سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۵:۲۰ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 7:21 /سه شنبه/8 خرداد 1403

«فلزات‌آنلاین» بررسی می‌کند:

برنامه‌های منسجم فولاد سرمد ابرکوه در مسیر توسعه‌ پایدار

جایگاه و نقش استراتژیک و پراهمیت صنعت فولاد در اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست. با این حال، تحقق این مهم مستلزم حرکت به سمت تولید محصولات نهایی با ارزش افزوده بالا در کنار تامین پایدار نهاده‌های تولید و زیرساخت‌های لازم برای آن است.

جایگاه و نقش استراتژیک و پراهمیت صنعت فولاد در اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست. با این حال، تحقق این مهم مستلزم حرکت به سمت تولید محصولات نهایی با ارزش افزوده بالا در کنار تامین پایدار نهاده‌های تولید و زیرساخت‌های لازم برای آن است. در این بین، شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه را می‌توان سمبلی از تحقق توسعه پایدار و متوازن در صنعت فولاد تلقی کرد؛ چراکه این شرکت اگرچه در ابتدای راه به عنوان یک بازیگر بخش پایین‌دست صنعت فولاد مطرح بوده اما امروز طرح‌های توسعه‌ای متعددی را برای تکمیل زنجیره ارزش و تامین زیرساخت‌ها در دستور کار قرار داده است. احداث واحد کلاف فولادی، احیای مستقیم و فولادسازی به ترتیب با ظرفیت‌های تولید سالانه ۴۵۰ هزار تن، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن و ۶۰۰ هزار تن، احداث نیروگاه سیکل ترکیبی و خورشیدی و همچنین مشارکت در پروژه انتقال آب خلیج‌فارس، از جمله مهم‌ترین پروژه‌های در دست اقدام این شرکت به شمار می‌آیند. این شرکت در سال گذشته توانست علی‌رغم چالش‌های متعدد محیط کسب‌وکار خود همچون قطعی‌های برق و گاز، برنامه تولید خود را محقق کند و رکورد‌های کم‌نظیری را در حوزه تولید روزانه و ماهانه به ثبت برساند؛ موضوعی که نتیجه آن، عبور آمار تولید این شرکت از ظرفیت اسمی و رشد چشمگیر درآمدهای عملیاتی بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، جایگاه صنعت فولاد در اقتصاد ایران از چندین حیث قابل بررسی و ارزیابی است. از یک سو، این صنعت با تامین نیاز صنایع مصرف‌کننده زمینه لازم را برای رونق و فعالیت صنایع پایین‌دستی فراهم می‌کند و از سوی دیگر بخش عمده‌ای از درآمدهای ارزی را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین از نگاهی دیگر، ارزش افزوده بالای این صنعت، زمینه مناسبی را برای نقش‌‌آفرینی پررنگ‌تر آن در اقتصاد کشور فراهم می‌آورد و با توجه به فعالیت‌های وابسته بالادستی و پایین‌دستی، اشتغال‌زایی و رشد متوازن منطقه‌ای را به دنبال خواهد داشت. با توجه به این مسئله، در چندین سال گذشته سرمایه‌گذاری و توسعه صنعت فولاد، یکی از سرفصل‌های مهم ایجاد رشد اقتصادی کشور بوده است. موضوع حائز اهمیت در این بین، استفاده بهینه از حداکثر ظرفیت‌ها و مزیت‌های کشور است تا بتوان از این رهگذر مسیر ارزش‌آفرینی صنعت فولاد را هموار کرد.

شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه به عنوان یکی از فعالان استراتژیک صنعت فولاد ایران، فعالیت خود را با هدف ایجاد توازن و تامین بخشی از نیاز کشور به میلگرد آغاز کرد و امروز با متمرکز شدن بر تولید پایدار محصولات باکیفیت در سایزهای متنوع، یکی از مهره‌های کلیدی در پاسخگویی به بخشی از نیاز بازار به شمار می‌آید. با توجه به اهمیت توسعه فراگیر در فضای پرریسک صنعت، شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه برنامه‌ها و پروژه‌های متعددی را در دست اقدام دارد که راه‌اندازی آن‌ها بیش از پیش جایگاه این شرکت را در میان پویاترین واحدهای صنعتی کشور تحکیم می‌کند؛ ضمن اینکه بهره‌مندی از موقعیت جغرافیایی مناسب نیز بر ایفای نقش پررنگ‌تر شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در تامین بازار تاثیر بسزایی دارد. تمرکز بر تحقق ظرفیت اسمی تولید و بهره‌گیری از مزیت‌های رقابتی، موجب ثبت رکوردهای مختلفی در واحد نورد شده و درآمدهای حاصل از فروش محصول نیز با افزایش چشمگیری در سال ۱۴۰۲ همراه بوده است. دستاوردها و سرعت اجرای برنامه‌ها در این شرکت، نویدبخش آینده‌ای روشن و پرثمرتر در ماه‌ها و سال‌های آینده خواهد بود.

