• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
عضو هیئت مدیره تعاونی تولید آهن درب و پنجره کامیاب ابرکوه گفت

سود کم تولیدکننده واقعی از چرخه تولید

  • کد خبر : 2692
  • 01 تیر 1401 - 13:20
سود کم تولیدکننده واقعی از چرخه تولید
عضو هیئت مدیره تعاونی تولید آهن درب و پنجره کامیاب ابرکوه گفت: با اینکه تولید لوله و پروفیل با قیمت‌های کنونی سود نسبتا معقولی دارد اما به دلیل حضور واسطه‌ها در بازار و خرید مواد اولیه از آن‌ها، بیشتر سود تولید به جیب آن‌ها می‌رود و تولیدکننده سهم کمی از سود زنجیره دارد.

عضو هیئت مدیره تعاونی تولید آهن درب و پنجره کامیاب ابرکوه گفت: با اینکه تولید لوله و پروفیل با قیمت‌های کنونی سود نسبتا معقولی دارد اما به دلیل حضور واسطه‌ها در بازار و خرید مواد اولیه از آن‌ها، بیشتر سود تولید به جیب آن‌ها می‌رود و تولیدکننده سهم کمی از سود زنجیره دارد.

ابوالفضل شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: صنعت لوله و پروفیل مانند گذشته رونق ندارد و تولید در بسیاری از واحدها به صورت سفارشی انجام می‌شود. این یعنی تنها اگر مشتری برای محصول مراجعه و سفارش دهد، تولید انجام خواهد شد. در غیر این صورت، کارخانه‌ها به حالت نیمه تعطیل درآمده‌اند.

وی افزود: مشکلات صنعت لوله و پروفیل در سال‌های اخیر باعث شد به دنبال تعطیلی کارخانه کنونی خود باشیم و تغییر محصول دهیم. اکنون قصد داریم محصولات جدیدی از ورق فولادی همچون محصولات ظریف ناودانی‌هایی که در پنجره‌های UPVC قرار می‌گیرند، همچنین ناودانی کردن ورق گالوانیزه برای استفاده کناف و به طور کلی محصولات ظریف و دارای ارزش افزوده بالا برای ساخت و ساز تولید کنیم.

عضو هیئت مدیره تعاونی تولید آهن درب و پنجره کامیاب ابرکوه خاطرنشان کرد: برای کارخانه جدید اقدام به اخذ پروانه بهره‌برداری کردیم که اخیرا موفق به دریافت آن شدیم. اکنون به دنبال اخذ تسهیلات از بانک هستیم تا بتوانیم پروژه مد نظر را راه‌اندازی کنیم.

هزینه‌بر بودن تامین مواد اولیه

شفیعی با اشاره به مشکلات صنعت لوله و پروفیل، اذعان کرد: تورم در سال‌های اخیر باعث شده است که قیمت ورق گرم به عنوان ماده اولیه تولید لوله و پروفیل به شدت افزایش یابد و تامین آن از مبادی گوناگون بسیار هزینه‌بر باشد. از این رو فعالیت در صنعت لوله و پروفیل به سرمایه در گردش بسیار بالایی نیاز دارد.

وی اضافه کرد: شرکت ما یک خط تولید در اختیار داشت و از این رو تنوع محصول در آن کم بود. حتی اگر قصد ایجاد تنوع در تولید محصول را داشتیم، باید قالب را در خط تغییر می‌دادیم که این کار هم زمان‌بر و هم هزینه‌بر است. به همین دلیل تولیدکننده‌ای که تنوع در محصول ندارد، قادر به رقابت و باقی ماندن در فضای کنونی بازار نیست و ناچار به تعطیلی خواهد بود. در مقابل، تولیدکنندگانی که چند خط تولید دارند و می‌توانند همزمان محصولات متنوعی از لوله و پروفیل تولید کنند، قدرت مانور و رقابت بیشتری در فضای کنونی بازار دارند.

عضو هیئت مدیره تعاونی تولید آهن درب و پنجره کامیاب ابرکوه اذعان کرد: شرکت ما تنها یک خط تولید در اختیار داشت و به همین دلیل توان و قدرت رقابت را در بازار در مقابل سایر رقبا نداشتیم. البته افزایش قیمت ورق گرم در سال‌های اخیر نیز مزید بر علت بود. به طور مثال اکنون تامین ورق گرم فولادی حدود ۲۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم برای یک مصرف‌کننده هزینه در بر دارد. در حالی که قیمت فروش پروفیل فولادی کمی بیش از ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم است. با اینکه فاصله قیمت نسبتا مطلوبی میان مواد اولیه و محصول وجود دارد، اما قیمت مواد اولیه بسیار بالا است. به همین دلیل برخی تولیدکنندگان از عهده تامین مواد اولیه بر نمی‌آیند.

