• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
سید نوید موسوی، مدیرعامل شرکت پایدار فلز ویرا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

«ديجي آلوم»، پل ارتباطي ميان توليدکنندگان و مصرف‌کنندگان پروفيل آلومينيومي

  • کد خبر : 19062
  • 30 اردیبهشت 1402 - 5:53
«ديجي آلوم»، پل ارتباطي ميان توليدکنندگان و مصرف‌کنندگان پروفيل آلومينيومي
صنعت آلومينيوم به عنوان يکي از صنايع استراتژيک در کشور، نقش بسزايی در مسير پيشرفت صنعت و اقتصاد ايفا مي‌کند و تکميل زنجيره ارزش توليد آن، ارزش افزوده فراوانی هم براي توليدکنندگان و هم اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت.

صنعت آلومينيوم به عنوان يکي از صنايع استراتژيک در کشور، نقش بسزايی در مسير پيشرفت صنعت و اقتصاد ايفا مي‌کند و تکميل زنجيره ارزش توليد آن، ارزش افزوده فراوانی هم براي توليدکنندگان و هم اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت. علي‌رغم اينکه تکميل زنجيره توليد در صنايع پايين‌دستی آلومينيوم، منجر به رونق اشتغال‌زايی، سودآوری و ايجاد ارزش افزوده خواهد شد اما همواره شاهد رونق توليد شمش آلومينيوم توسط چهار توليدکننده بزرگ داخلي و در ادامه صادرات آن به ساير کشورها هستيم و در اين بين متاسفانه توجه چنداني به صنايع پايين‌دستی آلومينيوم که صنعت پروفيل يکي از مهم‌ترين آن‌هاست، نمی‌شود. اين در حالي است که انواع پروفيل‌های خاص، صنعتی و ساختمانی توسط برخي شرکت‌های کوچک‌ در نقاط مختلف کشور توليد می‌شود و اين شرکت‌ها در نبود بازاريابی مناسب و همچنين نظارت‌های کافی در زمينه کنترل کيفيت محصول نهايی، فرصت ارائه و معرفی توليدات خود را پيدا نکرده‌اند. در اين بين، برند ديجی آلوم با هدف برقراری ارتباط موثر ميان توليدکنندگان پروفيل آلومينيومی و مصرف‌کنندگان و صنعتگران راه‌اندازی شده است و به خوبی توانسته زمينه معرفی و فروش بيش از هشت هزار مقطع آلومينيومی عمومي و اختصاصی را فراهم کند. در همين راستا، خبرنگار پايگاه خبری و تحليلی «فلزات آنلاين» گفت‌وگويی با سيد نويد موسوی، مديرعامل شرکت پايدار فلز ويرا تدارک ديده است که متن کامل آن را در ادامه خواهيد خواند:

در ابتدا توضيحاتی در خصوص تاريخچه برند ديجی آلوم ارائه بفرماييد.

