رئیس خانه معدن ایران گفت: اگر ماشینآلات را با برندهای ضعیف تولید کنیم قاعدتا هزینه تمام شده همه واحدهای تولیدی بالا خواهد رفت و درنتیجه از بازار رقابتی جا خواهیم ماند، ما هپکو را باید شریک در جریان تولید با بهترین برندها کنیم و توانمندی خودمان را در کوتاهمدت و بلندمدت تعریف کنیم و بر مبنای آن سیاستهای خودمان را به خوبی مشخص کنیم.
به گزارش «فلزات آنلاین»، محمدرضا بهرامن درباره پیشنهاد حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران درباره عرضه معادن در بورس، اظهار داشت: ورود به بورس مقررات و ضوابط خاص خود را دارد. معدن را نمیتوان در بورس وارد کرد قاعدتا ابتدا باید آن را تبدیل به یک سرمایه و سپس سرمایه را به بورس وارد کرد.
وی افـــزود: بایـــد فعالیــتهـــای صـــورت گرفتــه در بخــش معـــدن را بـــه طریقــی علاوه بر شرکتهــای بزرگی که در بورس حضور دارند به این جریان وارد کنیم و ما به عنوان خانه معدن بر روی این مسئلــه کــار علمی و آموزشی هم انجام دادهایم.
رئیس خانه معـدن ایــران گفــت: اما در همین رابطه یکی از مواردی که مطرح میشود این است که به جای وارد کردن معادن به بورس چرا کاری نکنیم که سرمایهگذار جذب معدن شود؟ چرا فضا را برای سرمایهگذاری جدید در بخش معدن آماده نکنیم؟ این موضوعی است که بـه روش و محیطهــای کسب و کـار داخــل کشور مــا برمیگردد.
وی با بیان اینکه ازجمله چارچوبهایی که ما باید برای سرمایهگذاری در بخش معدن داشته باشیم نوع نگاه است، ادامه داد: اگر به نیازهــای بخـــش معــدن بهــا بدهیــم قاعــدتا میتوانیم امنیت سرمایهگذاری در این بخــش را روز بــه روز افزایـــش داده و سرمایـــهگــذاری جدید هــم در این بخش داشته باشیم.
بهرامن با اشاره به اینکه سرمایههای جدید به مــا اجــازه میدهــد کـــه بــه اکتشافـــات بزرگتری دسترسی پیدا کنیم، توضیح داد: این واقعیت را هم باید بپذیریم که عمدتا در اکتشافات فلزی وقتی محدودهای را به ثبت میرسانیم، سرمایهگذاری در بخش اکتشاف را به صورت کامل انجام نمیدهیم و این به دلیل محــدود بودن سرمایههــاست ولی اگر سرمایــه بیشتــری در اختیـــار داشتــه باشیــم میتوانیم ذخیره را به معنای واقعی کشف کنیم که به میزان مورد انتظار وجود دارد یا خیر!
رئیس خانه معدن ایران با تاکید بر اینکــه این موارد به سیاستهــای کلان ما در مدیریت جامعــه بــر بخـــش معــدن برمیگــردد، افــزود: حاکمیـت بخش معـدن باید تعریــف کامــل را در این بخش به صورت شفاف داشته باشد. این را میتوانم به شفافیت اعلام کنم که نتوانستهایم هیچ معدنی را به معنای واقعی سرمایهگذاری و اکتشاف کنیم.
وی بیان کرد: قاعدتا از همینجا میتوانیم شرکتها را به جریان بورس و عرضه در بورس و مجـــددا بازگشـــت به فضــای سرمایــهگذاری هدایت کنیم، یکی از نگرانیهای ما در بخش معـدن امروز این است کــه اگر این مسیــر با آدرس اشتباه پیش برود، مشکل ایجاد شود و ادامه همین دیدگاهها باعث شده امروز این موضوع مطرح شود که معــدن انفــال است در حالی که اساسا طرح این مسئله اشتباه بوده و ترس از سرمایهگذاری مجدد در بخش معدن ایجاد میکند.
هپکو سرمایه ملی است
رئیس خانه معدن ایران درباره انتظارات موجود از واگذاری هپکو به ایمیدرو، گفت: هپکو از دیدگاه من یکی از سرمایههای ملی کشور است؛ چراکه از همان روز اول که زیربنای ساخت هپکو در دوران پیش از انقلاب برای آغاز روند صنعتی شدن کشور گذاشته شد؛ عملا یک سری پروژههای بزرگ عمرانی و صنعتی داشتیم که در همان مقطع با نگاه به صنعتی شدن ایران سرمایهگذاری هپکو در بخش خصوصی شکل گرفت.
