سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۲:۳۲ /دوشنبه/۷ آبان ۱۴۰۳
زمان انتشار: 14:42 /یکشنبه/6 آبان 1403

کابوسی که همچنان ادامه دارد؛

افت تعرفه ذوب کنسانتره مس در بازارهای جهانی

شماری از منابع آگاه در صنعت مس طی گفت‌وگویی با موسسه‌ «Fastmarkets» اظهار داشتند که انتظار می‌رود تعرفه‌های ذوب کنسانتره مس (TCs) در سال 2025 همچنان روند نزولی خود را حفظ کنند. از این رو، پیش‌بینی می‌شود محدودیت دسترسی به کنسانتره مس در بازار در سال مذکور ادامه داشته باشد.

شماری از منابع آگاه در صنعت مس طی گفت‌وگویی با موسسه‌ «Fastmarkets» اظهار داشتند که انتظار می‌رود تعرفه‌های ذوب کنسانتره مس (TCs) در سال ۲۰۲۵ همچنان روند نزولی خود را حفظ کنند. از این رو، پیش‌بینی می‌شود محدودیت دسترسی به کنسانتره مس در بازار در سال مذکور ادامه داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، اگرچه مذاکرات بر سر تعیین تعرفه ذوب مبنای کنسانتره مس همچنان در مراحل اولیه خود قرار دارد اما با این حال، برخی از منابع بر این باورند احتمالا بر سر تعرفه مبنای ۲۰ تا ۳۰ دلار در هر تن توافق‌هایی صورت پذیرد که بسیار کمتر از تعرفه ذوب مبنای ۸۰ دلار در هر تن تعیین شده برای سال ۲۰۲۴ است.

در همین راستا، هم‌اکنون تحلیلگران موسسه «Fastmarkets» رقم ۲۸ تا ۳۳ دلار در هر تن یا ۳۰٫۳۰ دلار در هر تن را برای تعرفه ذوب مبنای کنسانتره مس در سال ۲۰۲۵ پیش‌بینی کرده‌اند.

اندی کول، تحلیلگر مذکور معتقد است که دسترسی به کنسانتره مس در بازار فیزیکی، احتمالا در سال ۲۰۲۵ به شدت محدودتر خواهد شد.

تعرفه ذوب مبنای کنسانتره مس از سال ۲۰۰۰ تاکنون

لازم به ذکر است که بازار مس از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون با محدودیت دسترسی و افت تعرفه ذوب کنسانتره مس مواجه بوده است. طبق ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets»، شاخص تعرفه ذوب کنسانتره مس رقمی حدود پنج دلار در هر تن در روز ۲۱ ژوئن سال جاری میلادی گزارش شد که کمترین میزان در سال ۲۰۲۴ به شمار می‌رود. کاهش تعرفه ذوب با کنسانتره مس بدان معناست که دسترسی به این ماده معدنی، محدود و حجم تقاضا برای آن نسبتا بالاست.

از مهم‌ترین عوامل کاهش دسترسی به کنسانتره مس در بازار می‌توان به توقف فرایند تولید در معدن «Cobre Panama» در ماه نوامبر ۲۰۲۳ که تحت نظارت شرکت «First Quantum» قرار دارد و کاهش ظرفیت تولید تعدادی دیگر از شرکت‌های معدنی در سال ۲۰۲۴ اشاره کرد.

هم‌زمان ظرفیت تولید در واحدهای ذوب کنسانتره مس به ویژه در چین به طور قابل‌توجهی افزایش را تجربه کرده است و روزبه‌روز بر تعداد واحدهای ذوبی که ظرفیت تولید در آن‌ها روندی صعودی را به ثبت می‌رساند، افزوده می‌شود که در نتیجه آن روند نزولی تعرفه‌های ذوب تداوم خواهد یافت.

اگرچه به نظر می‌رسد تعدادی از واحدهای ذوب جدید در سال ۲۰۲۵ به خصوص در کشورهای اندونزی، چین و هند به مرحله بهره‌برداری خواهند رسید اما با این حال، آن‌طور که ارزیابی‌های انجام شده از بازار مس نشان می‌دهد، حجم عرضه این ماده معدنی بهبود چندانی را تجربه نخواهد کرد.

تعرفه‌های ذوب مبنای مورد انتظار کنسانتره مس برای سال ۲۰۲۵

تعدادی از منابع آگاه پیش‌بینی می‌کنند که به دلیل وضعیت نابسامان بازار، تعرفه‌های ذوب مبنای کنسانتره مس در سال ۲۰۲۵ به مراتب کمتر از رقم ۸۰ دلار در هر تن تعیین شده برای سال ۲۰۲۴ خواهد بود.

گفتنی است تعرفه‌های ذوب مبنای محموله‌های کنسانتره مس در بازار در سال جاری میلادی بسیار کمتر از رقم مبنای تعیین شده برای این ماده معدنی در سال ۲۰۲۴ بوده است.

