مدیرعامل شرکت آذران پروفیل عالیقدر گفت: مهمترین معضل تولیدکنندگان، بیثباتی قیمتها است که به دلایل گوناگونی نظیر تحریمها، شیوع ویروس کرونا و جهش نرخ ارز برمیگردد. در این شرایط چه در فروش محصول و چه در تامین مواد اولیه اگر دچار بیاحتیاطی شویم، ضررهای جبرانناپذیری را به مجموعه تحمیل کردهایم.
میرعلیاصغر عالیقدر در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبـری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشت: از سال ۱۳۸۶ در زمینه تولید پروفیل آلومینیوم با میزان تولید ماهانه ۱۰ تا ۱۵ تن و سالانه در حدود ۲۰۰ تن در حال فعالیت هستیم. البته ظرفیت تولید این شرکت ۹۰۰ تن ثبــت شـــده است امـــا ایـــن در حالــی محقـــق میشـــود کـــه وضعیت فروش در بازار بسیار مناسب باشد و به صـــورت سه شیفـــت ــکاری در روز، به طـــور منظــم مشغــول تولیــد باشیـــم. در حال حاضـــر، بــا توجــه بـــه وضعیـــت بازار، میــزان تولیـــد مجموعه کاهــش یافته است و در یک شیفت کاری تولید میکنیم.
وی افزود: مواد اولیه مورد استفاده در این شرکت ضایعات، بیلت و شمش آلومینیوم است که البته بسته به سفارش مشتریان از این سه مواد استفاده میشود. به عبارت دیگر، مشتریان تعیینکننده ماده اولیه برای تولید پروفیل هستند و قطعا استفاده از بیلت یا شمش خالص، بیشترین کیفیت را برای پروفیل آلومینیومی به ارمغان میآورد.
مدیرعامل شرکت آذران پروفیل عالیقدر با اشاره به اینکه مواد اولیه مورد نیاز این شرکت از بــــورس کـــالا تامیـــن نمیشـــود، گفـــت: هـــر تولیدکننده باید حداقل ۲۰ تن شمش یا بیلت از بورس کالا خریداری کنــد که این میزان بیش از نیاز مجموعه است. به این ترتیب، شمش و بیلت مورد نیاز خود را از بازار آزاد و ضایعات آلومینیومی را نیز از بنگاههای ضایعاتی مستقر در تهران خریداری میکنیم.
ماندگاری پروفیل متغیر است
عالیقدر در پاسخ به این سوال که آیا کیفیت شمش و پروفیل آلومینیومی تغییری داشته است یا خیر، بیان کرد: آلومینیوم فلز جهانی است و در سراسر دنیا در خلوص آن دست برده نمیشود اما ممکن است در کیفیت محصولات آلومینیومی نظیر پروفیل تغییراتی حاصل شود. مراحــل آبکــاری و رنگکــاری (آنــودایزینگ و پادرکــوتینگ) میتوانـــد بــر کیفیــت ظاهـــری و ماندگاری پروفیل آلومینیومی موثر باشد. به عنوان مثال، پروفیلهای تولید کشور ترکیه این برتری را نسبــت به پروفیلهــای ایــرانی دارد. علاوهبراین اگر از ضایعات برای تولید پروفیل آلومینیومی استفاده شود، کیفیت محصول کاهش مییابد.
کاهش ارتباطات بینالمللی
مدیرعامل شرکت آذران پروفیل عالیقدر با اشاره به کاهش ارتباطات بینالمللی کشور، اذعان کرد: تاکنون به کشورهایی نظیر عراق و آذربایجان از طریق تجار صادرات داشتهایم که البته مسائل مربوط به گمرک به عهده شرکت نبوده است اما در حال حاضر، فروش صادراتی مجموعه تقریبا متوقف شده است. در حوزه واردات هم هیچگونه فعالیتی تاکنون نداشتهایم.
