سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۳:۵۹ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 8:01 /سه شنبه/22 خرداد 1403

در پنج ماهه ابتدایی 2024 رخ داد؛

ادامه روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش کنسانتره مس

روند کاهشی تعرفه‌های ذوب و پالایش کنسانتره مس از ابتدای سال 2024 تاکنون همچنان ادامه دارد. برخی از منابع علت این اتفاق را توقف فعالیت در معدن «Cobre Panama» پاناما، کاهش عیار سنگ‌های معدنی، افت میزان تولید کنسانتره مس در شماری از شرکت‌های معدنی و افزایش ظرفیت تولید واحدهای ذوب مس در سطح جهان اعلام می‌کنند.

روند کاهشی تعرفه‌های ذوب و پالایش کنسانتره مس از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون همچنان ادامه دارد. برخی از منابع علت این اتفاق را توقف فعالیت در معدن «Cobre Panama» پاناما، کاهش عیار سنگ‌های معدنی، افت میزان تولید کنسانتره مس در شماری از شرکت‌های معدنی و افزایش ظرفیت تولید واحدهای ذوب مس در سطح جهان اعلام می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، اخیرا شاخص تعرفه ذوب کنسانتره مس با شرط تحویل محموله در بنادر منطقه آسیا اقیانوسیه و تقبل هزینه ارسال توسط خریدار (cif) در روز جمعه ۳۱ می ۲۰۲۴ به حدود چهار دلار و ۱۰ سنت در هر تن کاهش یافت. رقم اعلام شده با تعرفه ذوب ۸۹ دلار و ۲۰ سنت در هر تن تعیین شده در تاریخ چهارم آگوست ۲۰۲۳ که بالاترین رقم در پنج سال گذشته محسوب می‌شود، قابل‌ مقایسه است.

علاوه‌براین، قیمت سه ماهه مس در بورس فلزات لندن در ۲۰ می سال ۲۰۲۴ به بالاترین حد خود یعنی ۱۱ هزار و ۱۰۴ دلار و ۵۰ سنت در هر تن رسید. موسسه مذکور کاهش دسترسی به کنسانتره مس در بازار را یکی از دلایل افزایش قیمت‌ها اعلام کرد.

وضعیت تعرفه‌های ذوب کنسانتره مس

نوسانات قابل‌توجه در تعرفه‌های ذوب و پالایش و قیمت مس بورس فلزات لندن منجر به افزایش تمرکز بازار بر تعرفه‌های مذکور در کنسانتره مس شده است. برخی منابع اعلام کردند که پویایی فعلی روند عرضه و تقاضای کنسانتره مس ممکن است بر روند عرضه مس تصفیه شده چندان تاثیرگذار نباشد.

علت کاهش شدید تعرفه‌های ذوب و پالایش کنسانتره مس چیست؟

تعرفه‌های ذوب کنسانتره مس از نوامبر سال ۲۰۲۳ به شدت تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و توقف فعالیت در معدن «Cobre Panama» تحت مدیریت شرکت «First Quantum» اغلب به عنوان دلیل اصلی این مسئله ذکر می‌شود.

لازم به ذکر است که میزان تولید کنسانتره مس از معدن «Cobre Panama» در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۵۰ هزار و ۴۳۸ تن اعلام شد. همچنین در اواخر نوامبر ۲۰۲۳ دیوان عالی دادگستری پاناما صدور مجوز فعالیت در معدن نامبرده را خلاف قانون اساسی این کشور اعلام کرد و دستور داد، فعالیت در معدن مس «Cobre Panama» متوقف شود.

در عرض دو ماه پس از اعلام خبر توقف فعالیت در معدن مذکور، شاخص تعرفه ذوب کنسانتره مس موسسه «Fastmarkets» بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت و به ۲۲ دلار و ۷۰ سنت در هر تن در ۲۶ ژانویه سال ۲۰۲۴ رسید؛ این در حالی است که بر اساس آخرین ارزیابی صورت گرفته از سوی موسسه نامبرده در ۱۷ نوامبر سال ۲۰۲۴، درست قبل از توقف فعالیت معدن «Cobre Panama»، رقم تعرفه ذوب کنسانتره مس حدود ۷۶ دلار و ۳۰ سنت در هر تن اعلام شده بود.

