سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۸:۵۶ /چهارشنبه/۲۴ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 8:59 /چهارشنبه/24 مرداد 1403

یک فعال صنعت آلومینیوم در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

تاثیر مستقیم رکود صنعت ساختمان بر صنایع تامین‌کننده

یک تولیدکننده درب و پنجره آلومینیومی گفت: در هر ساختار اقتصادی و صنعتی، عملکرد صنایع مصرف‌کننده و پایین‌دستی، بسترساز و عامل اساسی رونق صنایع تامین‌کننده و بالادستی محسوب می‌شود. برای مثال اکنون مصرف فلزات در کشور چین به مولفه مهمی همچون فعالیت بخش‌ ساخت‌و‌ساز گره خورده و این موضوع در مورد اقتصاد ایران هم صادق است؛ به طوری که تولید محصولات آلومینیومی از قبیل درب و پنجره که در ساختمان‌ها کاربرد دارند، به رونق این صنعت وابسته است. به همین دلیل از مسئولان درخواست می‌کنیم که اقداماتی را در راستای رونق بخش ساختمان و تسهیل فعالیت این صنعت انجام دهند.

یک تولیدکننده درب و پنجره آلومینیومی گفت: در هر ساختار اقتصادی و صنعتی، عملکرد صنایع مصرف‌کننده و پایین‌دستی، بسترساز و عامل اساسی رونق صنایع تامین‌کننده و بالادستی محسوب می‌شود. برای مثال اکنون مصرف فلزات در کشور چین به مولفه مهمی همچون فعالیت بخش‌ ساخت‌و‌ساز گره خورده و این موضوع در مورد اقتصاد ایران هم صادق است؛ به طوری که تولید محصولات آلومینیومی از قبیل درب و پنجره که در ساختمان‌ها کاربرد دارند، به رونق این صنعت وابسته است. به همین دلیل از مسئولان درخواست می‌کنیم که اقداماتی را در راستای رونق بخش ساختمان و تسهیل فعالیت این صنعت انجام دهند.

محمدرضا رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» در خصوص وضعیت بازار درب و پنجره آلومینیومی و قیمت مواد اولیه (پروفیل آلومینیومی)، بیان کرد: علی‌‌رغم اینکه بهای مواد اولیه ما برای ساخت درب و پنجره آلومینیومی در سال جاری نوسانات شدید و زیادی داشته، مدتی است که قیمت پروفیل آلومینیومی به ثبات رسیده است. در خصوص تقاضای بازار و فروش محصولات نیز باید گفت که این واحد صنعتی به دلیل تجربه بالا و سابقه طولانی خود در زمینه ساخت درب و پنجره آلومینیومی و جذب مشتریان متعدد طی ۳۵ سال فعالیت، موفق شده است که برخلاف کاهش پروژه‌های ساختمان‌سازی، شرایط به وجود آمده را مدیریت و عملکرد قابل‌قبولی در چهار ماهه نخست سال جاری داشته باشد.

وی در خصوص قیمت پروفیل آلومینیومی عرضه شده در بازار در بازار، عنوان کرد: همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، در حال حاضر پس از نوسان قیمت‌ها، بهای پروفیل آلومینیومی به ثبات رسیده است و این مجموعه در مرداد ماه سال ۱۴۰۳، پروفیل آلومینیومی مورد نظر خود را با قیمت ۲۲۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم خریداری کرد. این در حالی است که در اسفند ماه سال گذشته قیمت پروفیل ساختمانی که ما برای تولید درب و پنجره آلومینیومی از آن استفاده می‌کنیم حدود ۱۷۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود.

این فعال صنعت آلومینیوم با اشاره به دلایل ثبات قیمت پروفیل آلومینیومی در بازار، تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل تقاضای پایین بازار برای خرید پروفیل، قیمت این محصول به ثبات رسیده است؛ البته باید در نظر داشت که مدتی است نرخ ارز نسبتا ثابت مانده است و با تغییر دولت، خریداران در بازار منتظر رخدادهای آینده هستند و این عوامل قیمت پروفیل را تحت تاثیر قرار داده‌اند.

این تولیدکننده درب و پنجره آلومینیومی در رابطه با تاثیرات فروش محصولات «PVC» در بازار روی فعالیت صنعتگران حوزه آلومینیوم، ابراز کرد: بی‌تردید با ورود محصولات جدید به بازار که قیمت پایین‌تری نسبت به آلومینیوم دارند، کفه ترازوی تقاضای مشتریان به سمت آن‌ها سنگینی می‌کند زیرا قیمت یکی از متغیرهای مهم و تاثیرگذار روی میزان فروش واحدهای تولیدی و درخواست‌های مصرف‌کنندگان است.

