• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
افشارنژاد،مدیرعامل شرکت صنعتی الکتریک خراسان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»؛

رکود مسکن و صنعت به بازار سیم و کابل آسیب زده است

  • کد خبر : 4479
  • 11 اسفند 1397 - 20:41
رکود مسکن و صنعت به بازار سیم و کابل آسیب زده است
در عصر کنونی به دلیل پیشرفت تکنولوژی و برقی شدن اکثر تجهیزات ساختمانی و صنعتی و افزایش جمعیت، تقاضا برای سیم و کابل برقی هم در بخش مصرف عمومی و هم در بخش مصرف زیرساختی افزایش یافته است. در کشور ما هم به دلیل وجود منابع اولیه مورد نیاز برای تولید سیم و کابل که 95 درصد آن را مس و مواد پتروشیمی تشکیل می‌دهند، صنعت سیم و کابل هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی رشد قابل توجهی داشته است. در حال حاضر فقط میزان محدودی از سیم و کابل‌های تخصصی که تولید آن‌ها به دلیل تقاضای پایین توجیه اقتصادی ندارد، مابقی سیم و کابل‌های مورد نیاز بازار کشور در داخل تولید می‌شود. اما این صنعت در حال حاضر با مشکلات زیادی روبرو است که آینده آن را ممکن است تحت تاثیر قرار دهد. به دلیل اهمیت این صنعت با مدیرعامل شرکت صنعتی الکتریک خراسان به گفت‌وگو نشستیم و آنچه شما عزیزان می­خوانید حاصل گپ‌وگفت خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با محمد افشارنژاد است:
در عصر کنونی به دلیل پیشرفت تکنولوژی و برقی شدن اکثر تجهیزات ساختمانی و صنعتی و افزایش جمعیت، تقاضا برای سیم و کابل برقی هم در بخش مصرف عمومی و هم در بخش مصرف زیرساختی افزایش یافته است. در کشور ما هم به دلیل وجود منابع اولیه مورد نیاز برای تولید سیم و کابل که ۹۵ درصد آن را مس و مواد پتروشیمی تشکیل می‌دهند، صنعت سیم و کابل هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی رشد قابل توجهی داشته است. در حال حاضر فقط میزان محدودی از سیم و کابل‌های تخصصی که تولید آن‌ها به دلیل تقاضای پایین توجیه اقتصادی ندارد، مابقی سیم و کابل‌های مورد نیاز بازار کشور در داخل تولید می‌شود. اما این صنعت در حال حاضر با مشکلات زیادی روبرو است که آینده آن را ممکن است تحت تاثیر قرار دهد. به دلیل اهمیت این صنعت با مدیرعامل شرکت صنعتی الکتریک خراسان به گفت‌وگو نشستیم و آنچه شما عزیزان می­خوانید حاصل گپ‌وگفت خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با محمد افشارنژاد است:

چه نوع سیم‌هایی در مجموعه شما تولید می‌شود؟

ما تولیدکننده انواع سیم و کابل فشار ضعیف در تمام سایزها از سطح مقطع ۰٫۵ میلی‌متر مربع تا ۵۰۰ میلی‌متر مربع، با هر نوع روکشی که مصرف‌کننده نیاز داشته باشد، هستیم. در واقع بهتر است بگویم هر نوع سیم و کابل فشار ضعیف با هر نوع روکشی اعم از کابل‌های ضد حریق و هالوژن فری که مشتری نیاز داشته باشد تولید می‌کنیم و محدودیتی در این رابطه نداریم.

مشتریان و مصرف‌کنندگان سیم و کابل برق عمدتا چه کسانی هستند؟

از سیم و کابل‌های فشار متوسط و فشار ضعیف در انتقال برق از ناحیه‌ای به ناحیه دیگر استفاده می‌شود. در صنایع مختلف برای برق‌رسانی به دستگاهها و فعال‌شدن سیستمهای برقی ماشین‌آلات کارخانجات از انواع سیم وکابل‌های فشار متوسط و فشار ضعیف استفاده می‌شود. در واقع متقاضیان سیم و کابل‌های فشار متوسط و فشار ضعیف با سیم و کابل‌های فشار قوی متفاوت هستند، متقاضیان فشار قوی بیشتر پروژه‌های عظیم دولتی هستند که در همکاری با آن‌ها معضلی به نام برگشت سرمایه وجود دارد؛ زیرا دریافت مبلغ حاصل از فروش به ارگانهای دولتی، بسیار سخت است. اما تنوع سیم و کابل فشار متوسط و فشار ضعیف بسیار زیاد است و مصرف‌کنندگان سیم و کابل‌های فشار ضعیف، عمدتا پروژه‌های ساختمانی، پروژه های عمرانی و صنایع در حال احداث هستند.