کارنامه‌ای مزین به توسعه

شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه با ظرفیت تولید سالانه ۴۵۰ هزار تن انواع میلگرد آجدار «A3» از سایز هشت تا ۳۲، در سال ۱۳۹۵ به جمع تولیدکنندگان میلگرد کشور پیوست و پس از گذشت بیش از یک دهه فعالیت مستمر، سرانجام در سال ۱۴۰۲ موفق شد تولید بیش از ظرفیت اسمی را محقق کند. تولید میلگرد در این شرکت به ۴۷۵ هزار و ۵۹۰ تن رسید که نه‌ تنها با رشد بیش از ۱۴ درصدی نسبت به سال قبل از آن همراه بود بلکه منجر به ثبت رکوردهای ماهانه و سالانه متعدد در کارنامه شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه شد. ثبت رکورد تولید دو هزار و ۱۳۸ تن میلگرد در یک روز و ۴۷ هزار و ۶۲۳ تن میلگرد در دی‌ ماه سال گذشته، از مهم‌ترین دستاوردهای این شرکت در سال گذشته بوده است. تامین مواد اولیه در زمان مناسب از شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، از جمله دلایل تحقق اهداف شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در برنامه‌های تولید برشمرده می‌شود. علاوه‌‎براین، بهره‌گیری از جدیدترین تکنولوژی‌ها در فرایند تولید هم در رشد کمی و هم در رشد کیفی محصولات تاثیرگذار بوده است.

کیفیت بالای میلگرد، فولاد سرمد ابرکوه را به برندی نام‌آشنا و محبوب در بازار تبدیل کرده است؛ به طوری که در حال حاضر میلگرد این شرکت دومین محصول پرطرفدار این محصول در بورس کالا به شمار می‌آید. این مسئله علاوه بر ایجاد مسیر هموار برای توسعه بازار و فروش، به رشد درآمدهای عملیاتی این شرکت می‌انجامد. در مجموع درآمدهای حاصل از فروش محصولات شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه از ۷۶ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱، با رشد ۴۲ درصدی به ۱۰۸ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ رسید که این رشد درآمدی حاصل از  فروش محصولات در بازار داخلی است. درآمدزایی این شرکت حاصل برنامه‌ریزی دقیق، تامین مواد اولیه و نهاده‌های تولید در زمان مناسب و همت و تلاش کارکنان مدیریت و اعضای سازمان بوده و به پاس این تلاش و همکاری، نشان درجه یک استانی اقتصاد مقاومتی به شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه اعطا شده است.

شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه با اجرای طرح‌‌های توسعه و افزایش ظرفیت، در صدد برنامه‌ریزی برای صادرات و ارزآوری است. در این راستا، این شرکت طرح‌های توسعه‌ای متوقف‌ شده در سال‌های گذشته را از سر گرفت و پروژه‌های تکمیل زنجیره ارزش و زیرساختی مناسب برای تامین آب و انرژی آن‌ها در دستور کار قرار داد. کارخانه کلاف فولادی با ظرفیت تولید سالانه ۴۵۰ هزار تن محصول، یکی از پروژه‌های‌ در دست اقدام است که اولین تست عملیاتی آن در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ انجام شد و پیش‌بینی می‌شود این طرح در خرداد ماه سال جاری به بهره‌برداری برسد.

این شرکت به منظور تکمیل زنجیره ارزش خود، عملیات احداث فاز اول کارخانه فولادسازی با ظرفیت تولید سالانه ۶۰۰ هزار تن شمش فولادی و واحد احیای مستقیم با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آهن‌اسفنجی را نیز در سال ۱۴۰۱ آغاز کرد. اجرای پروژه‌های توسعه با تکمیل بخشی از زنجیره ارزش، توانایی این شرکت را در پوشش نیاز بازار داخلی افزایش می‌دهد. شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه با در نظر داشتن موقعیت جغرافیایی استراتژیک خود به لحاظ دسترسی به مواد اولیه و نزدیکی به محورهای ترانزیتی شمال جنوب و شرق غرب و با توجه به کیفیت بالای محصولات و افزایش ظرفیت‌های تولید، اهداف رشد صادرات را نیز محقق خواهد کرد.