دیجی آلوم به عنوان یکی از تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی و … زیرمجموعه دفتر مهندسی آلوپای و شرکت پایدار فلز ویرا، بزرگ‌ترین بانک اطلاعاتی پروفیل‌های آلومینیومی و مقاطع خاص صنعتی با بیش از هشت هزار مقطع آلومینیومی اختصاصی و عمومی را در اختیار دارد و بالاترین میزان تنوع و انتخاب برای مصرف‌کنندگان و صنعتگران را فراهم کرده است. بیش از ۱۰ سال است که فعالیت خود در صنعت آلومینیوم را با شرکت پایدار فلز ویرا آغاز کرده‌ایم و پس از گذشت حدود چهار سال، در سال ۱۳۹۶ به این نتیجه رسیدیم که دیجی آلوم را با هدف برقراری ارتباط موثر میان تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی و مصرف‌کنندگان و صنعتگران راه‌اندازی کنیم و در حال حاضر نیز مشغول همکاری با ۲۵ تا ۳۰ شرکت فعال در این حوزه از طریق دیجی آلوم هستیم. هدف از راه‌اندازی بزرگ‌ترین بانک اطلاعاتی پروفیل آلومینیوم در دیجی آلوم این بوده است که مشتریان و صنعتگرانی که به دنبال تامین یک پروفیل آلومینیومی خاص تولیدشده در یک شرکت در نقاط مختلف کشور مانند اراک، اصفهان ، تبریز و … هستند، هزینه‌ اضافی را بابت ساخت قالب که حداقل زمان مورد نیاز آن ۲۰ روز و حداقل هزینه ساخت آن ۲۰ میلیون تومان است، متقبل نشوند. از سوی دیگر، دیجی آلوم زمینه معرفی و شناخت شرکت‌هایی که هیچ آشنایی با بازاریابی و نحوه ارتباط با مشتری در صنعت پروفیل آلومینیومی را ندارند، فراهم کرده است. خوشبختانه دیجی آلوم علی‌رغم مقاومت برخی همکاران فعال در این عرصه، به خوبی توانسته است مسیر موفقیت و پیشرفت را طی سالیان اخیر طی کند. ایجاد زنجیره تامین مطمئن و ایمن میان تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و صنعتگرانی که به دلایل مختلف با بازاریابی و چگونگی برقراری ارتباط با مشتری آشنایی‌های لازم را ندارند، مهر تاییدی بر رویکرد موفق دیجی آلوم طی این سال‌ها بوده است.

به طور مشخص، ديجی آلوم از چه مزايا و امکانات ويژه‌ای برخوردار است؟

دیجی آلوم ضمن تامین کالا از یک واحد تولیدکننده پروفیل آلومینیومی که با نظارت کارشناسان مجموعه و کنترل کیفیت ۱۰۰ درصدی آن همراه است، گارانتی و ضمانت لازم به مصرف‌کنندگان و صنعتگران را هم ارائه می‌کند؛ چراکه ما ملزم به تحویل پروفیل به مشتریان بر اساس پارامترهای درخواستی آن‌ها هستیم و هرگونه مغایرت در این زمینه، متوجه دیجی آلوم خواهد بود. مجموعه‌های مطرحی  در صنایع مختلف مانند دکوراسیون، لوازم خانگی و … جزو مشتریان ما بوده‌اند و همواره تلاش کرده‌ایم نسبت به ارائه خدمات مطلوب و همچنین گارانتی به مشتریان خود متعهد و پایبند باشیم.  بدون شک این دستاوردها، جز در بستر یک برند بزرگ و موفق مانند دیجی آلوم حاصل نمی‌شود و منافع مشترک حاصل از آن، متوجه ما، واحدهای اکسترود آلومینیوم و واحدهای عملیات فینیشینگ مانند آندایزینگ یا رنگ الکترواستاتیک و همچنین مصرف‌کنندگان و صنعتگران بوده است. از سال ۱۳۹۰ تاکنون، حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ شرکت داخلی، برخی پروفیل‌های آلومینیومی مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین ‌کرده‌اند؛ در حالی که به وسیله دیجی آلوم و شناسایی تولیدکنندگانی که تا پیش از این موفق به معرفی و ارائه محصولات خود نشده بودند، به خوبی توانسته‌ایم این معضل را رفع کنیم. از طرفی، نوسان نرخ ارز طی سالیان اخیر باعث شده است این شرکت‌ها به خرید کالای مورد نیاز خود از بازار داخل روی بیاورند و این مسئله یک حسن اتفاق برای ما و صنعت آلومینیوم کشور بوده است. البته باید توجه داشت که حتی بدون در نظر گرفتن بازارهای صادراتی، فرصت‌های بسیار خوبی در بازار داخلی برای پروفیل آلومینیوم ایجاد شده است اما متاسفانه به دلیل عدم تولید پروفیل‌های خاص که ناشی از راحت‌طلبی بوده و همچنین نبود کنترل کیفی مناسب، از دست می‌رود. بر همین اساس در دیجی آلوم تلاش کرده‌ایم حفره ایجاد شده را با همکاری تولیدکنندگان داخلی که نسبت به توانمندی‌های خود آگاهی لازم ندارند، پر کنیم و خوشبختانه به موفقیت‌های چشمگیری در این زمینه که جلوگیری از خروج ارز تنها یک نمونه آن است، دست یافته‌ایم. تضمین کیفیت پروفیل آلومینیومی برای مصرف‌کنندگان و صنعتگران از یک سو و تامین سود حاصل از فروش آن برای تولیدکنندگان از سوی دیگر، از جمله اهداف مهمی است که همواره در دیجی آلوم مد نظر خود قرار داده‌ایم و در تلاشیم بیشترین بازدهی و سوددهی را برای مشتریان خود داشته باشیم.

