سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۹:۴۹ /دوشنبه/۸ مرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 12:24 /دوشنبه/8 مرداد 1403

در آینده نزدیک محقق خواهد شد؛

تاثیر چشمگیر استفاده از هیدروژن سبز در فرایند تولید کالاها

هیدروژن سبز به عنوان یک جایگزین بسیار مهم برای سوخت‌های فسیلی در راستای کربن‌زدایی صنایع وابسته به این نوع از سوخت‌ها به شمار می‌رود. شماری از صنایع بزرگ مانند هوانوردی، کشتی‌رانی و فولاد به دنبال استفاده از هیدروژن سبز به عنوان جایگزینی برای سوخت‌های فسیلی و دستیابی به پایداری در فرایند تولید هستند.

هیدروژن سبز به عنوان یک جایگزین بسیار مهم برای سوخت‌های فسیلی در راستای کربن‌زدایی صنایع وابسته به این نوع از سوخت‌ها به شمار می‌رود. شماری از صنایع بزرگ مانند هوانوردی، کشتی‌رانی و فولاد به دنبال استفاده از هیدروژن سبز به عنوان جایگزینی برای سوخت‌های فسیلی و دستیابی به پایداری در فرایند تولید هستند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، نداشتن صرفه اقتصادی و هزینه‌های بسیار بالای تولید و انتقال هیدروژن، همچنان به عنوان عوامل بازدارنده به منظور استفاده از این سوخت از سوی مصرف‌کنندگان آن مطرح می‌شود.

در همین رابطه، شرکت «CWP Global» به عنوان تولیدکننده عمده انرژی‌های تجدیدپذیر به دنبال ساخت مجتمع بزرگ تولیدی در آینده است که در آن سوخت مورد نیاز صنعت هوانوردی (SAF)، انرژی مورد نیاز تولید فولاد سبز و سوخت‌های مورد احتیاج بخش حمل‌و‌نقل پاک در کل زنجیره تامین را با قیمتی مقرون به صرفه و رقابتی تولید و عرضه کند.

تغییر فرایند ساخت کالاها در جهان توسط قطب‌های تولید هیدروژن

بابی پکوتیک، مدیر تولید شرکت «CWP Global» در مصاحبه خود با موسسه «Fastmarkets» بیان کرد: برخی از صنایع در سراسر جهان که از فرایندهای تولید پایدار استفاده می‌کنند، به جد نیازمند به‌کارگیری هیدروژن سبز در راستای آغاز فرایند کربن‌زدایی هستند.

به گفته وی، این امر مستلزم آن است که تولید کالاها به وسیله سوخت هیدروژن، مانند آهن بریکت گرم سبز (HBI)، آمونیاک و سوخت مورد نیاز صنعت هوانوردی (SAF) در مناطقی انجام شود که تولید هیدروژن صرفه بالای اقتصادی داشته باشد.

مدیر تولید شرکت «CWP Global» در ادامه افزود: حمل‌و‌نقل کالاهای تولید شده به وسیله سوخت هیدروژن، همواره آسان‌تر از خود سوخت هیدروژن خواهد بود. این بدان معناست که این کالاهای سبز در آینده در مناطقی با دسترسی بسیار مناسب به منابع تجدیدپذیر مانند قاره آفریقا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی تولید خواهند شد.

پکوتیک خاطرنشان کرد: فرایندهای تولید پیچیده‌تر در صنایع پایین‌دستی مانند فولادسازی ممکن است همچنان در مناطقی مانند قاره اروپا و آسیا به روال سابق ادامه پیدا کند.

ارائه سیاستگذاری‌های حمایتی دولتی در هنگام نوسانات شدید قیمت

وی یادآور شد: تعیین قوانین شفاف از سوی دولت‌ها به منظور اجرا در بلندمدت، تاثیر مثبت بسزایی در استفاده از هیدروژن سبز و کاهش قیمت ساخت کالاهای تولیدی مبتنی بر سوخت‌های فسیلی خواهد گذاشت. علاوه‌براین، ارائه چنین قوانینی به منظور ایجاد انگیزه در زنجیره‌های تولید کالاهای سبز مورد نیاز است.

مدیر تولید شرکت «CWP Global» عنوان کرد: کاهش هزینه‌ انرژی‌های تجدیدپذیر و افزایش ظرفیت تولید با استفاده از سوخت هیدروژن سبز، عوامل کلیدی در پیشبرد ساخت کالاهای سبز به شمار می‌روند. با این حال، بزرگ‌ترین جنبه در استفاده از این نوع سوخت به مقوله قیمت‌گذاری آن در راستای کاهش میزان کربن تولیدی و تاثیرگذاری بر افت قیمت‌ سوخت‌های فسیلی مرتبط است.

پکوتیک در ادامه به اقدامات مهمی از جمله طرح اعتبار کربن و قوانین وضع شده برای پرداخت هزینه به عنوان جریمه به دلیل میزان دی‌اکسید کربن تولیدی بیش از سطح تعیین شده در این راستا اشاره کرد.

وی ارائه طرح اعتبار کربن از سوی اتحادیه اروپا بر صنایع تولیدی را که منجر به افزایش هزینه سوخت کشتی شده است، گامی مهم در راستای به‌کارگیری هیدروژن سبز عنوان کرد. با این حال، چنین طرحی را به منظور جایگزینی هیدروژن سبز به جای سوخت‌های فسیلی ناکافی دانست.