در حال حاضر تولیدکنندگان سیم و کابل با چه چالش‌هایی مواجه هستند؟

کشور ما از نظر وجود منابع مواد اولیه صنعت سیم و کابل که تا ۹۵ درصد آن شامل مس و مواد پتروشیمی می­باشد غنی است و مشکلی نداریم ولیکن از نظر توزیع صحیح آن در چند سال اخیر خصوصاً بعد از برجام به خاطر آزاد شدن صادرات فلزات رنگین مشکلاتی بوجود آمده است. به‌گونه­ای که از یک طرف مصرف‌کنندگان داخلی با کمبود عرضه مواجه هستند و از طرف دیگر، تغییرات قیمت ارز موجب عدم تعادل بین قیمت‌ مس و مواد پتروشیمی در بورس که بر اساس ارز دولتی قیمت‌گذاری می‌شوند با قیمت­های جهانی که با ارز آزاد قیمت‌گذاری می‌شوند، شده است  و همین مساله بستر لازم را برای رانت‌خواری عده­ای فراهم آورده و تولیدکنندگان واقعی سیم و کابل را با معضل تامین مواد اولیه و نهایتاً ایجاد ضرر و زیان مواجهه کرد.

با توجه به اینکه ۷۵ الی ۸۵ درصد از قیمت نهایی سیم و کابل مربوط به تامین مواد اولیه می‌شود، عملا سود این صنعت بسیار پایین است؛ در صنعت سیم و کابل هیچ‌گونه تناسبی بین افزایش بهای مواد اولیه با قیمت نهایی سیم و کابل وجود ندارد؛ در نتیجه تسویه‌ها و مطالبات طولانی مدت سبب بروز مشکلاتی برای یک واحد تولیدی می‌شود.

به غیر از موارد فوق، رکود چند ساله اخیر- که نتایج آن را در کاهش تولید مسکن، کاهش شدید طرح‌های عمرانی و عدم رشد مناسب سرمایه‌گذاری در صنعت مشاهده می‌کنیم- سبب شده است که تقاضا برای خرید سیم و کابل نیز به شدت کاهش یابد. تورمی که در قیمت‌های نهاده­های صنعت به دلیل افزایش نرخ ارز ایجاد شده است و همچین عدم رشد سقف وام دهی بانک­ها متناسب با تورم قیمت­ها برای خرید مسکن، متقابلاً رکود مصرف سیم و کابل را نیز تشدید کرده است. عدم رشد پروژه‌های عمرانی و ایجاد صنایع جدید نیز دورنمای مثبتی را برای صنایع سیم و کابل نشان نمی­دهد. مطمئناً تغییر سیاست­های تشویقی دولت برای رفع موانع صادرات و استفاده از ظرفیتی که پس از خاتمه مخاصمات کشورهای منطقه برای سرمایه‌گذاری در ایران ایجاد می‌شود، می­تواند تحرک مثبتی در صنایع کشور برای صادرات ایجاد نماید. امیدواریم که با توجه به وجود منابع مس و پتروشیمی در کشور، دولت برای رونق گرفتن صادرات، مشوق‌های خوبی را به شرکت‌های ایرانی به منظور مشارکت در بازسازی کشورهای عراق و سوریه ارائه کرده و با استفاده از اهرم‌های مثبت خود به صنایع کشور در جهت رقابت با ترکیه و چین کمک کند.

تاثیر تغییرات قیمت مس و مواد اولیه روکش کابل چه تاثیری بر قیمت محصول دارد؟

با توجه به نوع سیم، مقدار مصرفی مس نیز متفاوت است. تقریبا به صورت عمومی در سیم و کابلهای فشار ضعیف سایز متوسط، ۵۰ تا ۵۵ درصد وزن سیم و کابل را مس تشکیل می‌دهد، اما این میزان متغیر است. به طور مثال در کابل‌های گرد رشته‌ای، وزن مواد پلاستیکی به عنوان عایق بیشتر از مس به عنوان هادی است. اما در کابل‌های قدرت و تک رشته تا ۹۰ درصد وزن کابل را مس تشکیل می‌دهد. اختلاف گرانول کیلویی ۸ هزار تومانی با مس کیلویی ۶۰ هزار تومانی بسیار چشم‌گیر است در نتیجه نوسان قیمت مس تاثیر بسزایی در این صنعت دارد.

مواد اولیه روکش سیم و کابل را از چه منبعی تامین می‌کنید؟

ما جز معدود شرکت‌هایی هستیم که واحد تولید گرانول داریم، باتوجه به اینکه تولید گرانول نیاز به تخصص متفاوت نسبت به تولید سیم و کابل دارد، همه شرکت‌ها توانایی تولید گرانول را ندارند. ما تمامی گرانول مصرفی مجموعه را خودمان تولید می‌کنیم، اما گرانول برای فروش به واحدهای دیگر نداریم.