در حال حاضر فعالان صنعت آلومينيوم در کشور با چه چالش‌هايی مواجه هستند؟

عدم حمایت از سوی صنایع بالادستی آلومینیوم، مهم‌ترین چالشی است که در حال حاضر فعالان این صنعت با آن روبه‌رو هستند. نوسان قیمت مواد اولیه، یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی طی ماه‌های اخیر بوده است. قیمت شمش و بیلت آلومینیومی در بازار آزاد طی دو ماه پایانی سال گذشته، با افزایش ۱۰۰ درصدی همراه شد و از حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم، به حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. در ادامه طی روزهای ابتدایی سال جاری، قیمت آن حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافت و در حال حاضر دوباره روند صعودی به خود گرفته و در حال افزایش است. نوسان قیمت مواد اولیه طی چهار ماه، یک بحران جدی برای تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی است که هیچ نقشی در نحوه قیمت‌گذاری ندارند و به دنبال عدم تامین شمش و بیلت مورد نیاز خود، آشفته و سردرگم شده‌اند. بنابراین تا زمانی که ما ذهنیت خود را معطوف به نرخ ارز و نوسان آن طی روزهای مختلف سال کنیم، باید در انتظار چنین اتفاقاتی در صنایع مختلف به ویژه صنعت آلومینیوم باشیم. بر اساس تحلیل‌های بنگاه‌های اقتصادی و نگاه فعالان بازار، نوسان نرخ ارز، تنها یکی از پارامترهای تاثیرگذار بر تولید و صنعت است و تولیدکنندگان و صنعتگران داخلی نباید صرفا به دنبال مقایسه ارزش دلار و ریال و تاثیر آن بر بازار باشند. کیفیت محصول، پارامتر بسیار مهمی است که همواره باید مورد توجه واحدهای تولیدی قرار بگیرد؛ چراکه تولید و صادرات یک محصول باکیفیت، می‌تواند ارزآوری قابل توجهی هم برای شرکت تولیدکننده و هم اقتصاد کشور به همراه داشته باشد. بی‌توجهی به یک سری پارامترهای اساسی و تاثیرگذار در تولید مانند گردش سرمایه، فروش اعتباری و…، چالش مهمی است که متاسفانه زیر سایه نوسان نرخ ارز نادیده گرفته می‌شود و آسیب و ضررهای بزرگ‌تری را به واحدهای تولیدی وارد کرده است.

آيا برند مشابه ديجی آلوم در داخل کشور و به ويژه صنعت آلومينيوم وجود دارد و رويکرد شما نسبت به اين موضوع چيست؟

