رئیس آموزش و توسعه سرمایههای انسانی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در خصوص ماهیت و عملکرد این واحد گفت: واحد آموزش دارای دو جبهه فعالیت شامل آموزش و توسعه کارکنان و ارزیابی عملکرد کارکنان و تحقیقات نیروی انسانی است که بحثهای مربوط به اجرای فرایندهای مدیریت آموزش و یادگیری کارکنان، مدیریت عملکرد کارکنان و پرداخت پاداش، ارزیابی رضایت و دلبستگی شغلی کارکنان، توسعه شایستگی مدیران و برنامههای جانشینپروری و مدیریت فرهنگ و رفتار سازمانی بر عهده این واحد است.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و یه نقل از روابط عمومی شرکت فولاد سنگان، الیاس جانباز بیان کرد: از سال ۱۴۰۰، واحد آموزش اقدام به بازمهندسی نظام جامع آموزش و توسعه کارکنان بر اساس الزامات استاندارد ISO10015:2019 کرد که دستاورد این طرح، گذار از پارادایم مدیریت آموزش به مدیریت شایستگی و توسعه کارکنان است.
وی در خصوص نحوه اجرای بازمهندسی نظام جامع آموزش بر اساس الزامات استاندارد ISO10015:2019، عنوان کرد: در گام اول، سیاستگذاری امور یادگیری و توسعه انجام شد و پس از آن اقدام به طراحی و تدوین زیرفرایندهای ارزیابی، تحلیل شکاف و شناسایی نیازهای شایستگی، استقرار طراحی و برنامهریزی فرصتهای یادگیری، فراهم آوری و مدیریت اجرایی فرصتهای یادگیری، ارزشیابی اقدامات و نتایج مدیریت شایستگی و در نهایت نظام پایش و صحهگذاری بر فرایندهای یادگیری تدوین شد.
رئیس آموزش و توسعه سرمایههای انسانی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان ادامه داد: شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان جزو اولین شرکتهای کشور در تعریف صلاحیتهای شغلی بر اساس نظام مدیریت فرایندی بوده و برای تمامی پستهای فولاد سنگان، سند صلاحیت و حد بسندگی آن صلاحیتها در سه سطح فردی، تیمی و سازمانی تعریف شده است.
جانباز در ادامه از نمونه اقدامات واحد آموزش و توسعه سرمایههای انسانی، به تدوین پروفایل آموزشی برای پرسنل اشاره کرد و گفت: این پروفایلهای آموزشی برگرفته از صلاحیتهای پستهای سازمانی بوده که متصل به مدیریت فرایندی و شرح وظایف است و تمام اطلاعات موجود در خصوص پستهای سازمانی، اعم از دانشها، توانمندیها، مهارتها و نگرشهای مورد نیاز برای انجام وظایف را با در نظر داشتن نردبان مهارتی و حد بسندگی تعریف میکند.
وی تصریح کرد: در حوزه مدیریت عملکرد کارکنان با توجه به نوپا بودن سازمان، برنامهریزی جهت استقرار نظام مدیریت عملکرد از سال ۱۳۹۹ انجام شده و سیستم مذکور با در نظر گرفتن سیاستهای شرکت فولاد مبارکه و با الگوبرداری از مدل ۳۴۰۰۰ مدیریت منابع انسانی، طراحی و استقرار که سه دوره بوده و ارزیابی عملکرد در حال انجام است. در این راستا نقشه راه پنج سالهای تدوین شده است تا با اجرایی کردن آن بتوانیم به بلوغ مد نظر سیستم مدیریت عملکرد در هر چهار بخش آن یعنی برنامهریزی، مربیگری، ارزیابی عملکرد و تحلیل و ارائه برنامههای بهبود عملکرد در فولاد سنگان برسیم.
رئیس آموزش و توسعه سرمایههای انسانی شرکت فولاد سنگان اظهار داشت: همچنین از همان ابتدای اجرای این طرح پس از انجام یک دوره ارزیابی که به صورت دستی برگزار کردیم، با کمک واحد فناوری اطلاعات اقدام به استقرار سیستم مدیریت عملکرد جهت مکانیزه کردن فرایند و تسهیل در انجام آن شد که کمک بزرگی به اجرای آن است. در حال حاضر نتایج عملکردی کارکنان به نظامهای پرداخت حقوق و مزایا و ارتقاهای افقی و عمودی سازمان متصل شده و در حال رسیدن به تکامل در همه ابعاد آن است.
