سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۳:۳۴ /دوشنبه/۱۱ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 6:26 /شنبه/9 تیر 1403

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران:

با گام‌هایی استوار در مسیر پیشرفت حرکت می‌کنیم

مديرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ايران گفت: در سال جاری که مبنی بر جهش توليد نام‌گذاری شده است، قصد داريم تا با اجرای طرح‌های توسعه‌ای متنوع و تکميل زنجيره ارزش، ميزان توليد و سودآوری مجموعه را برای سهام‌داران و ذی‌نفعان خود بيش از پيش ارتقا دهيم. علاوه‌براين، سرعت اجرای پروژه‌های مهمی نظير کارخانه‌ آهن اسفنجی و باربرگشتی را افزايش داده و در تلاش هستيم که تا پايان سال جاری به بهره‌برداری برسند و يا از پيشرفت فيزيکی مطلوبی برخوردار شوند.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران گفت: در سال جاری که مبنی بر جهش تولید نام‌گذاری شده است، قصد داریم تا با اجرای طرح‌های توسعه‌ای متنوع و تکمیل زنجیره ارزش، میزان تولید و سودآوری مجموعه را برای سهام‌داران و ذی‌نفعان خود بیش از پیش ارتقا دهیم. علاوه‌براین، سرعت اجرای پروژه‌های مهمی نظیر کارخانه‌ آهن اسفنجی و باربرگشتی را افزایش داده و در تلاش هستیم که تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسند و یا از پیشرفت فیزیکی مطلوبی برخوردار شوند.

مجتبی حمیدیان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» با اشاره به مولفه‌های‌ تاثیرگذار بر شاخص‌های عملکردی بنگاه‌های اقتصادی و اهمیت جهش تولید، بیان کرد: دستیابی به هدف‌گذاری‌های تعیین شده و کسب موفقیت‌های پی‌در‌پی، در گرو انجام صحیح و هماهنگ فعالیت واحدهای مختلف در بنگاه‌های اقتصادی است. به همین دلیل آموزش و ارتقای نیروی انسانی و به نوعی جانشین‌پروری در این مجموعه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در تلاش هستیم کارکنان با توجه به سیاست‌گذاری‌های تعریف شده در بهترین موقعیت سازمانی قرار بگیرند که نتیجه این امر خودباوری و عرق سازمانی و بهره‌وری تولید در دو سال گذشته شده است؛ امروز کارکنان شرکت  سنگ‌آهن مرکزی  ایران خودباوری  را در منطقه نهادینه کرده‌اند که این فرهنگ برای منطقه و کشور افتخار بزرگی است. بر همین اساس کسب نتایج متعدد مطلوب با در پیش گرفتن این روند کاری، دور از انتظار نیست و دورنمای شرکت بسیار روشن خواهد بود. به طوری که در سال گذشته موفق شدیم میزان تولید خود را از برنامه‌های پیش‌بینی شده ارتقا دهیم و رکورد تولید روزانه کنسانتره شکسته شد.

وی در همین راستا ادامه داد: بنا بر منویات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر جهش تولید، افزایش میزان تولیدات و حرکت پرشتاب مجموعه در مسیر پیشرفت در اولویت قرار گرفت. باید توجه داشت که حوزه تولید یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد محسوب می‌شود زیرا با افزایش فعالیت‌های تولیدی، علاوه‌ بر ارتقای توانمندی‌های تولیدکنندگان برای افزایش قدرت رقابت‌پذیری خود، صنایع مصرف‌کننده نیز منتفع خواهند شد و زنجیره تولید و ارزش به صورت متوازن رشد می‌یابد. در این صورت با رشد تولید و برطرف کردن نیاز بازارهای داخلی بدون وابستگی به واردات، توسعه صادرات و افزایش درآمد کشور از این طریق مورد توجه قرار می‌گیرد که منجر به قدرتمندتر شدن اقتصاد ملی می‌شود. با توجه به اهمیت بالای این موضوع، شرکت سنگ آهن مرکزی ایران همواره در تلاش است تا با افزایش تولید خود سهم بسزایی از توسعه اقتصادی کشور و حفظ جایگاه صنعت فولاد ایران در جهان داشته باشد. در همین راستا، نشست کمیته تولید با حضور رئیس هیئت مدیره و جمعی از معاونان، مدیران و مشاوران شرکت برگزار شد و پیشنهاداتی در خصوص مدیریت مالی و افزایش تولید، شناسایی موانع پیش‌رو و راهکارهای رفع آن‌ها ارائه شد.

