مدیرعامل شرکت پروفیل نور الوند گفت: تولیدکنندگان لوله و پروفیل برای بقا در بازار چارهای جز صادرات ندارند و بازارهای صادراتی در غرب کشور هم جذابیت دارند و هم اینکه مشتریان در این کشورها به دنبال خرید محصولات فولادی از ایران هستند.
شاهین شهداد در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» بیان کرد: شرکت پروفیل نور الوند طی چند ماه اخیر به صورت نیمه فعال تولید را انجام میدهد و تولید معمول روزانه مطابق با برنامه را ندارد. بلکه به صورت سفارشمحور فعالیت تولیدی انجام میشود.
وی افزود: از ابتدای مرداد ماه سال جاری قصد داریم فعالیت تولیدی را به صورت کاملا جدی و تولید انبوه آغاز کنیم. در این رابطه خط تولید جدید با استفاده از دستگاهها و ماشینآلات نوین نصب شده است و امیدواریم بتوانیم محصولات جدیدی را روانه بازارهای داخلی و صادراتی کنیم.
مدیرعامل شرکت پروفیل نور الوند خاطرنشان کرد: وضعیت صنعت لوله و پروفیل کشور مناسب نیست و در حالی که ظرفیتهای بسیاری در این حوزه نصب شده است، اکثر تولیدکنندگان لوله و پروفیل با ظرفیت پایین فعالیت میکنند و یا اینکه در آستانه تعطیلی قرار دارند. نکته قابل توجه این است که بسیاری از تولیدکنندگان قادر به بازاریابی به موقع و شناسایی بازارهای هدف متناسب با نیازها نیستند و همین عدم شناخت از بازار باعث حذف برخی از گردونه رقابت میشود.
شهداد تاکید کرد: یکی از مشخصههای یک تولیدکننده با فعالیت پایدار، شناخت بازار و مشتریان است و با همین هدف، شرکت پروفیل نور الوند را خریداری کردهایم زیرا این شرکت در غرب کشور واقع شده و به بازارهای مصرف گستردهای به ویژه در عراق، سوریه و لبنان نزدیک است. در این میان کشور عراق نیاز به محصولات قوطی و پروفیل فولادی دارد و مشتریان در این کشور به دنبال خرید از ایران هستند. از این رو نباید این فرصت صادراتی را از دست بدهیم. با اینکه بسیاری از صادرکنندگان با چالشهای صادرات مواجه شدهاند، اما به طور حتم روشهایی وجود دارند که میتوانند صادرات را توجیهپذیر کنند و صادرکننده با کمترین چالش به ویژه برای دورزدن تحریمها و بازگشت ارز حاصل از صادرات مواجه شود.
وی اذعان کرد: ناپایداری اقتصادی و نوسان بازار یکی از مهمترین مشکلاتی است که میتواند تولیدکنندگان را حتی با وجود مشتریان پر و پاقرص صادراتی دچار مشکل کند. چرا که هم مشتریان در شرایط نوسان بازار و نبود ثبات قادر به تصمیمگیری صحیح برای خرید نیستند و هم اینکه تولیدکننده نمیتواند برای کوتاهمدت خود حتی یک برنامهریزی ساده را انجام دهد. در این شرایط حتی تولید برای تولیدکننده توجیه اقتصادی ندارد.
مدیرعامل شرکت پروفیل نور الوند تصریح کرد: یکی از مهمترین رویکردهایی که میتواند حتی در شرایط نوسان بازار و بیثباتی اقتصادی به کمک تولیدکنندگان بیاید، صادرات است و از این رو، تمام برنامهریزی و تمرکز خود را روی بازارهای صادراتی معطوف کردهایم. به عبارت بهتر، تولیدکننده چارهای جز صادرات ندارد و باید بخشی از محصول خود را به دلیل رکود در بازار داخل و نبود مشتری مناسب صادر کند. ضمن اینکه تولیدکننده سرمایه خود را روی بخش تولید گذاشته است و نمیتواند به سادگی آن را کنار بگذارد. بنابراین به هر قیمتی باید تولید را تداوم بخشید.
شهداد عنوان کرد: برای دستگاه جدید را که در کارخانه نصب کردیم، باید منتظر بمانیم تا از سوی سازمان صمت استان همدان و عرضهکننده تعیین ظرفیت شود و با درج ظرفیت اسمی در پروانه بهرهبرداری جدید، سهمیه ورق گرم فولادی به عنوان ماده اولیه تعیین خواهد شد. مقرر شده است تا سازمانهای مربوطه از کارخانه بازدید به عمل آورند و با ظرفیتسنجی واقعی از خط تولید، سهمیه به شرکت ما اختصاص یابد. البته در کنار تامین مواد اولیه از داخل، به دنبال واردات نیز هستیم تا بخشی از ظرفیت خالی نیز از طریق واردات پر شود. برای این منظور اقداماتی را صورت دادیم تا از ورق وارداتی نیز استفاده کنیم.