• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
مدیر بازرگانی شرکت مهندسی پرچم‌داران صنعت سپاهان:

نگران شروع واردات هستیم

  • کد خبر : 3038
  • 13 بهمن 1398 - 11:42
نگران شروع واردات هستیم
مدیر بازرگانی شرکت مهندسی پرچم‌داران صنعت سپاهان گفت: پیوسته در تلاش هستیم با کمک علم روز دنیا، تمام قطعات و تجهیزات مسی مصرفی در صنعت فولاد را بومی‌سازی کنیم و در این راستا به حمایت‌های جدی دولت نیاز داریم، تنها نگرانی ما در این حوزه فقط شروع واردات محصولات بی‌کیفیت و ارزان قیمت چینی است که فروش داخلی محصولات ما را با مشکل مواجه کند.

مدیر بازرگانی شرکت مهندسی پرچم‌داران صنعت سپاهان گفت: پیوسته در تلاش هستیم با کمک علم روز دنیا، تمام قطعات و تجهیزات مسی مصرفی در صنعت فولاد را بومی‌سازی کنیم و در این راستا به حمایت‌های جدی دولت نیاز داریم، تنها نگرانی ما در این حوزه فقط شروع واردات محصولات بی‌کیفیت و ارزان قیمت چینی است که فروش داخلی محصولات ما را با مشکل مواجه کند.

سیروس پرچمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: شرکت دانش‌بنیان پرچم‌داران صنعت سپاهان از سال ۱۳۸۹ با تولید ۱۰ محصول نوین و وابسته به دانش، تاسیس شده است. این شرکت در زمینه ساخت و بومی‌سازی قطعات مورد استفاده در صنعت فولاد به ویژه قطعات مسی فعالیت دارد. پیش از آغاز از به کار ما، این نوع قطعات وارداتی بودند، خوشبختانه توانستیم در داخلی‌سازی و خودکفایی قطعات مصرفی در صنعت فولاد گام‌های موثری برداریم. به دلیل اعمال تحریم‌ها، علاوه بر ساخت قطعه، تکنولوژی و ماشین‌آلات را نیز به کمک دانش روز دنیا و مهندسی معکوس نیز بومی‌سازی کردیم. در حال حاضر، تعدادی قطعات مسی وابسته به فولاد وجود دارد که در تلاش هستیم خط تولید آن‌ها را نیز در مجموعه راه‌اندازی کنیم. همچنین تعمیر و بازساری قطعات مسی را از ابتدای فعالیت شرکت انجام می‌دادیم که به عنوان اولین مجموعه تولید و بازسازی این نوع قطعات در خاورمیانه شناخته شدیم. این تکنولوژی فقط در کشورهای اروپایی و امریکا وجود داشت و قطعات با قیمت گزافی وارد کشور می‌شدند، اما ما با همت مضاعف توانستیم این نوع محصولات را با هزینه منطقی بازسازی کنیم و با بهره‌وری ۱۰۰ درصدی در صنعت فولاد به کار گیریم و با صرفه‌جویی در وقت و افزایش سرعت مشکلات ناشی از تحریم‌ها و واردات آن‌ها را به حداقل برسانیم. اکنون در حال بهینه‌سازی قطعات تولیدی با دانش روز دنیا هستیم.

وی درخصوص انواع محصولات تولیدی شرکت، افزود: از جمله محصولات شرکت پرچم‌داران صنعت سپاهان می‌توان به قطعات مورد استفاده در کوره‌های بلند اشاره کرد که شامل فورم‌های هوای دم کوره بلند می‌شود که در سه مدل دو جداره معمولی با پوشش سوپر آلیاژ و پوشش سرامیکی، اسپیرالی و سه جداره تولید می‌شوند که این محصولات مختص کارخانه ما هستند، همچنین بازسازی این قطعات فقط توسط پرسنل مجموعه قابل انجام است. کفشک‌های الکترودگیر کوره‌های قوس الکتریکی، قالب‌های ریخته‌گری، لاتس‌های دمش اکسیژن و دیگر قطعات که مطابق با آخرین دانش روز دنیا طراحی شده‌اند از دیگر محصولات منحصر بفرد این مجموعه هستند.