طبق گفته شماری از منابع، چالش‌های تولید در صنعت مس را تنها نمی‌توان به توقف فعالیت در معدن «Cobre Panama» پاناما خلاصه کرد. به گفته آن‌ها تعدادی از شرکت‌های معدنی در حال حاضر در تولید مس با چالش‌هایی روبه‌رو هستند.

بر اساس نتایج گزارش منتشر شده از سوی شرکت «Anglo American» که متن آن در ۲۳ آوریل سال جاری میلادی منتشر شد، به دلیل کاهش عیار سنگ‌های معدنی در معدن «Los Bronces» تحت مدیریت شرکت نامبرده و وجود سنگلاخی‌های فراوان در محدوده قابل استخراج این معدن، ظرفیت تولید کنسانتره مس شرکت «Anglo American» کاهش پیدا کرده است. در همین راستا شماری دیگر از شرکت‌های معدنی به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که در چندین ماه اخیر میزان تولید کنسانتره مس آن‌ها کاهش یافته است.

علاوه‌براین، افزایش ظرفیت تولید واحدهای ذوب مس در سطح جهان نیز موجب بر هم خوردن تعادل حجم عرضه و تقاضا برای کنسانتره مس شده است. افزایش ظرفیت تولید مس در اندونزی، هند و چین منجر به افزایش حجم نیاز به کنسانتره مس برای تامین این ظرفیت در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ خواهد شد.

در سال ۲۰۲۳ و قبل از اینکه بخش عمده‌ای از توسعه ظرفیت تولید واحدهای ذوب در چین به مرحله آغاز فعالیت برسد، برخی از منابع صنعتی به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که آن‌ها بر این باورند، کنسانتره مس کافی برای تامین واحدهای جدید و یا ظرفیت‌های تازه توسعه‌یافته وجود ندارد.

سخنگوی یکی از شرکت‌های معدنی در همین رابطه تاکید کرد: اینکه واحدهای ذوب مس در چین چگونه می‌خواهند مواد اولیه مورد نیاز را برای واحدهای تازه‌ تاسیس خود تامین کنند، سوالی است که پاسخ آن نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد.

اندرو کول، یکی از تحلیلگران بخش فلزات پایه در موسسه «Fastmarkets» در ماه می سال ۲۰۲۳ عنوان کرده بود، زمانی که واحدهای ذوب جدید مس در کشورهایی مانند جمهوری دموکراتیک کنگو، هند و اندونزی راه‌اندازی شدند باید در مجموع مسئله چگونگی تامین مواد اولیه این واحدهای جدید که کنسانتره مس یکی از مهم‌ترین آن‌هاست در نظر گرفته می‌شد.

چالش‌هایی همچون افزایش ظرفیت تولید واحدهای ذوب مس و کاهش مداوم تعرفه‌های ذوب و پالایش کنسانتره فلز سرخ مشخصا بر وضعیت بازار مس تاثیر گذاشته است.

روند فعلی عرضه و تقاضا در بازار کنسانتره مس، گواهی بر علت تداوم روند نزولی تعرفه‌های ذوب و پالایش است. در حال حاضر واحد‌های ذوب برای خرید کنسانتره مس بیش از ارزش مس تصفیه‌ شده هزینه پرداخت می‌کنند. این موضوع با توجه به اینکه پریمیوم مس در چین در حال حاضر با تخفیف بیشتری نسبت به پریمیوم فلز نامبرده در بورس فلزات لندن ارائه می‌شود، بسیار حائز اهمیت است.

تعدادی از منابع بازار به موسسه «Fastmarkets» مطرح کردند که علی‌رغم اینکه تعرفه ذوب واحدهای ذوب در بازار فیزیکی نزدیک به صفر دلار در هر تن است، با این حال واحدهای ذوب با چنین تعرفه‌های پایینی نمی‌توانند سودآور باشند.

بر اساس ارزیابی‌های انجام شده از سوی موسسه نامبرده، شاخص تعرفه ذوب کنسانتره مس با شرط تحویل محموله به بنادر منطقه آسیا اقیانوسیه، اخیرا در ۳۱ می سال ۲۰۲۴ حدود ۰٫۳۳۵ دلار در هر تن اعلام شد.

حال سوال اینجاست که اگر واحدهای ذوب نمی‌توانند با چنین تعرفه‌های پایینی سودآور باشند، چرا اقدام به خرید کنسانتره با این تعرفه‌های اعلام شده می‌کنند؟ در پاسخ به این سوال باید عنوان کرد که درصد زیادی از حجم خرید محموله‌های کنسانتره مس از سوی واحدهای ذوب در قالب قراردادهای با موعد تحویل سالانه یا بلندمدت انجام می‌شود. بر همین اساس، لازم به یادآوری است که تعرفه مبنای کنسانتره مس در واحدهای ذوب برای سال ۲۰۲۴ در اواسط نوامبر سال ۲۰۲۳ حدود ۸۰ دلار در هر تن توافق شده بود.