تحریمها و جهش قیمتها
عالیقدر در ارتباط با میزان تاثیر تحریمها بر فعالیت شرکت، تاکید کرد: تحریمها علیه ایران فقط بر قیمت مواد اولیه و نرخ دلار در کشور اثرگذار بوده و باعث افزایش لحظهای آن شده که علاوه بر این چالش، سبب بسته شدن مرزهای وارداتی و صادراتی نیز شده است. ضمن اینکه شرکت ما در خصوص تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید، هیچگونه وابستگی به واردات ندارد که نگران عدم ورود آن به شرکت و ماندن آن پشت مرزهای بسته شده باشیم. رنگ مصرفی برای رنگکاری محصولات هم از داخل کشور تامین میشود که البته گفتنی است از اردیبهشت ماه سال جاری به یکباره افزایش قیمت چشمگیر پیدا کرده و از قیمت ۲۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به ۸۸ هزار تومــان بــه ازای هــر کیلوگــرم رسیــده کـه ایــن جهش قیمتی، ما را در تهیه رنگ مورد نیاز دچـار چالش کـرده است.
وی با اشاره به اهمیت رعایت پروتکلهای بهداشتی در دوران شیوع کرونا، خاطرنشان کرد: ما به اندازهای مسائل بهداشتی را رعایت کردهایم که تاکنون هیچکدام از کارکنان مجموعه گرفتار این بیماری نشدهاند. همچنین مشتریان و سایر مراجعهکنندگان به تعداد محدود در دفتر فروش شرکت واقع در استان تبریز پذیرفته میشوند. البتــه گفتنــی اســت بــا پیدایش این ویروس، هزینههای جاری شرکت به شدت افزایش پیدا کـرده است. بــه طـوری که هزینههــای خریــد ماسک، دستکــش، محلــولهای مخصــوص ضدعفونی دست و ضدعفونی محیط کار که عدد قابل توجهی را شامل میشود به مخارج شرکت افزوده شده است.
مدیرعامــل شرکت آذران پروفیــل عالیقـدر درباره برنامـه توسعهای شرکت آذران پروفیـل عالیقدر، یادآور شــد: ســال گذشته برنامهای جهت توسعـه و افزایش ظرفیت تولید در دستور کار خود نداشتیم اما در سال جدید یک سوله برای افزایش تولید و اضافه کردن خطوط جدید در دست احداث داریم که جزییات این طرح توسعه در آینده اعلام خواهد شد.
حباب اقتصادی، عامل اصلی رکود تولید!
عالیقدر در پاسخ به سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه وضعیت تقاضا برای محصولات تولیدی شرکت در نیمه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، چگونه بوده است، اذعان کرد: وضعیت تقاضا در نیمه نخست امسال نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری داشته و توانستیم در سال جاری میزان فروش خود را افزایش دهیم. دلیل این موضوع، بهبود وضعیت کلی بازار آلومینیوم و استفاده از قالبهای جدید در راستای کسب رضایتمندی مشتریان بوده است.
وی اضافه کرد: تنها مشکل بازار در حال حاضر، بحث عدم ثبات قیمت محصولات عرضه شده است. اگر قیمتها بدون تغییر بمانند، مشتریان به خوبی قادر به تصمیمگیری خواهند بود و میدانند چطور برای خرید محصول مورد نیاز خود برنامهریزی کرده و آن را خریداری کنند. به عنوان مثال، ما سال گذشته در زمینه پیشفروش محصولات خود هیچ نگرانی نداشتیم و محصولات خود را برای به سهولت در بازار عرضه میکردیم اما در سال جدید این امر، منطقی به نظر نمیرسد.
یعنی ممکن است اگر محصول خود را امروز پیشفروش کنیم، در مدت زمان سه روز آتی با افزایش قیمت مواد اولیه مواجه شویم و ضرر زیادی به شرکت وارد شود. در این شرایط هم تولیدکننده و هم مصرفکننده، هر دو قادر به برنامهریزی نیستند و این امر باعث رکود تولید و معاملات شده است.
عالیقدر در پایان تصریح کرد: به علت اینکه در حال حاضر، قادر به ارائه پیشبینی درست نیستیم، نمیتوانیم به طور قطع نظر بدهیم که صنعــت آلومینیــوم در آینــده به چـه سمت و سویی خواهــد رفـت. در شرایط کنونی به نوعی با احتیــاط در زمینــه تولیــد محصولات خود و خریــد مــواد اولیـــه پیــش میرویــم تا دچار ضرردهی نشویم.