• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیر فنی شرکت صنایع کابل کاشان

توسعه شبکه برق کشور به مفتول گالوانیزه نیاز دارد

  • کد خبر : 1291
  • 11 بهمن 1398 - 11:12
توسعه شبکه برق کشور به مفتول گالوانیزه نیاز دارد
مدیر فنی شرکت صنایع کابل کاشان گفت: شبکه انتقال و توزیع برق کشور همواره در حال توسعه است و این امر نیز مستلزم به‌کارگیری کابل خاصی به نام ACSR بوده که هسته اصلی آن را مفتول گالوانیزه تشکیل می‌دهد.

مدیر فنی شرکت صنایع کابل کاشان گفت: شبکه انتقال و توزیع برق کشور همواره در حال توسعه است و این امر نیز مستلزم به‌کارگیری کابل خاصی به نام ACSR بوده که هسته اصلی آن را مفتول گالوانیزه تشکیل می‌دهد.

کامران معمار در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» در خصوص مصرف مفتول فولادی در صنایع سیم و کابل برق، اظهار داشت: در تولید کابل ACSR، مفتول فولادی عمدتا مورد مصرف قرار می‌گیرد؛ این نوع کابل بدون روکش بوده و دارای دو بخش فولادی و آلومینیومی است.

وی افزود: مغزی کابل از جنس مفتول فولادی گالوانیزه است که روی این مغز فولادی رشته‌های آلومینیومی تنیده می‌شود و هر دو با هم تشکیل یک کابل ACSR می‌دهند. این نوع کابل می‌تواند قطرها و مقاطع متنوعی داشته باشد که بر اساس نیاز کارفرما و سفارش دریافتی، به حداکثر سطح جریان برق و مقاومت کششی و پارگی مد نظر بستگی دارد. سطح مفتول فولادی با فلز روی پوشانده می‌شود تا بتواند خواص مورد نیاز کابل را برآورده سازد.

معمار در زمینه قطر مفتول فولادی در کابل ACSR عنوان کرد: سیم و کابل معمولا در سطح ولتاژ مورد استفاده با قطر دسته‌بندی نمی‌شوند. هر نوع هادی جریان الکتریکی بر اساس استاندارد به گروه‌های مختلف دسته‌بندی می‌شود؛ به طور مثال، کابل‌های KU برای ولتاژهای ۴۰۰ کیلوولت مورد استفاده قرار می‌گیرند و کابل لینکس نیز برای سطح ولتاژ ۶۳ کیلوولت به کار می‌رود. برای هر یک از این نوع کابل‌ها باید مفتول‌های متفاوتی را استفاده کرد. ضمن اینکه قطر و حجم رشته‌های آلومینیومی دور مفتول فولادی نیز بسته به کاربرد کابل، متغیر است.

تولید کابل ACSR بر اساس استاندارد است

وی تصریح کرد: در برخی از انواع سیم و کابل، قطر رشته آلومینیومی با قطر مفتول یکسان و در برخی دیگر متفاوت است؛ قطر سیم‌های آلومینیومی، به سطح ولتاژ بستگی دارد که آن را استاندارد مورد استفاده توانیر، تعیین کرده است. سازندگان این نوع کابل ازجمله شرکت صنایع کابل کاشان بر اساس همین استانداردهای موجود فعالیت می‌کنند.

مدیر فنی شرکت صنایع کابل کاشان بیان کرد: زمانی که کارفرما سفارشی می‌دهد که در جداول استاندارد نمی‌گنجد، شرکت ما اقدام به طراحی سیم و کابل خاص برای کارفرما می‌کند. در این طراحی مشخص می‌شود تعداد رشته آلومینیومی همراه با مفتول فولادی برای تولید کابل ACSR، سطح مقطع، قطر سیم‌های آلومینیومی، تعداد رشته‌ها، میزان هدایت الکتریکی و دیگر موارد باید به چه میزان باشند.

تامین مفتول فولادی از داخل کشور

معمار خاطرنشان کرد: شرکت ما عمده مفتول گالوانیزه خود را از شرکت صنایع مفتولی زنجان تامین می‌کند. البته شرکت‌های دیگری نیز در زمینه تولید مفتول گالوانیزه فعال هستند ولی شرکت ما از آن‌ها خرید نمی‌کند. برخی از مفتول‌های فولادی را از خارج وارد می‌کنیم؛ تفاوت مفتول وارداتی با تولید داخلی آن است که روکش آن به جای گالوانیزه از جنس آلومینیوم است.

وی اظهار کرد: برخی از مفتول‌های فولادی که به آن‌ها میش‌متال گفته می‌شود، فولادهای گالوانیزه‌ای هستند که ۵ درصد از روکش گالوانیزه سطح مفتول، حاوی عناصر کمیاب است. ضمن اینکه ماکزیمم تنش کششی این نوع مفتول‌ها از مفتول گالوانیزه معمولی بیشتر است.

فرآیند تولید کابل ACSR

مدیر فنی شرکت صنایع کابل در خصوص فرآیند تولید کابل ACSR، عنوان کرد: پس از تولید مفتول فولادی با قطر بالا یعنی حدود ۸ تا ۹ میلی‌متر، فرآیند کشش اتفاق می‌افتد و قطر آن به اندازه سفارش و نیاز مشتریان می‌رسد و نازک می‌شود. در این بین، مفتول از مذاب فلز روی گذشته و سطح آن با فلز روی پوشانده می‌شود. مفتول‌های تولید شده به صورت رول درمی‌آیند و پس از بستن آن‌ها به قرقره مخصوص، در دستگاه دیگری به نام استراندر به یکدیگر با طول تاب‌های متفاوت بسته به نیاز مشتریان و مشخصات استانداردی کابل، بافته می‌شوند.

وی ابراز کرد: پس از آماده‌سازی مفتول فولادی در تعداد رشته‌های مختلف که بعضا می‌تواند به ۳۷ رشته برسد، رشته‌های دیگر فولادی روی آن تابانده می‌شود. به این ترتیب، مغزی سیم به دست می‌آید. این مغزی مجددا در دستگاه استراندر قرار می‌گیرد و رشته‌های آلومینیومی روی آن بافته می‌شود تا یک کابل ACSR تولید شود.

صنعت برق نیازمند کابل ACSR است

معمار در خصوص وضعیت بازار سیم و کابل ACSR، تصریح کرد: مشتریان همواره خواهان این نوع کابل‌ها هستند اما مشکل نقدینگی در بازار وجود دارد. شرکت‌هایی که از نقدینگی کافی برخوردار باشند، از طریق مناقصه، اقدام به خریداری کابل ACSR از تولیدکنندگان می‌کنند. در غیر این صورت، ناچار به عقب انداختن پروژه خود تا زمان دریافت نقدینگی هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که شبکه برق کشور دائما در حال توسعه است و کابل‌های ACSR نیز همواره در آن به کار برده می‌شوند. ضمن اینکه بازار صادراتی این محصول نیز برای تولیدکنندگان فراهم است؛ چراکه کشورهای همسایه ما نیز نیاز به توسعه شبکه برق خود دارند.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=1291

نوشته‌های مشابه