شماری از منابع صنعتی به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که بیشتر حجم کنسانتره صنعت مس مبتنی بر تعرفه مبنای حدود ۸۰ دلار در هر تن عرضه می‌شود. به گفته آن‌ها برخی از واحدهای ذوب به ویژه در اروپا، نزدیک به ۱۰۰ درصد از نیازهای خود را از طریق قراردادهای با موعد تحویل بلندمدت تامین می‌کنند.

با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت زمانی که حدود ۸۰ درصد تعرفه‌های ذوب و پالایش واحدهای ذوب از طریق قراردادهای با موعد تحویل سالانه یا چند ساله انجام می‌شود، اگر حتی تعرفه‌های ذوب کنسانتره مس در بازار فیزیکی نزدیک به صفر دلار در هر تن بود، این واحدهای ذوب باید تقریبا ۶۴ دلار در هر تن مابه‌التفاوت پرداخت می‌کردند. اساسا تعرفه ذوب مبنای ۸۰ دلار در هر تن کنسانتره مس به اندازه‌ای است که اگر تعرفه‌های ذوب بسیار پایین هم باشد، واحدهای ذوب آن را خواهند پذیرفت.

به گفته یکی از سخنگویان شرکت‌های معدنی، تعرفه‌های ذوب کنسانتره مس در سال ۲۰۲۴ روند نزولی بسیار شدیدی را تجربه کرده است.

در این حین، سوالی که ذهن مخاطب را درگیر کرده این است که چرا واحدهای ذوب کنسانتره مس در شرایط فعلی ظرفیت تولید خود را کاهش نداده و تنها به محموله کنسانتره‌هایی که بر اساس قراردادهای با موعد تحویل بلندمدت به این واحدها ارائه می‌شود، اکتفا نمی‌کنند؟

در پاسخ باید گفت که واحدهای ذوب کنسانتره مس هزینه‌های ثابتی دارند که با کاهش ظرفیت تولید، روند نزولی به خود نمی‌گیرند. علاوه بر هزینه‌های ثابت، واحدهای ذوب مبالغی را صرف پوشش ریسک مصرف انرژی و بازپرداخت وام‌های خود می‌کنند. این هزینه‌ها تا حد زیادی بدون تغییر باقی می‌مانند؛ بنابراین کاهش ظرفیت تولید باعث نخواهد شد واحد‌های ذوب بتوانند در هزینه‌های مرتبط با مصرف انرژی و پرداخت حقوق کارکنان چندان صرفه‌جویی کنند.

سخنگوی شرکت مذکور در ادامه بیان کرد: پرداخت هزینه‌های بالا برای حجم کوچکی از کنسانتره مس در واحدهای ذوب به نسبت کاهش ظرفیت تولید، صرفه اقتصادی بالاتری برای آن‌ها خواهد داشت.

برخی از منابع مختلف صنعتی به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که واحدهای ذوب تا حد امکان ترجیح می‌دهند با ظرفیت تولید استاندارد فعالیت داشته باشند زیرا با فعالیت در محدوده ظرفیت استاندارد، مزایا و بهره‌وری قابل‌توجهی به دست می‌آورند.

به گفته وی، پرداخت هزینه‌های بالاتر برای حجم کمی از کنسانتره‌ها به‌ جای فعالیت با ظرفیت‌های تولید پایین‌تر، برای واحدهای ذوب مزایایی به همراه دارد.

این سخنگو خاطرنشان کرد: واحدهای ذوب می‌توانند از فروش محصولات جانبی مانند طلا و اسید سولفوریک درآمد کسب کنند. به علاوه آن‌ها می‌توانند از مس تصفیه شده تولیدی خود نیز پریمیوم دریافت کنند.

