• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
در سال 2022 صورت پذیرفت؛

بازار اروپا جایگزین چین در فروش گندله آهن شرکت «Ferrexpo»

  • کد خبر : 42315
  • 14 فروردین 1403 - 14:59
بازار اروپا جایگزین چین در فروش گندله آهن شرکت «Ferrexpo»
شرکت «Ferrexpo» سومین صادرکننده عمده گندله آهن در جهان است. در سال ۲۰۲۲ به‌ دلیل وقوع جنگ اوکراین و از بین رفتن بخشی از زیرساخت‌های تولید برق اوکراین، میانگین تولید کل محصولات این شرکت در این سال در حدود ۳۸ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش یافت.

شرکت «Ferrexpo» سومین صادرکننده عمده گندله آهن در جهان است. در سال ۲۰۲۲ به‌ دلیل وقوع جنگ اوکراین و از بین رفتن بخشی از زیرساخت‌های تولید برق اوکراین، میانگین تولید کل محصولات این شرکت در این سال در حدود ۳۸ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش یافت. با بسته شدن مسیر دسترسی این شرکت به دریای سیاه به‌ دنبال جنگ اوکراین و عدم امکان صادرات محصولات از راه دریا، فروش این شرکت به چین با ۶۳ درصد کاهش نسبت به سال ماقبل خود مواجه شد. بدین ترتیب فروش محصولات در بازار اروپا به‌ عنوان جایگزین بازار چین و کشورهای جنوب شرقی آسیا با ۴۳ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۲۱ همراه شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات، شرکت «Ferrexpo» سومین صادرکننده عمده گندله آهن در جهان است که با ارائه گندله آهن با عیار بالا، علاوه بر بهبود بهره‌وری تولید فولاد از کوره‌ بلند، امکان کاهش انتشار کربن تا ۴۰ درصد را در صنایع تولید فولاد فراهم کرده است. شرکت «Ferrexpo»، مالک سه معدن سنگ آهن «Poltava»، «Yeristovo» و «Belanovo» در اوکراین است. معدن «Polvata» بزرگ‌ترین معدن روباز این گروه به شمار می‌آید و ذخیره این معدن بالغ بر یک میلیارد تن سنگ آهن است.

در نمودار یک، میزان تولید محصولات شرکت «Ferrexpo» در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ ارائه شده است.

انواع محصولات تولیدی این مجموعه شامل سنگ‌آهن معدنی استخراج‌ شده، سنگ‌آهن فرآوری‌ شده، کنسانتره آهن، گندله مورد استفاده در احیا مستقیم با عیار ۶۷ درصد آهن، گندله مورد استفاده در کوره‌ بلند با عیار ۶۵ درصد و کنسانتره تجاری است. همان‌طور که در نمودار ۲ مشخص است، میزان تولید کل محصولات در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ به‌ دلیل وقوع جنگ اوکراین کاهش یافته است.

مقدار این کاهش برای سنگ‌آهن استخراج‌ شده و سنگ‌آهن فرآوری‌ شده به‌ میزان ۴۴ درصد، کنسانتره آهن ۴۲ درصد، گندله مورد استفاده در فرایند احیا مستقیم ۱۸ درصد و گندله مورد استفاده در کوره‌بلند و کنسانتره تجاری ۴۷ درصد بوده است. در اواخر سال ۲۰۲۲ به‌ دنبال وقوع جنگ در اوکراین و از بین رفتن بخشی از زیرساخت‌های تولید برق در این کشور، عرضه برق در اوکراین با چالشی بزرگ مواجه شد؛ به‌گونه‌ای که مجموعه «Ferrexpo» به‌ مدت ۱۰ هفته نتوانست به تولید پایدار دست یابد.

به‌ منظور کاهش ریسک عملیاتی کمبود برق، این مجموعه در حال افزایش موجودی گندله در مناطق استراتژیک و همچنین بررسی گزینه‌‌های مربوط به تولید برق توسط خود شرکت است. در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۲۱ نوسانات قیمت کاهش یافت. در این سال در حالی که قیمت سنگ‌آهن ۲۵ درصد افت پیدا کرد، قیمت پرمیوم گندله مورد استفاده در کوره‌ بلند ۲۰ درصد افزایش یافت که این موضوع نشان‌دهنده رشد تقاضا برای محصولات با کیفیت بالا است.

درآمد و بازار فروش محصولات شرکت «Ferrexpo»

در نمودار ۲، درآمد و حاشیه سود «EBITDA» برای شرکت «Ferrexpo» طی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ ارائه شده است.

همان‌طور که در نمودار ۲ مشاهده می‌شود، میزان درآمد و حاشیه سود شرکت «Ferrexpo» طی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ نوساناتی را تجربه کرده است. درآمد این مجموعه طی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱، روند افزایشی را طی کرده است. در سال ۲۰۲۰ با شروع همه‌گیری کرونا، شرکت «Ferrexpo» از موقعیت جغرافیایی مرکزی خود بین اروپا، خاورمیانه و آسیا به‌عنوان یک محافظ طبیعی در برابر ریسک در دوره تحولات بازار استفاده کرد. به‌ موجب این موقعیت، بازار فروش محصولات این شرکت در این سال به‌ سمت چین و جنوب شرقی آسیا تغییر یافت. در این سال، تقریبا ۵۶ درصد از محصولات این گروه در بازار چین و جنوب شرقی آسیا به‌ فروش رسید.