موفقیت در بازار با توجه به مولفه‌های کیفی

رضایی توضیحات بیشتری درباره پروفیل‌های مصرفی این کارگاه برای تولید محصولات نهایی ارائه داد و گفت: در حال حاضر پروفیل تبدیلی و پروفیل اختصاصی در بازار عرضه می‌شوند و ما برای تولید محصولات خود از نوع دوم که کیفیت بالاتری دارد، بهره می‌بریم. اگرچه قیمت پروفیل‌های تبدیلی نسبت به اختصاصی پایین‌تر است اما این مجموعه به هیچ ‌عنوان حاضر به خرید آن‌ها نیست زیرا ماندگاری این نوع از پروفیل‌ها به دلیل وجود ناخالصی که از شمش‌های آلومینیوم ثانویه و ضایعاتی باقی مانده‌اند، بالا نیست و اعتبار برند ما در سایه توجه و حساسیت به مولفه‌های کیفی حاصل شده است. در نتیجه کیفیت محصولاتی که به مشتریان تحویل می‌دهیم بسیار مهم است و درب و پنجره کالای مصرفی نیست که در بازه زمانی کوتاه‌مدت نیاز به تعویض آن‌ها باشد؛ به همین دلیل سعی ما بر این است که مشتریان با اطمینان خاطر و تنها با صرف یک بار هزینه، محصول مرغوبی را خریداری کنند که در مقابل سرما، گرما و آلودگی صوتی و محیطی مقاوم و حداقل اتلاف انرژی را داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بازار مصرف درب و پنجره آلومینیومی در استان اصفهان اشباع شده است یا خیر، اظهار داشت: با توجه به تعداد کنونی واحدهای تولیدکننده درب و پنجره آلومینیومی باید گفت که نیاز این استان برآورده می‌شود و اکثر صنعتگران بازار مناسبی دارند اما اگر سرمایه‌‌گذاران جدیدی قصد ورود به این حوزه را داشته باشند، باید در نظر داشت که بازار مصرف کشش افزایش تولید را ندارد و جذب مشتریان با وجود واحدهای قدیمی و باسابقه که اعتماد آن‌ها را جلب کرده‌اند، دشوار است. لازم به ذکر است که این واحد صنعتی بخش کوچکی از نیاز استان اصفهان را به درب و پنجره آلومینیومی برطرف می‌کند و ما روزانه حدود ۶۰ کیلوگرم محصول را به مشتریان تحویل می‌دهیم.

این فعال صنعت آلومینیوم در پاسخ به این سوال که چرا این مجموعه با وجود اینکه استان اصفهان یکی از اصلی‌ترین قطب‌های تولید فولاد در کشور به شمار می‌آید به سمت تولید درب و پنجره آلومینیومی و فعالیت در صنایع غیرآهنی حرکت کرده است، یادآور شد: علاقه‌ای که به حوزه تولید و فعالیت در صنایع غیرآهنی داشتیم سبب شد تا در زمینه ساخت درب و پنجره‌های آلومینیومی مشغول به کار شویم. از سوی دیگر، یکی از مواردی که نظر ما را به خود جلب کرد، حاشیه سود مناسب این کار نسبت به سرمایه‌گذاری انجام شده است. خوشبختانه تا به امروز با گذشت ۳۵ سال از زمان آغاز فعالیت این کارگاه صنعتی، توانسته‌ایم به واسطه بهره‌مندی از مواد اولیه باکیفیت، میزان فروش و سهم خود را از بازار حفظ کنیم و با ارائه محصولات مرغوب به مشتریان، برندی در اختیار داشته باشیم که خود مصرف‌کنندگان به سبب اطمینان از کیفیت کالا به معرفی و تبلیغ آن در بازار بپردازند.

شرایط دشوار جذب مشتریان

این تولیدکننده درب و پنجره آلومینیومی در خصوص میزان سرمایه‌گذاری برای احداث یک واحد تولیدی، تاکید کرد: پیش از بیان سرمایه اولیه مورد نیاز، این توصیه را به سرمایه‌گذاران جدید می‌کنم که اگر توانایی جذب مشتریان را دارند در زمینه ساخت درب و پنجره آلومینیومی شروع به فعالیت کنند زیرا مصرف‌کنندگان با خرید از برندهای قدیمی از کیفیت محصولات آن‌ها اطمینان دارند و جلب اعتماد این افراد برای واحدی جدید دشوار خواهد بود. شایان ذکر است که برای راه‌اندازی کارگاهی با توان تولیدی ۶۰ کیلوگرم محصول در روز که زمینه اشتغال حدود چهار تا پنج نفر را فراهم می‌کند، نیاز به حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان سرمایه است اما اگر افراد به دنبال احداث واحدهای بزرگ‌تر با تعداد نیروی‌های بالاتری باشند، بدون شک باید سرمایه بیشتری صرف کنند.

