• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
با افزایش تقاضا در بازارهای جهانی،

قیمت طلا به بیش از سه هزار دلار خواهد رسید؟

  • کد خبر : 44137
  • 16 اردیبهشت 1403 - 15:14
قیمت طلا به بیش از سه هزار دلار خواهد رسید؟
با توجه به ریسک‌های ژئوپلیتیکی، راهبردشناسان‌ گلدمن ساکس پتانسیل افزایش قیمت طلا به بالای سه هزار دلار را پیش‌بینی کرده‌اند.

با توجه به ریسک‌های ژئوپلیتیکی، راهبردشناسان‌ گلدمن ساکس پتانسیل افزایش قیمت طلا به بالای سه هزار دلار را پیش‌بینی کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به نقل از ایسنا، سال ۲۰۲۴ شاهد افزایش قیمت طلا به سطوح بی‌سابقه بود؛ به طوری که فلز زرد در ماه گذشته به دلیل افزایش تقاضای جهانی در بحبوحه عدم قطعیت‌های اقتصادی و ژئوپلیتیکی، از دو هزار و ۴۰۰ دلار در هر اونس فراتر رفت. نکته قابل توجه این است که راهبرد شناسان‌ گلدمن ساکس بر این باورند که فضای مثبت بیشتری برای فلز امن وجود دارد و می‌گویند تا پایان سال به طور بالقوه می‌تواند از سه هزار دلار فراتر رود.

قیمت طلا به دلیل ناآرامی‌های ژئوپلیتیکی و تقاضای بانک مرکزی افزایش یافت و یکی از محرک‌های اصلی این افزایش قیمت، تقاضای قوی برای طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهانی و خانوارهای آسیایی است. در چین، چالش‌های بهبود اقتصادی پس از همه‌گیری و کاهش ارزش یوان که طی سال گذشته حدود ۵ درصد در برابر دلار آمریکا ریزش داشته است، طلا را برای مصرف‌کنندگان محلی گران‌تر می‌کند. با این وجود، مصرف‌کنندگان چینی و همچنین بانک مرکزی چین مشتاقانه به دنبال طلا هستند.

طبق گزارش شورای جهانی طلا، بانک مرکزی چین ذخایر طلای خود را برای ۱۷ ماه متوالی افزایش داده که در این مدت ۱۶ درصد رشد داشته است. بانک مرکزی چین تنها در ماه مارس، ۱۶۰ هزار اونس طلا به ذخایر خود اضافه کرد. به همین ترتیب، کشورهایی مانند ترکیه، هند، قزاقستان و برخی در اروپای شرقی خریداران فعال طلا در سال جاری بوده‌اند.

این انباشت نشان‌دهنده روند گسترده‌تری در بین بانک‌های مرکزی جهانی برای تنوع بخشیدن به ذخایر و کاهش وابستگی خود به دلار آمریکاست. قیمت طلا در پایان ماه آوریل شاهد عقب‌نشینی بود اما در این هفته پس از اینکه سیاست‌گذاران فدرال رزرو احتمال کاهش نرخ بهره را دادند، احساسات صعودی بازگشت.

فدرال رزرو در آخرین نشست روز چهارشنبه اول می ۲۰۲۴، با توجه به پیش‌بینی موضع نرخ بهره خود را حفظ کرد. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو اظهار داشت که هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص نرخ بهره در آینده مبتنی بر داده خواهد بود اما افزایش نرخ در این مرحله بعید است.

اطمینان پاول که عملا افزایش بیشتر نرخ بهره را رد می‌کند، به ماندن قیمت طلا در بالای دو هزار و ۳۰۰ دلار کمک کرد. نرخ‌های بهره پایین‌تر، جذابیت طلا را افزایش می‌دهد زیرا معمولا بازدهی دارایی‌های با درآمد ثابت مانند اوراق قرضه را کاهش خواهد داد.

در همین حال، تنش‌های ژئوپلیتیکی به ویژه در خاورمیانه، علاقه سرمایه‌گذاران را به شمش افزایش داده است. طلا یکی از قدیمی‌ترین دارایی‌های امن محسوب می‌شود که در زمان ناآرامی ها و جنگ‌های ژئوپلیتیکی تقاضای زیادی داشته است.

طبق گزارش اینوستینگ، راهبردشناسان‌ گلدمن ساکس با استناد به تقاضای قوی برای طلا از سوی بانک‌های مرکزی، بازارهای نوظهور و خانوارهای آسیایی، پیش‌بینی خود را حفظ کردند که این فلز گران‌بها تا پایان سال جاری میلادی، به دو هزار و ۷۰۰ دلار در هر اونس تروی افزایش می‌یابد که نشان‌دهنده افزایش ۱۷ درصدی است.

آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که اگر تحریم‌های مالی ایالات‌ متحده آمریکا با سرعتی مشابه از سال ۲۰۲۱ تشدید شود، قیمت طلا می‌تواند با ۱۶ درصد افزایش به سه هزار و ۱۳۰ دلار در هر اونس تروا افزایش یابد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=44137

نوشته‌های مشابه

29اردیبهشت
«کنور» به نمادی مطمئن در بازار سرمایه تبدیل شده است
همگام با اکتشافات جدید و تحقق طرح‌های توسعه‌ای،

«کنور» به نمادی مطمئن در بازار سرمایه تبدیل شده است

29اردیبهشت
آغاز ساخت تجهیزات ماشین بریکت‌سازی گرم و تجهیز رکوپراتور
مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران مطرح کرد:

آغاز ساخت تجهیزات ماشین بریکت‌سازی گرم و تجهیز رکوپراتور

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.