ما اولین مجموعه‌ در داخل کشور هستیم که نسبت به راه‌اندازی برندی مانند دیجی آلوم اقدام کرده‌ایم و اتفاقا از راه‌اندازی یک برند مشابه با همین کیفیت استقبال می‌کنیم؛ چراکه این مسئله منجر به رقابت در سطح بازار خواهد شد. راه‌اندازی یک برند موفق، نیازمند ارزیابی و بررسی چندین عامل مهم است و این طور نیست که شما یک باره به موفقیت دست پیدا کنید. کیفیت سرویس‌دهی دیجی آلوم به نحوی است که با تخصیص یک انبار دو هزار متری، پروفیل‌های آلومینیومی خاص پس از ورود به آنجا، بسته‌بندی شده و کنترل کیفی لازم روی قطعات صورت می‌پذیرد. ضمن اینکه گاهی اوقات عملیات پانچ‌کاری، خم‌کاری و برش‌کاری نیز انجام می‌شود و بسیاری از تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی قادر به ارائه چنین خدمات گسترده‌ای نیستند. خدمات دیجی آلوم در یک بسته کامل به مشتریان مختلف اعم از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ارائه می‌شود و به خوبی توانسته‌ایم با شرکت‌های فعال در زمینه تولید پروفیل آلومینیوم در سراسر کشور ارتباط همکاری برقرار کنیم. باید توجه داشت که ایجاد رقابت، سطح کیفی بازار را افزایش می‌دهد و در چنین شرایطی، اتفاقا محصول ما راحت‌تر نیز به فروش می‌رسد؛ چراکه زمان کمتری را صرف توجیح مشتریان خود مبنی بر بالا بودن کیفیت و همچنین قابل رقابت بودن با نمونه مشابه خارجی خواهیم کرد. دیجی آلوم، در نوع و شکل کاری خود بی‌رقیب است و امیدواریم روزبه‌روز وسعت کاری خود را گسترش دهیم.

آينده صنعت آلومينيوم در داخل کشور را چگونه ارزيابي مي‌کنيد و چه چشم‌اندازی براي برند خود متصور هستيد؟

موفقیت صنعت آلومینیوم، در گرو همکاری و حمایت همه‌جانبه از فعالان این صنعت است. برای مثال، ما همواره به دنبال صادرات نفت خام هستیم؛ در حالی که می‌توانیم با در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی، نسبت به تولید و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر اقدام کنیم. این اتفاق می‌تواند در صنعت آلومینیوم کشور نیز رخ دهد و به جای اینکه شمش و بیلت تولیدی توسط چهار اسملتر آلومینیومی ‌را صادر کنیم، می‌توانیم ضمن تسهیل در شرایط تامین خوراک صنایع پایین‌دستی آلومینیوم، زمینه تولید و صادرات محصولات آلومینیومی با ارزش افزوده بالا را فراهم کنیم و در ادامه بازار کشورهای همسایه مانند عراق را از ترکیه پس بگیریم. آینده نه تنها صنعت آلومینیوم بلکه تمامی صنایع، وابسته به سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی دولت است و اگر حمایت‌های پایدارتر در درازمدت از فعالان صنعتی صورت پذیرد، نتایج خوبی در سراسر زنجیره تولید حاصل خواهد شد. نگاه تک بعدی به صنعت نفت، باید به سایر صنایع به ویژه معدن و صنایع معدنی همچون مس و آلومینیوم گسترش پیدا کند و در این صورت است که می‌توانیم نسبت به رشد شاخص‌های کلان اقتصادی در آینده امیدوار باشیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=19062

نوشته‌های مشابه

26اسفند
تصميمات دولت براي صنعت روي گران تمام مي‌شود
جلال عبداللهی، مدیرعامل شرکت امین صنعت پویا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

تصميمات دولت براي صنعت روي گران تمام مي‌شود

22اسفند
حرکت در مسیر توسعه پایدار
مدیر فروش شرکت صنعت پژوهان برق پارس «مصپا» مطرح کرد:

حرکت در مسیر توسعه پایدار

19اسفند
افزايش درآمد «ذوب» همگام با رشد توليد و صادرات/ تسريع اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي در سال ۱۴۰۳
مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

افزايش درآمد «ذوب» همگام با رشد توليد و صادرات/ تسريع اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي در سال ۱۴۰۳

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.