دبیر انجمن سازندگان قطعه عدم همکاری بانک مرکزی و تخصیص ارز قطعهسازان که ترخیص نشدن قطعات از گمرک و در نتیجه کمبود قطعات را موجب شده است، را عامل افزایش خودروهای ناقص در دو خودروسازی دانسته و معتقد است که بانک مرکزی نه تنها یاریگر صنایع در «جهش تولید» نبوده، بلکه مانع آن نیز است.
به گزارش «فلزات آنلاین»، مازیار بیگلو در رابطه با عدم همکاری و تخصیص ارز بانک مرکزی به قطعهسازان، با بیان اینکه بانک مرکزی کماکان روال سابق خود را ادامه میدهد و از تخصیص ارز به بهانههای مختلف سر باز میزند، اظهار داشت: این درحالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت و در حقیقت سرپرست آن، با اشراف کاملی که به موضوع دارند و با تدبیر و مدیریت خود، به خوبی پیگیر موضوع شدهاند. در حقیقت وزارت صمت، تمام اقدامات لازم برای آنکه تولیدکنندگان ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند، انجام داده است؛ اما متاسفانه تمامی این اقدامات و زحمات در بانک مرکزی بینتیجه مانده است.
وی افزود: بانک مرکزی با بهانهجوییهای مختلف ارز مورد نیاز تولیدکننده را تخصیص نمیدهند. در حال حاضر قریب به ۴۰۰ میلیون دلار مواد اولیه قطعهسازان در گمرک باقی مانده است اما به دلیل نبود ارز، امکان ترخیص آنها وجود ندارد. البته گمرک نیز بسیار تلاش کرد تا این مواد اولیه و قطعات مورد نیاز قطعهسازان را تحویل دهند اما گویا در کشور همه قرار است به «جهش تولید» اهمیت دهند به جز بانک مرکزی!
دبیر انجمن سازندگان قطعه و مجموعههای خودرو با بیان این که گزارشهای کامل در جلسه اخیر انجمنهای قطعهسازی و مدیران عامل خوردوسازی با سرپرست وزارت صمت ارائه شد، گفت: هماهنگیهای لازم با مدیران و معاونین وزارت صمت صورت گرفت تا تامین ارز مورد نیاز قطعهسازان با پیگیری بیشتری دنبال شود. شاید نیاز است از سمت دفتر ریاستجمهوری این موضوع پیگیری شود؛ چراکه ظاهرا بانک مرکزی نمیخواهد حمایتگر تولید باشد.
بیگلو تصریح کرد: از اسفندماه سال گذشته تا کنون که بالغ بر شش ماه است، چهار بار قطعهسازان ناچار به ابطال ثبت سفارشهای خود و ایجاد ثبت سفارشهای جدید شدهاند؛ چراکه هربار و هر روز موضوعی جدید مطرح شده است. ضمن اینکه هزینههایی هم بر گردن قطعهسازان گذاشته است که باورنکردنی است؛ هر کانتینری که از اسفند ماه تا کنون در گمرک باقی مانده است، بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان هزینه دموراژ و انبارداری آن شده است.
وی ادامه داد: ابتدا گفتند نیمایی ثبت کنید، در ابتدای سال گفتند که نیمایی را ابطال و ارز صنایع ثبت کنید، یک ماه بعد مجدد دستور ابطال ارز صنایع و ثبت ارز اشخاص صادر شد، پس از آن هم گفتند ارز اشخاص را ابطال و ارز از محل بدون انتقال را جایگزین کنید. این سیکل چهار بار در صنعت قطعهسازی طی شده است. این درحالی است که هربار ثبت سفارش صورت میگیـــرد و در صـــف تخصیــص قـــرار میگیریــم، با بهانههای قطعی سامانه، نبود کارشناس مربوطه، مشکل ارتباطی با گمرگ و… روبهرو میشویم.
دبیر انجمن سازندگان قطعه و مجموعههای خودرو اضافه گرد: بنابراین نتیجه این شده که شش ماه است، قطعهسازان ارز خود را دریافت نکرده و حجم عظیمی از کالاها در گمرک باقی مانـــده اســت. قرار نبود که جهش تولید تنها تـــوســـط وزارت صمـــت، خـــودروســــازان و تولیدکنندگان مس و آلومینیوم و… انجام شود. قرار بود که بانک مرکزی نیز در این راه کمک کند اما هیچ همکاری در راستای جهش تولید نداشته است. چراکه کاملا مانع «جهش تولید» شـــده و بـــا بهانــهجوییهـــا و کارشکنیهــا، از تخصیص ارز طفره میرود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر متاسفانه تیــراژ تولیــد روزانــه خودروســازان از دو هـــزار دستگاه پایینتر آمده است، افزود: این موضوع فقط و فقط به دلیل عدم تخصیص ارزی است که باید به قطعهسازان و خودروسازان میداد. ضمن این که در دو خودروساز اصلی تعداد خودروهای ناقص بسیار بالا رفته است. در حال حاضــر بیــش از ۱۲۰ هزار خودرو ناقص در دو خودروساز وجود دارد. این خودروها پولها و سرمایه مردم است که باید تجاریسازی و تحویل مشتریان میشده است.
دبیـر انجمن سازندگان قطعه و مجموعههای خودرو تاکید کرد: مردم عدم تحویل خودروها در زمان تعیین شده را از چشم خودروسازان میبینند، درحالیکه حقیقتا خودروسازی و قطعهسازی از ابتدای سال ۱۳۹۹ عــزم خود را جزم کــرده بود کــه تیراژ تولید بالای دو هـزار دستگاه در روز را در هریک از دو خودروساز حفظ کند؛ اما صرفا با کارشکنی بانک مرکزی و عدم تخصیص ارز، علاوهبراینکه تولید خودرو کاهش یافته، بر شمار خودروهای ناقص نیز افزوده شده است.