• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش‌ جهان بیان کرد:

توسعه تولید پایدار در گرو رونق خرید ساخت داخل

  • کد خبر : 8712
  • 01 دی 1401 - 16:07
توسعه تولید پایدار در گرو رونق خرید ساخت داخل
مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش ‌جهان گفت: در دسترس بودن و همچنین ضمانت خرید ساخت داخل، از جمله مزایایی است که در مقایسه با واردات تجهیزات و ابزارآلات مورد نیاز واحدهای صنعتی وجود دارد و بدون شک رونق خرید ساخت داخل، منجر به توسعه تولید پایدار در این مجموعهها خواهد شد.
مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش ‌جهان گفت: در دسترس بودن و همچنین ضمانت خرید ساخت داخل، از جمله مزایایی است که در مقایسه با واردات تجهیزات و ابزارآلات مورد نیاز واحدهای صنعتی وجود دارد و بدون شک رونق خرید ساخت داخل، منجر به توسعه تولید پایدار در این مجموعهها خواهد شد.

مجید رحیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص میزان خرید ساخت داخل تجهیزات و ماشین‌آلات و همچنین واردات آن در شرکت دانش پرتو نقش جهان، بیان کرد: مواد اولیه مورد نیاز مجموعه یعنی کاتد مس را از داخل تامین می‌کنیم که در مجتمع مس سرچشمه کرمان خریداری می‌شود. همچنین کوره‌های ذوب مورد استفاده در خط تولید، از نوع القایی و خرید ساخت داخل است؛ چراکه واردات کوره‌های القایی طی سالیان اخیر صورت نمی‌پذیرد و ساخت کوره‌های القایی در کشور، با رشد کمی و کیفی چشمگیری طی سالیان اخیر همراه بوده است.

وی افزود: در بخش ماشین‌کاری، به دلیل اینکه ابزارآلات و ماشین‌آلات مورد نیاز در داخل ساخته نمی‌شود، مجبوریم نسبت به واردات آن‌ها اقدام کنیم. البته واردات ابزارآلات از جمله دستگاه‌های CNC، شامل حال تمامی شرکت‌هایی که از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند، می‌شود و در اکثر مواقع، این دستگاه‌ها از کشورهای اروپایی وارد می‌شوند؛ چراکه دستگاه‌های چینی پاسخگوی نیازهای ماشین‌کاری در صنعت ریخته‌گری ایران نیستند.

خود تحریمی در تامین کاتد مس

مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش ‌جهان در ارتباط با چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان در این بخش، تصریح کرد: دست ‌دوم بودن ماشین‌آلات وارداتی، مشکل اصلی اکثر تولیدکنندگان است؛ چراکه تولیدکنندگان خارجی به دلیل تحریم‌ها، از فروش ماشین‌آلات و ابزارآلات نو به ایران امتناع می‌کنند و بنابراین مجبور هستیم از ماشین‌آلات کارکرده استفاده کنیم. این مسئله، معضل بسیار جدی است که با آن روبه‌رو هستیم. البته مشکلات واحدهای تولیدی ریخته‌گری، تنها مرتبط با محصولات وارداتی نیست؛ چراکه در زمینه تامین مس مورد نیاز که در داخل تولید می‌شود و ایران نیز جزو پنج کشور برتر جهان در میزان ذخایر مس است، گاهی دچار خود تحریمی هستیم؛ به طوری که تولیدکنندگان محصولات مسی با سردرگمی در تامین مواد اولیه مواجه می‌شوند که این موضوع برگرفته از عدم هماهنگی میان بورس کالای ایران به ‌عنوان مرکز خرید و فروش مواد اولیه و سازمان صمت است.

