• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
علی جلالوند، عضو هیئت مدیره و مدیر بازرگانی شرکت کاواک صنعت پارسیان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

توانايي ساخت فيلترپرس ۲٫۵×۲٫۵ را براي معادن کشور داريم/ ضرورت حمايت همه‌جانبه از ساخت داخل

  • کد خبر : 34533
  • 04 آذر 1402 - 4:27
توانايي ساخت فيلترپرس ۲٫۵×۲٫۵ را براي معادن کشور داريم/ ضرورت حمايت همه‌جانبه از ساخت داخل
در شرايط سخت و طاقت‌فرسای اقتصادی و تشديد تحريم‌های ظالمانه عليه کشور، اهميت رونق و توسعه بومی‌سازی و همچنين خريد ساخت داخل بيش از پيش احساس می‌شود.

در شرايط سخت و طاقت‌فرسای اقتصادی و تشديد تحريم‌های ظالمانه عليه کشور، اهميت رونق و توسعه بومی‌سازی و همچنين خريد ساخت داخل بيش از پيش احساس می‌شود. در همين راستا، بسياری از توليدکنندگان در بخش‌های مختلف به ويژه معدن و صنايع معدنی، تحريم‌ها را به فرصت تبديل کرده‌اند و با به‌کارگيری نيروی انسانی متخصص و متعهد و بومی‌سازی دانش و تکنولوژی توليد، در مسير توليد قطعات خاص و ساخت دستگاه‌های جديد و به‌روز گام برداشته‌اند. فيلترپرس، يکي از دستگاه‌های مهم و حياتی موردنياز در بخش معدن کشور است که در انواع مختلف اعم از ۶۰ سانتی‌متر، يک×يک، ۱٫۵×۱٫۵، ۲×۲ و ۲٫۵×۲٫۵ ساخته می‌شود. هم‌اکنون برخی شرکت‌های داخلی موفق به ساخت نمونه ۶۰ سانتی‌متر و دو شرکت موفق به ساخت نمونه ۱٫۵×۱٫۵ و ۲×۲ آن جهت استفاده در معادن شده‌اند. در حالی که نمونه ۲×۲ و ۲٫۵×۲٫۵ اين دستگاه با هزينه‌ای هنگفت از کشورهايی همچون چين، ترکيه، ايتاليا و آلمان به کشور وارد می‌شود، شرکت کاواک صنعت پارسيان به عنوان يکی از شرکت‌های فناور و دانش‌بنيان در کشور به توانمندی ساخت اين تجهيز دست يافته است. نمونه ساخت داخل اين دستگاه با کيفيت بيشتر و ۳۰ درصد ارزان‌تر نسبت به نمونه مشابه خارجی می‌تواند در اختيار توليدکنندگان کشور قرار بگيرد؛ به شرط آنکه مسئولان و وزارتخانه‌‌های مرتبط به ويژه صنعت، معدن و تجارت به توليدکنندگان داخلی اعتماد کنند و اهتمام بيشتری به توسعه بومی‌سازی و خريد ساخت داخل ورزند. در همين راستا، خبرنگار پايگاه خبری و تحليلی «فلزات آنلاين» گفت‌وگويی با علی جلالوند، عضو هيئت مديره و مديريت بازرگانی شرکت کاواک صنعت پارسيان تدارک ديده است که متن کامل آن را در ادامه خواهيد خواند:

در ارتباط با تاريخچه و زمينه فعاليت شرکت کاواک صنعت پارسيان توضيحاتی ارائه بفرماييد.

شرکت کاواک صنعت پارسیان با هدف طراحی، تامین و ساخت ماشین‌آلات صنعتی و با بهره‌مندی از نیروی انسانی متخصص، متعهد و توانمند در حوزه صنعت، در سال ۱۳۹۳ در زمینی به وسعت پنج هزار متر در شهرک صنعتی سپهر نظرآباد استان البرز احداث و راه‌اندازی شد. دامنه فعالیت‌های مجموعه ما بسیار گسترده است که از جمله می‌توان به طراحی و ساخت دستگاه‌های فیلتراسیون (جداسازی) مانند دستگاه‌های تمام‌اتوماتیک فیلترپرس، طراحی و ساخت انواع مخازن تحت فشار و مخازن ذخیره، طراحی و ساخت انواع واترجت، لجن‌کش و جنتکس جهت  شست‌وشوی شبکه‌های فاضلاب شهری و صنعتی و ملزومات آن نظیر توپی‌های رفع انسداد، فنر و سرفنر، طراحی و ساخت ادوات هیدرولیک نظیر جک‌های هیدرولیک، یونیت هیدرولیک، پیستون و سرسیلندر، طراحی و ساخت کفی خودروبر جهت حمل خودرو و طراحی و ساخت کوپلر میلگرد به منظور استفاده در سازه‌های پیش‌ساخته بتنی اشاره کرد. در حال حاضر ۵۰ نفر نیروی انسانی به طور مستقیم در مجموعه مشغول به‌کار هستند و امیدواریم با اجرای طرح‌های توسعه‌ای، سرمایه انسانی شرکت را به ۵۰۰ نفر افزایش دهیم.

