سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۴:۵۹ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 13:10 /سه شنبه/8 خرداد 1403

مدیرعامل شرکت آذران فضا نما:

آینده تولید در کشور مبهم است

مدیرعامل شرکت آذران فضا نما، تولیدکننده پروفیل‌های آلومینیومی گفت: تولید مقوله‌ مهمی به شمار می‌آید که تاثیرات گسترده و پردامنه آن در اقتصاد کشورها غیرقابل انکار است و اغلب دولت‌ها و جوامع، مسیر توسعه توانمندی‌های صنعتی و تولیدی خود را دنبال می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آذران فضا نما، تولیدکننده پروفیل‌های آلومینیومی گفت: تولید مقوله‌ مهمی به شمار می‌آید که تاثیرات گسترده و پردامنه آن در اقتصاد کشورها غیرقابل انکار است و اغلب دولت‌ها و جوامع، مسیر توسعه توانمندی‌های صنعتی و تولیدی خود را دنبال می‌کنند. این در حالی است که مسیر تولید در ایران به دلیل تصمیمات خلق‌الساعه نهادهای اجرایی و مسئولان، با فرازونشیب‌های فراوانی مواجه است و تولیدکنندگان از آینده و تداوم روند سودآوری صنایع مطمئن نیستند.

بهرام کیانفر در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» در رابطه با شرایط بازار مصرف محصولات اکسترود آلومینیومی و تقاضای مشتریان در دو ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳، بیان کرد: باید توجه داشت که تابلو بورس اوراق بهادار و عملکرد نمادها در این بازار سرمایه یکی از معیارهایی است که می‌توان بر اساس آن وضعیت واحدهای غیربورسی را هم تشخیص داد؛ زمانی که عملکرد شرکت‌های بزرگ بورسی که در سامانه کدال به ثبت می‌رسد مطلوب نباشد، شرایط واحدهای غیربورسی و کوچک‌تر در صنایع مختلف نیز مناسب نخواهد بود. شایان ذکر است که با افزایش هزینه‌های تولید، افزایش قیمت تمام شده محصولات امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود؛ در برخی از صنایع، سهم دستمزد نیروی انسانی در قیمت تمام شده بیش از ۵۰ درصد است که به همین دلیل افزایش ۳۰ درصدی حقوق کارکنان، قیمت نهایی کالا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مسلما زمانی که تولیدکنندگان امکان تولید محصولاتی با قیمت پایین‌تر را نداشته باشند، تقاضای بازار برای محصولات آن‌ها کاهش می‌یابد و مشتریان نهایی در شرایط اقتصادی کنونی که خرید مایحتاج اولیه برای آن‌ها در اولویت قرار دارد، دیگر در فکر خرید محصولات و یا استفاده از خدمات غیرضروری نیستند.

وی در خصوص سبد محصولات شرکت آذران فضا نما، عنوان کرد: شرکت آذران فضا نما به عنوان یک هلدینگ علاوه بر تولید محصولات اکسترود شده آلومینیومی، در زمینه‌های دیگری نیز فعالیت دارد؛ به همین دلیل اگر در برخی از برهه‌های زمانی در هر یک از فیلدهای کاری خود با رکود مواجه شویم، سایر فعالیت‌های مجموعه آن را پوشش می‌دهند. این مجموعه پروفیل‌های آلومینیومی را که برای تقسیم‌بندی و جداسازی فضای ادارات و سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، تولید می‌کند. علاوه‌براین، سبد محصولات شرکت آذران فضا نما شامل محصولات پلیمری همانند پنل‌های «PVC» (سقف کاذب و دیوارپوش) نیز می‌شود. گفتنی است که به دلیل قیمت پایین‌تر محصولات پلیمری نسبت به آلومینیومی، طیف گسترده‌تری از مشتریان توان خرید این محصولات را دارند و وضعیت بازار مصرف محصولات پلیمری تا حدودی مناسب‌تر است اما به طور کلی باید گفت که در چند سال اخیر وضعیت بازار نگران‌کننده بوده است؛ باید در نظر داشت که میزان تولید واحدهای صنعتی و تقاضای مصرف‌کنندگان با توجه به عوامل متعددی مانند تعطیلات سال جدید، مسیر نامشخص بازار در فروردین ماه به دلیل افزایش نرخ ارز و تعطیلات‌های بین هفته، از ابتدای سال جاری تاکنون تحت تاثیر قرار گرفته است. می‌توان گفت تعیین بودجه سازمان‌ها و ادارات و تخصیص منابع مالی بالا و مناسب برای آن‌ها، عامل موثر و محرکی برای تقاضای محصولات آلومینیومی به شمار می‌آید. این در حالی است که تقاضای محصولات پلیمری به دلیل تعداد بالای مصرف‌کنندگانی که به دنبال رفع نیاز خود با کمترین هزینه ممکن هستند، همانند محصولات آلومینیومی به سرعت تحت تاثیر شرایط قرار نمی‌گیرد؛ البته میزان مصرف این نوع از کالاها نیز در مقایسه با سال‌های گذشته کاهشی بوده است. یکی از معیارهای ما برای ارزیابی وضعیت بازار، شاخص تولید و فروش محصولات پلیمری است که به همین دلیل با مشاهده روند نزولی آن‌ها، از اواخر سال گذشته این اخطار را دادیم که مسیر حرکت بازار به سمت رکود بوده و این موضوع در اقتصاد کشور هم مشهود است.