مقایسه تعرفه‌های ذوب کنسانتره مس در بازار فیزیکی با تعرفه‌ مبنا تعیین شده برای سال ۲۰۲۴

شماری از مشارکت‌کنندگان حاضر در گردهمایی سالانه «LME Week» که اخیرا برگزار شد، مطرح کردند که احتمال می‌رود تعرفه ذوب مبنای کنسانتره مس برای سال ۲۰۲۵، رقمی فی‌مابین ۲۰ دلار در هر تن و ۳۰ دلار در هر تن تعیین شود.

یکی از مدیران شرکت‌های معدنی عنوان کرد: شرکت‌های تولیدکننده بزرگ در طرح بودجه‌بندی سالانه خود برای سال ۲۰۲۵، رقم تعرفه ذوب مبنای ۳۰ دلار در هر تن را لحاظ کرده‌اند.

برخی از فعالان بازار با اشاره به تعرفه مبنای توافق شده در قرارداد شرکت «Antofagasta» در اواسط سال ۲۰۲۵ که رقمی حدود ۲۳٫۲۵ دلار در هر تن تعیین شده است، ابراز کردند: احتمال اینکه تعرفه ذوب مبنا برای سال ۲۰۲۵ کمتر از رقم ذکر شده باشد، دور از انتظار نیست.

یکی دیگر از مدیران شرکت‌های معدنی عنوان کرد: وضعیت بازار مس نسبت به آمار ارائه شده برای نیمه نخست سال جاری میلادی تغییر چندانی را تجربه نکرده است. با این حال، چرا تعرفه‌های ذوب همچنان روندی نزولی را در پیش گرفته است؟

وی در پاسخ به این سوال، بیان کرد: وضعیت محدودیت عرضه مواد اولیه، اصلی‌ترین عامل این اتفاق است و به نظر می‌رسد این محدودیت در سال آینده تشدید خواهد شد.

به گفته این مدیر معدنی، واحدهای ذوب از وضعیت روند کاهشی تعرفه‌های ذوب کنسانتره مس در بازار رضایت دارند. در همین خصوص، بعضی از فعالان بازار مطرح کردند که بعید است بر روی تعرفه ذوب مبنای بیشتر از ۳۰ دلار در هر تن توافق شود. با این حال، واحدهای ذوب سعی دارند قدرت چانه‌زنی خود برای دسترسی بیشتر به محموله‌های کنسانتره مس در بازار را افزایش دهند.

وی تاکید کرد: واحدهای ذوب در فرایند مذاکرات جهت افزایش دسترسی به محموله‌های کنسانتره مس بسیار جدی به نظر می‌رسند و تاجایی که بتوانند تلاش خواهند کرد میزان دسترسی خود را به مواد اولیه مورد نیاز افزایش دهند.

تعدادی از منابع آگاه تصریح کردند که رقم مد نظر واحدهای ذوب در مذاکرات برای تعرفه‌های ذوب کنسانتره مس حدود ۲۰ دلار در هر تن است. به گفته این منابع، اگر تعرفه ذوب مبنا رقمی بیش از ۳۰ دلار در هر تن تعیین شود، واحدهای ذوب ظرفیت تولید خود را کاهش خواهند داد. منابع مذکور بر این باورند که تامین مواد اولیه، از توافق بر سر تعرفه‌های ذوب مبنا برای واحدهای ذوب اهمیت بیشتری دارد.

بعضی از منابع بازار خاطرنشان کردند که با توجه به هزینه‌های ثابت واحد‌های ذوب مانند پرداخت قسط وام‌های دریافتی، حقوق کارکنان و سایر هزینه‌هایی که نمی‌توان از پرداخت آن‌ها اجتناب کرد، اگر تعرفه ذوب ۲۰ دلار در هر تن به عنوان تعرفه مبنا تعیین شود و محدودیت دسترسی به محموله‌های کنسانتره مس برای واحدهای ذوب همچنان ادامه داشته باشد، این واحدها ضرر هنگفتی را تجربه خواهند کرد.

تاثیر معامله‌گران بازار بر تعیین تعرفه‌های ذوب مبنای کنسانتره مس

واحدهای ذوب تنها کسانی نیستند که بر روند تعیین تعرفه‌های ذوب مبنای کنسانتره مس تاثیرگذارند؛ چراکه معامله‌گران بازار نیز بر روند توافق بر سر تعیین این تعرفه نقش دارند.

چندین منبع آگاه در همین خصوص بیان کردند که اگر تعرفه ذوب مبنا رقمی بالاتر از ۳۰ دلار در هر تن توافق شود، احتمالا رقم تعیین شده برای تعرفه ذوب مبنای کنسانتره مس در بازار فیزیکی پایین‌تر خواهد بود.

این بدان معناست که انگیزه‌ معامله‌گران بازار برای خرید محموله‌های ماده معدنی مذکور مبتنی بر قراردادهای با موعد تحویل بلندمدت و سپس فروش آن در بازار فیزیکی افزایش خواهد یافت.

