سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۶:۳۰ /شنبه/۶ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 9:16 /سه شنبه/4 مهر 1402

مدیرعامل شرکت ذوب فلزات و تراشکاری جنوب:

اینجا خبری از نظارت نیست!

مدیرعامل شرکت ذوب فلزات و تراشکاری جنوب، تولیدکننده قطعات چدنی گفت: بیش از سه دهه است که فعالیت خود را در صنعت ریخته‌گری آغاز کرده‌ایم و طی سالیان اخیر، شاهد عدم نظارت بر خرید و فروش قطعات چدنی در سطح بازار هستیم. به نحوی که یک قطعه مشابه، با چندین قیمت متفاوت به فروش می‌رسد و در این بین مشتریان به سراغ خرید قطعه ارزان‌قیمت با کیفت کمتر می‌روند؛ در حالی که کیفیت، باید اولویت نخست افراد باشد. متاسفانه در نبود نظارت‌ها، روزبه‌روز به تعداد قطعات بی‌کیفیت و غیراستاندارد چدنی در سطح بازار افزوده می‌شود و همچنان خبری از نظارت مستمر و برخوردهای قانونی با متخلفان نیست.

جمشید اسدپور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: زمینه فعالیت شرکت ذوب فلزات و تراشکاری جنوب، ریخته‌گری انواع چدن‌ها اعم از داکتیل و خاکستری و تولید قطعات ماشین‌آلات صنعتی و معدنی همچون چرخ‌های واگن، انواع فولی و… است. انواع قطعات بر اساس سفارش مشتری در مجموعه تولید می‌شود و ما فعالیت خود را از سال ۱۳۶۷ در صنعت ریخته‌گری آغاز کرده‌ایم.

وی در خصوص فعالیت این شرکت در زمینه تراشکاری، افزود: علاوه بر ریخته‌گری، بخش دیگری از فعالیت شرکت را به تراشکاری انواع قطعات تولیدشده اختصاص داده‌ایم. تراشکاری چرخ‌های واگن با استفاده از دستگاه‌های خارجی که ساخت کشور برزیل است و حدود ۳۰ سال پیش آن‌ها را وارد کرده‌ایم، انجام می‌شود؛ ضمن اینکه فرایند مته‌زنی و سوراخ‌کاری نیز با استفاده از دستگاه‌های چینی صورت می‌پذیرد. زمانی که ما وارد عرصه تولید شدیم، نمونه داخلی این دستگاه‌ها ساخته نشده بود و در حال حاضر نیز دستگاه‌های ساخت داخل، از کیفیت کمتری نسبت به نمونه‌های مشابه وارداتی برخوردارند. در واقع تفاوت عمده دستگاه‌های وارداتی و ساخت داخل، در کیفیت و طول عمر بالای آن‎‌هاست و ما ترجیح می‌دهیم از دستگاه‌های خارجی برای تراشکاری قطعات چدنی استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت ذوب فلزات و تراشکاری جنوب در ارتباط با معضلات بخش تولید، عنوان کرد: یک‌سری چالش‌های اساسی مشترک در تمامی کارگاه‌های ریخته‌گری وجود دارد که ما هم از شر آن‌ها در امان نیستیم. از مشکلات مرتبط با بیمه، مالیات و بروکراسی‌های اداری گرفته تا عدم بازاریابی و فروش محصولات نهایی با قیمت مناسب که دردی مشترک میان تمامی تولیدکنندگان است. معضلات روزافزون تولید، منجر به تعطیلی بسیاری از کارگاه‌های ریخته‌گری کوچک‌مقیاس شده و متاسفانه بسیاری از صنعتگران باتجربه که سالیان طولانی در این صنعت مشغول به‌کار بوده‌اند، به ناچار کارگاه‌های خود را فروخته‌اند و یا بیکار شده‌اند.