با توجه به تنوع سبد توليدات شرکت، ذهنيت خود را بيشتر روی کدام يک از محصولات متمرکز کرده‌ايد؟

طراحی و ساخت دستگاه فیلترپرس، اهم فعالیت‌های شرکت کاواک صنعت پارسیان را تشکیل می‌دهد و انواع دستگاه فیلترپرس ۶۰ سانتی‌متر، یک×یک، ۱٫۵×۱٫۵، ۲×۲ و ۲٫۵×۲٫۵ در مجموعه ما طراحی و ساخته می‌شود. فیلترپرس، دستگاهی است که ضمن جداسازی ذرات جامد از مایع، آب را مجددا به چرخه تولید برمی‌گرداند و به نوعی از هدرفت آن جلوگیری می‌کند. این دستگاه همچنین نقش بسزایی در کاهش و پاک‌سازی آلودگی‌های زیست‌محیطی در بخش معدن و صنایع معدنی دارد. در حال حاضر چند شرکت داخلی موفق به ساخت دستگاه فیلترپرس در ابعاد پایین (۶۰ سانتی‌متر) شده‌اند و فیلترپرس ۱٫۵× ۱٫۵ و ۲×۲ جهت استفاده در معادن کشور، تنها توسط دو شرکت طراحی و ساخته شده است. در این میان ما با استفاده از دانش و تکنولوژی روز و بهره‌گیری از نیروی انسانی متخصص و خبره، به توانمندی طراحی و ساخت فیلترپرس‌های ۲×۲ و ۲٫۵×۲٫۵ دست یافته‌ایم و آماده ارائه خدمات متنوع و گسترده در این زمینه به کارفرمایان هستیم.

در طراحی و ساخت اين نوع از فيلترپرس‌ها، با چه مشکلات و چالش‌هايی مواجه بوده‌ايد؟

با توجه به اینکه تاکنون طراحی و ساخت فیلترپرس‌های ۲×۲ و ۲٫۵×۲٫۵ در داخل کشور انجام نشده است، کارفرمایان به سختی به شرکت‌های فعال در این عرصه اعتماد کرده و در واقع به دنبال نوعی آزمون و خطا هستند؛ بدین معنا که اگر فیلترپرس ساخته شده از کیفیت و استاندارهای مدنظر آن‌ها برخوردار باشد، نسبت به عقد قرارداد نهایی و خرید آن اقدام می‌کنند. در حالی که قیمت تمام شده ساخت یک دستگاه فیلترپرس ۲×۲ و ۲٫۵×۲٫۵ بالا است، یک شرکت فناور و دانش‌بنیان مانند کاواک صنعت پارسیان نمی‌تواند ریسک طراحی و ساخت این دستگاه با هزینه‌‌ای هنگفت را مشروط بر اینکه در صورت رضایت‌مندی و صلاح‌دید کارفرما خریداری خواهد شد، بپذیرد. از طرفی، فیلترپرس‌های ۲×۲ و ۲٫۵×۲٫۵ در ابعاد گسترده و وسیع (تا ۲۰ متر) ساخته می‌شوند و حمل و استقرار آن‌ها در نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی با هدف معرفی و آشنایی هرچه بیشتر با کاربرد‌های این دستگاه‌ها، گاها منجر به ایجاد ترافیک‌های سنگین در سطح بزرگراه‌های شهری می‌شود. به همین علت ما نمی‌توانیم این دستگاه را در معرض دید کارفرمایان در نمایشگاه‌های مختلف قرار دهیم و تحقق این امر، با سختی‌ها و دشواری‌های فراوانی همراه است. باید توجه داشت پیش از اینکه ما به دانش و تکنولوژی ساخت فیلترپرس‌های ۲×۲ و ۲٫۵×۲٫۵ دست پیدا کنیم، این دستگاه‌ها با قیمت تمام شده بالا از کشورهایی همچون چین، ترکیه، ایتالیا و آلمان به داخل وارد شده و به دنبال آن، ارز قابل‌توجهی از کشور خارج می‌شد. هم‌اکنون که شرکت کاواک صنعت پارسیان با استفاده از تکنولوژی روز و بهره‌مندی نیروی انسانی جوان و متخصص به توانمندی ساخت این فیلترپرس‌ها با کیفیت بیشتر و قیمت ۳۰ درصد ارزان‌تر نسبت به نمونه مشابه خارجی دست یافته است، ما نیازمند اعتماد روزافزون مسئولان و وزارتخانه‌های مرتبط به ویژه صنعت، معدن و تجارت به محصولات ساخت داخل و همچنین جلوگیری از واردات بی‌رویه نمونه‌های مشابه خارجی هستیم. حدود هشت ماه است که اعلام کرده‌ایم توانایی ساخت فیلترپرس‌های ۲×۲ و ۲٫۵×۲٫۵ را داریم و امیدواریم با حمایت مسئولان دلسوز و مدیرانی که دانش و آگاهی کافی نسبت به شرایط کنونی تولید و صنعت دارند، بتوانیم مسیر پیشرفت و توسعه را با سرعت بیشتری طی کنیم. لازم به ذکر است که با ساخت فیلترپرس‌ ۲٫۵×۲٫۵ در شرکت کاواک صنعت پارسیان، ایران به جمع ۶ کشور سازنده این دستگاه در سطح جهان خواهد پیوست.

