سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۴:۰۷ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 13:17 /دوشنبه/23 بهمن 1402

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در صنعت آلومینیوم چین

کشور چین برای تولید آلومینیوم الکترولیتی به منظور کاهش انتشار کربن و همچنین تفکیک بخش آلومینیوم سبز از آلومینیوم غیرسبز، سرعت توسعه صنعت آلومینیوم با استفاده از برق مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر را طی سالیان اخیر افزایش داده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌ آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، روندی که چین در رابطه با استفاده از برق مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر در صنعت آلومینیوم در پیش گرفته، بخشی از طرح جهانی کاهش میزان انتشار کربن در صنعت مذکور است. همچنین چین در تلاش است تا نیازهای صنعت انرژی‌بر آلومینیوم را در راستای کاهش کربن تولیدی در این کشور برآورده کند.

آلومینیوم تولید شده از برق مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر، به آلومینیومی اطلاق می‌شود که در فرایند تولید آن از انرژی‌های تجدیدپذیر همچون انرژی خورشیدی، باد، زمین گرمایی، جزر و مد دریاها، زیست توده «biomass» و دیگر اشکال این انرژی استفاده شود.

بر اساس ارزیابی موسسه «Fastmarkets»، اگرچه انرژی حرارتی منبع اصلی تولید برق مورد استفاده در صنعت آلومینیوم چین بوده اما استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه برق تولید شده در نیروگاه‌های برق‌آبی در این صنعت به سرعت افزایش یافته است.

در همین راستا، طبق آمار ارائه شده در سال ۲۰۱۵، انرژی حرارتی حدود ۹۰ درصد و برق تولید شده در نیروگاه‌های برق‌آبی حدود ۱۰ درصد از انرژی مورد استفاده در واحدهای ذوب آلومینیوم چین را به خود اختصاص داد. در حال حاضر این رقم برای انرژی حرارتی و انرژی تولید شده در نیروگاه‌های برق-آبی تغییر چندانی نیافته و به گفته برخی منابع، استفاده از انرژی خورشیدی و بادی در صنعت آلومینیوم چین نیز آغاز شده است.

دلبستگی صنعت آلومینیوم چین به استفاده از برق

به گفته برخی منابع، کاهش میزان انتشار کربن غیرمستقیم ناشی از استفاده از برق مصرفی واحدهای ذوب آلومینیوم چین در راستای کاهش انتشار کربن تولیدی بسیار مهم برشمرده می‌شود. در صنعت آلومینیوم، چین بیشتر تمرکز خود را بر روی کاهش میزان انتشار کربن در گستره ۲ قرار داده است. به گفته یکی از معامله‌گران آلومینیوم، محاسبه کربن مستقیم انتشار یافته در طول فرایند تولید این فلز در گستره یک بسیار دشوار است. باید توجه داشت که میزان کربن انتشار یافته در گستره ۲، به میزان انتشار غیرمستقیم این آلاینده در روند تولید انرژی خریداری شده اشاره دارد.

در همین راستا، میزان انتشار کربن در گستره ۲ توسط واحدهای ذوب آلومینیوم در استان یون‌نان چین، حدود ۰٫۷ تن به ازای هر تن آلومینیوم تولید شده است؛ در حالی که میزان انتشار کربن در گستره ۲ توسط واحدهای ذوب در استان‌های شمالی این کشور مانند شانشی، شاندونگ و منطقه مغولستان داخلی، بیش از ۱۱ تن دی‌اکسید کربن معادل به ازای هر تن آلومینیوم است.

بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، بهره‌گیری از انرژی تولید شده در نیروگاه‌های برق‌آبی در استان یون‌نان و سایر استان‌های جنوبی چین، از جمله اقداماتی بوده است که واحدهای ذوب آلومینیوم در راستای کاهش انتشار کربن تولیدی انجام داده‌اند.

چنین تلاش‌هایی از سوی واحدهای ذوب آلومینیوم چین در راستای طرح این کشور، برای رسیدن به اهداف برایند انتشار کربن صفر در سال ۲۰۶۰ بوده که در ماه سپتامبر ۲۰۲۰ به تصویب رسید.

برخی فعالان بازار، تعیین سقف ظرفیت تولید سالانه ۴۵ میلیون تن را بر اساس طرح جابه‌جایی برخی از واحدهای ذوب آلومینیوم صادر شده توسط مقامات دولتی چین در سال ۲۰۱۸ برآورد می‌کنند.

افزایش استفاده از برق مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر

در واحد‌های ذوب در منطقه جنوب غربی چین، سال‌هاست آلومینیوم کم‌کربن عمدتا از انرژی تولید شده از واحدهای برق‌آبی تولید می‌شود. به گفته یکی دیگر از معامله‌گران، بسیاری از فعالان بازار اغلب در تشخیص آلومینیوم کم‌کربن تولیدی با آلومینیوم تولید شده از نیروی حرارتی با مشکل مواجه می‌شوند.