مدیر بازرگانی شرکت مهندسی پرچم‌داران صنعت سپاهان، تصریح کرد: ظرفیت تولید مجموعه ۴۰۰ الی ۵۰۰ قطعه در سال است که وزنی حدود ۲۰۰ کیلوگرم را دارند. با چنین میزان تولیدی تمام نیازهای کشور را پاسخگو هستیم، البته شرکت ذوب‌آهن نیز در این زمینه فعالیت‌هایی دارد، اما ساخت قطعات دانش‌بنیان دو و سه جداره با پوشش‌های سرامیکی و سوپر آلیاژی فقط در مجموعه ما انجام می‌شود و کشور در این خصوص کاملا تامین شده و از تولیدکنندگان اروپایی بی‌نیاز است. فروش داخلی محصولات بسیار مطلوب است، اما تا کنون فروش خارجی و صادرات نداشته‌ایم در صورتی که محصولات و قطعات تولیدی از کیفیت بالایی برخوردار هستند و در شرایط کنونی در تلاش هستیم با مشتریان خارجی خود مانند کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشور عراق نیز ارتباط برقرار کنیم و صادرات این نوع قطعات را برای اولین بار در ایران آغاز کنیم.

ما به حمایت‌های کوتاه مدت  دولت نیازمندیم

پرچمی در رابطه با چالش‌های موجود در این صنعت توضیح داد: به دلیل بومی‌سازی در میزان فروش داخلی با چالش خاصی مواجه نیستیم. چون فعالیت ما به عنوان یک صنعت دانش‌بنیان در رابطه با صنایع فولادی است در رابطه با تعریف و اجرای پروژه‌های نو به حمایت دولت و ارگان‌های وابسته به آن نیاز داریم. به عنوان مثال ما تولید قالب ریخته‌گری کریستالیزاتور در کشور کاملا بومی‌سازی کردیم، اما کوچک‌ترین توجهی و حمایتی از این تولید نوین نشد. شروع هر کاری سرمایه زیادی می‌خواهد و چون تولید این قطعات را از صفر آغاز کردیم و کشور در شرایطی تحریمی سختی به سر می‌برد، واردات برخی مواد و ماشین‌آلات هزینه سنگینی را بر ما تحمیل کرد.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی، نباید یک تولیدکننده ایرانی با تولیدکنندگان کشورهای صنعتی و بزرگ مانند چین و کره که بازار دنیا را در دست گرفته‌اند، مقایسه ریالی شود. چرا که تولید داخلی پرهزینه‌تر بوده و برخی واردات را ترجیه می‌دهند. تنها معضل ما عدم حمایت از جانب مجامع دولتی مانند انجمن آهن و فولاد حتی به صورت مقطعی است در صورتی که برای عملی‌سازی پروژه‌های جدید در جهت ترقی اقتصاد کشور باید حمایت‌های ویژه‌ کوتا مدت صورت گیرد که در غیر این‌صورت تولیدکنندگانی مانند ما که به دنبال نوآوری و ابداع هستند زودتر از آن چه که قابل تصور است به بن‌بست می‌رسند. ما توانایی تولید داریم، اما متاسفانه به دلیل مقایسه قیمت تمام شده محصول تولیدی و کالای مشابه خارجی آن، از هر گونه کمک دریغ می‌شود؛ چرا که این هزینه‌ها در ابتدای تولید کاملا به دلیل خرید تجهیزات و کم بودن میزان تولید در ابتدای امر طبیعی است و به مرور از میزان آن کاسته می‌شود. ظرفیت تولید مجموعه ما در مقایسه با شرکت‌های بزرگ بسیار اندک بوده و میزان تولید آن‌ها ۱۰۰ هزار، ۲۰۰ هزار و تا یک میلیون از یک قطعه در سال تولید می‌کنند و برای اینکه ما بتوایم به چنین میزان ظرفیت تولید دست یابیم به سرمایه و زمان نیاز داریم.

این مدیر بازرگانی در ادامه عنوان کرد: اگر با همین همت و تلاش پیش برویم طی دو تا سه سال آینده می‌توانیم ظرفیت تولید کارخانه را افزایش دهیم و در ادامه این موضوع، باعث کاهش چشمگیری در هزینه‌ها می‌شود. به طوری که واردات این نوع قطعات دیگر مقرون به‌صرفه نخواهد بود. اعتماد و حمایت، تنها خواسته‌های ما از جانب دولت است تا بتوانیم در مسیر رسیده به اهداف والای خود در جهت رشد کشور گام برداریم.