به گفته منابع مذکور، معامله‌گران بازار واحدهای ذوب را تحت فشار خواهند گذاشت تا ظرفیت تولید خود را کاهش دهند. از این رو، واحدهای ذوب مجبور می‌شوند تا با تعرفه‌های ذوب پایین‌تر موافقت کنند.

این منابع خاطرنشان کردند که اساسا طرح چنین موضوعاتی اهمیت خاصی نخواهد داشت زیرا اصولا افزایش رقم تعرفه ذوب مبنا، به معنای کاهش رقم تعیین شده برای بازار فیزیکی خواهد بود و عکس این مسئله نیز صادق است.

یکی دیگر از فعالان در همین خصوص اظهار داشت: احتمال اینکه طرف‌های مذاکره بر سر تعیین تعرفه ذوب مبنای ۲۵ دلار در هر تن توافق کنند، وجود دارد. با این اوصاف، تعرفه ذوب کنسانتره مس برای بازار فیزیکی رقمی کمتر از تعرفه مبنای توافق شده خواهد بود.

وی مطرح کرد: معامله‌گران بازار این توانایی را دارند که اگر تعرفه ذوب مبنا عددی بالاتر از رقم مدنظر آن‌ها تعیین شود، محموله‌های خود را با قیمتی کمتر از رقم مبنا در بازار عرضه کنند؛ چراکه دسترسی معامله‌گران بازار به محموله‌های مواد اولیه، بسیار بیشتر از دیگر فعالان بازار است.

اگرچه هنوز تعرفه ذوب مبنای کنسانتره مس برای سال ۲۰۲۵ تعیین نشده است اما آنچه مسلم بوده، این است که در صورتی که تعرفه ذوب مبنای پایینی تعیین شود، شماری از واحدهای ذوب در سال ۲۰۲۵ با چالشی جدی مواجه خواهند شد و ممکن است ظرفیت تولید و حتی یا نرخ بهره‌برداری خود را کاهش دهند.

اندی کول در پایان گفت‌و‌گوی خود بیان کرد: اگر بر سر تعرفه ذوب مبنا توافق بسیار پایینی صورت گیرد، بسیاری از واحدهای ذوب مجبور خواهند شد ظرفیت تولید خود را کاهش دهند و در روند رشد توسعه برخی از واحدهای دیگر اخلال ایجاد خواهد شد؛ همچنین انتظار می‌رود شماری از واحدهای ذوب جدید در سال ۲۰۲۵ و پس از آن، با تاخیر بیشتری به مرحله بهره‌برداری برسند.

انتهای پیام//

با استفاده از توان علمی جهاد دانشگاهی،

15:45 /یکشنبه/25 شهریور 1403

پس از ثبت قرارداد میان «BHP» و «Lundin»،

8:17 /دوشنبه/5 شهریور 1403

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس مطرح کرد:

7:05 /یکشنبه/28 مرداد 1403

معاون توسعه معادن و صنایع معدنی هلدینگ «ومعادن» عنوان کرد:

9:01 /سه شنبه/23 مرداد 1403

در راستای توسعه دارایی‌های مس صورت گرفت؛

16:04 /دوشنبه/22 مرداد 1403

محمدجواد مظفرپور، مدیرعامل شرکت آبادگران معادن کوچک‌مقیاس کویر در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

3:58 /شنبه/28 بهمن 1402

اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

10:57 /شنبه/22 آبان 1400

سیاوش حاتم‌زاده، مدیرعامل شرکت مس مزرعه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

17:19 /شنبه/25 اردیبهشت 1400

عطاءالله شریفیان، مدیرعامل شرکت معادن مس چهار گنبد، در گفت‌و‌گو با «فلزات آنلاین»:

21:42 /شنبه/5 مرداد 1398

محمدجواد مظفرپور، مديرعامل شرکت آبادگران معادن کوچک‌مقياس کوير طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

9:13 /شنبه/7 بهمن 1402
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/08/6

209893

فلزات آنلاین

1403/08/6

554000

فلزات آنلاین

1403/08/6

764363

فلزات آنلاین

1403/08/6

2670463

فلزات آنلاین

1403/08/6

22700

فلزات آنلاین

1403/08/6

12115

فلزات آنلاین

1403/08/6

41592

فلزات آنلاین

1403/08/6

49535

فلزات آنلاین

1403/08/6

42180

فلزات آنلاین

1403/08/6

40896

فلزات آنلاین

1403/08/6

26844

فلزات آنلاین

1403/08/6

29038

فلزات آنلاین

1403/08/6

26995

فلزات آنلاین

1403/08/6

35240

فلزات آنلاین

1403/08/6

33360

فلزات آنلاین

1403/08/6

48824

فلزات آنلاین

1403/08/6

26763

فلزات آنلاین

1403/08/6

40213

فلزات آنلاین

1403/08/6

43524

فلزات آنلاین

1403/08/6

4376800