به منظور تمایز آلومینیوم کم‌کربن با دیگر آلومینیوم‌های تولیدی، انجمن صنعت فلزات غیرآهنی چین «CNMIA» دستورالعمل ارزیابی و معاملات آلومینیوم تولید شده با استفاده از برق مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر را در ماه دسامبر ۲۰۲۲ منتشر کرد و این دستورالعمل در ماه مارس ۲۰۲۳ به اجرا درآمد.

همچنین از سال ۲۰۲۳، مرکز صدور مجوزهای فلزات سبز چین، صدور جواز برای آلومینیوم تولید شده به وسیله برق مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر را برای واحدهای ذوب آلومینیوم واجد شرایط در این کشور آغاز کرد.

با صدور این مجوز، امکان تمایز میان آلومینیوم سبز تولید شده با استفاده از برق مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر و آلومینیوم تولید شده به وسیله انرژی حرارتی فراهم شد. بر همین اساس نیازهای تولیدکنندگان در صنایع پایین‌دستی که دارای الزامات ویژه برای استفاده از آلومینیوم اولیه کم‌کربن هستند، برآورده خواهد شد.

از جمله شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم که در سال ۲۰۲۳ این مجوزها را دریافت کردند، می‌توان به شرکت‌های «CHALCO Qinghai Branch»، «Qiaotou Aluminium Electric» ، «Baotou Aluminium»، «Huayun New Material»، «Baise GIG Yinhai Aluminium»، «Baise GIG Yinhai Aluminium»، «Qingtongxia Aluminium»، «Baiyinhua Aluminium Electric» و «Guangyuan Zhongfu» اشاره کرد. بر اساس اخبار منتشر شده از سوی شرکت‌های مربوطه، بیش از ۸۵۰ هزار تن از این فلز تولید شده در این شرکت‌ها، آلومینیوم تولید شده با استفاده از برق مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر است. آن‌طور که به نظر می‌رسد، در سال‌های آتی شرکت‌های بیشتری به فهرست دریافت‌کنندگان مجوزهای مذکور افزوده خواهند شد.

 افزایش عرضه آلومینیوم تولید شده با استفاده از برق

بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، اخیرا معاملاتی با عنوان آلومینیوم تولید شده با استفاده از برق مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر در بازار داخلی چین انجام شده است. در اکثر مواقع، تولیدکنندگان محصولات آلومینیومی در صنایع پایین‌دستی، آلومینیوم تولید شده با استفاده از برق مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر را به عنوان مواد اولیه خریداری می‌کنند زیرا مصرف‌کنندگان خارجی آن‌ها، متقاضی محصولات تولیدی کم‌کربن هستند. همچنین تعداد فزاینده‌ای از مصرف‌کنندگان آلومینیوم در بخش‌هایی مانند حمل‌و‌نقل، بسته‌بندی، سیم و کابل و محصولات مصرفی وجود دارند که عنوان محصولات کم‌کربن را در قراردادهای عرضه خود ذکر کرده‌اند.

برخی از منابع به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که اختلاف قیمت‌های مبنایی برای آلومینیوم تولید شده با استفاده از برق مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر در بازار فیزیکی چین وجود ندارد و قیمت‌گذاری این نوع از آلومینیوم، معمولا بین تامین‌کنندگان و خریداران به صورت موردی صورت می‌پذیرد.

لازم به ذکر است که اختلاف قیمت آلومینیوم مذکور در بازار چین بسیار زیاد است. اگر خریدار نیاز فوری به آلومینیوم تولید شده با استفاده از برق مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر داشته باشد و یا نیاز شدید وی به محصولات کم‌کربن به صراحت بیان شود، خریدار باید پریمیوم بسیار بالاتری نسبت به قیمت تعیین شده برای آلومینیوم تولیدی غیرسبز یعینی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ یوان (۵۶ تا ۷۰ دلار) به ازای هر تن آلومینیوم بپردازد. در غیر این صورت، پریمیوم پرداختی وی در حدود ۱۰۰ یوان در هر تن خواهد بود. به گفته برخی منابع، بازار وارداتی مشابهی هنوز برای آلومینیوم کم‌کربن چین شکل نگرفته است.

منابع مذکور خاطرنشان کردند که در سال‌های اخیر، بحث‌هایی در ارتباط با واردات آلومینیوم کم‌کربن به چین ارائه شده است. همچنین میزان فراوانی آلومینیوم از روسیه به چین وارد شده است که بهتر بود اغلب آن‌ها آلومینیوم کم‌کربن باشند. با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، گفته شده است مصرف‌کنندگان آلومینیوم در چین برای واردات این فلز از روسیه پریمیومی پرداخت نکرده‌اند. به گفته آن‌ها، جدا از بحث کیفیت فلز مذکور، در حال حاضر این مسئله که آیا از نظر تجاری امکان اینکه تمام محموله‌های وارداتی به چین می‌تواند آلومینیوم کم‌کربن باشد یا خیر، باید مورد بررسی قرار گیرد.