رحیمی در همین راستا ادامه داد: برای مثال سازمان صمت به بورس اعلام می‌کند که فروش مس در این تالار صنعتی را محدود کند. به دنبال این امر، فروش محصول به خریداران عمده مس و  یا افرادی که موفق به ثبت نام خود در سامانه بهین یاب شده‌اند، صورت می‌پذیرد. درصورتی‌که سامانه بهین یاب با اختلالاتی همراه شده و همین مسئله، روند برنامه‌ریزی تولیدکننده را جهت تامین مواد اولیه که کاملا تولید داخل است، دچار بحران می‌کند؛ به‌ طوری ‌که برای تامین کاتد مس، باید چالش‌ها و مشکلات زیادی را تحمل‌کنیم.

در دسترس بودن خرید ساخت داخل

مدیرعامل شرکت دانش پرتو نقش ‌جهان در پاسخ به سؤال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه مزیت و برتری خرید ساخت داخل را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: پراهمیت‌ترین مزیت استفاده از خرید ساخت داخل، در دسترس بودن آن است که امکان استفاده از گارانتی محصول را برای مشتری امکان‌پذیرتر می‌کند. در حقیقت شرایط در دسترس بودن سازنده، تضمین محصول را نزد خریدار محکم‌تر جلوه می‌دهد و همین مسئله منجر به بهبود مستمر می‌شود. به‌ طوری‌که ما گاهی با این موضوع مواجه هستیم که برخی از محصولات خارجی، به دلیل در دسترس نبودن سازنده فقط ۱۰ درصد می‌توانند در بهبود کیفیت محصولات خود از نظرات مشتری استفاده کنند؛ در صورتی ‌که محصول ایرانی با برخورداری از قابلیت در دسترس بودن، می‌تواند بیشترین بازخورد را از مصرف‌کننده حتی به ‌صورت روزانه داشته باشد و همین موضوع، کیفیت کالای داخلی را بیش از نمونه مشابه خارجی ارتقاء داده است.

رحیمی در خصوص میزان سودآوری حاصل از خرید ساخت داخل در این شرکت دانش‌بنیان، تاکید کرد: در دسترس بودن خرید ساخت داخل، در حقیقت تضمین‌کننده طول عمر بیشتر کالاست؛ چراکه نظارت مستمر بر محصول از سوی تولیدکننده، می‌تواند عامل اصلی سلامت، کیفیت و عدم استهلاک آن محصول باشد و نتیجه این روند، سودآوری اقتصادی برای مصرف‌کننده به همراه خواهد داشت.

وی در پایان با اشاره به اجرای طرح‌های توسعه‌ای در شرکت دانش پرتو نقش ‌جهان و نقش خرید ساخت داخل  در این زمینه، اذعان کرد: اجرای طرح‌های توسعه‌ای در شرکت، ملزم تامین زمین جهت ساخت کارخانه و همچنین ماشین‌آلات و تجهیزات لازم است که اگر همراه با خرید ساخت داخل باشد، منجر به توزیع منابع مالی بهتری خواهد شد. بدین ‌صورت که در نحوه پرداخت هزینه به شرکت‌های داخلی، می‌توانیم به تفاهم‌هایی دست پیدا کنیم که در صورت به‌کارگیری از محصولات وارداتی، این امر امکان‌پذیر نیست و یا ممکن است مشکلاتی در پرداخت شکل بگیرد. همچنین خرید ساخت داخل، سازگاری‌های بیشتری برای تولیدکنندگان داخلی به همراه دارد. در صورتی ‌که با توجه به تحریم‌ها، همین مسیر در خرید کالای خارجی ممکن است با چندین ماه تاخیر و اما و اگرهای فراوانی از سوی این شرکت‌ها همراه شود. بنابراین بهره‌جویی از خرید ساخت داخل در مسیر توسعه پایدار را می‌توان امری غیرقابل ‌اجتناب دانست.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=8712

نوشته‌های مشابه

03اردیبهشت
راه‌‍اندازی معادن جدید؛ بسیار دشوارتر و پرهزینه‌تر از گذشته
03اردیبهشت
پریمیوم نیکل در اروپا و چین ثابت باقی ماند
02اردیبهشت
فعالیت شرکت «First Quantum» در معادن پاناما در هاله‌ای از ابهام