شرکت سنگ آهن مرکزی، بنـگاهی مسئولیت‌پذیر و متعهد

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در خصوص اهمیت ایفای مسئولیت‌های اجتماعی توسط شرکت‌های بزرگ معدنی و فولادی، عنوان کرد: هر بنگاه اقتصادی‌ که برای سودآوری و خلق ارزش از مزیت‌ها و فرصت‌های یک اکوسیستم بهره می‌برد، در مقابل جامعه و مردم محلی مسئول بوده و باید نسبت به ادای دین خود اقدام کند. در صورتی که بنگاه‌های اقتصادی بدون توجه به تاثیر فعالیت‌های خود بر محیط زیست و جامعه محلی اقداماتی را در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی انجام ندهند، ممکن است مزیت‌های خود را از دست داده و افراد بومی تمایلی به ادامه فعالیت آن‌ها نداشته باشند. این موضوع به شکلی دیگر در درون سازمان‌ها نیز وجود دارد، به طوری که اگر توجه کافی به نیازهای کارکنان نشده و آن‌ها از حس ارزشمند بودن برخوردار نباشند، مجموعه در مسیر رشد حرکت نخواهد کرد و حتی فعالیت آن با اخلال مواجه می‌شود. یکی از اولویت‌های اصلی شرکت سنگ‌ آهن مرکزی ایران که همواره مورد توجه بوده و کوتاهی در آن احساس نمی‌شود، عمل به مسئولیت‌های اجتماعی است. به طوری که این مجموعه با هدف مدیریت منابع آبی و اصلاح الگوی مصرف در شرایطی که کشور با بحران جدی آب دست به گریبان است، نسبت به اجرای پروژه فاضلاب شهری یزد به منظور جمع‌آوری فاضلاب شهری و تصفیه آن جهت استفاده در معدن با ظرفیت سالانه در فاز اول دو میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب و در طرح توسعه سه میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب اقدام کرد. شایان ذکر است که این پروژه با پیشرفت ۹۰ درصدی همراه بوده و فقط ۹ هزار انشعاب باقی مانده است که ظرف چند ماه آینده تکمیل خواهد شد. علاوه‌براین موارد، می‌توان به تجهیز آزمایشگاه بهداری آهنشهر، راه‌اندازی مرکز توان‌بخشی، راه‌اندازی مرکز ثابت انتقال خون، ایجاد کلینیک دندان‌پزشکی، ایجاد مرکز پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر، ایجاد کلینیک اطفال و… اشاره کرد. همچنین مرکز جامع تصویربرداری پزشکی در شهر بافق به زودی راه‌اندازی می‌شود و دستگاه‌های تصویربرداری «OPG» و سونوگرافی به ترتیب با سرمایه‌ای حدود دو و پنج میلیارد تومان خریداری شده‌اند.

