یک تولیدکننده درب و پنجره آلومینیومی گفت: در هر ساختار اقتصادی و صنعتی، عملکرد صنایع مصرفکننده و پاییندستی، بسترساز و عامل اساسی رونق صنایع تامینکننده و بالادستی محسوب میشود. برای مثال اکنون مصرف فلزات در کشور چین به مولفه مهمی همچون فعالیت بخش ساختوساز گره خورده و این موضوع در مورد اقتصاد ایران هم صادق است؛ به طوری که تولید محصولات آلومینیومی از قبیل درب و پنجره که در ساختمانها کاربرد دارند، به رونق این صنعت وابسته است. به همین دلیل از مسئولان درخواست میکنیم که اقداماتی را در راستای رونق بخش ساختمان و تسهیل فعالیت این صنعت انجام دهند.
محمدرضا رضایی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» در خصوص وضعیت بازار درب و پنجره آلومینیومی و قیمت مواد اولیه (پروفیل آلومینیومی)، بیان کرد: علیرغم اینکه بهای مواد اولیه ما برای ساخت درب و پنجره آلومینیومی در سال جاری نوسانات شدید و زیادی داشت، مدتی است که قیمت پروفیل آلومینیومی به ثبات رسیده است. در خصوص تقاضای بازار و فروش محصولات نیز باید گفت که این واحد صنعتی به دلیل تجربه بالا و سابقه طولانی خود در زمینه ساخت درب و پنجره آلومینیومی و جذب مشتریان متعدد طی ۳۵ سال فعالیت، موفق شده است که برخلاف کاهش پروژههای ساختمانسازی، شرایط به وجود آمده را مدیریت و عملکرد قابلقبولی در چهار ماهه نخست سال جاری داشته باشد.
وی در خصوص قیمت پروفیل آلومینیومی عرضه شده در بازار، عنوان کرد: همانطور که پیشتر به آن اشاره شد، در حال حاضر پس از نوسان قیمتها، بهای پروفیل آلومینیومی به ثبات رسیده است و این مجموعه در مرداد ماه سال ۱۴۰۳، پروفیل آلومینیومی مورد نظر خود را با قیمت ۲۲۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم خریداری کرد. این در حالی است که در اسفند ماه سال گذشته قیمت پروفیل ساختمانی که ما برای تولید درب و پنجره آلومینیومی از آن استفاده میکنیم حدود ۱۷۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود.
این فعال صنعت آلومینیوم با اشاره به دلایل ثبات قیمت پروفیل آلومینیومی در بازار، تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل تقاضای پایین بازار برای خرید پروفیل، قیمت این محصول به ثبات رسیده است؛ البته باید در نظر داشت که مدتی است نرخ ارز نسبتا ثابت مانده و با تغییر دولت، خریداران در بازار منتظر رخدادهای آینده هستند و این عوامل قیمت پروفیل را تحت تاثیر قرار دادهاند.
این تولیدکننده درب و پنجره آلومینیومی در رابطه با تاثیرات فروش محصولات «PVC» در بازار روی فعالیت صنعتگران حوزه آلومینیوم، ابراز کرد: بیتردید با ورود محصولات جدید به بازار که قیمت پایینتری نسبت به آلومینیوم دارند، کفه ترازوی تقاضای مشتریان به سمت آنها سنگینی میکند زیرا قیمت یکی از متغیرهای مهم و تاثیرگذار روی میزان فروش واحدهای تولیدی و درخواستهای مصرفکنندگان است.
موفقیت در بازار با توجه به مولفههای کیفی
رضایی توضیحات بیشتری درباره پروفیلهای مصرفی این کارگاه برای تولید محصولات نهایی ارائه داد و گفت: در حال حاضر پروفیل تبدیلی و پروفیل اختصاصی در بازار عرضه میشوند و ما برای تولید محصولات خود از نوع دوم که کیفیت بالاتری دارد، بهره میبریم. اگرچه قیمت پروفیلهای تبدیلی نسبت به اختصاصی پایینتر است اما این مجموعه به هیچ عنوان حاضر به خرید آنها نیست زیرا ماندگاری این نوع از پروفیلها به دلیل وجود ناخالصی که از شمشهای آلومینیوم ثانویه و ضایعاتی باقی ماندهاند، بالا نیست و اعتبار برند ما در سایه توجه و حساسیت به مولفههای کیفی حاصل شده است. در نتیجه کیفیت محصولاتی که به مشتریان تحویل میدهیم بسیار مهم است و درب و پنجره کالای مصرفی نیست که در بازه زمانی کوتاهمدت نیاز به تعویض آنها باشد؛ به همین دلیل سعی ما بر این است که مشتریان با اطمینان خاطر و تنها با صرف یک بار هزینه، محصول مرغوبی را خریداری کنند که در مقابل سرما، گرما و آلودگی صوتی و محیطی مقاوم و حداقل اتلاف انرژی را داشته باشد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بازار مصرف درب و پنجره آلومینیومی در استان اصفهان اشباع شده است یا خیر، اظهار داشت: با توجه به تعداد کنونی واحدهای تولیدکننده درب و پنجره آلومینیومی باید گفت که نیاز این استان برآورده میشود و اکثر صنعتگران بازار مناسبی دارند اما اگر سرمایهگذاران جدیدی قصد ورود به این حوزه را داشته باشند، باید در نظر داشت که بازار مصرف کشش افزایش تولید را ندارد و جذب مشتریان با وجود واحدهای قدیمی و باسابقه که اعتماد آنها را جلب کردهاند، دشوار است. لازم به ذکر است که این واحد صنعتی بخش کوچکی از نیاز استان اصفهان را به درب و پنجره آلومینیومی برطرف میکند و ما روزانه حدود ۶۰ کیلوگرم محصول را به مشتریان تحویل میدهیم.