وی درباره آغاز به کار هپکو گفت: هپکو بنیانگذار یک سری تفکرات در کشور بود. در آن زمان وقتی که هپکو را به عنوان یک صنعت در داخل کشور معرفی کردیم با این هدف بود که بخشی از صنایع و ماشینآلات سنگین را در داخل کشور با توجه به پروژههای عمرانی و صنعتی که در دست داریم تامین کنیم؛ عمــده آنهـــا در مسائـــل راهســـازی گریـــدر، غلتک، لودرهای سبک و ماشینهایی بود که با بهترین برند در داخل ایران کار خود را آغاز کرد و شرایط و ویژگیهای خاص خود را داشت، هنوز هم خیلی از کارگاهها ماشینآلات آن زمان هپکو را استفاده میکنند.
بهرامن درباره وضعیت هپکو پس از وقوع انقلاب، گفــت: در ســال ۵۸ و پــس از پیــروزی انقلاب به دلیل نگاهها و تغییراتی که در نحوه مدیریت کارگاههــا و شرکتهــای بزرگ وجود داشت؛ به نوعی مدیریت دولتی بر هپکو هم حاکم شد و کم کم سیاستها تغییر یافت و هپکـــو روش دیگـــری بـــرای خـــودش در پیـــش گرفت. پس از آن هم عملا یک تغییرات اساسی طی ســال ۸۰ در ایــن شرکـت ایجاد و موجب شد که هپکو جهش حرکتی خود را علاوه بر بخش عمرانی بـه بخــش معــدن هــم ســوق بدهــد و میتــوان گفــت در آن دوره موفــق عمــل کــرد و توانست بخشی از نیاز ماشینآلات بخش معدن را علاوه بر بخش عمران در آن زمان تامین کند و این حرکت هپکو به دلیل زیرساختهای موجود آن دوره ایجاد شد.
رئیس خانه معدن ایران با اشاره به اینکه متاسفانه بعد از اولین تحریمهایی که در داخل کشور ایجــاد شــد، هپکــو رویکــرد خــود را از ماشیــنآلات ساخــت ایــن شرکــت که بیشتــر برندهای معتبر بود به سمت کوماتسو تغییر داد، عنوان کرد: چراکه در آن زمان تقاضای کوماتسو در داخل کشور زیاد بود، هپکو هم برند خود را به کوماتسو تبدیل کرد و پس از آن تحریمها نگاه خودش را به ماشینآلات چینی متمرکز کرد. اما ماشینآلات چینی نمیتوانست نیاز بازار را به خوبی تامین کند و در نتیجه کم کم تقاضای هپکو بسیار کاهش پیدا کرد.
وی با بیان اینکه ادامه این عملکرد باعث شد کــه برخی از مشتریان هپکو ماشینآلات مورد نیاز را از بازارهای خارجی تامیــن کننــد، ادامــه داد: حتی علیرغــم اینکــه مــا عوارض ۲۰درصدی برای واردات ماشینآلات داشتهایم اما هپکـــو نتوانســت خــود را در ایــن جریان جایگزیـــن کنــد. در چنیـــن شرایطــی هپکو به مجموعههــای خصوصــی واگذار شــد کـه اتفاقا روند ناموفقی داشت و پس از تمــام آن فــراز و نشیبها این بار تصمیم بر این شده که مدیریت هپکو به ایمیدرو واگذار شود.
بهرامـــن همچنیــن تصریــح کــرد: معتقــدم خصوصیسازی میتوانست روش دیگری اتخاذ کنــد، ایمیــدرو یک سازمــان توسعــهای اســت و نباید خود را مستقیم درگیر صنعت کند.
رئیــس خانه معدن ایــران ادامــه داد: هپکــو میتوانســت بــا مدیریت بخـش خصـوصی اداره شود و اگر امروز هم ایمیدرو مسئولیت آن را پذیرفته باید مدیریت بخش خصوصی حاکم بر تصمیمسازیهای این شرکت باشد.
مدیریت هپکو به بخش خصوصی واگذار شود
بهرامن پیشنهاد خانه معدن درباره هپکو را اینچنین توضیح داد: پیشنهاد شفاف ما به عنوان خانه معدن ایران یک سال و نیم قبل این بود که در یک دوره زمانی از امکانات و پتانسیل هپکو بدون ایجاد تغییری در نیروی انسانی و داراییهای هپکو بهره بگیریم و این شرکت را درگیر تولید در بخش معدن کشور کنیم که قاعدتا فعالیت شرکت در بخش عمرانی هم ادامه مییافت.
