سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۸:۴۵ /سه شنبه/۱ آبان ۱۴۰۳
زمان انتشار: 6:39 /چهارشنبه/20 تیر 1403

مدیرعامل شرکت سیم و کابل ارتباط الکتریک سمنان:

صنعت سیم و کابل توقف‌ناپذیر است

مدیرعامل شرکت سیم و کابل ارتباط الکتریک سمنان گفت: با توجه به اینکه تولیدات صنعت سیم و کابل در بسیاری از صنایع کاربرد دارند، می‌توان این صنعت را به عنوان یکی از شاخصه‌های مهم برای ارزیابی رشد و توسعه اقتصادی و صنعتی کشورها برشمرد. خوشبختانه در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در صنعت سیم و کابل ایران صورت گرفته است و تولیدکنندگان داخلی می‌توانند از نظر کیفیت و میزان تولید با رقبای خارجی خود رقابت کنند.

مدیرعامل شرکت سیم و کابل ارتباط الکتریک سمنان گفت: با توجه به اینکه تولیدات صنعت سیم و کابل در بسیاری از صنایع کاربرد دارند، می‌توان این صنعت را به عنوان یکی از شاخصه‌های مهم برای ارزیابی رشد و توسعه اقتصادی و صنعتی کشورها برشمرد. خوشبختانه در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در صنعت سیم و کابل ایران صورت گرفته است و تولیدکنندگان داخلی می‌توانند از نظر کیفیت و میزان تولید با رقبای خارجی خود رقابت کنند. همچنین با توجه به پیشرفت روزافزون صنایع در جهان، نیاز به تولید سیم و کابل همواره وجود خواهد داشت و تولیدکنندگان ایرانی می‌توانند حضور پررنگ‌تری در عرصه‌های بین‌المللی داشته باشند.

محمدرضا کاشی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی « فلزات‌آنلاین»، با مقایسه صنعت سیم و کابل ایران با سایر کشورها از نظر قیمت و کیفیت محصولات، بیان کرد: باید توجه داشت که فرایند تولید سیم و کابل بسیار پیچیده نبوده و نیاز به دانش فنی بالایی ندارد؛ به همین دلیل نمی‌توان با قطعیت گفت که فقط محصولات خارجی از کیفیت مناسبی برخوردار هستند. مولفه مهم و تاثیرگذار بر کیفیت سیم و کابل، استانداردهایی است که برای تولید آن تعیین شده و خوشبختانه استانداردهای کشور در زمینه تولید این محصولات، هم سطح با استانداردهای جهانی است. به عنوان مثال، حداکثر مقاومت هادی سیم دو و نیم در دمای ۲۰ درجه، ۷٫۹۸ اهم بر کیلومتر بوده که این عدد در اکثر کشورهای جهان یکسان است و برای تولید محصولی با این مشخصات، باید مقدار معینی از مس استفاده کرد. در نتیجه سیم و کابل‌های تولید داخل نیز از نظر کیفیت حرفی برای گفتن دارند اما باید به این مسئله توجه کرد که دستگاه‌ها و ماشین‌‌آلاتی که تولیدکنندگان ایرانی در خطوط تولید خود از آن‌ها استفاده می‌کنند، جدید و به‌روز نیست و سرعت تولید پایینی دارند. البته اگر تولیدکنندگان به دنبال به‌روزرسانی تکنولوژی‌ها باشند، به سبب هزینه بالای خرید ماشین‌آلات و دستگاه‌های جدید، انجام این اقدامات برای آن‌ها خارج از صرفه اقتصادی است و چاره‌ای جز ادامه مسیر با تکنولوژی و فناوری‌های قدیمی ندارند.

وی در همین راستا ادامه داد: اگرچه از نظر فناوری‌های تولید نسبت به رقبای خارجی خود عقب مانده‌ایم اما در زمینه تامین مواد اولیه باید گفت که منابع داخلی پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان بوده و نیازی به واردات نیست. شایان ذکر است، یکی از تفاوت‌هایی که میان محصولات ایرانی و خارجی وجود دارد، نحوه بسته‌بندی و ارائه محصول بوده که ممکن است محصولات خارجی در این زمینه مشخصات ظاهری زیباتری داشته باشند اما این مسئله روی کیفیت تاثیرگذار نیست. از لحاظ قیمت نیز باید اذعان کنم که ما در زمینه صادرات فعالیت نداشته و اطلاعی از بهای سیم و کابل‌های خارجی نداریم اما به طور کلی می‌توان گفت که قیمت مس در ایران بر اساس نرخ این فلز در بازارهای جهانی تعیین می‌شود و به همین دلیل احتمال نمی‌دهیم که بهای محصولات داخلی کمتر از نمونه‌های مشابه خارجی باشد.