استفاده از شمش به جای قراضه چدنی در کوره زمینی

اسدپور در ادامه به نحوه تامین مواد اولیه مورد نیاز اشاره کرد و گفت: شمش و قراضه چدنی، عمده مواد اولیه تولیدکنندگان قطعات چدنی در کارگاه‌های ریخته‌گری را شامل می‌شود. ما شمش چدنی مورد نیاز خود را از کارخانجات تولیدکننده این محصول و ضایعات را از انبارهای ضایعاتی موجود در سطح شهرستان بیرجند خریداری می‌کنیم. چند فاکتور کلی در این زمینه وجود دارد که بر اساس آن، تولیدکنندگان قطعات چدنی نسبت به تامین شمش و یا قراضه اقدام می‌کنند. در حال حاضر، قیمت شمش چدن حدود ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم و قیمت ضایعات حدود ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است. همچنین دسترسی به ضایعات نسبت به شمش، آسان‌تر و قراضه تمیز و درجه یک، از قابلیت بهتری برای ریخته‌گری و تولید قطعات چدنی برخوردار است. باید توجه داشت که تمیزکاری و جداسازی برخی ناخالصی‌ها در قراضه تمیز، کاملا دستی انجام می‌شود و ما مشکلی در تامین ضایعات مورد نیاز نداریم اما با این وجود، ترجیح می‌دهیم از شمش برای تولید انواع قطعات چدنی استفاده کنیم زیرا استفاده از شمش در کوره‌های زمینی، راحت‌تر و اجرت ذوب آن نیز کمتر است؛ همچنین بارگیری شمش نسبت به قراضه، آسان‌تر و به سوخت کمتری برای ذوب آن نیاز است؛ ضمن اینکه زمان مورد نیاز برای ذوب شمش نسبت به قراضه کمتر است و بر همین اساس ما معمولا از شمش در کارگاه خود استفاده می‌کنیم.

وی در خصوص چالش تامین انرژی در صنعت ریخته‌گری، مطرح کرد: کارگاه ما در شهرک صنعتی بیرجند واقع شده است و با توجه به اینکه از مازوت و گازوئیل به عنوان سوخت در کوره‌های زمینی استفاده می‌کنیم، بنابراین قطعی برق طی هفته‌های اخیر تاثیر چندانی بر فعالیت مجموعه نداشته است؛ ضمن اینکه طبق گفته مسئولان تا همین چند روز پیش، برق کارگاه یک بار در هفته قطع می‌شد و به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی‌های منظم‌تری در این خصوص در سال جاری نسبت‌ به سال‌های گذشته انجام شده باشد. ما همواره به دنبال بهینه‌سازی مصرف سوخت بوده‌ایم و خوشبختانه مشکل خاصی هم در تامین مازوت و گازوئیل مورد نیاز خود نداریم.

مدیرعامل شرکت ذوب فلزات و تراشکاری جنوب با بیان اینکه تعداد نیروی انسانی شاغل در کارگاه به ثبت سفارش‌های ساخت انواع قطعات بستگی دارد، اظهار داشت: تعداد افراد شاغل در مجموعه همواره متغیر است؛ برای مثال ممکن است سفارش ساخت یک قطعه در تیراژ بالا را دریافت کنیم و در این شرایط ناچار به استفاده از نیروی انسانی بیشتری هستیم اما در حالت کلی، به‌کارگیری نیروی انسانی فنی و باتجربه در دستور کار ما قرار دارد و اغلب افرادی که به صورت موقت و یا دائم با مجموعه در حال همکاری هستند، دانش‌آموختگان رشته ساخت و تولید، مکانیک، متالورژی و حتی بازنشستگان صنعت ریخته‌گری بوده که تجربه و دانش بالای آن‌ها، کمک شایانی به تولید قطعات چدنی می‌کند.

صنعت ریخته‌گری در هر شرایطی آلاینده است

اسدپور با بیان اینکه طبیعتا استفاده از کوره‌های القایی و قوس الکتریکی، با آلایندگی کمتری نسبت به کوره‌های زمینی همراه است، تصریح کرد: در ابتدا باید بپذیریم که در حالت کلی، ریخته‌گری یک صنعت آلاینده است و اگر از گاز و برق هم در کوره‌های موجود در یک کارگاه استفاده شود، باز هم فرایند ذوب با آلایندگی‌هایی همراه خواهد بود. با این وجود، ما تلاش کرده‌ایم از سوخت با آلایندگی کمتری در کوره زمینی خود استفاده کنیم و با مشکلات زیست‌محیطی چندانی طی سالیان فعالیت خود مواجه نشده‌ایم.

وی در ادامه به رکود حاکم در بازار خرید و فروش قطعات ریختگی اشاره کرد و گفت: متاسفانه شرایط بازار انواع قطعات ریخته‌گری اعم از چدنی و فولادی چندان مناسب نیست و عمده معاملات ما با افراد قدیمی که از سالیان قبل جزو مشتریان دائمی مجموعه بوده‌اند، صورت می‌پذیرد. تورم و افزایش مشکلات روزافزون اقتصادی، نه تنها بازار قطعات ریختگی بلکه بازار قطعات طویل و تخت فولادی را هم تحت تاثیر قرار داده و از رونق انداخته است.