شرکت کاواک صنعت پارسيان چه خدمات و مزايايی براي مشتريان داخلی و خارجی خود در نظر گرفته‌ است؟

فیلترپرس ۱٫۵×۱٫۵ ساخت مجموعه خود را به کشورهایی همچون قزاقستان و عراق صادر کرده‌ایم و خوشبختانه مشتریان خارجی ما، رضایتمندی کامل از این دستگاه دارند. خدمات پس از فروش و گارانتی یک ساله به منظور ارائه هرگونه خدمات اعم از تعویض قطعه و…، وجه تمایز شرکت کاواک صنعت پارسیان از رقبای خارجی است؛ ضمن اینکه دوره‌های آموزشی لازم به منظور آشنایی با نحوه کارکرد این دستگاه‌ها نیز توسط شرکت برگزار می‌شود. علاوه‌براین، کیفیت فیلترپرس‌های ما، قابل رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی به ویژه دستگاه‌های ساخت کشور چین و ترکیه است. باید اذعان کرد که خرید و واردات فیلترپرس خارجی علاوه بر خروج ارز از کشور، هزینه حمل بسیار بالایی به همراه دارد و کارفرما باید هزینه‌ای هنگفت برای واردات آن به وسلیه کشتی در نظر بگیرد. از طرفی، برخی شرکت‌های خارجی به دلایل مختلف همچون تحریم، حاضر به ارائه گارانتی و خدمات پس از فروش نیستند و همین مسئله، اهمیت حمایت از ساخت داخل را دوچندان می‌کند.

آيا طرح توسعه خاصی در دست اقدام داريد؟ چه آينده‌ای براي شرکت کاواک صنعت پارسيان متصور هستيد؟

چنانچه حمایت‌های لازم از تولیدات مجموعه توسط مسئولان و وزارتخاته‌های ذی‌ربط صورت پذیرد، سرمایه انسانی شرکت را همگام با اجرای طرح‌های توسعه‌ای، از ۵۰ نفر به ۵۰۰ نفر افزایش خواهیم داد. واقعیت امر این است که نیازی به وام و تسهیلات بانکی نداریم و با قدرت روی پای خود ایستاده‌ایم. تنها درخواست ما، حمایت از ساخت داخل است و در صورتی که این مهم به وقوع بپیوندد، آن‌گاه طرح‌های توسعه‌ای خود را با انگیزه بیشتری اجرایی خواهیم کرد. به همین منظور یک زمین در شهرستان آبیک خریداری کرده‌ایم تا بتوانیم با احداث و راه‌اندازی خطوط جدید تولید، جوانان نخبه و فارغ‌التحصیل دانشگاهی را استخدام کرده و به وظیفه خود در قبال تولید و صنعت این مرز و بوم عمل کنیم.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=34533

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
ورود اولین سری ماشین‌آلات جدید به معدن مس جانجا
08اردیبهشت
هزينه‌هاي توليد فولاد را «۵۰ درصد» کاهش داده‌ايم/ نيازمند به‌کارگيري هوش مصنوعي در صنعت فولاد هستيم
مهران امینی تهرانی، مدیرعامل شرکت کهن بازار قرن در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

هزينه‌هاي توليد فولاد را «۵۰ درصد» کاهش داده‌ايم/ نيازمند به‌کارگيري هوش مصنوعي در صنعت فولاد هستيم

04اردیبهشت
این تازه آغاز راه است…
میرسینا امیرشنوا، مدیر تکنولوژی و توسعه شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

این تازه آغاز راه است…

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.