مدیرعامل شرکت آذران فضا نما در پاسخ به سوالی در رابطه با هدف این مجموعه از فعالیت در صنایع مختلف (آلومینیوم و پلیمر)، ابراز کرد: همان‌طور که اشاره شد، این مجموعه یک هلدینگ است که با هدف توسعه و تکمیل سبد محصولات و رفع نیازهای مختلف مصرف‌کنندگان در صنعت ساختمان، نسبت به تولید محصولات متنوع اقدام کرد؛ به طوری که علاوه بر حوزه‌هایی که پیش‌تر ذکر شد، در زمینه تولید مبلمان اداری نیز فعالیت داریم.

موضع‌گیری بر اساس شرایط

کیانفر در ادامه با اشاره به شرایط اقتصادی ایران، اظهار داشت: مسلما زمانی که اقتصاد کشور چندین سال درگیر تورم شدید باشد و دولت کنترل نقدینگی را در دستور کار قرار دهد، شرایط تغییر می‌کند و شاهد بروز هم‌زمان تورم و رکود در اقتصاد خواهیم بود. متاسفانه این شرایط در بازه زمانی ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۴ نیز رخ داده بود و اکنون نیز مجددا آغاز شده است؛ همان‌طور که عملکرد بورس اوراق بهادار آینه تمام‌نمای رخدادهای اقتصادی است. باید توجه داشت که سیاست‌های مالی و کنترل نقدینگی در اکثر کشورهای جهان توسط بانک ‌مرکزی اجرا و پیاده‌سازی می‌شود؛ زمانی که صنایع با چالش تامین نقدینگی روبه‌رو شوند، اقداماتی در راستای تامین منابع مالی صورت می‌گیرد که زمینه به گردش درآمدن چرخ تولید را فراهم کند اما زمانی که شاهد افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و رشد نرخ تورم باشیم، این سیاست‌ها در راستای جلوگیری از رشد نقدینگی خواهند بود. به همین دلیل بانک‌ها نسبت به اعطای وام و تسهیلات اقدام نمی‌کنند، مگر در مواردی خاص. در نتیجه تولیدکنندگان ناچارند نقدینگی مورد نیاز خود را از روش‌های دیگری تامین کنند که نتیجه آن افزایش هزینه‌های تولید و بازماندن از حرکت در مسیر رشد خواهد بود. متاسفانه چالش‌های تولیدکنندگان تنها به این مورد ختم نمی‌شود و موانع متعددی در مسیر تولید وجود دارد که برای ریشه‌یابی و رفع آن‌ها باید مولفه‌های فراوانی را در نظر گرفت.

وی در رابطه با چالش‌های شرکت آذران فضا نما در زمینه تامین مواد اولیه، اذعان کرد: با توجه به اینکه مجموعه از سهمیه خرید «PVC» در بورس کالای ایران بهره‌مند است، مواد اولیه محصولات پلیمری از این طریق تامین می‌شوند. البته سهمیه خرید ما از این مسیر ثابت نیست و هر بار به دلایل غیرمنطقی، مقدار تعیین شده کاهش می‌یابد که پاسخگوی نیاز ما نیست. برای تولید محصولات آلومینیومی هم به دلیل نداشتن سهمیه خرید مواد اولیه از بورس کالای ایران، باید شمش آلومینیوم مورد نیاز خود را از بازار آزاد خریداری کنیم که تامین آن با قیمت‌ بالاتر از کانال‌های غیررسمی، باعث افزایش بهای تمام ‌شده و کاهش قدرت‌ رقابت می‌شود.

