی توسط بزریل در سال ۲۰۲۳ صورت گرفت. در سال ۲۰۲۳، حدود ۳.۲ درصد از تجارت جهانی کریولیت سنتزی، مربوط به واردات مالزی می‌شود که در رتبه سوم و بعد از ایالات متحده آمریکا قرار دارد.

ایالات متحده آمریکا بیشترین تناژ مورد نیاز خود را از کانادا، دانمارک و ژاپن تامین می‌کند. در سطح جهانی، روابط ایجاد شده میان کانادا و ایالات متحده آمریکا، بیشترین حجم را در واردات کریولیت به این کشور دارد. در سال ۲۰۲۳، تناژ واردات کریولیت طبیعی و سنتزی به ایالات متحده آمریکا در حدود ۶۴.۵ هزار تن گزارش شد. طبق نمودار یک، بیشترین تناژ واردات کریولیت به این کشور، در سال ۲۰۲۱ و به میزان ۸۳.۱ هزار تن بود. به‌ طور کلی، در ۱۰ سال اخیر واردات کریولیت در ایالات متحده آمریکا افزایش یافته‌ است.

تاثیر تقاضای صنعت آلومینیوم آمریکا بر واردات کریولیت

افزایش حجم واردات کریولیت در ایالات متحده آمریکا در ۱۰ سال اخیر، می‌تواند نشان‌دهنده افزایش مصرف کریولیت در صنایع این کشور باشد. با توجه به نمودار یک، تناژ ارزیابی‌ شده مصرف کریولیت در صنعت آلومینیوم ایالات متحده آمریکا از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳، بیانگر کاهش تولید آلومینیوم این کشور است که منجر به کاهش مصرف کریولیت در صنعت تولید آلومینیوم شد.

در سال ۲۰۲۳، تناژ ارزیابی‌ شده کریولیت مصرف شده در صنعت آلومینیوم ایالات متحده آمریکا، ۱.۵ هزار تن بود؛ در حالی که تناژ کل واردات این ماده در این سال، حدود ۶۴.۵ هزار تن گزارش شد. طی ۱۰ سال گذشته، بیشترین تناژ کریولیت مصرف شده صنعت آلومینیوم، حدود سه هزار و ۴۲۰ تن و به مقدار ۱۸.۱ درصد از کل تناژ واردات در سال ۲۰۱۴ مشخص شد. برآورد کریولیت مصرفی در صنعت الومینیوم، سالانه به‌ طور میانگین ۲.۰۷ هزار تن است که در سال ۲۰۲۳، مقدار مصرفی ۱.۵ هزار تن تخمین زده شد. از این‌ رو مصرف کریولیت در سال ۲۰۲۳، تناژ کمتری نسبت به میانگین ۱۰ سال گذشته دارد.

این نکته نشان می‌دهد که کریولیت وارداتی این کشور می‌تواند در صنایعی غیر از صنعت آلومینیوم مصرف شود؛ چراکه حجم واردات کریولیت در ایالات متحده آمریکا، برخلاف روند مصرف کریولیت در صنعت آلومینیوم طی چند سال اخیر بوده‌ است. آمار منتشر شده توسط سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده آمریکا (USGS) گویای آن است که تولید آلومینیوم این کشور در چند سال اخیر، روند کاهشی داشته‌ است. طبق این آمار، آلومینیوم تولید شده در سال ۲۰۲۳ به حدود ۷۵۰ هزار تن رسید و از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳، حدود ۵۶.۱ درصد کاهش در تناژ تولید آلومینیوم این کشور گزارش شده‌ است. با اینکه کاهش تولید آلومینیوم منجر به کاهش مصرف کریولیت می‌شود اما واردات کریولیت در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲، حدود ۱۶.۲ درصد افزایش داشت.

یکی از بزرگ‌ترین صنایع ایالات متحده آمریکا، صنعت کشاورزی و صنایع مرتبط با آن همانند صنایع تولید سموم کشاورزی هستند. از دیگر مصارف عمده کریولیت بعد از صنعت آلومینیوم، صنعت تولید سموم مورد نیاز کشاورزی است که با بررسی ارزش افزوده خالص صنعت کشاورزی، می‌توان این برداشت را کرد که احتمالا بخشی از کریولیت وارداتی توسط این صنعت مصرف می‌شود. نمودار ۲، نمایانگر حداقل کریولیت وارداتی مورد استفاده در صنایعی غیر از صنعت آلومینیوم است. علاوه‌براین، روند و میزان ارزش افزوده‌ خالص صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا طی ۱۰ سال اخیر در این نمودار نشان داده شده‌ است. با توجه به تناژ وارداتی کریولیت و ارزش افزوده خالص ایجاد ‌شده توسط صنعت کشاورزی، می‌توان این تحلیل را بیان کرد که این صنعت تا حدودی وابسته به حجم کریولیت وارداتی این کشور است.