به گفته مدیر تولید شرکت «CWP Global»، وضع قوانین الزامی از سوی اتحادیه اروپا به منظور استفاده از سوخت‌های تجدیدپذیر، برای مثال استفاده حداقل ۲۰ درصدی از هیدروژن سبز در سوخت صنعت هوانوردی تا سال ۲۰۳۵، اقدامی بسیار راهگشا در همین مسیر خواهد بود.

در همین رابطه، سازمان‌هایی مانند سازمان بین‌المللی دریانوردی در حال تهیه پیش‌نویس قانونی هستند که در آن به مسائلی مانند کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای برای هر تن سوخت مصرفی کشتی‌ها بر حسب مسافت طی شده، راه‌اندازی سیستم‌های اعتباری معاملاتی، به‌کارگیری سیستم اعتبار کربن و اختصاص یارانه‌های سبز اشاره شده است.

ایجاد تغییرات بنیادین در استفاده از فناوری و مراکز تولیدی

پکوتیک اظهار داشت: نه تنها گذار به سمت تولید کالاهای سبز، به راه‌اندازی قطب‌های هیدروژن سبز محدود نمی‌شود بلکه ایجاد تغییرات بنیادین در فناوری‌های فعلی به کار رفته در فرایند تولید مبتنی بر سوخت فسیلی، امری ضروری خواهد بود. بدین منظور باید زیرساخت‌های فعلی تقویت و مجتمع‌های تولیدی جدیدی احداث شود.

وی با تاکید بر اینکه چالش‌های فعلی تنها با بهتر شدن شرایط اقتصادی برطرف نخواهند شد، خاطرنشان کرد: کارخانه‌های فولادسازی یکپارچه فعلی می‌توانند به تدریج کوره‌های بلند خود را با کوره‌های قوس الکتریکی جایگزین کنند و یا استفاده از فولادسازی به روش اکسیژن قلیایی را متوقف و به جای آن از فناوری‌های جدید به منظور تولید بریکت گرم سبز استفاده کنند.

مدیر تولید شرکت «CWP Global» عنوان کرد: ماهیت چندگانه برخی از کالاهای تولید شده مبتنی بر هیدروژن سبز نیز خود یک مزیت محسوب می‌شود. بر همین اساس آن‌ها را می‌توان با سایر مواد اولیه یا دیگر سوخت‌ها ترکیب کرد و نیازی هم به اختصاص هزینه اضافی یا ایجاد تغییرات اساسی در کارخانه‌های فولادسازی نخواهد بود.

این بدان معنی است که صاحبان تجارت و مشاغلی که در راستای منافع خود عمل می‌کنند، احتمالا در آینده به طور فزاینده‌ای از هیدروژن سبز به جای سوخت‌های فسیلی در فرایند تولید کالاها استفاده خواهند کرد. دلیل این مسئله را می‌توان به افزایش تعداد اکوسیستم‌های نظارتی پیچیده که در راستای کاهش انتشار کربن و کاهش اختلاف قیمت سوخت‌های سبز و سوخت‌های فسیلی عمل می‌کنند، نسبت داد.

پکوتیک در پایان یادآور شد: راه‌اندازی قطب‌های تولید هیدروژن سبز، پتانسیل بسیار بالایی در ایجاد تحول در ساخت کالاها ایجاد می‌کند و با فراهم کردن شرایط به منظور عرضه سوخت هیدروژن سبز مقرون‌به‌صرفه و استفاده از فناوری‌های مدرن، راه برای فرایند تولید پایدار هموار خواهد شد.

لازم به ذکر است که با توجه به هزینه بالای تولید هیدروژن و مقرون به صرفه نبودن آن، همچنان پیگیری‌‌های لازم برای توجیه‌پذیر کردن تولید اقتصادی هیدروژن در دنیا ادامه دارد تا پس از نهایی شدن این مهم، واحدهای احیا مستقیم جدید بر پایه تکنولوژی هیدروژن سبز احداث و راه‌اندازی شوند.

اگرچه ممکن است در حال حاضر با توجه به هزینه بالای تولید هیدروژن، برخی از طرح‌ها و تکنولوژی‌های موجود برای کاهش انتشار کربن اقتصادی نباشند اما در آینده با کاهش برخی المان‌ها همچون هزینه انرژی، قیمت هیدروژن نیز کاهش خواهد یافت و به طبع آن تولید فولاد سبز بیش از پیش محقق خواهد شد.

انتهای پیام//

مدیرعامل شرکت مهر آلومینیوم البرز در گفت‌وگویی با «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

16:59 /سه شنبه/5 اردیبهشت 1402
به زودی گفت‌وگوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی یادداشت‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تحلیلی مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/05/7

156179

فلزات آنلاین

1403/05/7

542326

فلزات آنلاین

1403/05/7

727147

فلزات آنلاین

1403/05/7

2423171

فلزات آنلاین

1403/05/7

25367

فلزات آنلاین

1403/05/7

12530

فلزات آنلاین

1403/05/7

41625

فلزات آنلاین

1403/05/7

49860

فلزات آنلاین

1403/05/7

44700

فلزات آنلاین

1403/05/7

41837

فلزات آنلاین

1403/05/7

26143

فلزات آنلاین

1403/05/7

28543

فلزات آنلاین

1403/05/7

26281

فلزات آنلاین

1403/05/7

36389

فلزات آنلاین

1403/05/7

33399

فلزات آنلاین

1403/05/7

44666

فلزات آنلاین

1403/05/7

25668

فلزات آنلاین

1403/05/7

41275

فلزات آنلاین

1403/05/7

43910

فلزات آنلاین

1403/05/7

3388200