مدیرعامل شرکت ذوب فلزات و تراشکاری جنوب با تاکید بر اینکه افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت ریخته‌گری به عنوان یک صنعت مادر، منجر به رشد تولید انواع قطعات مورد نیاز در صنایع مختلف و همچنین رفاه اجتماعی و اقتصادی در جامعه خواهد شد، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که توسعه تولید، در گرو مدیریت هدفمند و ثبات در قوانین بخش صنعت است. متاسفانه گاهی اوقات بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی در این حوزه وضع می‌شود که به شدت آسیب‌زاست و در این بین هیچ توجهی به نظرات و پیشنهادات فعالان بخش خصوصی نمی‌شود. از ابتدای سال جاری تاکنون، حقوق و به دنبال آن حق بیمه نیروی انسانی دو بار افزایش یافته است و مشخص نیست که تا پایان سال جاری دوباره رشد پیدا کند یا خیر!

وی در پایان یادآور شد: از طرفی، در نبود نظارت‌ و بررسی کارشناسان و سازمان‌های مرتبط در سطح بازار، یک قطعه با قیمت‌های مختلف به فروش می‌رسد و به نوعی بازار به حال خود رها شده است. در این میان، مشتریان به دنبال خرید قطعه ارزان‌قیمت بوده و کیفیت، اولویت اصلی آن‌ها نیست! در حالی که نمونه مشابه همین قطعه با کیفیت بهتر و قیمت گران‌تر در سطح بازار موجود بوده که از استاندارد و کارایی لازم جهت استفاده در بخش‌های مختلف نیز برخوردار است. شاید باور این مسئله کمی مشکل باشد اما تا به امروز، هیچ شخص و یا سازمانی پیگیر قیمت و نحوه فروش محصولات تولیدی مجموعه ما نبوده است و مشخصا این مسئله در بسیاری از کارگاه‌های ریخته‌گری مشابه نیز وجود دارد؛ در حالی که نظارت مستمر در طولانی‌مدت، باید پایه و اساس فعالیت در تمام واحدهای صنعتی قرار بگیرد و امیدواریم مسئولان ما توجه بیشتری به این مسئله داشته باشند.

انتهای پیام//

مدیرعامل شرکت ذوب فلزات یاراب مشهد:

9:48 /چهارشنبه/27 تیر 1403

رئیس هیئت مدیره شرکت آلیاژسازان صنعتی سمنان:

7:50 /دوشنبه/7 خرداد 1403

مدیرعامل شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی ایران:

5:29 /یکشنبه/30 اردیبهشت 1403

با كمترین توقف به كوره‌های قوس الكتریكی حاصل شد؛

13:34 /یکشنبه/16 اردیبهشت 1403

یک فعال صنعت ریخته‌گری در گفت‌وگو با «فلزات آنلابن»:

4:22 /یکشنبه/10 دی 1402

یک فعال صنعتی در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

8:17 /چهارشنبه/6 دی 1402

بابک ضیغمی، مدیرعامل شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:27 /شنبه/9 دی 1402

مختار پاکزاد، مدیرعامل شرکت پاک برنز در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

5:02 /شنبه/15 مهر 1402

بابک ضیغمی، مدیرعامل شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

8:34 /شنبه/10 تیر 1402

مسعود محجل امامی، مدیرعامل شرکت صنایع ریخته‌گری سهند آذرین در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

15:32 /شنبه/15 مرداد 1401

ابوالقاسم قدمی، مدیرعامل شرکت تولیدی چدن‌سازان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

17:49 /یکشنبه/14 فروردین 1401

مرتضی رضایی، مدیرعامل شرکت صنایع ذوب و تکمیل آپادانا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

13:00 /شنبه/13 شهریور 1400

بابک ضیغمی، مدیرعامل شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی ایران طی یادداشتی در«فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:29 /شنبه/22 مهر 1402
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/3

154179

فلزات آنلاین

1403/05/3

542326

فلزات آنلاین

1403/05/3

727147

فلزات آنلاین

1403/05/3

2423171

فلزات آنلاین

1403/05/3

25402

فلزات آنلاین

1403/05/3

12530

فلزات آنلاین

1403/05/3

41249

فلزات آنلاین

1403/05/3

49860

فلزات آنلاین

1403/05/3

44700

فلزات آنلاین

1403/05/3

41997

فلزات آنلاین

1403/05/3

26112

فلزات آنلاین

1403/05/3

28556

فلزات آنلاین

1403/05/3

26222

فلزات آنلاین

1403/05/3

36465

فلزات آنلاین

1403/05/3

33473

فلزات آنلاین

1403/05/3

44769

فلزات آنلاین

1403/05/3

25616

فلزات آنلاین

1403/05/3

40067

فلزات آنلاین

1403/05/3

43468

فلزات آنلاین

1403/05/3

3363000