سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۳:۴۶ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 12:56 /چهارشنبه/23 خرداد 1403

یک فعال صنعت آلومینیوم در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین»:

بخش خصوصی روی پای خود ایستاده است

یک تولیدکننده مقاطع آلیاژی آلومینیومی گفت: با توجه به کاربرد روزافزون فلز آلومینیوم در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، لوازم خانگی، صنایع هوایی و... و همچنین جایگزینی آن با فلزاتی مانند مس به دلیل وزن و قیمت پایین‌تر، دورنمای بسیار روشنی را می‌توان با افزایش تقاضای مصرف‌کنندگان برای صنعت آلومینیوم متصور بود.

یک تولیدکننده مقاطع آلیاژی آلومینیومی گفت: با توجه به کاربرد روزافزون فلز آلومینیوم در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، لوازم خانگی، صنایع هوایی و… و همچنین جایگزینی آن با فلزاتی مانند مس به دلیل وزن و قیمت پایین‌تر، دورنمای بسیار روشنی را می‌توان با افزایش تقاضای مصرف‌کنندگان برای صنعت آلومینیوم متصور بود.

علی‌اکبر یزدانی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» بیان کرد: با ۲۵ سال سابقه در صنعت آلومینیوم در تولید مقاطع آلیاژی آلومینیومی از جمله میلگرد، تسمه، انواع لوله، شش پر آلومینیوم، پروفیل و… فعالیت می‌کنیم. از‌آنجایی‌که مقاطع آلیاژی آلومینیومی مقاومت بالایی دارند و فرایند تراشکاری‌های آن‌ها با دقت و ظرافت بالا انجام می‌شود ازاین‌رو، پتانسیل تولید مقاطعی با سختی بالای ۹۰ تا ۱۰۰ برینل را هم داریم.

وی در رابطه با عملکرد این مجموعه در زمینه تولید محصولات طی ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۳، عنوان کرد: همان‌طور که اشاره شد، سال‌های زیادی است که در صنعت آلومینیوم فعالیت داریم و با تولید محصولات باکیفیت طی این مدت، موفق به جذب طیف گسترده‌ای از مشتریان شده‌ایم. به همین دلیل در حال حاضر برنامه کاری مجموعه به طور کامل اشباع شده است و با تمام توان خود مشغول به تولید محصولات برای رفع نیاز مشتریان هستیم. در این شرایط اگر درخواست‌های بیشتری برای تولید مقاطع آلیاژی آلومینیومی داشته باشیم، باید ساعات کاری مجموعه را افزایش دهیم که قادر به انجام این کار هستیم و بنا به تقاضای مشتری آن را انجام خواهیم داد. البته از اجرای طرح‌های توسعه‌ای نیز غافل نشده و در حال ساخت دستگاه پرس اکستروژن جدیدی هستیم که با اضافه شدن آن به خطوط تولید مجموعه، میزان‌ اشتغال‌زایی و توان عملیاتی کارخانه افزایش می‌یابد؛ به طوری که راه‌‌اندازی یک دستگاه پرس اکستروژن، زمینه اشتغال حدود ۱۵ تا ۱۶ نفر را فراهم می‌کند. در این میان باید به نکته مهمی اشاره کنم که ما برای حفظ نیروهای جذب شده، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم و حقوق کارکنان به گونه‌ای محاسبه می‌شود که از شرایط شغلی خود رضایت داشته باشند. اگرچه ممکن است به طور کلی تقاضای مصرف‌کنندگان در بازار دچار تغییراتی شده باشد اما این مجموعه به دلیل تعداد بالای مشتریان و همکاری با اغلب مراکز فروش محصولات و کارخانه‌ها، با افت تقاضا مواجه نشده است.

صرفه‌جویی ارزی با تولید داخلی

این فعال صنعت آلومینیوم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه عاملی باعث شد تا در صنعت مذکور فعالیت داشته باشید، تصریح کرد: در سال‌های گذشته نیاز کشور به مقاطع آلیاژی آلومینیومی از طریق واردات تامین می‌شد و خرید این محصولات از کشورهای خارجی، هزینه‌های بالایی را به مصرف‌کنندگان تحمیل می‌کرد؛ در نتیجه با توجه به توانایی‌ها و دانش فنی خود در حوزه تولید و صنعت، تصمیم گرفتیم تا در زمینه مقاطع آلیاژی آلومینیومی مشغول به کار شویم و با آلیاژی‌سازی و تولید محصولات مورد نظر مصرف‌کنندگان، دیگر شاهد وابستگی کشور به واردات این نوع از مقاطع نباشیم. به همین دلیل این مجموعه جزو اولین تولیدکنندگان مقاطع آلیاژی آلومینیومی در ایران به شمار می‌آید. باید اضافه کنم که راه‌اندازی مجموعه و توسعه آن تا به امروز بدون بهره‌گیری از حمایت‌های دولتی و با تکیه بر توان و سرمایه بخش خصوصی صورت گرفته است. حتی ساخت دستگاه‌های پرس اکستروژن و متعلقات آن نیز توسط ما انجام شد و به دلیل تخصصی که در این زمینه داشتیم، نیاز به واردات ماشین‌آلات نبود. علاوه‌براین، فرایند آلیاژ‌سازی را خود انجام داده و مقدار مواد مورد نیاز برای دستیابی به آلیاژهای مختلف‌ آلومینیوم مانند ۶۰۶۱، ۶۰۶۳، ۶۰۸۲، ۷۰۷۵ و… را تعیین می‌کنیم.