در سال ۲۰۲۱ با افزایش درآمد به میزان ۴۸ درصد نسبت به سال پیش از آن، بیشینه درآمد این شرکت طی سال‌های مورد بررسی با مقدار دو میلیارد و ۵۱۸ میلیون دلار رقم خورد. در این سال با پایان همه‌گیری کرونا و رفع محدودیت‌های تولید و حمل‌ونقل، میزان تولید این مجموعه افزایش قابل‌توجهی نسبت به سال پیشین خود داشت.

در سال ۲۰۲۲ تحت تاثیر جنگ اوکراین و ایجاد مانع در دسترسی این کشور به دریای سیاه، میزان درآمد مجموعه «Ferrexpo» با کاهش چشمگیر ۵۰ درصدی به یک میلیارد و ۲۴۸ میلیون دلار رسید. این موضوع در حالی بود که حاشیه سود با افزایش هفت درصدی نسبت به سال پیشین خود، به ۶۳.۳ درصد تا پایان سال ۲۰۲۲ رسید.

در سال ۲۰۲۲ با کاهش چشمگیر صادرات به چین و جنوب شرقی آسیا، سبد فروش شرکت «Ferrexpo» به خریداران اروپایی اختصاص یافت؛ به‌ طوری که فروش به بازار اروپا ۴۳ درصد افزایش و فروش محصولات به چین با ۶۳ درصد کاهش همراه شد. این موضوع نشان‌دهنده آن است که اگرچه بازار اروپا تا حدودی جایگزین افت فروش به بازار چین و جنوب شرق آسیا شد اما در مجموع تقاضای محدود اروپا در قیاس با بازار جنوب‌ شرق آسیا، افت محسوس تولید و فروش شرکت «Ferrexpo» را در سال ۲۰۲۲ به‌ همراه داشته است.

همان‌طور که در نمودار ۳ مشخص است، هزینه‌های مربوط به برق، بیشترین سهم از کل هزینه‌های عملیاتی را به‌ خود اختصاص داده‌اند. سهم موارد مختلف از هزینه‌های عملیاتی در این سال به‌ دلیل کاهش چشمگیر میزان تولید نسبت به سال پیشین خود تغییراتی داشته است؛ به‌ نحوی که هزینه‌های ثابت در این سال سهم بیشتری را نسبت به کل هزینه‌ها در قیاس با سال ۲۰۲۱ به‌ خود اختصاص داده‌اند. تغییرات مهم هزینه‌های عملیاتی در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ شامل افزایش ۱۸ درصدی در هزینه‌های گاز و سوخت زیستی، افزایش ۳۲ درصدی در سوخت شامل گازوئیل، کاهش ۲۶ درصدی در مواد مصرفی، افزایش ۸۰ درصدی هزینه‌های تعمیرات و نگهداری و افزایش ۴۹ درصدی هزینه‌های مربوط به حقوق دولتی بوده است.

اهداف زیست‌محیطی شرکت «Ferrexpo» تا سال ۲۰۵۰

در سال ۲۰۲۲، در حالی سهم بیشتری از تولید گندله این مجموعه متعلق به گندله با عیار ۶۷ درصد مورد استفاده در احیا مستقیم بوده که انتشار گاز کربن در این رو‌ش پایین‌تر است. ردپای کربن این مجموعه در درجه اول به سه فعالیت کلیدی مربوط می‌شود؛ مصرف گازوئیل در ناوگان معدنی گروه «Scope 1»، مصرف برق در کارخانه فرآوری «Scope 2» و گاز طبیعی جهت تولید گندله «Scope 3».

در مجموع این سه ماده مصرفی ۸۰ تا ۹۰ درصد از انتشار کربن گروه «Scope 1» و «Scope 2» را تشکیل می‌دهند. این سه حوزه، تمرکز اصلی شرکت «Ferrexpo» جهت کاهش انتشار گاز کربن است. انتشارات گازکربن در شرکت «Ferrexpo» در «Scope 1» و «Scope 2» در سال ۲۰۲۲ در هر تن، به‌ میزان یک درصد کاهش یافت. با توجه به اختصاص سهم ۸۹ درصدی صنایع تولید فولاد از کل انتشار، میزان انتشار گاز کربن شامل «Scope 3» در سال ۲۰۲۲ در نتیجه افزایش تولید گندله احیا مستقیم، یک درصد کاهش یافت.

این مجموعه هدف کاهش انتشار کربن را در «Scope 1» و «Scope 2» به ۵۰ درصد کاهش تا سال ۲۰۳۰ ارتقا داده است. امکان دارد که این اهداف و برنامه‌ها تحت تاثیر محدودیت‌های اعمال‌ شده در اثر جنگ اوکراین قرار گیرد اما گروه هدف استراتژیک خود مبنی بر دستیابی به کربن صفر در «scope 1» و «Scope 2» تا سال ۲۰۵۰ را حفظ می‌کند. همچنین هدف این گروه کاهش ۱۰ درصدی انتشار کربن در «Scope 3» تا سال ۲۰۳۰ و کاهش ۵۰ درصدی آن تا سال ۲۰۵۰ است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=42315

نوشته‌های مشابه

28فروردین
واردات سنگ‌آهن چین صعودی شد
با افزایش فعالیت کارخانه‌های فولادسازی،

واردات سنگ‌آهن چین صعودی شد

27فروردین
شروع فاز دوم سالن ورزشی چندمنظوره قاسم‌آباد در روزهای پیش رو
21فروردین
رشد تولید گندله و کنسانتره سنگ‌آهن شرکت‌های بزرگ

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.