حمیدیان با اشاره به سایر اقدامات این مجموعه در زمینه مسئولیت‌های اجتماعی، ابراز کرد: شرکت سنگ‌ آهن مرکزی ایران برای حفظ سلامتی پرسنل خود، نسبت به اجرای طرح طب کار کارکنان و انجام فعالیت‌های توسعه‌ای در بخش طب کار اقدام کرد و پس از پیگیری‌های فراوان واحد منابع انسانی شرکت، صدور دفترچه درمانی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در سال جاری اجرایی شد. علاوه‌براین، موضوع مسکن کارکنان شرکت نیز مورد توجه واقع شده است و زمینی به مساحت ۴۰۰ تا ۶۰۰ هکتار در نظر گرفته شد که بین یک هزار و ۷۰۰ تا یک هزار  و ۸۰۰ نفر از پرسنل که سهام تعاونی مسکن را داشته و صاحب زمین نشدند، صاحب خانه شوند. همچنین تلاش‌ کرده‌ایم تا حقوق کارکنان حتی با یک روز تاخیر پرداخت نشود و تبدیل وضعیت پرسنل همانند سال‌های قبل صورت گیرد.

سازمانی آینده‌نگر و دوراندیش

وی در رابطه با اقدامات شرکت سنگ‌ آهن مرکزی ایران برای تامین پایدار مواد اولیه و افزایش تولید در کارخانه کنسانتره‌سازی، اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به مشخصات سنگ‌های استخراج شده از آنومالی شمالی، امکان استفاده از تمام آن‌ها در کارخانه کنسانتره‌سازی وجود ندارد و باید از سنگ‌ معادن چغارت و چاه‌گز بهره برد. به همین دلیل برای تامین بخشی از مواد اولیه مورد نیاز کارخانه کنسانتره‌سازی، خط پرعیارسازی سنگ‌های معدن آنومالی شمالی و میشدوان را با ظرفیت چهار میلیون تن فعال کردیم تا در قبال فروش آن‌ها، سنگی که مشخصاتی مطابق با سیستم خطوط تولید شرکت را داشته باشد خریداری کنیم. علاوه‌براین، به دلیل کاهش ذخایر سطحی سنگ‌آهن و چالش فولادسازان در زمینه تامین پایدار مواد اولیه، به سمت استخراج از آنومالی هشت که معدنی زیرزمینی با ذخیره نیمه‌عمیق است، حرکت کرده‌ایم. اگر  چه در سال‌های گذشته استخراج از این معدن به دلیل عیار پایین سنگ‌های معدنی مقرون به صرفه نبود اما اکنون با توجه به گزارش اعلام شده از سوی دیوان محاسبات کشور در خصوص ذخایر سنگ‌آهن ایران، باید به سمت استخراج مواد معدنی از لایه‌های عمقی حرکت کنیم که این موضوع در سایر کشورها نیز اجرایی شده است. باید توجه داشت که فعالیت‌های اکتشافی و استخراجی ریسک بالایی داشته و انجام این اقدامات زمان‌بر و هزینه‌بر است؛ به همین دلیل ممکن است برخی از سازمان‌ها این ریسک را نپذیرند اما شرکت سنگ آهن مرکزی ایران برای اعتلای بخش معدن و صنایع معدنی کشور به ‌ویژه صنعت فولاد ایران، از هیچ تلاشی فروگذار نیست. خوشبختانه با تعامل و مذاکراتی که بین این شرکت و سازمان انرژی اتمی به منظور استخراج از آنومالی هشت صورت گرفت، قرار بر این شد که اگر ذخایر این آنومالی کمتر از حد تصور باشد، سازمان مذکور در میزان حق‌السهم خود تعدیل کند.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در خصوص اهمیت اجرای پروژه باربرگشتی، تاکید کرد: همان‌طور که اشاره شد، با کمبود ذخایر سنگ‌آهن در کشور مواجه هستیم که به همین دلیل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران نسبت به اجرای پروژه باربرگشتی با هدف استخراج آهن باقی مانده از سنگ‌های برگشتی از کارخانه فرآوری اقدام کرد. از مزایای اجرای این طرح می‌توان به تسهیل جداسازی‌  محصول از باطله، کاهش استهلاک دستگاه‌ها، افزایش ظرفیت مجموعه پایین‌دستی و کاهش هزینه خط بالادستی و امکان استفاده از سنگ‌های دانه‌بندی اشاره کرد. لازم به ذکر است که با اجرای این پروژه، طرح توسعه کارخانه کنسانتره‌سازی به منظور افزایش ظرفیت آن از سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن به حدود پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن در دستور کار قرار خواهد گرفت. پیش‌بینی شده است با بهره‌برداری از پروژه باربرگشتی، میزان تولید کنسانتره شرکت حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یابد.