وی با بیان اینکه ایمیدرو به عنوان یک سازمان دولتی قرار است که به هپکــو ورود کنــد اما موضوع این است که نمیخواهیم یک سازمان دولتی در هپکو درگیر شود، ادامه داد: اگر شرایط دولتی در این شرکت حاکم شود، شاید بسیاری از مسائل و موارد به صورت دستوری پیش برود و بر اســاس سیــاستگذاریهــای اجباری میتوانــد آینده پیشرفت هپکو را در بازاری که رقابتی هم در آن وجود ندارد به حداقل برساند.
رئیس خانه معدن ایران گفت: یکی از مبانی که ما اعتقاد داشتیم هپکو باید به آن ورود پیدا کند این بود که با بهترین برندهای دنیا درگیر شود و با تامین ماشینآلات مورد نیاز بخش معدن کشور بخشهایی را خود در ساخت عهدهدار شود. اعتقاد داریم حتی در شرایط تحریم هم میتوان این کار را به راحتی انجام داد. الان هم اعتقاد دارم علاوه بر تامین ماشینآلات مورد نیاز بخش معدن، انتظارات خود را از هپکو روز به روز به صورت برنامهای افزایش دهیم تا بتوانیم بخشی از تولید را تحت پوشش با برند خاص خودمان بزنیم و این کاری است که دنیا انجام میدهد. دنیا با همین روشها توانسته موفقیتهایی داشته باشد.
تولید هپکو باید بر مبنای نیاز بازار باشد
رئیس خانه معدن ایران با بیان اینکه ما هپکو را در یک برنامه کوتاه مدت و یک برنامه بلندمــدت دیدهایــم، عنـــوان کــرد: بــه اعتبــار برنامههای بلندمدت نباید مصرفکننده را با مشکلات موجود درگیر کنیم و به دلیل اینکه بگوییم در درازمـــدت دستگاهـــی تولیــد کنیـــم، امـــروز مصرفکننده را در داخل کشور تحت تاثیر قرار بدهیم و نمونه بارز آن دام تراک ۱۰۰تنی است که ما میتوانیم تولید کنیم و نیازی نیست که واردات این ماشین انجام بگیرد؛ روش ما باید مدیریت شده و بر اساس بازار باشد و بازار را در تولید شریک کنیم.
وی تاکید کرد: اگر ماشینآلات بخش تولید را با برندهای ضعیف تولید کنیم قاعدتا هزینه تمام شده همه واحدهای تولیدی بالا خواهد رفت و در نتیجه در بازار رقابتی جــا خواهیــم مانــد، ما هپکــو را باید شریک در جریــان تولید با بهترین برندها کنیم و توانمندی خودمان را در کوتاهمــدت و بلنــدمدت تعریــف کنیــم و بــر مبنای آن سیاستهای خودمان را به خوبی مشخص کنیم.
بهرامن با اشاره به اینکه هپکو زیرساختهای آمــاده شــده زیــادی دارد و بـــه اصطــلاح یک مجموعه آهنگری مهندسی شده خوبی داخل کشــور دارد، عنوان کــرد: هپکو از لحاظ نیروی انسانی بسیـار آسیب خورده و طی این مدت دو تنش بزرگ در این شرکت ایجاد شده و تنش آخر که تعطیلی مطلق یک تا دو ساله بود که به بخــش مهنــدسی این شرکــت آسیــبهای زیادی زد.
رئیس خانه معدن ایران همچنین تاکید کرد: معتقدم بخش خصوصی در تامین هپکو هیچ مشکلی ندارد کما اینکه بخش دولتی هم مشکلی در این راستا ندارد اما موضوع این است که نگاه بخش خصوصی با دولتی بسیار متفاوت خواهــد بود؛ اگــر هپکــو بخواهــد در چارچــوب مقــررات دولتـــی اداره شــود قطعــا آسیبهایی خواهد دید ولی اگر در چارچوب مدیریت بخش خصوصی اداره شود میتواند موفقیتهایی داشته باشد، بخش خصوصی میتوانـد بــا هــر برندی لابیگری کند اما بخش دولتی بایــد در چــارچــوب قواعــد و مقــررات خاصی باشد.
بر اساس گزارشی از اقتصاد آنلاین، بهرامن در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هپکو یکی از سرمایههای ملی کشور است بدون شک نیاز داریــم که ایــن شرکــت مدیریت و دوبــاره راهاندازی شود و البته در مرحله بعدی هم باید نوع مدیریت این شرکت مورد توجه باشد.