جانباز در خصوص ارزیابی رضایت و دلبستگی شغلی کارکنان، مطرح کرد: بر اساس سیاستهای ابلاغ شده از سوی شرکت فولاد مبارکه از سال ۱۳۹۹، نسبت به ارزیابی بر اساس مدل طراحی شده توسط شرکت مادر (مدل هی گروپ) اقدام شد که این مهم به صورت سالیانه انجام میشود و بر اساس ارزیابیهای صورت گرفته، پروژههای بهبود تعریف میشود.
وی در پاسخ به سوال میزان اثربخشی برنامههای آموزشی، خاطرنشان کرد: در راستای ارزشیابی اقدامات و نتایج مدیریت شایستگی و توسعه کارکنان در شرکت فولاد سنگان و فراهم کردن بازخوردهای لازم جهت اصلاح و بهبود فرایندهای یادگیری و توسعه و نیز نتایج آن، چارچوب ارزشیابی و سنجش اثربخشی اقدامات و برنامهها بر مبنای الگوی ارزشیابی «CIPPTOO» بومیسازی، طراحی و استقرار یافت. از جمله اهداف راهبردی استقرار این الگو میتوان به ارزیابی میزان آمادگی پذیرش برای یادگیری و توسعه در شرکت (زمینه)، ارزیابی میزان انطباق دروندادها با استانداردهای تعیین شده (دروندادها)، ارزیابی میزان پیشبرد اقدامات متناسب با سناریوهای یادگیری از قبل تدوین شده (فرایند)، ارزیابی میزان دستیابی به اهداف و آموختهها (محصول واسطه)، ارزیابی وضعیت انتقال یادگیری (مدیریت انتقال یادگیری)، ارزیابی میزان تاثیرگذاری برنامهها و فرصتهای ارائه شده (بروندادها) و در نهایت ارزیابی پیامدهای حاصل از اجرا و فراهمآوری برنامهها و فرصتهای ارائه شده (پیامدها) اشاره کرد.
رئیس آموزش و توسعه سرمایههای انسانی شرکت فولاد سنگان یادآور شد: همچین با برنامهریزی جهت برگزاری دورههایی با رویکردهای عملگرا از جمله آموزش حین کار در حیطه مهارتهای فنی، سعی بر بالا بردن اثربخشی با هدف تغییر در رفتار کارکنان داشتهایم که خوشبختانه این مهم در ارزیابیهای صورت گرفته نمایان است. از سال ۱۴۰۰، نرمافزار مدیریت آموزش ایده را استقرار دادهایم تا بتوانیم فرایندهای واحد آموزش را مکانیزه کنیم. همچنین با تهیه سامانه فراگیر آموزش، همکاران میتوانند به پروفایل آموزشی خود دسترسی داشته و در ارزیابی اثربخشیهای اجرا شده برای خود، شرکت کنند.
جانباز تاکید کرد: به دنبال پیادهسازی سیستم آموزش در بستر اینترنت با کمک واحد فناوری اطلاعات هستیم. همچنین به منظور یکسانسازی اجرای فرایندهای آموزش، نسخههای دیگری از نرمافزار ایده خریداری شد که در اختیار شرکتهای پیمانکاری قرار خواهیم داد تا با نظارت واحد آموزش فولاد سنگان بتوانیم فرایندهای آموزش شرکتهای پیمانکار را هم زیر نظر بگیریم.
وی در خصوص نقش آموزش در افزایش بهرهوری و توسعه کارکنان، تاکید کرد: خدمات آموزشی به سازمان اجازه میدهد تا دانش و مهارتهایی را که میخواهد کارکنان خود در جهت اهداف سازمانی داشته باشند، به آن ها ارائه کند. از طرفی برنامههای آموزشی و توسعهای میتواند به کارکنان سازمان در مورد مهارتهای جدید آموزش دهد و یا مهارتهای موجود را جهت افزایش بهرهوری بهروز رساند.
انتهای پیام//