حمیدیان در پایان به وضعیت پروژه کارخانه آهن اسفنجی و همچنین برخی از پروژه‌های در دست اقدام شرکت سنگ آهن مرکزی ایران اشاره کرد و یادآور  شد: در حال حاضر پروژه کارخانه آهن اسفنجی بیش از ۲۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و امیدواریم تا پایان سال عملیات عمرانی آن به اتمام برسد. شایان ذکر است که نصب سازه‌های پروژه در حال تکمیل بوده و عملیات خاک‌برداری ۸۹ درصد و اجرای فونداسیون کوره نیز ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند. به همین دلیل طی دو ماه آینده عملیات اجرایی کوره به اتمام رسیده و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، پیشرفت پروژه تا پایان سال جاری به ۸۰ درصد خواهد رسید. از جمله پروژه‌های دیگری که در دست اقدام داریم، می‌توان به تصویب احداث خط پیش‌فرآوری یک میلیون و ۲۰۰ هزار تنی دپوی کم‌عیار در آنومالی ۱۱، انجام حفاری‌های اکتشافی به منظور کشف و استحصال ذخیره معدنی، اصلاح خط کوبینگ کارخانه خردایش و پرعیارسازی معدن سه‌چاهون، افزایش حداقل ۳۰ درصد تولید محصول کارخانه خردایش و پرعیارسازی نسبت به عملکرد سال گذشته (معدن سه‌چاهون)، شروع عملیات استخراج پیت F آنومالی ۱۰ و انجام عملیات معدن‌کاری به میزان ۴۰ میلیون تن (استخراج سنگ‌آهن و باطله‌برداری) اشاره کرد.

انتهای پیام//

با اجرای فعالیت‌های اکشتافی «ومعادن» محقق شد؛

13:53 /یکشنبه/10 تیر 1403

غلامرضا هاشمی مرند، عضو هیئت مدیره و معاون توسعه معدنی و صنعتی شرکت صبانور در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

8:01 /شنبه/7 بهمن 1402

مجتبی حمیدیان، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران بافق در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

4:32 /شنبه/16 دی 1402

محمد مدنی‌فر، مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

6:13 /شنبه/6 خرداد 1402

وحید سیدعلی، مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

14:54 /شنبه/8 مرداد 1401

مهرداد اکبریان، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:52 /شنبه/19 خرداد 1403

کیوان جعفری طهرانی، رئیس امور بین الملل تولید کنندگان سنگ آهن

8:21 /چهارشنبه/3 خرداد 1396
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/10

155071

فلزات آنلاین

1403/04/10

483684

فلزات آنلاین

1403/04/10

635024

فلزات آنلاین

1403/04/10

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/10

23334

فلزات آنلاین

1403/04/10

2488

فلزات آنلاین

1403/04/10

45929

فلزات آنلاین

1403/04/10

51616

فلزات آنلاین

1403/04/10

44720

فلزات آنلاین

1403/04/10

41584

فلزات آنلاین

1403/04/10

26384

فلزات آنلاین

1403/04/10

28502

فلزات آنلاین

1403/04/10

26080

فلزات آنلاین

1403/04/10

36831

فلزات آنلاین

1403/04/10

33571

فلزات آنلاین

1403/04/10

46074

فلزات آنلاین

1403/04/10

25451

فلزات آنلاین

1403/04/10

41247

فلزات آنلاین

1403/04/10

45077

فلزات آنلاین

1403/04/10

3512400