وی معتقد است که واحدهای ذوب اکثر محموله‌های مس مورد نیاز خود را در قالب کنسانتره خریداری می‌کنند و نرخ پرداخت محموله‌های خریداری شده از سوی آن‌ها که بیشتر به صورت نقدی ارائه می‌شود در حدود ۹۶٫۵ درصد است. این بدان معناست که اگر واحدهای ذوب به سطح بالاتری از نرخ بازیابی برسند، حاشیه سود آن‌ها افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد؛ افزایش حاشیه سود با توجه به رشد قیمت‌های مس در بورس فلزات لندن بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

تاثیرات کاهش تعرفه‌های ذوب کنسانتره بر بازار مس

کاهش دسترسی به بازار کنسانتره مس در کنار عوامل دیگر، از جمله دلایلی است که باعث شد قیمت مس بورس فلزات لندن روندی صعودی داشته باشد.

دانکن هابز، سرپرست بخش تحقیقات شرکت «Concord Resources» تصریح کرد که دسترسی به مواد اولیه در صنایع پایین‌دستی با محدودیت مواجه شده و به زودی این وضعیت به بازار مس هم سرایت پیدا خواهد کرد.

وی معتقد است که رسیدن به وضعیت تعادل در بازار مس نیازمند تغییر در روند عرضه از معادن و تغییر در حجم تقاضا برای این فلز سرخ است.

از سوی دیگر دن اسمیت، مدیر بخش تحقیقات در شرکت «Amalgamated Metal Traders»، روند عرضه و تقاضا در بازار مس را مناسب ارزیابی کرد و بر این باور است که در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر، حجم تقاضا برای مس افزایش می‌یابد و این مسئله چالش‌هایی برای عرضه فلز سرخ از معادن ایجاد خواهد کرد.

برخی از منابع اذعان کردند که وضعیت محدودیت فعلی در بازار فیزیکی کنسانتره مس نیز به دلیل مازاد ظرفیت تولید در واحدهای ذوب است و صرفا به کاهش حجم عرضه فلز مذکور ارتباطی ندارد.

یکی از معامله‌گران فعال در بازار مس تصریح کرد: محدودیت دسترسی به کنسانتره مس تنها به واحدهای ذوب اختصاص دارد.

یک معامله‌گر دیگر با تایید این مطلب ابراز کرد: محدودیت دسترسی به کنسانتره، منجر به کاهش حجم عرضه مس تصفیه‌ شده نمی‌شود و در نتیجه نباید در افزایش قیمت‌ مس در بورس فلزات لندن تاثیری داشته باشد.

جدای از این، شماری دیگر از منابع صنعتی اظهار داشتند: افزایش استفاده از قراضه مس در چین باعث شده است که در ظرفیت تولید مس تصفیه شده تغییری ایجاد نشود.

آن‌ها در پایان افزودند که واحدهای ذوب تلاش می‌کنند ظرفیت تولید خود را در سطح فعلی حفظ کنند و همچنین استفاده از کنسانتره‌های مس ثانویه و یا به کارگیری کنسانتره‌های طلا و روی با محتوای مس با خلوص بالا را به عنوان گزینه‌های جایگزین کنسانتره مس مطرح کردند.

انتهای پیام//

در بحبوحه تحولات بازارهای جهانی،

6:50 /یکشنبه/20 خرداد 1403

در بحبوحه تحولات بازار مس در جهان،

8:26 /چهارشنبه/26 اردیبهشت 1403

با کاهش تعرفه‌های ذوب و پالایش رخ داد؛

16:26 /سه شنبه/25 اردیبهشت 1403

علی‌رغم کاهش کم‌سابقه تعرفه‌های ذوب رخ داد؛

7:04 /چهارشنبه/19 اردیبهشت 1403

با اختلاف میان شرکت‌های معدنی و واحدهای ذوب ایجاد شد؛

16:19 /سه شنبه/18 اردیبهشت 1403

فرماندار شهرستان خوسف مطرح کرد:

7:55 /سه شنبه/18 اردیبهشت 1403

محمدجواد مظفرپور، مدیرعامل شرکت آبادگران معادن کوچک‌مقیاس کویر در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

3:58 /شنبه/28 بهمن 1402

اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

10:57 /شنبه/22 آبان 1400

سیاوش حاتم‌زاده، مدیرعامل شرکت مس مزرعه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

17:19 /شنبه/25 اردیبهشت 1400

عطاءالله شریفیان، مدیرعامل شرکت معادن مس چهار گنبد، در گفت‌و‌گو با «فلزات آنلاین»:

21:42 /شنبه/5 مرداد 1398

محمدجواد مظفرپور، مديرعامل شرکت آبادگران معادن کوچک‌مقياس کوير طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

9:13 /شنبه/7 بهمن 1402
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700