• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
«فلزات آنلاین» گزارش می‌کند:

نقش شرکت دانش پرتو نقش جهان در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان

  • کد خبر : 42617
  • 20 فروردین 1403 - 8:39
نقش شرکت دانش پرتو نقش جهان در تحقق اقتصاد دانش‌بنیان
اقتصاد ایران در چند سال گذشته متاثر از عوامل محیطی و بیرونی مانند تحریم‌‌ها، تکانه‌های شدیدی را تجربه کرده است. این مسئله سبب شده است که امروز اهمیت اقتصاد دانش‌بنیان در کشور بیش از هر زمان دیگری آشکار شود زیرا اقتصادی که بر پایه دانش و سرمایه‌های فکری هر کشور بنا نهاده شده باشد، چندان تحت تاثیر چالش‌ها و بحران‌های مختلف قرار نمی‌گیرد.

اقتصاد ایران در چند سال گذشته متاثر از عوامل محیطی و بیرونی مانند تحریم‌‌ها، تکانه‌های شدیدی را تجربه کرده است. این مسئله سبب شده است که امروز اهمیت اقتصاد دانش‌بنیان در کشور بیش از هر زمان دیگری آشکار شود زیرا اقتصادی که بر پایه دانش و سرمایه‌های فکری هر کشور بنا نهاده شده باشد، چندان تحت تاثیر چالش‌ها و بحران‌های مختلف قرار نمی‌گیرد. بنابراین توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان که عامل اساسی تحقق اقتصاد دانش‌بنیان به شمار می‌آیند، به ضرورتی در شرایط حال حاضر کشور تبدیل شده است. شرکت دانش پرتو نقش جهان که از جمله شرکت‌های دانش‌بنیان با‌سابقه کشور برشمرده می‌شود، با نقش‌آفرینی ویژه خود در تامین تجهیزات و قطعات صنایع فلزی، بی‌تردید مسیر را برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در کشور نیز هموارتر می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، در سال‌های اخیر بسیاری از تحریم‌های بین‌المللی با هدف ایجاد محدودیت برای تولیدکنندگان، ممانعت از دسترسی به قطعات و تجهیزات مورد نیاز و در نهایت توقف توسعه صنعتی بر کشور اعمال شده‌اند. این مسئله سبب شده است که اهمیت اقتصاد دانش‌بنیان بیش از گذشته در کشور نمود پیدا کند. در این میان، ظهور شرکت‌های دانش‌بنیان را که از شاخصه‌های اصلی تحقق اقتصاد دانش‌بنیان به شمار می‌آیند، باید نقطه عطفی در توسعه صنعتی کشور قلمداد کرد. شرکت‌هایی که در راستای عبور از چالش‌های ناشی از تحریم‌ها و حتی تبدیل آن‌ها به فرصتی برای قطع وابستگی، ایجاد اشتغال، تسهیل فعالیت صنایع از طریق تامین به‌موقع و به‌صرفه تجهیزات مورد نیاز فعالیت می‌کنند.

این شرکت‌ها در وهله نخست با ورود دانش فنی و در وهله بعد خلق دانش فنی و تولید قطعات و تجهیزات مختلف، کشور را به طور قابل‌توجهی از واردات بی‌نیاز می‌سازند. با نگاهی به توسعه صنعتی کشور در بخش‌های مختلف و به طور خاص صنایع معدنی و فلزی، آن هم در شرایطی که کشور تحت شدیدترین تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد، می‌توان دریافت که شرکت‌های دانش‌بنیان چه نقش تعیین‌کننده‌ای در این مسیر ایفا می‌کنند. شرکت دانش پرتو نقش جهان نیز یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه صنایع فلزی به شمار می‌آید که با اقدامات نوآورانه و بومی‌سازی برخی از قطعات استراتژیک، نقش پررنگی در ارتقای صنایع مس و فولاد کشور ایفا کرده است.

توسعه‌ای همه‌جانبه در شرکت دانش پرتو نقش جهان

یکی از الگوهایی که در حال حاضر در میان کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه به وضوح قابل مشاهده است، حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان و بهره‌مندی از ظرفیت‌های علمی با هدف تسهیل فرایندها و تسریع رشد اقتصادی است. در ایران نیز به عنوان کشوری در حال توسعه، سیاست‌های کلان اقتصادی کشور در سال‌های اخیر به همین سمت‌و‌سو حرکت کرده‌اند و روندی از خلق دانش و بهره‌گیری از آن برای توسعه صنایع در جریان است. این روند که با ظهور و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان هر روز بیش از گذشته تقویت می‌شود، چشم‌انداز روشنی را پیش‌ روی توسعه صنعتی کشور، آن هم با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی داخل کشور ترسیم می‌کند. بی‌تردید استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش معدن و صنایع معدنی و فلزی، با توجه به مزیت‌های نسبی کشور در این حوزه، از اهمیت دو چندانی در رشد و توسعه اقتصادی کشور برخوردار است.