این فعال صنعت آلومینیوم در پاسخ به این سوال که چرا این مجموعه با وجود اینکه استان اصفهان یکی از اصلیترین قطبهای تولید فولاد در کشور به شمار میآید به سمت تولید درب و پنجره آلومینیومی و فعالیت در صنایع غیرآهنی حرکت کرده است، یادآور شد: علاقهای که به حوزه تولید و فعالیت در صنایع غیرآهنی داشتیم سبب شد تا در زمینه ساخت درب و پنجرههای آلومینیومی مشغول به کار شویم. از سوی دیگر، یکی از مواردی که نظر ما را به خود جلب کرد، حاشیه سود مناسب این کار نسبت به سرمایهگذاری انجام شده است. خوشبختانه تا به امروز با گذشت ۳۵ سال از زمان آغاز فعالیت این کارگاه صنعتی، توانستهایم به واسطه بهرهمندی از مواد اولیه باکیفیت، میزان فروش و سهم خود را از بازار حفظ کنیم و با ارائه محصولات مرغوب به مشتریان، برندی در اختیار داشته باشیم که خود مصرفکنندگان به سبب اطمینان از کیفیت کالا به معرفی و تبلیغ آن در بازار بپردازند.
شرایط دشوار جذب مشتریان
این تولیدکننده درب و پنجره آلومینیومی در خصوص میزان سرمایهگذاری برای احداث یک واحد تولیدی، تاکید کرد: پیش از بیان سرمایه اولیه مورد نیاز، این توصیه را به سرمایهگذاران جدید میکنم که اگر توانایی جذب مشتریان را دارند در زمینه ساخت درب و پنجره آلومینیومی شروع به فعالیت کنند زیرا مصرفکنندگان با خرید از برندهای قدیمی از کیفیت محصولات آنها اطمینان دارند و جلب اعتماد این افراد برای واحدهای جدید دشوار خواهد بود. شایان ذکر است که برای راهاندازی کارگاهی با توان تولیدی ۶۰ کیلوگرم محصول در روز که زمینه اشتغال حدود چهار تا پنج نفر را فراهم میکند، نیاز به حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان سرمایه است اما اگر افراد به دنبال احداث واحدهای بزرگتر با تعداد نیرویهای بالاتری باشند، بدون شک باید سرمایه بیشتری صرف کنند.
رضایی با بیان پیشبینی خود از شرایط بازار درب و پنجره آلومینیومی، خاطرنشان کرد: مسلما اکثر تولیدکنندگان و صنعتگران که در حوزههای مختلف فعالیت دارند، به این موضوع اشاره کردهاند که رونق صنعت ساختمانسازی یکی از محرکههای اصلی رشد و توسعه بازار طیف گستردهای از محصولات است؛ این مسئله در خصوص بازار درب و پنجره آلومینیومی که یکی از متریالهای مهم بهکار رفته در ساختمانها به شمار میآید نیز صدق میکند و در صورت رشد فعالیتهای بخش ساختوساز، شیب تقاضای مشتریان برای تولید محصولات ما افزایش مییابد. البته به دلیل شرایط اقتصادی و افزایش روزافزون قیمت مصالح ساختمانی، احتمال اینکه این صنعت رونق بگیرد، پایین است؛ در حالی که اگر قیمت مواد اولیه مورد نیاز فعالان بخش ساختوساز کنترل شود میتوان به آینده صنعت امیدوار بود.
وی با بیان اینکه محدودیت مصرف انرژی و قطعی برق واحدهای تولیدی روی فعالیت آنها تاثیر منفی گذاشته است، افزود: زمانی که برق مجموعه قطع میشود، از برنامه تولید محصولات عقب میمانیم که به همین دلیل اگر مشتریان تاکید بر دریافت کالا در زمان مدنظر خود داشته باشند، باید ساعات و یا روزهای کاری کارگاه را تغییر دهیم تا این وقفه به وجود آمده جبران شود. لازم به ذکر است که افزایش هزینه برق نیز در کنار محدودیت مصرف آن یکی از چالشهای دیگر تولیدکنندگان محسوب میشود؛ به طوری که هزینه ماهانه برق این واحد صنعتی در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته تا چهار برابر افزایش یافته است. البته در اینجا باید به نکته مهمی اشاره کنم که میزان تولید و فعالیت ما نیز روی هزینه برق کارگاه تاثیر میگذارد زیرا با افزایش سفارش مشتریان، میزان مصرف انرژی و همگام با آن هزینه برق رشد مییابد.
انتهای پیام//