تولید و عرضه محصولات تقلبی و بی‌کیفیت سیم و کابل چه تاثیری در بازار داشته است؟

متاسفانه فعالیت واحدهای تولیدی که سیم بی‌کیفیت و غیر استاندارد تولید می‌کنند بر قیمت رقابتی به صورت غیرواقعی تاثیر می‌گذارد؛ تولید سیم و کابل باکیفیت، هزینه بالایی دارد زیرا استفاده از مس مرغوب و روکش مناسب، قیمت تولید را افزایش می‌دهد اما تولیدات بی‌کیفیت برخی از واحدهای متفرقه، اجازه قیمت‌گذاری منطقی را به تولیدکنندگان مطرح نمی‌دهد و آن‌ها نیز نمی‌توانند سیم و کابل تولیدی خود را با توجه به قیمت‌های رایج در بازار عرضه نمایند. در صورتی‌ که نهادهای مسئول با هماهنگی و ایجاد ابزارهای موثر از تولید و عرضه سیم وکابل غیر استاندارد در جامعه جلوگیری نمایند مطمئناً شرکت‌ها با حمایت دولت خواهند توانست به روند منطقی خود ادامه دهند.

برای جلوگیری از فعالیت واحدهای تولیدکننده سیم و کابل نامرغوب اقدامات زیای انجام شده اما متاسفانه تا کنون تاثیری بر عملکرد این واحدها نداشته است. در برخی موارد دسترسی به این واحدهای متخلف تولیدی بسیار دشوار است و در صورتی که به آن‌ها دسترسی وجود داشت باشد، مقدار ناچیزی جریمه می‌شوند. یکی از سیم‌های نامرغوب که در دوسال گذشته تولید آن رواج یافته، سیم‌های آلومینیومی است که یک لایه بسیار نازک مس روی آن قرار می‌گیرد و به عنوان سیم مسی به فروش می‌رسد. استفاده از سیم آلومینیومی برای روشنایی و مصرف برق خانگی خلاف قانون و استاندارد است. استفاده از  سیم‌های غیر استاندارد علاوه بر افزایش مصرف برق، سبب آتش‌سوزی در ساختمان نیز می‌شود.

آیا با تمام ظرفیت، سیم وکابل تولید می‌کنید؟

خیر، اکثر واحدهای تولیدی کم‌تر از ظرفیت واقعی تولید می‌کنند. مجموعه تولیدی شرکت صنعتی الکتریک خراسان ( افشارنژاد)  در سه شیفت با کلیه پرسنل مشغول فعالیت است و سالانه نیز تولید خوبی دارد، اما توان تولید مجموعه ما بیش از این حد است. کمتر از ظرفیت بودن میزان تولید به دلایل مختلفی چون نبود تقاضا و کمبود مواد اولیه برمی‌گردد. اگر مثل کشورهای ترکیه و چین که از تولید کننده‌های بومی حمایت می‌کنند از تولیدکننده ایرانی نیز حمایت شود، ما به‌راحتی می‌توانیم در بازارهای برون مرزی نیز دست‌آوردهای بزرگی داشته باشیم. دولت ترکیه و چین، طرح‌های تشویقی و جوایز صادراتی برای صادرات سیم و کابل ارائه می‌دهند؛ ما هم PVC و هم مس را به قیمت جهانی می‌خریم، مشخص است که توان رقابت با ترکیه یا چین را در بازار کشورهای همسایه نداریم. البته حدود ۲۰ سال پیش قیمت مس در ایران کم‌تر از قیمت جهانی عرضه می‌شد که سبب قاچاق مس به کشورهای دیگر شده بود، سودجویان مس را یا به‌صورت ضایعات و یا به‌صورت سینی‌های مسی و با عنوان صنایع دستی از کشور خارج می‌کردند. اوایل سال ۹۷ نیز با ارائه مس با دلار ۴۲۰۰ تومان شاهد بروز این مشکل بودیم.

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=4479

نوشته‌های مشابه

16اردیبهشت
شاهراه توسعه اقتصاد ايران هستيم/ اجراي ۱۵ پروژه زيرساختي به ارزش ۳۲۰۰ ميليارد تومان
محمدرضا پیرحسینلو، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

شاهراه توسعه اقتصاد ايران هستيم/ اجراي ۱۵ پروژه زيرساختي به ارزش ۳۲۰۰ ميليارد تومان

11اردیبهشت
بازار سیم و کابل تولیدکننده و مصرف‌کننده را سردرگم کرده است
مدیرعامل شرکت سیم و کابل تکسین در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین»:

بازار سیم و کابل تولیدکننده و مصرف‌کننده را سردرگم کرده است

08اردیبهشت
هزينه‌هاي توليد فولاد را «۵۰ درصد» کاهش داده‌ايم/ نيازمند به‌کارگيري هوش مصنوعي در صنعت فولاد هستيم
مهران امینی تهرانی، مدیرعامل شرکت کهن بازار قرن در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

هزينه‌هاي توليد فولاد را «۵۰ درصد» کاهش داده‌ايم/ نيازمند به‌کارگيري هوش مصنوعي در صنعت فولاد هستيم