ارزش افزوده خالص صنعت کشاورزی ایالات متحده آمریکا، به‌ طور میانگین سالانه حدود ۱۷۴.۳ میلیارد دلار گزارش شده‌ است. در سال ۲۰۲۳، این ارزش افزوده به ۲۲۴.۲ میلیارد دلار رسید که از میانگین ۱۰ ساله آن بالاتر بود. در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، با افزایش ارزش افزوده صنعت کشاورزی به میزان حدود ۵۶.۷ درصد، واردات کریولیت نیز به میزان ۳۲۰ درصد افزایش یافت که نشان‌دهنده ارتباط احتمالی بین صنعت کشاورزی و واردات کریولیت به ایالات متحده آمریکاست. با این وجود، در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷، ارزش افزوده خالص صنعت کشاورزی ۱.۹ درصد کاهش یافت و منجر به کاهش واردات کریولیت شد زیرا احتملا با افت ارزش افزوده خالص صنعت کشاورزی، تولیدات کشاورزی کمتر شده‌ است. با کاهش تولیدات کشاورزی در سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷، مصرف سموم، کود و کریولیت مورد نیاز در صنایع تولید مسوم نیز کمتر شد که در واردات نیز این هم‌خوانی نسبی قابل مشاهده است. با توجه به افزایش میزان واردات کریولیت در سه سال‌ اخیر، ارزش افزوده خالص کشاورزی نیز افزایش یافت که نتیجه‌ آن، به طور میانگین رشد سالانه ۱۰.۲ درصدی است. در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲، ارزش افزوده خالص صنعت کشاورزی حدود ۶.۵ درصد کاهش یافت و به مقدار ۱۶.۹ میلیارد دلار رسید.

تاثیر صنعت کشاورزی در حجم واردات کریولیت امریکا

ایالات متحده آمریکا، یکی از بزرگ‌ترین واردکننده‌های کریولیت سنتزی و طبیعی برای صنایع آلومینیوم و کشاورزی خود در جهان است که روابط تجاری این کشور با کانادا در تجارت کریولیت سنتزی، حدود ۹.۲ درصد از کل تجارت جهانی کریولیت سنتزی را تشکیل می‌دهد. از این‌ رو در روند ارزش افزوده خالص صنعت کشاورزی با واردات کریولیت، در نمودار ۲ هم‌خوانی نسبی مشاهده می‌شود. این هم‌خوانی نسبی می‌تواند نشانگر ارتباط مستقیم و یا غیرمستقیم کریولیت با این صنعت را نشان ‌دهد. با توجه به بررسی‌های انجام شده، صنعت کشاورزی یکی از صنایع مصرف‌کننده کریولیت است که بخشی از کریولیت وارد شده به ایالات متحده آمریکا توسط این صنعت نیز مصرف می‌شود. گفتنی است که کریولیت وارد شده، برای استفاده‌های دیگری همانند مزرعه‌داری، ماهی‌گیری نیز استفاده می‌شود.

انتهای پیام//

برچسب‌های این مطلب: فلزات‌آنلاین | کریولیت | مواد شیمیایی
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/3

154179

فلزات آنلاین

1403/05/3

542326

فلزات آنلاین

1403/05/3

727147

فلزات آنلاین

1403/05/3

2423171

فلزات آنلاین

1403/05/3

25402

فلزات آنلاین

1403/05/3

12530

فلزات آنلاین

1403/05/3

41249

فلزات آنلاین

1403/05/3

49860

فلزات آنلاین

1403/05/3

44700

فلزات آنلاین

1403/05/3

41997

فلزات آنلاین

1403/05/3

26112

فلزات آنلاین

1403/05/3

28556

فلزات آنلاین

1403/05/3

26222

فلزات آنلاین

1403/05/3

36465

فلزات آنلاین

1403/05/3

33473

فلزات آنلاین

1403/05/3

44769

فلزات آنلاین

1403/05/3

25616

فلزات آنلاین

1403/05/3

40067

فلزات آنلاین

1403/05/3

43468

فلزات آنلاین

1403/05/3

3363000