معاملات آلومینیوم تولید شده با استفاده از برق مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر در بازار فیزیکی چین، در مقایسه با اروپا و ایالات متحده آمریکا هنوز در مراحل اولیه قرار دارند. فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند طی پنج تا ۶ سال آینده، بازار فیزیکی آلومینیوم سبز در چین با افزایش تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان پایین‌دستی در سطح بین‌المللی و داخلی، وضعیت پویاتری به خود بگیرد.

بر اساس ارزیابی ماهانه موسسه «Fastmarkets»، اختلاف قیمت آلومینیوم کم‌کربن آلیاژی «P1010A» با شرط تحویل در بنادر اروپا، حدود ۱۰ تا ۲۵ دلار در هر تن در روز جمعه پنجم ژانویه سال ۲۰۲۴ اعلام شد که نسبت به اخلاف قیمت اعلام شده در یک ماه قبل از تاریخ مذکور تغییری در آن مشاهده نشد.

این موسسه همچنین اختلاف قیمت آلومینیوم کم کربن آلیاژی «P1010A» با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در ایالت‌های غرب میانه آمریکا را در روز پنجم ژانویه سال ۲۰۲۴ صفر ارزیابی کرد که نسبت به اختلاف قیمت اعلام شده در تاریخ سوم نوامبر سال ۲۰۲۳، تغییری را به ثبت نرساند.

 اختلال در روند تولید آلومینیوم تولید شده با استفاده از برق

به نظر می‌رسد فعالیت واحدهای ذوب آلومینیوم در استان یون‌نان به دلیل کمبود برق تولید شده از نیروگاه‌های برق‌آبی در فصل گرما با اختلال مواجه خواهند شد.

برخی از منابع اعلام کردند که میزان برق تولید شده از نیروگاه‌های برق‌آبی طی ماه‌های نوامبر تا آوریل، به کمتر از ۶۰ درصد میزان تولید برق در فصل بارش در چین که طی ماه‌های ژوئن تا سپتامبر به طول می‌انجامد، کاهش می‌یابد.

در همین راستا، فعالان بازار آلومینیوم در مورد کاهش حجم بارندگی‌ها در استان یون‌نان ابراز نگرانی کردند؛ چراکه با افزایش ظرفیت‌های تولید آلومینیوم در این استان، امکان تامین انرژی در نیروگاه‌های برق‌آبی برای واحدهای تولید مذکور به دلیل کمبود آب با مشکل مواجه شده است.

بر همین اساس از واحدهای ذوب آلومینیوم در این استان درخواست شده است به منظور صرفه‌جویی در انرژی مصرفی در فصل گرم پیش رو، نرخ بهره‌برداری و ساعات فعالیت خود را کاهش دهند.

اخیرا انتشار خبرها درباره لغو راه‌اندازی پروژه آلومینیوم سبز توسط شرکت «Yongxin Aluminium»، بار دیگر توجه فعالان بازار را به موضوع تامین برق از نیروگاه‌های برق‌آبی در استان یون‌نان به خود جلب کرده است.

اگرچه استان یون‌نان اغلب اولین انتخاب برای جایگزینی ظرفیت تولید واحدهای ذوب آلومینیوم در چین به شمار می‌رود اما برخی از واحدهای ذوب که از قضا تولیدکننده آلومینیوم سبز محسوب می‌شوند، در حال بررسی امکان جابه‌جایی ظرفیت‌های غیرفعال موقت خود در صورت تامین نشدن انرژی مورد نیاز به دیگر استان‌های این کشور همچون سیچوان، گوئیژو و چینگ‌های هستند.

انتهای پیام//

اینفوگرافیک شرکت آلومینای ایران؛

5:46 /شنبه/26 خرداد 1403

رضا فرزانه، رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع توری کاشان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:56 /پنجشنبه/26 مرداد 1402

رضا فرزانه، رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع توری کاشان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:36 /شنبه/17 دی 1401

تورج زارع، مدیرعامل شرکت آلومینای ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

0:28 /پنجشنبه/20 مرداد 1401

تورج زارع، مدیرعامل شرکت آلومینای ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

21:26 /پنجشنبه/23 تیر 1401

آریا صادق‌نیت حقیقی، دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در گفت‌‎وگو با «فلزات آنلاین»:

13:43 /سه شنبه/24 اسفند 1400
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

اینفوگرافیک شرکت آلومینای ایران؛

5:46 /شنبه/26 خرداد 1403

اینفوگرافیک دومین تولیدکننده آلومینیوم ایران؛

6:13 /چهارشنبه/12 مهر 1402
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700