اهمیت بالای شیوه ارائه محصول

مدیرعامل شرکت سیم و کابل ارتباط الکتریک سمنان در پاسخ به این سوال که بسته‌بندی محصولات و نحوه ارائه آن‌ها تا چه میزان بر فروش واحدهای تولیدی تاثیرگذار است، عنوان کرد: اگرچه تولید محصولات بر اساس مولفه‌های کیفی مناسب، موضوع مهمی به شمار می‌آید اما در حال حاضر توجه مشتریان علاوه بر کیفیت، به بسته‌بندی محصولات نیز جلب می‌شود؛ به همین دلیل، شاهد هستیم که برخی از محصولات بی‌کیفیت و غیراستاندارد در بازار مصرف، بسته‌بندی و ظاهر زیبایی دارند. لازم به ذکر است که نحوه ارائه محصول و مشخصات ظاهری آن حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد بر میزان فروش واحدهای صنعتی تاثیرگذار است.

کاشی در رابطه با تفاوت سیم و کابل‌های باکیفیت و غیراستاندارد، ابراز کرد: متاسفانه به دلیل شکل‌ ظاهری یکسان محصولات با یکدیگر، شناسایی آن‌ها دشوار است و یکی از مواردی که مشتریان می‌توانند از اصالت و استاندارد کالای تولید شده اطمینان حاصل کنند، کد مندرج روی سیم و کابل است. البته باید به این نکته اشاره کنم که برای تشخیص سیم و کابل‌های مرغوب و بی‌کیفیت از یکدیگر، نمی‌توان تنها به این مورد بسنده کرد زیرا برخی از تولیدکنندگان غیرمجاز، کد محصولات استاندارد را روی سیم و کابل‌های خود چاپ می‌کنند. اگرچه واحدهای تولیدی امکان پیگیری و شکایت از این افراد را دارند اما طی کردن مراحل اداری، دشوار و طولانی است. در این شرایط باید از طریق تست و آزمایشات مربوطه کیفیت کالا را مشخص کرد که انجام این اقدامات هم آسان نیست. لازم به ذکر است که در هر کلاف ۱۰۰ متری سیم دو و نیم باید حدود سه کیلو و ۲۵۰ گرم مس مصرف شود که با توجه به قیمت این فلز (حدود ۶۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم)، اگر حتی ۱۰۰ گرم از وزن مس داخل محصول کاسته شود، ظاهر آن با سیم و کابل استاندارد تفاوتی نخواهد داشت اما تولیدکنندگان غیرمجاز با این کار سود قابل‌توجهی را به دست می‌آورند. این در حالی است که تولیدکنندگان مجاز برای حفظ اعتبار و شهرت برند خود توجه خاصی به کیفیت داشته و با جلب اعتماد مصرف‌کنندگان، نیازی به انجام اقدامات فوق جهت فروش محصولات ندارند؛ به همین دلیل این مسائل در کارگاه‌های غیرمجاز وجود دارد و آن‌ها به دنبال روش‌هایی برای کاهش قیمت محصولات و افزایش حاشیه سود خود هستند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تولیدکنندگان مجاز چگونه می‌توانند با وجود تعداد بالایی از تولیدکنندگان غیرمجاز در بازار مصرف به رقابت بپردازند، گفت: متاسفانه این امکان وجود ندارد زیرا این افراد با کاهش میزان مس در سیم و کابل‌های تولید شده، قیمت بسیار پایینی را برای محصولات تعیین می‌کنند. تنها راه‌حلی که برای این معضل وجود دارد این است که ملاک مشتریان برای خرید سیم و کابل، صرفا قیمت آن‌ها نباشد و نهادهای دولتی و سازمان‌های ذی‌ربط نیز اقدامات موثری را به منظور جمع‌آوری اجناس بی‌کیفیت از بازار انجام دهند که البته این کار با وجود تعداد بالا و فعالیت گسترده تولیدکنندگان غیرمجاز دشوار است.

مدیرعامل شرکت سیم و کابل ارتباط الکتریک سمنان با اشاره به میزان تولید این مجموعه طی سه ماهه نخست سال جاری، اظهار داشت: توان تولید شرکت سیم و کابل ارتباط الکتریک سمنان ۵۰۰ تا ۶۰۰ تن محصول در سال است که در مدت ذکره شده ۳۰ درصد از ظرفیت خود را عملیاتی کرده‌ایم و این رقم نسبت به سال گذشته با رشد جزئی همراه بوده است. لازم به ذکر است، زمانی که مشتریان به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی در جهان و نوسان نرخ ارز، احساس نگرانی از بابت افزایش بیشتر قیمت‌ها داشته باشند، تقاضا برای خرید محصولات روند صعودی به خود می‌گیرد؛ البته تولیدکنندگان به دلیل رقابت شدید در بازار مصرف سیم و کابل، امکان افزایش بیشتر قیمت‌‌‎ها را ندارند. همچنین باید اضافه کنم که قیمت مس در ایران رابطه مستقیمی با نرخ ارز دارد و بر اساس آخرین اطلاعیه بورس کالای ایران در سال ۱۴۰۲، قیمت پایه کاتد مس در صورت رعایت کف عرضه اعلامی وزارت صمت، با توجه به میانگین قیمت معامله شده محاسبه می‌شود.

