• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
ریخته گری ملکی فردی:

تولید داخلی بدون جنگ ممکن نیست!

  • کد خبر : 3142
  • 27 اسفند 1398 - 16:38
تولید داخلی بدون جنگ ممکن نیست!
مدیرعامل ریخته گری ملکی فردی گفت: به طور کلی شرایط تولید برای صنعتگران دشوار بوده و در چند سال اخیر علاوه بر چالش‌های محیط زیستی و مشکلات برآمده از دستورالعمل‌های ارگان‌های دولتی، نوسانات قیمت‌ها نیز موانع زیادی را بر سر راه تولید قرار داده است و تولیدکننده یک تنه برای ادامه کار باید با تمام مشکلاتی که از زمین و آسمان می‌بارد، بجنگد.

مدیرعامل ریخته گری ملکی فردی گفت: به طور کلی شرایط تولید برای صنعتگران دشوار بوده و در چند سال اخیر علاوه بر چالش‌های محیط زیستی و مشکلات برآمده از دستورالعمل‌های ارگان‌های دولتی، نوسانات قیمت‌ها نیز موانع زیادی را بر سر راه تولید قرار داده است و تولیدکننده یک تنه برای ادامه کار باید با تمام مشکلاتی که از زمین و آسمان می‌بارد، بجنگد.

صیاداله ملکی فردی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: از سال ۱۳۷۰ در کارگاه ریخته‌گری خود به تولید شمش مس مشغول هستیم و محصول جانبی ما اکسید روی است. برای تولید شمش و اکسید از سرباره برنج و ضایعات مسی به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنیم و ضایعات را از انواع کارخانه‌ها و کارگاه‌های تهران و سایر شهرستان‌ها در بازار آزاد تهیه می‌کنیم. در واقع، هر آنچه که دارای مس باشد برای تولید شمش مس قابل استفاده خواهد بود.

وی در خصوص صنایع مصرف‌کننده شمش مسی، افزود: اغلب کارگاه‌ها و تولیدکنندگان شمش مس محصول تولیدی خود را در اختیار مجتمع مس سرچشمه قرار می‌دهند و از آنجا به تولیدکنندگان سیم و کابل، مفتول، لوله مسی و سایر محصولات مسی عرضه می‌شود. بخش دیگر شمش مس به صادرات اختصاص دارد و به کشورهایی همچون ترکیه و امارات ارسال می‌شود. اکسید روی نیز در صنایعی ازجمله کاشی‌سازی، سرامیک‌سازی، لاستیک‌سازی، ساخت لوازم آرایشی و تولید شمش روی کاربرد دارد. پیش از اعمال تحریم‌ها توسط کشور امریکا، اکسید روی را صادر می‌کردیم و معاملات تجاری خود را با کشورهایی مانند کویت، امارات، عراق و ترکیه انجام می‌دادیم.

مدیرعامل ریخته گری ملکی فردی اضافه کرد: ظرفیت تولید محصولات کارخانه به وضعیت قیمت مواد اولیه و میزان فروش بستگی دارد؛ اما به طور کلی می‌توان گفت ظرفیت تولید شمش مس ۲۰۰ تن در سال و اکسید روی نیز سالیانه ۳۰۰ تن ارزیابی شده است. در چند سال اخیر شرایط تولید دشوار شده و ما علاوه بر مشکلات ناشی از نوسانات قیمت‌ها باید با ارگان‌های دولتی نیز در حال جدال باشیم. سازمان محیط زیست یکی از ارگان‌هایی است که بیشترین مشکل را با صنعت تولید شمش مس دارد.

ملکی فردی ادامه داد: پیش‌تر کارگاه‌های ریخته‌گری آلاینده‌زا بودند و به محیط زیست آسیب می‌رساند؛ اما با راه‌اندازی سیستم فیلتراسیون این آلایندگی به جرات می‌توان گفت که به صفر رسیده است و با این وجود، اداره محیط زیست با تولیدکنندگانی همچون ما سر سازگاری ندارد.

وی در ادامه با اشاره به چالش‌های متعددی که بر سر راه تولید قرار دارد، گفت: اداره بیمه در رابطه با بیمه کارکنان، ما را یاری نمی‌کند و در شرایط سخت تولید فعلی حاضر به همکاری با قشر تولیدکننده نیست و بعد از تمام این مشکلات، به نوسانات ارزی می‌رسیم که به طور کل، روند تولید داخلی را تحت تاثیر قرار داده است.

مدیرعامل ریخته گری ملکی فردی عنوان کرد: صنعت تولید شمش مس به تکنولوژی خاصی نیاز ندارد. ضایعات مسی را داخل کوره‌های ذوب ریخته و مس پس از ذوب و جداسازی به قالب‌های مخصوص منتقل می‌شود و اکسید حاصل از ذوب آن نیز توسط سیستم فیلتراسیون جمع‌آوری شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. کیفیت محصولات تولیدی به نوع مواد اولیه بستگی دارد که از چه نوع ضایعاتی و با چه میزان خلوص استفاده شده است. هرچه میزان روی موجود در آلیاژهای مورد استفاده به عنوان مواد اولیه بیشتر باشد، کیفیت و میزان اکسید روی حاصل نیز افزایش خواهد یافت.

ملکی فردی ابراز کرد: در کارگاه تولیدی ما حدود ۲۰ نفر مشغول به کار هستند و در این شرایط، در تلاش هستیم چرخه تولید را با تمام قوا حفظ کنیم و با همت کارکنان و برنامه‌ریزی درست در جهت افزایش کیفیت و میزان تولید گام برداریم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3142

نوشته‌های مشابه