یزدانی‌پور با اشاره به تعداد واحدهای تولیدکننده مقاطع آلیاژی آلومینیومی در کشور، تصریح کرد: در حال حاضر بدون احتساب این مجموعه، چهار واحد صنعتی دیگر نیز در این زمینه فعالیت دارند. خوشبختانه بازار مصرف مقاطع آلیاژی آلومینیومی اشباع نشده است و مشتریان به دلیل تولید و امکان دسترسی آسان‌تر به این محصولات در کشور و شناسایی برندهای داخلی، همانند گذشته تمایل زیادی به واردات و خرید نمونه‌های خارجی ندارند. با توجه به اینکه ایران یکی از کشورهای در حال توسعه بوده و سرمایه‌گذاری در بخش صنعت نسبت به سایر بخش‌ها رو به افزایش است، باید گفت که همواره تقاضا برای تولید مقاطع ‌آلومینیومی در بازار وجود دارد و تولیدکنندگان فعال در این زمینه توانایی رفع نیاز صنایع مختلف را دارند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا سرمایه‌گذاری‌های بیشتری برای راه‌اندازی واحدهای تولیدکننده مقاطع آلیاژی آلومینیومی در ایران صورت نگرفته است، گفت: راه‌اندازی‌ خطوط تولید مقاطع آلیاژی آلومینیومی به سرمایه‌گذاری هنگفتی نیاز ندارد و می‌توان با خرید دستگاه‌های پرس اکستروژن مشغول به کار شد اما نکته مهم اینجاست که تولیدکنندگان باید دانش لازم برای تولید محصولات باکیفیت و فرایند آلیاژ‌سازی را داشته باشند. شایان ذکر است که واحدهای فعال در صنعت پروفیل آلومینیوم، فرایند آلیاژسازی را انجام نمی‌دهند و به طور مستقیم مواد اولیه استاندارد را خریداری کرده و محصول نهایی را تولید می‌کنند. علاوه‌براین موارد، در سال‌های گذشته تقاضای مشتریان برای تولید مقاطع آلیاژی آلومینیومی بسیار چشمگیر نبود و اکنون به دلیل افزایش قیمت مس و برنج، تمرکز صنایع به سمت آلومینیوم که قیمت و وزن پایین‌تری نسبت به فلزات نامبرده دارد، معطوف شده است. باید اضافه کنم که تمام فعالان صنعتی توانایی، دانش و مهارت آلیاژ‌سازی را ندارند و واحدهای تولیدی باید از نیروهای متخصص و مهندسان متالورژی برای این کار بهره ببرند. البته افرادی که صرفا به صورت آکادمیک در دانشگاه‌ها آموزش دیده‌اند، باید به صورت عملی هم مهارت‌های لازم را فرا بگیرند تا با ترکیب دانش و تجربه، بهترین نتیجه حاصل شود.

توسعه صنعت آلومینیوم اولویت ماست

این تولیدکننده مقاطع آلیاژی آلومینیومی اظهار داشت: ما برای توسعه صنعت آلومینیوم کشور، ارتقای دانش و مهارت فعالان صنعتی و رشد تولید محصولات، این امکان را فراهم کردیم تا سرمایه‌گذاران جدید از مجموعه ما و فرایندهای تولید بازدید داشته باشند و راهنمایی‌های لازم را به آن‌ها ارائه دادیم. به همین دلیل واحدهایی که اکنون در زمینه تولید مقاطع آلیاژی آلومینیومی فعالیت دارند، از این مجموعه الگوبرداری کرده‌اند.