رضایی با بیان پیش‌بینی خود از شرایط بازار درب و پنجره آلومینیومی، خاطرنشان کرد: مسلما اکثر تولیدکنندگان و صنعتگران که در حوزه‌های مختلف فعالیت دارند، به این موضوع اشاره کرده‌‌اند که رونق صنعت ساختمان‌سازی یکی از محرکه‌های اصلی رشد و توسعه بازار طیف گسترده‌ای از محصولات است؛ این مسئله در خصوص بازار درب و پنجره آلومینیومی که یکی از متریال‌های مهم به‌کار رفته در ساختما‌ن‌ها به شمار می‌آید نیز صدق می‌کند و در صورت رشد فعالیت‌های بخش‌ ساخت‌و‌ساز، شیب تقاضای مشتریان برای تولید محصولات ما افزایش می‌یابد. البته به دلیل شرایط اقتصادی و افزایش روزافزون قیمت‌ مصالح ساختمانی، احتمال اینکه این صنعت رونق بگیرد، پایین است؛ در حالی که اگر قیمت مواد اولیه مورد نیاز فعالان بخش ساخت‌و‌ساز کنترل شود می‌توان به آینده صنعت امیدوار بود.

وی با بیان اینکه محدودیت مصرف انرژی و قطعی برق واحدهای تولیدی روی فعالیت آن‌ها تاثیر منفی گذاشته است، افزود: زمانی که برق مجموعه قطع می‌شود، از برنامه تولید محصولات عقب می‌مانیم که به همین دلیل اگر مشتریان تاکید بر دریافت کالا در زمان مدنظر خود داشته باشند، باید ساعات و یا روزهای کاری کارگاه را تغییر دهیم تا این وقفه به وجود آمده جبران شود. لازم به ذکر است که افزایش هزینه برق نیز در کنار محدودیت مصرف آن یکی از چالش‌های دیگر تولیدکنندگان محسوب می‌شود؛ به طوری که هزینه ماهانه برق این واحد صنعتی در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته تا چهار برابر افزایش یافته است. البته در اینجا باید به نکته مهمی اشاره کنم که میزان تولید و فعالیت ما نیز روی هزینه برق کارگاه تاثیر می‌گذارد زیرا با افزایش سفارش مشتریان، میزان مصرف انرژی و همگام با آن هزینه برق رشد می‌یابد.

انتهای پیام//

مدیر فروش شرکت یکتا آلومینیوم پارس مطرح کرد:

6:10 /چهارشنبه/17 مرداد 1403

یک فعال صنعت پروفیل آلومینیوم در گفت‌و‌گو با «فلزات‌آنلاین»:

15:17 /سه شنبه/16 مرداد 1403

رئیس هیئت مدیره شرکت آسایش گستران کوتوال:

14:42 /چهارشنبه/27 تیر 1403

رئیس هیئت مدیره شرکت فناوران صنعت برودت مطرح کرد:

6:33 /چهارشنبه/20 تیر 1403

سید نوید موسوی، مدیرعامل شرکت پایدار فلز ویرا در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

5:53 /شنبه/30 اردیبهشت 1402

محمود حکیمی، عضو هیئت مدیره شرکت آکپا ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

16:13 /چهارشنبه/7 مهر 1400

مجتبی گلشنی، مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

18:20 /یکشنبه/22 دی 1398

آرش فداکار، مدیرعامل شرکت سایتال ساخت در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین» مطرح کرد:

16:58 /چهارشنبه/18 دی 1398

سلیمان جعفری‌عنصرودی، مدیرعامل شرکت‌یکتا ارس درگفت‌وگو با «فلزات‌آنلاین»:

18:34 /شنبه/4 خرداد 1398

حسین آخانی، مدیرعامل شرکت آلومینیوم آخانی طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» نوشت:

5:57 /شنبه/18 شهریور 1402
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/23

154107

فلزات آنلاین

1403/05/23

542326

فلزات آنلاین

1403/05/23

725147

فلزات آنلاین

1403/05/23

2292049

فلزات آنلاین

1403/05/23

25651

فلزات آنلاین

1403/05/23

12640

فلزات آنلاین

1403/05/23

46662

فلزات آنلاین

1403/05/23

49178

فلزات آنلاین

1403/05/23

44588

فلزات آنلاین

1403/05/23

41294

فلزات آنلاین

1403/05/23

26749

فلزات آنلاین

1403/05/23

28388

فلزات آنلاین

1403/05/23

27124

فلزات آنلاین

1403/05/23

36372

فلزات آنلاین

1403/05/23

33945

فلزات آنلاین

1403/05/23

43224

فلزات آنلاین

1403/05/23

26452

فلزات آنلاین

1403/05/23

41683

فلزات آنلاین

1403/05/23

44426

فلزات آنلاین

1403/05/23

3542200