معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: سهم قطعهسازان این استان در تولید خودرو داخلی از ۱۲درصد به ۱۸ درصد رسیده و همچنین میزان فروش آنها به شرکتهای ایرانخودرو و سایپا تا پایان سال به ۱۰۰هزارمیلیارد ریال خواهد رسید.
به گزارش «فلزات آنلاین»، علی رسولیان در نشست با قطعهسازان خراسان رضوی اظهار داشت: تحریمها موجب کاهش واردات قطعه به کشور شده که این امر به نفع قطعهسازان است و رسیدن آنها به خودکفایی را نزدیکتر میکند.
وی با اشاره به سقف پایین «خرید دین» بانکها (قراردادی که به موجب آن بانک، دین مدتدار بدهکار را به کمتر از مبلغ اسمی آن به صورت نقدی از مشتری خریداری میکند) از قطعهسازان ادامه داد: ظرفیت خرید دین توسط بانکها برای قطعه سازان استان باید به حدود ۲۰هزار میلیارد ریال برسد.
معاون استاندار خراسان رضوی بیان کرد: در این زمینه نشستی با مدیران بانکهای صادرات، صنعت و معدن، ملی، توسعه تعاون، رفاه و تجارت با محور افزایش سقف «خرید دین» برگزار و آخرین وضعیت بررسی خواهد شد تا به نتیجه امیدبخشی در این زمینه برسیم.
رسولیان افزود: نامهای با امضای استاندار خراسان رضوی تنظیم و سهم قطعهسازان استان از خرید دین توسط بانکها مشخص و به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال خواهد شد تا هم میزان سرمایه در گردش قطعهسازان و هم سقف خرید دین توسط بانکها تغییر کند.
وی اضافه کرد: برای افزایش مدت زمان تخصیص ارز به قطعهسازان از سوی بانک مرکزی نیز نامهای با امضای استاندار خراسان رضوی به رئیس کل این بانک ارسال میشود تا بتوان با افزایش مدت زمان تخصیص ارز از دو ماه به دستکم چهار ماه فرصتی برای قطعهسازان فراهم کرد تا نقدینگی لازم را تامین کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: دو نامه نیز برای ایجاد نمایندگی «شرکت سازه گستر» سایپا در این استان به مدیرعامل سایپا و برای توسعه ساختار اداری ساپکو در مشهد به مدیرعامل ایرانخودرو ارسال خواهد شد تا مشکلات این دوبخش برطرف شود.
رئیس انجمن قطعهسازان خراسان رضوی نیز در این نشست ابراز کرد: تولید خودرو در خراسان رضوی نسبت به گذشته افزایش یافته و سهم قطعهسازان در میزان فروش خودروسازان از ۱۲ درصد به ۱۸ درصد رسیده و قطعهسازان در سه ماه نخست امسال ۱۰ هزار میلیارد ریال فروش داشتهاند.
محمـــدمهـــدی شکــورزاده عنــوان کــــرد: خودروسازان از دو طریق قادر به پرداخت بدهی خود به قطعهسازان هستند که شامل عمل به تفاهــمنامـــه با قطعـــهسازان و روش تخصصی غیرپولی «خرید دین» است.
وی با بیان اینکه سقف خرید دین در بانکهای خراسان رضوی بسیار پایین است ادامه داد: مبلغ این خرید بستگی به میزان وثایق تحویل شده از سوی قطعهسازان به بانکها دارد که این وثیقهها در بانکها اندک است، از سوی دیگر بانکها ۲۵ درصد از تسهیلات سرمایه در گردش بانکها را سپرده میکنند.
رئیس انجمن قطعهسازان خراسان رضوی با اشاره به اشتغال ۱۰ هزار نفر در کارخانههای قطعهسازی استان اذعان کرد: در صورتی که سقف خرید دین برای قطعهسازان در بانکها افزایش یابد، کمک بسیاری به این بخش خواهد شد.
شکورزاده افزود: بانک مرکزی مدت اعتبار تخصیص ارز را دو ماه اعلام کرده و این در حالی است که تامین نقدینگی قطعهسازان دست کم چهار ماه به طول میانجامد و قطعهساز قادر نیست طی دو ماه پول را در اختیار بانک مرکزی قرار داده و ارز تحویل بگیرد.
وی تاکید کرد: از سوی دیگر هزینههای حملونقل بین شهری طی یک ماه اخیر ۳۸درصد افزایش یافته که این امر بر قیمت تمام شده قطعات خودرو تاثیر گذاشته است.
بر اساس گزارشی از ایرنا، رئیس انجمن قطعهسازان خراسان رضوی با تاکید بر مستقل شدن شرکت ایرانخودرو خراسان از شرکت ایران خودرو کشور مطرح کرد: با استقلال شرکت ایران خودرو خراسان، خرید قطعه از قطعهسازان تسهیل میشود، کیفیت خودروها افزایش و قیمت تمام شده آن کاهش مییابد و محصولات شرکت ایران خودرو خراسان رقابتیتر میگردد.
مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) در شرق کشور نیز در این نشست بیان کرد: ساپکو و شرکت سازهگستر سایپا در سه ماه نخست امسال ۱۰هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال قطعه از قطعه سازان استان خریداری کرده که سهم سازه گستر از این میزان ۲۰ درصد است.
سهیل داورپناه افزود: ارقام خریداری شده مربوط به قیمتهای سال ۱۳۹۸ است و با توجه به اصلاح قیمتها در تابستان، رقم نهایی خرید از قطعهسازان خراسان رضوی بسیار بیشتر از سه ماهه اول سال خواهد شد.
وی ادامه داد: سهم فروش قطعهسازان خراسان رضوی به شرکتهای ایران خودرو و سایپا تا پایان سال به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال خواهد رسید.
مدیرعامل ساپکو در شرق کشور تصریح کرد: ۵۴ درصد از قطعات خودروهای خارجی در تهران از قطعه سازان مشهد تامین میشود، قطعهسازان خراسان رضوی همواره در دوره تحریم کشور، شرایط فروش بهتری داشتند زیرا در تولید به خودکفایی رسیده و نیازی به واردات قطعه ندارند.
وی با اشاره به امضای تفاهمنامههای دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی و پنج هزار میلیارد ریالی ساپکو با بانکها طی دو ماه گذشته خاطرنشان کرد: بر اساس این تفاهمنامهها برای هر پرداخت به قطعهسازان، ساپکو سپرده بانکی آن را تامین خواهد کرد.