شرکت دانش پرتو نقش جهان که سیاست‌گذاری کلان خود را بر محور تولید محصولات کیفی تعریف کرده، حدود ۲۱ سال است که با تولید محصولات استراتژیک، علاوه بر رفع نیاز صنایع داخلی، به میزان قابل توجهی از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری می‌کند. گفتنی است که حتی برخی از قطعات مورد استفاده در صنایع مس و فولاد، برای نخستین بار در کشور توسط متخصصان این شرکت تولید و یا بومی‌سازی شده‌اند. شرکت دانش پرتو نقش جهان در زمینه ریخته‌گری و ساخت قطعات مسی که در کوره‌‌های قوس الکتریکی کاربرد دارند، فعالیت می‌کند؛ قطعاتی که از اهمیت بسزایی در صنعت فولاد برخوردارند و در نهایت می‌توانند به کاهش بهای تمام‌ شده محصول فولادی تولید‌ شده منتج شوند.

در حال حاضر شرکت دانش پرتو نقش جهان قادر به تولید ۱۷ محصول تخصصی مورد استفاده در صنایع فلزی است. با این حال، این شرکت گام‌های رو به جلوی خود را متوقف نکرده و با ترسیم افق ۱۴۰۵، در صدد تنوع‌بخشی به سبد محصولات و اجرای طرح‌های توسعه‌ای است تا از این طریق، سهم بیشتری در رشد و توسعه صنعت کشور داشته باشد؛ البته شرکت دانش پرتو نقش جهان همواره توجه ویژه‌ای به حفظ و ارتقای کیفیت محصولات خود نیز داشته است. در همین راستا این شرکت برای ارتقای کیفیت محصولات خود، اقدام به تقویت ایستگاه‌های بازرسی و کنترل کیفیت کرده که با بهره‌گیری از دانش سرمایه‌های انسانی نخبه این شرکت، به طور منظمی در تمامی خطوط تولید در جریان است. این شرکت همچنین جزو معدود مجموعه‌هایی به شمار می‌آید که با استقرار استاندارد «ISO 9001:2008» در زمینه مدیریت کیفیت و همچنین «ISO 17028»، گام‌های بلندی در زمینه‌های تحقیق، توسعه، گارانتی و بهینه‌سازی جریان ساخت قطعات خود برداشته و همواره به ارتقای کیفیت قطعات و افزایش عمر آن‌ها توجه داشته است.

علاوه‌براین، واحد تحقیق و توسعه شرکت دانش پرتو نقش جهان همواره در حال انجام مطالعات و بررسی‌های لازم در راستای به‌کار‌گیری دانش و تکنولوژی روز تولید محصولات با‌کیفیت و خاص است. این گروه همواره سعی دارد تا در مرزهای دانش حرکت کند و سطوح دانش و تخصص خود را در زمینه تولید محصولات مسی گسترش دهد. این گروه از آزمایشگاه تخصصی مواد و متالورژی شرکت در جهت نیل به اهداف خود استفاده می‌کند. مجموع این عوامل که تاثیر بسزایی بر بهبود کیفیت و تضمین محصولات تولیدی این شرکت دارند، در نهایت رضایتمندی مشتریان این شرکت را به همراه خواهند داشت.

از مزیت‌های شرکت دانش پرتو نقش جهان می‌توان به در دسترس بودن محصولات آن، قیمت پایین‌تر نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی، ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان، گارانتی تضمین کیفیت محصولات، پاسخگویی به پرسش‌های مشتریان و امکان ایجاد تغییرات در محصول به درخواست مشتری اشاره کرد. همچنین با توجه به اینکه این شرکت مواد اولیه مورد نیاز خود را از منابع داخلی کشور تامین می‌کند، می‌تواند به طور غیرمستقیم زمینه رشد صنایع و افزایش اشتغال‌زایی را نیز فراهم سازد. گفتنی است که شرکت دانش پرتو نقش جهان با رقابت خاصی در بازار داخلی مواجه نیست زیرا به دلیل کیفیت بالای محصولات تولیدی این شرکت، از تولید‌کنندگان خارجی به عنوان رقیبان اصلی این مجموعه یاد می‌شود.