کارخانه‌های دارای سبد متنوع محصول باقی می‌مانند

شفیعی تاکید کرد: در بازار لوله و پروفیل یک تولیدکننده باید بتواند سبد متنوعی از محصول را روانه بازار کند. در شرایط کنونی تنها نمی‌توان به تولیدی یک یا دو محصول به صورت محدود اکتفا کرد. ضمن اینکه تولید با تیراژ و حجم پایین نیز دیگر برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه نیست. همچنین تولید انبوه نیز به سرمایه در گردش و نقدینگی بسیار بالایی نیاز دارد. به طور مثال یک تولیدکننده با ظرفیت ۳۰ هزار تن در سال، به روزانه ۱۰۰ تن ورق گرم به عنوان ماده اولیه نیاز دارد. اکنون قیمت ۱۰۰ تن ورق گرم در بازار دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است که با احتساب سایر هزینه‌های جانبی، تولیدکننده باید حداقل روزانه سه میلیارد تومان هزینه کند. متاسفانه بسیاری از تولیدکنندگان چنین توانایی را ندارند و به همین دلیل از چرخه بازار حذف می‌شوند. بازار لوله و پروفیل در شرایط کنونی برای تولیدکنندگان دارای نقدینگی سود خوبی دارد.

وی یادآور شد: مواد اولیه خود را از بورس کالا و یا حتی از واردات نیز تامین می‌کردیم. خوشبختانه تولیدکنندگان داخلی قادر به تولید ورق با کیفیت بسیار بالا هستند زیرا شرکت ما هم از ورق داخلی و هم از ورق وارداتی استفاده کرده است. البته با اینکه سهمیه مستقیم خرید از بورس را داشتیم اما گاهی اوقات تامین مواد اولیه از تولیدکنندگان داخلی انجام نمی‌شد و ناچار به خرید ورق از بازار آزاد بودیم. دلالان ورق را در بورس از تولیدکننده خریداری می‌کردند و با قیمتی بالاتر به مصرف‌کنندگان نهایی می‌فروختند. متاسفانه بیشتر سود حاصل از تولید محصول نهایی نه در جیب تولیدکننده ورق و نه در جیب تولیدکننده لوله و پروفیل می‌رود و تنها دلال از این معامله سود می‌برد.

بروکراسی اداری طولانی خرید مواد اولیه

عضو هیئت مدیره تعاونی تولید آهن درب و پنجره کامیاب ابرکوه مطرح کرد: مسئولان و نیز عرضه‌کننده ورق گرم از مجموعه ما برای تخمین ظرفیت تولید و اختصاص سهمیه خرید از بورس کالا بازدید کردند و مقرر شده بود از بورس به میزان سهمیه خرید کنیم اما این امر میسر نشد. در این میان توانستیم یک دستگاه پروفیل کرکره سینوسی خریداری کردیم. برای این منظور حتی درخواست کردیم که حداقل ورق گالوانیزه خریداری و پروفیل کرکره تولید کنیم. البته تا پیش از اجبار تولیدکنندگان ورق گالوانیزه به عرضه محصول در بورس، ورق مورد نیاز را از تولیدکنندگان به طور مستقیم برای تولید پروفیل کرکره تامین می‌کردیم. اما به محض اجبار عرضه در بورس، دیگر نتوانستیم مواد اولیه خود را به موقع تامین کنیم. با این حال درخواست خرید از بورس را مطرح کردیم که هنوز موفق به تامین ورق گالوانیزه نشده‌ایم.

شفیعی اضافه کرد: برای ثبت درخواست خرید ورق گالوانیزه از بورس نیز حتی مسئولان مربوطه از خطوط تولید شرکت ما بازدید کردند زیرا هدف از این بازدیدها اطمینان یافتن از تولیدکننده بودن خریدار ورق است تا از واسطه‌گری و خام‌فروشی ورق جلوگیری شود. با اینکه همه مراحل قانونی را طی کردیم، اما با درخواست ما موافقت نشده است و با توجه به عدم اختصاص سهمیه و کد خرید، کار را رها کردیم و خسته شده‌ایم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=2692

نوشته‌های مشابه