پارلمان اروپا در روز چهارشنبه ۱۴ ژوئن ۲۰۲۳، دستورالعمل مربوط به تولید باتریها را بهروزرسانی کرد که هدف آن، افزایش تولید باتریها مبتنی بر اقتصاد چرخشی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از موسسه «Fastmarkets»، دستورالعمل بهروز شده حاوی قوانینی است که افزایش تولید باتریهای قابل حمل (۴۵ درصد تا سال ۲۰۲۳، ۶۳ درصد تا سال ۲۰۲۷ و ۷۳ درصد تا سال ۲۰۳۰) و تولید باتری برای وسایل حملونقل سبک از جمله دوچرخههای الکترونیکی و اسکوترها را پوشش میدهد (۵۱ درصد تا سال ۲۰۲۸).
این قانون همچنین حداقل میزان مواد بازیافتی از باتریهای فرسوده که حدود ۵۰ درصد تا سال ۲۰۲۷ و ۸۰ درصد تا سال ۲۰۳۱ برای لیتیوم است را تعیین کرد. میزان افزایش تولید مواد بازیافتی از باتریهای فرسوده برای فلزات مس، سرب و نیکل تا سال ۲۰۲۷، حدود ۹۰ درصد و تا سال ۲۰۳۱، حدود ۹۵ درصد تعیین شد.
مانند بسیاری دیگر از بخشهای صنعت باتری، در حال حاضر نرخ بازیابی فلزات در فرایند بازیافت باتریها در چین از دیگر کشورها بالاتر است. گفتنی است سرعت رشد نرخ بازیابی فلزات در فرایند بازیافت باتریها در چین، به اندازه پنج سال از مناطقی مانند اروپا و آمریکای شمالی جلوتر است.
تحقیقات انجام شده توسط موسسه «Fastmarkets» نشان داد که میزان بازیابی هدفگذاری شده برای چین در سال ۲۰۱۹ برای افزایش تولید لیتیوم (۸۵ درصد)، کبالت (۹۸ درصد) و نیکل (۹۸ درصد) بالاتر از میزان هدفگذاری اتحادیه اروپا برای افزایش تولید فلزات موجود در باتریها برای سال ۲۰۳۱ بود.
به نظر میرسد انگیزه برای افزایش نرخ بازیابی و بازیافت مواد اولیه موجود در باتریها (BRM) در سالهای اخیر، به ویژه با توجه به افزایش ضوابط نظارتی به منظور توسعه زنجیره تامین و تقویت اقتصاد چرخشی در کشورهای غربی افزایش یافته است.
با این حال، مشارکتکنندگان بازار نگرانی خود مبنی بر ضعف کشورهای اروپایی از نظر تامین مواد اولیه و زیرساختها به منظور این افزایش تولید و بازیافت باتریها را ابراز کردند. با این وجود، یک سری پروژههای مرتبط با این موضوع در مراحل اولیه راهاندازی خود قرار دارند که میتوانند در بازیابی و بازیافت مواد اولیه موجود در باتریها در اروپا تاثیرگذار باشند.
در ماه می ۲۰۲۳، شرکت «Watercycle Technologies» مستقر در بریتانیا و شرکت تخصصی بازیافت فلزات گرانبها «RSBruce Metals & Machinery» اعلام کردند که توانستهاند لیتیوم با خلوص تجاری و حدود ۱۰۰ درصد گرافیت خالص را از باتریهای فرسوده وسایل نقلیه الکتریکی (EV) استخراج کنند.
به گفته مالک شرکت «Livista Energy Europe»، یک پالایشگاه جدید لیتیوم در آلمان تا سال ۲۰۳۰، از مواد اولیه بازیافتی برای نیمی از ظرفیت تولید خود استفاده خواهد کرد.
با راهاندازی ارزیابی شاخص سودآوری فلزات موجود در باتریهای فرسوده توسط موسسه «Fastmarkets» در ماه می ۲۰۲۳، توجه به ارزش این مواد اولیه افزایش یافت.
ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای فلزات موجود در باتریهای فرسوده در باتریهای نیکل کبالت منگنز و نیکل کبالت آلومینیوم، با در نظر گرفتن شاخص سودآوری با شرط تحویل کبالت بر روی عرشه کشتی در بنادر کرهجنوبی با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار و شاخص سودآوری قیمت کبالت با خلوص استاندارد موسسه «Fastmarkets»، رقم ۶۷ تا ۷۲ درصد را در روز ۱۴ ژوئن ۲۰۲۳ نشان داد که نسبت به رقم ۶۵ تا ۷۲ درصد ثبت شده در تاریخ هفتم ژوئن ۲۰۲۳ افزایش داشت.
ارزیابی موسسه «Fastmarkets» برای فلزات موجود در باتریهای فرسوده در باتریهای نیکل کبالت منگنز و نیکل کبالت آلومینیوم، با در نظر گرفتن شاخص سودآوری با شرط تحویل نیکل بر روی عرشه کشتی در بنادر کرهجنوبی با تقبل هزینه ارسال توسط خریدار و قیمت رسمی و نقدی بورس فلزات لندن، رقم ۶۷ تا ۷۲ درصد را در روز چهارشنبه ۱۴ ژوئن ۲۰۲۳ نشان داد که نسبت به رقم ۶۵ تا ۷۲ درصد ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور کاهش داشت.
به گفته آشیل واریاتی، گزارشگر پارلمان اروپا، در قانون جدید مبتنی بر اقتصاد چرخشی، تمرکز ویژهای بر فلز لیتیوم شده است. هدف کلی اتحادیه اروپا، ایجاد یک صنعت بازیافت قدرتمند و یک بخش صنعتی رقابتی به ویژه برای لیتیوم در این قاره است که در دهههای آینده برای گذار به انرژیهای تجدیدپذیر و استقلال استراتژیک قاره اروپا بسیار حائز اهمیت است.
قانون بهروز شده اتحادیه اروپا تصریح میکند که جمعآوری باتریها برای همه مصرفکنندگان نهایی، صرف نظر از ماهیت، ترکیب شیمیایی، وضعیت، نام تجاری یا منشاء تولید آن باید به صورت رایگان انجام شود.
در این قانون همچنین عنوان شده است که باتری خودروهای الکتریکی، باتری وسایل حملونقل سبک و باتری صنعتی قابل شارژ (با ظرفیت بیش از دو کیلووات ساعت) باید دارای برچسبی با عنوان میزان کربن دیاکسید تولیدی آنها باشد.
موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که این موضوع ممکن است به روند تکامل قابل توجهی در برخی از بازارها نیاز داشته باشد. به عنوان مثال، فلز منگنز با خلوص بالا که برای تولید باتریهای لیتیومیون نیکل منگنز کبالت استفاده میشود، به نظر میرسد که فاقد ارائه گزارش مرتبط با استانداردهای میزان انتشار کربن است.
قانون مراقبت بایسته نیز در رابطه با تولیدکنندگان باتری اعمال خواهد شد؛ به این معنا که این تولیدکنندگان باید از الزامات مربوط به ریسکهای اجتماعی و زیستمحیطی در مورد منبع تامین، فرآوری و تجارت مواد اولیه و مواد خام ثانویه پیروی کنند.
علاوهبراین، حداقل ۱۶ درصد کبالت، ۸۵ درصد سرب، ۶ درصد لیتیوم و ۶ درصد نیکل بازیابی شده از قراضه باتریهای فرسوده باید در باتریهای جدید تولید شده مجددا مورد استفاده قرار گیرند.
انتهای پیام//