امکان سرمایه‌گذاری با توسعه بازارها

کاشی در خصوص سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته برای راه‌اندازی واحدهای تولیدکننده سیم و کابل در استان سمنان، یادآور شد: در حال حاضر با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، بین پنج تا ۶ کارخانه نسبتا بزرگ در استان سمنان فعالیت دارند؛ به همین دلیل میزان تولیدات استان پاسخگوی نیاز مشتریان بوده و حتی محصولات خود را به سایر استان‌های کشور نیز ارسال می‌کنیم. گفتنی است که صنعت سیم و کابل، صنعت پویایی بوده و امکان سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در این زمینه با توسعه و رشد پروژه‌های عمرانی و ساختمانی در کشور و فعالیت گسترده تولیدکنندگان در بازارهای صادراتی وجود دارد و می‌توان آینده روشنی را برای آن ترسیم کرد. البته با توجه به قیمت مس، صنعت سیم و کابل نیاز به سرمایه در گردش بالایی دارد و اگر سرمایه‌گذاران به دنبال احداث مجموعه‌ کوچکی با تنوع بالایی از تولیدات هستند، باید حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه در اختیار داشته باشند. همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، تولید سیم و کابل فرایند بسیار پیچیده و خاصی نبوده و پس از خرید مفتول با انجام اقداماتی مانند کشش، تابیده شدن و عایق‌کاری، محصول نهایی آماده می‌شود؛ از سوی دیگر، برخی از واحدهای تولیدی با خرید سیم‌های آماده و تابیده شده از شرکت‌های بزرگ فقط فرایند عایق‌کاری و پوشش را انجام می‌دهند که به همین دلیل تمایل برای سرمایه‌گذاری در این صنعت بالاست. البته در پایان باید خاطرنشان کنم که اکنون فعالیت در سایر حوزه‌ها به غیر از تولید، مناسب‌تر است و ما هم در این مجموعه به دلیل علاقه و امرار معاش کارکنان به مسیر خود ادامه می‌دهیم. لازم به ذکر است که شرکت سیم و کابل ارتباط الکتریک سمنان برای حدود ۳۰ نفر زمینه اشتغال را فراهم کرده است.

انتهای پیام//

مدیرعامل شرکت صنعتی اترک الکتریک خراسان:

9:34 /دوشنبه/30 مهر 1403

مدیر تعاونی 4686 صنایع سیم کابل البرز غرب هشترود عنوان کرد:

7:36 /سه شنبه/20 شهریور 1403

مدیرعامل شرکت جی کابل سپاهان مطرح کرد:

4:49 /یکشنبه/11 شهریور 1403

مدیرعامل شرکت راهدار صنعت کیهان مطرح کرد:

8:26 /چهارشنبه/31 مرداد 1403

رئیس هیئت مدیره شرکت سیم و کابل انصار همدان مطرح کرد:

6:57 /دوشنبه/15 مرداد 1403

رئیس هیئت مدیره شرکت تولیدی سیمیا:

11:46 /سه شنبه/9 مرداد 1403

پروانه حدادیان، مدیرعامل شرکت شهاب کالا خاورمیانه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

13:34 /شنبه/5 شهریور 1401

متین فرزین، مدیرعامل شرکت اعتماد کابل البرز در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

10:11 /شنبه/27 آذر 1400

افشارنژاد،مدیرعامل شرکت صنعتی الکتریک خراسان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»؛

20:41 /شنبه/11 اسفند 1397

محمد باقری، رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع مس کابل آریا طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:24 /شنبه/23 تیر 1403
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/07/30

197786

فلزات آنلاین

1403/07/30

554000

فلزات آنلاین

1403/07/30

764363

فلزات آنلاین

1403/07/30

2670463

فلزات آنلاین

1403/07/30

22499

فلزات آنلاین

1403/07/30

11950

فلزات آنلاین

1403/07/30

40775

فلزات آنلاین

1403/07/30

49535

فلزات آنلاین

1403/07/30

42008

فلزات آنلاین

1403/07/30

40638

فلزات آنلاین

1403/07/30

26517

فلزات آنلاین

1403/07/30

28363

فلزات آنلاین

1403/07/30

26531

فلزات آنلاین

1403/07/30

34320

فلزات آنلاین

1403/07/30

32314

فلزات آنلاین

1403/07/30

46397

فلزات آنلاین

1403/07/30

26237

فلزات آنلاین

1403/07/30

39486

فلزات آنلاین

1403/07/30

42701

فلزات آنلاین

1403/07/30

4275900