مدیرعامل شرکت آذران فضا نما با اشاره به سایر چالش‌های تولیدکنندگان، تصریح کرد: نیروی انسانی سرمایه اصلی بنگاه‌های اقتصادی به شمار می‌آید و صاحبان کسب‌و‌کار برای اینکه موفق به رشد شاخص‌های عملکردی و کاهش هزینه‌ها شوند، باید اهتمام ویژه‌ای به آموزش افراد استخدام شده داشته باشند. البته در حال حاضر علی‌رغم افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی دستمزد نیروی انسانی، با رشد بی‌مهابای هزینه‌های عمومی، افراد تمایلی به حضور در مشاغلی که حقوق پرداختی پاسخگوی نیاز آن‌ها نیست ندارند. به همین دلیل تامین نیروی انسانی به معضل مشترک اکثر صنایع در کشور تبدیل شده است و افراد یا با پیشنهاد دستمزدهای بالاتر به مجموعه دیگری مراجعه می‌کنند و یا به دنبال فعالیت در چند زمینه مختلف و شغل‌های کاذب هستند. مجددا تاکید می‌کنم که افزایش بهره‌وری به مولفه‌های زیادی بستگی دارد که بیان تمام آن‌ها در این مجال نمی‌گنجد اما از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به آموزش نیروی انسانی اشاره کرد؛ به همین دلیل مقوله آموزش و برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان، تاثیر بسزایی در عملکرد مجموعه دارد و باید در اولویت قرار بگیرد.

غیرقابل پیش‌بینی

کیانفر در پایان در رابطه با دورنمای صنعت پروفیل آلومینیومی، خاطرنشان کرد: متاسفانه با توجه به تصمیمات و ابلاغ بخش‌نامه‌ها وآیین‌نامه‌های متعدد، امکان پیش‌بینی آینده وجود ندارد. ضمن اینکه با تغییرات دولت‌ و مسئولان، رویکردها نیز تغییر خواهند کرد و تولیدکنندگان باید برنامه‌های خود را مطابق با این رویکردها تدوین کنند. باید توجه داشت که در صورت ایجاد اخلال در فرایندهای تولید، نه‌تنها تولیدکنندگان بلکه عموم جامعه متضرر خواهند شد و اشتغال‌ مفید و اقتصاد کشور تحت تاثیر قرار می‌گیرد. این در حالی است که در صورت ایجاد ثبات نسبی به شکلی که تولیدکنندگان بتوانند برنامه‌ریزی‌های بلندمدتی برای تولید و فعالیت‌های خود داشته باشند، صنعت کشور در مسیر رشد و توسعه حرکت خواهد کرد.

انتهای پیام//

یک فعال صنعت آلومینیوم در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین»:

12:56 /چهارشنبه/23 خرداد 1403

مدیرعامل شرکت آلومینیوم سراج آذربایجان:

17:16 /چهارشنبه/9 خرداد 1403

قائم مقام شرکت آلومینیوم مازندران در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

5:31 /چهارشنبه/19 اردیبهشت 1403

مدیرعامل شرکت آلومینیوم صنعت بهاران مطرح کرد:

14:22 /چهارشنبه/5 اردیبهشت 1403

یک فعال صنعت آلومینیوم در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

8:03 /سه شنبه/21 فروردین 1403

مدیر فروش شرکت صنعت پژوهان برق پارس «مصپا» مطرح کرد:

12:02 /سه شنبه/22 اسفند 1402

سید نوید موسوی، مدیرعامل شرکت پایدار فلز ویرا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

5:53 /شنبه/30 اردیبهشت 1402

محمود حکیمی، عضو هیئت مدیره شرکت آکپا ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

16:13 /چهارشنبه/7 مهر 1400

مجتبی گلشنی، مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

18:20 /یکشنبه/22 دی 1398

آرش فداکار، مدیرعامل شرکت سایتال ساخت در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین» مطرح کرد:

16:58 /چهارشنبه/18 دی 1398

سلیمان جعفری‌عنصرودی، مدیرعامل شرکت‌یکتا ارس درگفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

18:34 /شنبه/4 خرداد 1398

حسین آخانی، مدیرعامل شرکت آلومینیوم آخانی طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:57 /شنبه/18 شهریور 1402
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700