انتخاب برند برتر صنعت آلومینیوم کشور، یکی از برنامههای مهم سندیکای صنایع آلومینیوم ایران به شمار میآید که هر ساله برگزار میشود؛ البته برگزاری این برنامه همواره با چالشها و مشکلاتی مواجه بوده که به همین خاطر این سندیکا به منظور اجرای هرچه دقیقتر این برنامه در نظر دارد با برنامهریزی مشخص شده و مدون به بررسی و ارزیابی شرکتهای تولیدکننده محصولات آلومینیومی در کشور بپردازد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، در راستای برنامهریزی مدون به منظور برگزاری مطلوب برنامه انتخاب برند برتر، جلسهای در سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با حضور هوشنگ گودرزی (رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران و مدیر اجرایی شرکت آلومینیوم پارس)، ابوالفضل رضایی (دبیر سندیکای صنایع آلومینوم ایران و دبیر انجمن در و پنجره و نما)، شاهین مارکاریان (مدیرعامل شرکت سوان غرب)، علی قربانی (نماینده شرکت آلومینای ایران)، آریا صادق نیت حقیقی (مدیرعامل شرکت قم آلیاژ)، حسن آوازی (فعال حوزه آلومینیوم)، هبت اله فاضلی (رئیس هیئت مدیره شرکت آبسکون)، حسین قنطار (مدیرعامل شرکت پایندسازان دانا) و حمید مرادی (مشاور و طراح سندیکای صنایع آلومینیوم در خصوص انتخاب برند برتر)، اسداله ملتجی (عضو هیئت مدیره شرکت خاتم) برگزار شد.
حمید مرادی، مشاور و طراح سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در این خصوص، اظهار داشت: انتخاب برند برتر آلومینیوم علاوه بر این که به معرفی بهترین شرکتهای حوزه آلومینیوم میپردازد، میتواند زمینههایی را برای جذب سرمایهگذاران خارجی فراهم آورد. شرکتهای خارجی باید اطمینان یابند که مدیران شرکتهای تولیدکننده و فعال در این حوزه به اندازهای توانمند هستند که بتوانند با حمایتهای بخش خارجی توسعه پیدا کنند.
هوشنگ گودرزی، رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در خصوص معرفی بهترینهای صنعت آلومینیوم، اذعان کرد: این رویداد را باید با یک برنامهریزی جامع و کامل پیش ببریم؛ اما اولین نکتهای که باید در این زمینه در نظر داشته باشیم، این است که مهمترین دستاورد این برنامه باید جذب شرکتهای بیشتر به سندیکای صنایع آلومینیـــوم و همچنیـــن ایجـــاد علاقـــه بــــرای سرمایهگذاری در صنعت آلومینیوم باشد.
شاهین مارکاریان، مدیرعامل شرکت سوان غرب بیان کرد: فردی که مسئولیت انتخاب برند برتر را برعهده میگیرد باید در گام نخست، نیازهای مالی اجرای این برنامه را مشخص کند؛ همچنین مجری، باید برنامه زمانبندی شدهای داشته باشد که تاکنون این جدول زمانبندی و همچنین نیازسنجی (مالی، اعتباری و…) انجام نشده است که اگر اجرای این برنامه با چنین نواقصی پیش برود، مطمئنا نتیجه خوبی به همراه نخواهد داشت.
حسین قنطار، مدیرعامل شرکت پایندسازان دانا مطرح کرد: در چند برنامه انتخاب برند برتر حضور داشتم و امسال، ششمین دوره انتخاب برترین برند است. به همین خاطر، با توجه به تجربهای که در این زمینه دارم، برنامه و طرحی که مهندس مرادی، مشخص کرده، قابل تقدیر است؛ چراکه در مقایسه با برنامههای وزارت صمت، این برنامه میتواند نتایج بهتری را به همراه داشته باشد.
ابوالفضل رضایی، دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران توضیح داد: در سالهای گذشته، اجرای این برنامه نواقصی را به همراه داشت که باید با بررسی این نواقص طی کارگروههای تخصصی توانمندیها، این برنامه را تدوین کرد؛ همچنین برای اینکه این رویداد جذابیت بیشتری داشته باشد، باید چند برند معرفی شود. قبل از اجرای برنامه، باید در کارگروههـــای تخصصی توانمندیها بررسی و ضعفها مطرح شود.
اسداله ملتجی، عضو هیئت مدیره شرکت خاتم عنوان کرد: طرحی که برای اجرای برنامه برند برتر مشخص شده، برنامه کاملی است؛ اما خیلی از اهدافی که ما داریم در قالب این طرح نمیگنجد. موضوع مهمی که باید به آن توجه داشت این است که برند برتر باید دارای یک ساختار مستقل و بیطرفانه باشد.
آریا صادق نیت حقیقی، مدیرعامل شرکت قم آلیاژ بیان کرد: سندیکای صنایع آلومینیوم ایران قصد و اجازه کسب درآمد از این پروژه را ندارد. ارزش برند برتری که سندیکا معرفی میکند، نباید از بین برود. اگر ملاک انتخاب برند برتر، در حال توسعه و ارتقا بودن یک شرکت باشد، شاید تمام تولیدکنندگان معرفی شوند؛ اما این اقدام در نهایت، ارزش برنامه و رقابت را از بین میبرد؛ به این ترتیب باید معیارهایی که مرتبط با آینده ترسیم شده صنعت آلومینیوم هست را نیز در این خصوص لحاظ کنیم.
هبت اله فاضلی، رئیس هیئت مدیره شرکت آبسکون عنوان کرد: هدف از این برنامه تقدیر و تشکر از افرادی است که درست و اصولی در حوزه تولید آلومینیوم، سرمایهگذاری و برای بهبود کیفیت و ارتقای صنعت تولید محصولات آلومینیومی تلاش میکنند و هدف ما این نیست که تنها یک برند را انتخاب کنیم؛ بلکه هدف این است که شرکتها اعتبارسنجی شوند و معایب و پتانسیلهایی که در هر بخش این صنعت داریم، مشخص شود. در حقیقت، قصد ما این است که به تولیدکنندگان راهکار نشان دهیم و هدایتشان کنیم که در هر بخشی به چه ابزارهایی نیاز دارند.
در پایان گفتنی است، برنامه سندیکای صنایع آلومینیوم ایران این است که علاوه بر انتخاب برندهای برتر، در بخشهای مختلف گواهی تعالی سازمانی به شرکتها بدهد و از شرکتهایی که توانستهاند سطح حضور خود را ارتقا و سرمایهگذاریهای بیشتری را انجام بدهند، تقدیر و تشکر کند. در سالهای گذشته، سندیکا در زمینه برندسازی ضعفهای زیادی داشت؛ اما از چند سال گذشته که توجه بیشتری به این موضوع شد، اقدامات خوبی در این زمینه صورت پذیرفت که باعث ارتقای جایگاه برخی شرکتهای آلومینیومی در سطح بینالمللی شد.