توسعه زیرساخت، اولویت فولاد سرمد ابرکوه

شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه مسیر توسعه متوازن را دنبال می‌کند تا بتواند روند تولید و سودآوری پایدار را حفظ کند. از آنجایی که در سال‌های اخیر تامین پایدار انرژی و آب به یکی از ریسک‌های زنجیره فولاد تبدیل شده است، احداث پروژه‌های زیرساختی همگام با طرح‌های توسعه و افزایش ظرفیت در دستور کار شرکت قرار گرفته‌اند. در گام نخست این شرکت در پروژه خط انتقال آب خلیج فارس به طول ۸۶۰ کیلومتر مشارکت دارد و عملیات لوله‌گذاری این پروژه از تیر ماه سال جاری آغاز می‌شود. به این ترتیب سالانه پنج میلیون مترمکعب آب طی ۳۰ سال آینده برای شرکت تامین خواهد شد؛ حتی پیش‌بینی می‌شود که طرح مذکور پتانسیل توسعه دو برابری را داشته و قادر باشد که آب مورد نیاز صنایع فعال تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری از شرکت را نیز فراهم کند.

شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه به منظور عبور از معضل محدودیت‌های مصرف برق نیز مطالعات امکان‌سنجی احداث نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت ۳۰۰ مگاوات و نیروگاه خورشیدی را برای تامین پایدار برق آغاز کرده است. در واقع این اقدام گامی در جهت حفظ تولید پایدار در واحد نورد و فولادسازی (پس از بهره‌برداری) محسوب می‌شود. این شرکت برنامه‌ریزی لازم را برای تامین پایدار گاز مورد نیاز خطوط تولید خود با همکاری شرکت گاز استان یزد پیش‌بینی کرده است تا بتواند گاز مورد نیاز پروژه‌های احیای مستقیم، فولادسازی و کلاف‌سازی که به ترتیب به چهار هزار و ۵۰۰، سه هزار و ۶۰۰ و دو هزار و ۵۰۰ نرمال مترمکعب بر ساعت می‌رسد را تامین کند. شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه برای تامین منابع مالی مورد نیاز طرح‌ها و پروژه‌های در دست اقدام، اوراق صکوک را در اسفند ماه سال گذشته با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار به ارزش ۱۵ هزار میلیارد ریال عرضه کرد. در واقع این شرکت با اتخاذ استراتژی انتشار اوراق بهادار، در صدد پذیرش در بازار سرمایه است که پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۰۳ با موفقیت انجام شود.

بنا به آنچه که بیان شد، شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه مسیر تولید پایدار و توسعه متوازن را با برنامه‌ریزی هوشمندانه و استراتژی هدفمند دنبال می‌کند که مسئله با ارتقای سطح عملکرد، کارآمدی و بهره‌وری این شرکت همراه است. این شرکت در سال گذشته، رتبه ۱۲۳ در میان ۵۰۰ شرکت برتر و ۱۲۵ در صنعت را به خود اختصاص داد. به نظر می‌‎رسد که بهره‌برداری از طرح‌های توسعه و زیرساخت با ارتقای سطح رقابت‌پذیری، جایگاه شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه را در میان رقبا ارتقا دهد و به سطح جدیدی از توسعه دست یابد.

نمودار ۱٫ تولید میلگرد شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در سال‌های اخیر

نمودار ۲٫ درآمدهای عملیاتی شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در سال‌های اخیر

انتهای پیام//

رئیس کارخانه مجتمع فولاد روهینا جنوب مطرح کرد:

8:17 /چهارشنبه/30 خرداد 1403

عضو هیئت مدیره شرکت صنایع مفتولی پولاد سیم گستران خاور:

9:35 /سه شنبه/1 خرداد 1403

مدیرعامل مجتمع فولاد روهینا جنوب مطرح کرد:

10:40 /یکشنبه/30 اردیبهشت 1403

طی رقابتی بسیار نزدیک و فشرده،

14:50 /شنبه/1 اردیبهشت 1403

مدیرعامل شرکت نیک صدرای طوس:

7:55 /سه شنبه/21 فروردین 1403

علیرضا رحیم، مدیرعامل شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

5:38 /شنبه/1 اردیبهشت 1403

محمد جابریان محمود، رئیس هیئت مدیره مجتمع فولاد روهینا جنوب در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

5:40 /شنبه/18 فروردین 1403

محمد جابریان محمود، رئیس هیئت مدیره مجتمع فولاد روهینا جنوب در گفت‌‌وگو با «فلزات آنلاین»:

10:52 /شنبه/7 بهمن 1402

علیرضا محمودی، مدیرعامل شرکت فولاد آذربایجان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

11:47 /شنبه/29 آبان 1400

کریم سلیمی، مدیرعامل شرکت فولاد آناهیتا گیلان در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

12:17 /شنبه/5 تیر 1400

عزیز قنواتی، مدیرعامل مجتمع فولاد آتیه خاورمیانه در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»

17:30 /شنبه/3 آبان 1399

احمد خوروش، رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

6:17 /شنبه/11 شهریور 1402
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

نگاهی کوتاه به یک شرکت فولادی؛

10:55 /شنبه/23 دی 1402
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700