یزدانی‌پور در خصوص بازارهای هدف این مجموعه، ابراز کرد: همان‌طور که مطرح شد، تقاضای مشتریان ما برای تولید محصولات بالاست و برنامه کاری مجموعه به طور کامل اشباع شده است؛ به همین دلیل محصولات خود را فقط در بازارهای داخلی عرضه می‌کنیم اما اگر موفق به شناسایی بازارهای خارجی شویم، توانایی فعالیت در زمینه صادرات را هم داریم. شایان ذکر است که این مجموعه به دلیل عدم پرداخت به موقع مطالبات از سوی مشتریان دولتی و زمان طولانی تسویه‌حساب‌ها، به صورت مستقیم با آن‌ها همکاری ندارد و مقاطع تولید شده را در اختیار پیمانکاران قرار می‌دهد.

وی در پاسخ به این سوال که مدیران فعال در بخش صنعت برای موفقیت در کسب‌و‌کار خود علاوه بر تخصص باید چه ویژگی‌های دیگری داشته باشند، تاکید کرد: خوشبختانه در حال حاضر اکثر تولیدکنندگانی که در صنعت آلومینیوم فعالیت دارند، عملکرد خوبی داشته و در حوزه کاری خود موفق هستند. به همین دلیل دورنمای روشنی را برای صنعت آلومینیوم متصور هستیم و زمانی که تولیدکنندگان بخش خصوصی از نظر مالی و دانش فنی در سطح قابل‌قبولی قرار داشته باشند، نیازی به حمایت‌های دولت نیست. باید توجه داشت که دولت امکان اعطای وام و تسهیلات به تمام واحدهای تولیدی را ندارد اما در قبال حمایت‌های مالی می‌تواند از روش‌های دیگری زمینه رشد و ترقی تولیدکنندگان را فراهم کند؛ به عنوان مثال، به جای اعمال محدودیت‌های مصرف انرژی برای صنایع و قطع برق شهرک‌های صنعتی، نسبت به مدیریت و کاهش مصرف برق در بخش‌های غیرضروری اقدام کند تا حوزه تولید که نقش موثری در اقتصاد کشور دارد، آسیب نبیند. همچنین دولت می‌تواند با توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز برای تامین انرژی، ظرفیت تولید برق کشور را افزایش دهد. زمانی که ایران توانایی توسعه زیرساخت‌های انرژی در کشورهای همسایه را دارد، انجام این اقدامات با وجود متخصصان و نیروهای باتجربه در داخل نیز امکان‌پذیر است؛ به همین دلیل رویکرد مسئولان باید با توجه به توسعه و رشد روزافزون صنایع کشور و تقاضا برای تولید انرژی بیشتر، در راستای رفع چالش‌های تولیدکنندگان باشد.

این فعال صنعت آلومینیوم در پایان خاطرنشان کرد: در کنار بنگا‌ه‌های اقتصادی بزرگ، تولیدکنندگان کوچک‌مقیاس نیز تاثیر بسزایی در رشد اقتصادی کشور دارند. ضمن اینکه این تولیدکنندگان به دلیل رقابت شدید کسب‌و‌کارها در بازار، دستمزدهای خود را افزایش نداده و همچنان بر اساس تعرفه‌های چندین سال گذشته مشغول به کار هستند. البته یکی از دلایل دیگری که باعث انجام این کار شده، افزایش قیمت مواد اولیه است که تولیدکنندگان برای کنترل بهای تمام شده محصولات، دستمزدهای پایین‌تری را دریافت می‌کنند.

انتهای پیام//

مدیرعامل شرکت آلومینیوم سراج آذربایجان:

17:16 /چهارشنبه/9 خرداد 1403

مدیرعامل شرکت آذران فضا نما:

13:10 /سه شنبه/8 خرداد 1403

قائم مقام شرکت آلومینیوم مازندران در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

5:31 /چهارشنبه/19 اردیبهشت 1403

مدیرعامل شرکت آلومینیوم صنعت بهاران مطرح کرد:

14:22 /چهارشنبه/5 اردیبهشت 1403

یک فعال صنعت آلومینیوم در گفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

8:03 /سه شنبه/21 فروردین 1403

مدیر فروش شرکت صنعت پژوهان برق پارس «مصپا» مطرح کرد:

12:02 /سه شنبه/22 اسفند 1402

سید نوید موسوی، مدیرعامل شرکت پایدار فلز ویرا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

5:53 /شنبه/30 اردیبهشت 1402

محمود حکیمی، عضو هیئت مدیره شرکت آکپا ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

16:13 /چهارشنبه/7 مهر 1400

مجتبی گلشنی، مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

18:20 /یکشنبه/22 دی 1398

آرش فداکار، مدیرعامل شرکت سایتال ساخت در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین» مطرح کرد:

16:58 /چهارشنبه/18 دی 1398

سلیمان جعفری‌عنصرودی، مدیرعامل شرکت‌یکتا ارس درگفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

18:34 /شنبه/4 خرداد 1398

حسین آخانی، مدیرعامل شرکت آلومینیوم آخانی طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:57 /شنبه/18 شهریور 1402
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700