یک فرصت ویژه

شرکت دانش پرتو نقش جهان در حال حاضر در زمینه ساخت یاتاقان‌های بابیتی و بابیت‌ریزی قطعات، ساخت انواع لاینر‌های برنزی، ساخت انواع درام مسی سبک و سنگین، ساخت انواع پمپ‌ها، دیفیوزرها، چک ولوها و ایمپلرها، قطعات ریخته‌گری گریز از مرکز و … فعالیت می‌کند. این شرکت همچنین برای نخستین بار در کشور قطعاتی مانند «KT Cooling»، «Oxygen lance»، «Launder»، «Slagging panel» و همچنین کریستالیزاتور و الکترود مسی را که تا پیش از این تنها از طریق واردات تامین می‌شدند، به طور موفقیت‌آمیز تولید کرده است. گفتنی است که الکترود مسی با رفع مشکل خروج مواد مذاب سربالا در کوره‌های فوق سنگین فولادسازی، در فرایند تولید مفید واقع شده و توانسته است که میزان تولید را به لحاظ وزنی افزایش دهد. اکسیژن لانس نیز که مانند الکترود مسی در کوره‌های فوق سنگین فولادسازی استفاده می‌شود، با وارد کردن اکسیژن به مذاب با سرعت بالا، کاهش زمان ذوب (تا ۳۰ دقیقه) و میزان انرژی مصرفی را به همراه دارد.

در این میان، از مهم‌ترین تولیدات این شرکت می‌توان به محصول فوق استراتژیک کریستالیزاتور مسی (صفحات مسی قالب‌های ریخته‌گری پیوسته) که در تولید اسلب در صنایع فولادی کاربرد دارند، اشاره کرد. کریستالیزاتور مسی در واقع یکی از تجهیزات مهم در دستگاه خطوط ریخته‌گری پیوسته است که سبب انجماد ذوب فولاد و تبدیل آن به تختال می‌شود. گفتنی است که در تمامی ماشین‌های ریخته‌گری، یک سیستم آبگرد وجود دارد که با قرارگیری در پشت کریستالیزاتورهای مسی، شرایط هدایت حرارتی بالا و انجماد را فراهم و از ذوب شدن قالب‌های مسی جلوگیری می‌کند. بنابراین با توجه به کارکرد کریستالیزاتورهای مسی در شرایط پیچیده و دماهای بالا، لازم است که این قطعات از خواص مکانیکی مناسبی نظیر سختی و استحکام کششی بالا برخوردار باشند.

بومی‌سازی این محصول نه تنها صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی را به همراه داشته بلکه تجهیز بومی‌سازی‌ شده این شرکت از مزیت رقابتی در زمینه‌های قیمت، خدمات پس از فروش و طراحی بر اساس نیاز صنایع نیز برخوردار است. همچنین از آنجایی که شرکت دانش پرتو نقش جهان تولیدکننده انحصاری محصول فوق استراتژیک کریستالیزاتور مسی برای استفاده در خطوط ریخته‌گری پیوسته شرکت‌های بزرگ فولادی (همچون فولاد مبارکه و فولاد هرمزگان) به شمار می‌آید، ارتقای کمی و کیفی تولیدات خود را با هدف حفظ مشتریان و همچنین فروش این محصول در بازارهای صادراتی در دستور کار قرار داده است. صادرات این محصول، ایجاد ارزش افزوده و ارزآوری برای کشور، از مهم‌ترین اهداف و استراتژی‌های این شرکت در میان‌مدت محسوب می‌شوند.

با توجه به اینکه مواد اولیه این محصول کاتد مس است و از طرفی ایران نیز به لحاظ تولید مس کشوری غنی به شمار می‌رود، می‌توان به تولید این محصول در قالب یک فرصت ویژه نگاه کرد تا با استفاده از کاتد مس به عنوان کالای نیمه‌ساخته برای تولید محصول نهایی، از خام‌فروشی جلوگیری و در مسیر خلق ارزش افزوده برای اقتصاد کشور حرکت کرد. همچنین به جای صرف هزینه برای واردات این تجهیزات، با صادرات آن‌ها ارزآوری قابل توجهی حاصل شود. گفتنی است که شرکت دانش پرتو نقش جهان در حالی موفق به بومی‌سازی محصول کریستالیزاتور مسی شده است که این تجهیز به مدت ۳۰ سال از آلمان به کشور وارد می‌شد. این موضوع که به تنهایی نشان از نقش پررنگ شرکت دانش پرتو نقش جهان در خودکفایی و تامین نیاز داخلی دارد، گام بلندی در مسیر تحقق چشم‌انداز اقتصاد دانش‌بنیان در کشور نیز به حساب می‌آید.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=42617

نوشته‌های مشابه

12اردیبهشت
قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد
هم‌پای سایر فلزات رنگین در «LME»،

قیمت آلومینیوم افزایش پیدا کرد

12اردیبهشت
دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار
با رشد 38 دلاری رقم خورد؛

دورخیز مس برای فتح کانال ۱۰ هزار دلار

12اردیبهشت
نخستین رویداد چادرو برگزیدگان خود را شناخت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.