پرچمی در رابطه با عوامل موثر بر رکود و رونق بازار قطعات مسی مصرفی در صنعت فولاد، ابراز کرد: مواد اولیه مورد نیاز ساخت قطعات مس است که بهترین نوع این فلز در ایران به وفور یافت می‌شود. بنابراین مسائلی مانند تحریم و تامین مواد اولیه تاثیر منفی بر عملکرد ما ندارد، بلکه تحریم‌ها مانع ورود قطعات خارجی می‌شود و کمک بزرگی به افزایش سطح بومی‌سازی کشور می‌شود. ورود به این صنعت به دانش و تکنولوژی خاصی نیاز دارد و صنایع پایین‌دستی قادر به تولید قطعات مسی مصرفی در صنعت فولاد نیستند.

در تامین مواد اولیه مشکلی نداریم

وی اضافه کرد: به دلیل وجود منابع فراوان مس در ایران، تمام مواد اولیه ساخت محصولات داخلی هستند و از نظر تامین آن‌ نیز با مشکل خاصی روبه‌رو نیستیم. ما از شرکت‌های مانند شهید باهنر و مس سرچشمه تامین نیاز می‌کنیم. مس فلزی با رسانای قوی است و به دلیل هدایت الکتریکی و حرارتی آن در ساخت قطعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. مس تولیدی شرکت‌های طرف قرارداد ما دارای درصد خلوص بالایی است و این موضوع نیز کیفیت محصولات ما را دو چندان کرده است.

مدیر بازرگانی شرکت مهندسی پرچم‌داران صنعت سپاهان در پایان یادآور شد: با پشتوانه مالی شخصی و همت پرسنل تولید را آغاز کردیم، در واقع در شروع کار هیچگونه حمایتی از جانب دولت صورت نگرفت، اما به مرور زمان و با مطرح شدن شرکت در حوزه دانش‌ و فناوری حمایت‌هایی انجام شد. شرایط ارائه تسهیلات به قدری دشوار و زمان‌بر است که تقریبا می‌توان گفت نوشدارو پس از مرگ سهراب به حساب می‌آید. تنها خواسته ما از دولت کوتاه کردن زمان رسیدن به تسهیلات تعیین شده است. در صنعت فولاد آینده روشنی قابل پیش‌بینی بوده و برای تسریع رسیدن به این روشنی باید دولت به حمایت تولیدکنندگان فولاد صنایع مسی وابسته به آن بپردازد. در سال‌های گذشته از نظر تولید قطعات کاملا وابسته به کشورهای دیگر بودیم، اما در شرایط فعلی در تولید بسیاری از قطعات به خودکفایی رسیدیم و با همت مضاعف و ارائه تسهیلات ویژه می‌توان در بخش به موفقیت‌های بسیاری دست یابیم و در سطح دنیا به جایگاه خوبی برسیم. به عنوان مثال ما توانستیم پروژه قالب‌های سرباره‌گیر شرکت فولاد مبارکه را برای اولین بار در ایران کلید بزنیم که این قطعه تا دو ماه پیش از طریق واردات تامین شد و در حال حاضر، بومی‌سازی شده است.

پرچمی در پایان افزود: یکی از نگرانی‌ها ما و سایر تولیدکنندگان این است که در صورت حل شدن مسائل سیاسی و شروع واردات به کشور، شرایط بازار داخلی به چه شکل خواهد شد. امیدوار هستیم در صورت بروز چنین اتفاقی تصمیم‌گیری‌های درستی از جانب مسئولین مربوطه صورت گیرد که واردات جایگزین تولید داخلی را نگیرد و حتی بتوانیم با بکارگیری افراد نخبه کشوری و استفاده از دانش روز دنیا محصولاتی تولید کنیم که را به راحتی بتوانیم صادر کنیم. امیدوار هستیم روابط خارجی ایران بهبود یابد و ایران بتواند بدون واردات به بهترین جایگاه خود در زمینه تولید محصول و صتدرات دست یابد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=3038

نوشته‌های مشابه