• امروز : سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024
«فلزات‌آنلاین» گزارش داد:

گام بلند «وکغدیر» در تکمیل زنجیره ارزش فولاد

  • کد خبر : 44010
  • 12 اردیبهشت 1403 - 9:05
گام بلند «وکغدیر» در تکمیل زنجیره ارزش فولاد
شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر یکی از هلدینگ‌های بزرگ سرمایه‌گذاری فعال در حوزه صنعت و معدن کشور قلمداد می‌شود که تلاش داشته است تا با مدیریت بهینه سبد سرمایه‌گذاری و ساماندهی آن‌ها در توسعه زنجیره فولاد، ارزش افزوده پایدار و قابل توجهی را برای اقتصاد کشور به ارمغان بیاورد و به این ترتیب سودآوری مناسبی را نصیب سهام‌داران خود کند.

شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر یکی از هلدینگ‌های بزرگ سرمایه‌گذاری فعال در حوزه صنعت و معدن کشور قلمداد می‌شود که تلاش داشته است تا با مدیریت بهینه سبد سرمایه‌گذاری و ساماندهی آن‌ها در توسعه زنجیره فولاد، ارزش افزوده پایدار و قابل توجهی را برای اقتصاد کشور به ارمغان بیاورد و به این ترتیب سودآوری مناسبی را نصیب سهام‌داران خود کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین»، شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر یکی از بزرگترین هلدینگ‌های حوزه صنایع معدنی و فلزی کشور قلمداد می‌شود که رسالت اصلی خود را سرمایه‌گذاری و توسعه زنجیره‌های ارزش می‌داند تا از این طریق بتواند ضمن نقش‌آفرینی در توسعه اقتصادی و صنعتی کشور، در مسیر تحقق شعار جهش تولید، منافع سهام‌داران خود را به بهترین شکل حفظ کند و ارتقا ببخشد. در واقع «وکغدیر» سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های سرمایه‌گذاری خود را به گونه‌ای سامان‌دهی کرده است که سراسر زنجیره ارزش، از اکتشاف و استخراج معادن تا توسعه صنایع معدنی و فلزی و حتی صنایع غیرمعدنی را در بر بگیرد. نگاهی به مهم‌ترین پروژه‌ها و طرح‌های در دست احداث این هلدینگ عظیم نیز از نگاه ویژه آن به تحقق مفهوم توسعه و ارزش‌آفرینی مضاعفی حکایت دارد که می‌تواند زمینه رشد سودآوری «وکغدیر» و متعاقبا نقش‌آفرینی پررنگ‌تر این هلدینگ در اقتصاد کشور را فراهم کند.

در همین راستا و به همت شرکت بین‌‎المللی توسعه صنایع و معادن غدیر، بازدیدی از شرکت‌های زیرمجموعه و طرح‌های در دست این واحدها توسط اصحاب رسانه صورت گرفت، طرح‌هایی که به بهره‌برداری رسیدن هریک از آن‌ها، می‌تواند نتایج ارزشمند و حائز اهمیتی را در حوزه ارزش‌آفرینی، درآمدزایی، ایجاد اشتغال و توسعه بخش صنعت و معدن به دنبال داشته باشد. شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان، شرکت فولاد آلیاژی ایران، پروژه کنسانتره‌سازی و گندله‌سازی بهاباد و شرکت سنگ‌آهن نوظهور کویر بافق، از جمله واحدهای فعال و طرح‌هایی بودند که مورد بازدید قرار گرفتند.

عبور از چالش‌ها در شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان

شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان یکی از تولیدکنندگان برجسته آهن اسفنجی در کشور محسوب می‌شود که در مجموع ۵۰٫۷۳ درصد از سهام آن در مالکیت شرکت بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر قرار دارد. این شرکت در سایه اقدامات توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته، به لحاظ شاخص‌های عملکردی و تولیدی یکی از تولیدکنندگان برتر آهن اسفنجی در جهان به شمار می‌آید. از عملکرد شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در سال ۱۴۰۲ می‌توان به عنوان مصداق کاملی از تبدیل چالش‌ به فرصت یاد کرد. این شرکت در نیمه دوم سال گذشته با معضل جدی قطعی گاز مواجه شد، چالشی که می‌توانست عملکرد این مجموعه را دچار خللی جدی کند. با این حال، شرکت شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان از قطعی چند هفته‌ای گاز خود استفاده کرد و توانست پروژه افزایش ظرفیت خود را به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ثمر برساند.

این پروژه نه تنها باعث جبران تولید ازدست رفته شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در زمان قطعی گاز می‌شود بلکه میزان مصرف گاز و انرژی این مجموعه را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد. گفتنی است که شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان با تکیه بر توان داخلی، نه تنها توانسته است که در مسیر رشد تولید و فروش آهن اسفنجی قرار گیرد بلکه با اقدامات توسعه‌ای و اصلاحی صورت گرفته، امروز این شرکت به لحاظ مصرف انرژی به سطوحی بالاتر از استانداردها دست یافته است و رکوردهای کم‌نظیری را در زمینه کاهش توقفات ماهانه و اضطراری به ثبت رسانده و در میان تمام تولیدکنندگان آهن اسفنجی کشور، رتبه نخست را به لحاظ بهره‌وری کل عوامل تولید کسب کرده است. شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان تامین نیاز بازار داخلی را اولویت اصلی و نخست خود می‌داند و به همین دلیل بخش عمده محصولات خود را در بازار داخلی به فروش می‌رساند. البته بخشی از محصولات این شرکت در ماه‌های اخیر به بازارهای خارجی صادر شده است.

شرکت فولاد آلیاژی ایران در مسیر ارزش‌آفرینی مضاعف

شرکت فولاد آلیاژی ایران، یکی از صنایع فولادی استراتژیک در کشور قلمداد می‌شود که با تولید محصولات فولادی ویژه و با ارزش افزوده بالا، نقش مهمی را در تامین نیاز کشور و نیز صادرات محصولات فولادی ایفا می‌کند. شرکت فولاد آلیاژی ایران که ۳۴٫۲۸ درصد از سهام آن به شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر تعلق دارد، در ماه‌های اخیر پروژه‌های توسعه‌ای مهمی را دنبال کرده است که بهره‌برداری از آن‌ها تحولی جدی را در عملکرد تولید و ارزش‌آفرینی این شرکت ایجاد خواهد کرد.

پروژه فولادسازی شماره ۲ شرکت فولاد آلیاژی ایران (پروژه یزد یک)، یکی از مهم‌ترین طرح‌های توسعه فولادسازی در کشور به شمار می‌آید که هم‌اکنون وارد فاز بهره‌برداری شده است. این واحد که از ظرفیت تولید سالانه بیش از ۷۰۰ هزار تن شمش فولاد برخوردار است، با بهره‌گیری از تجهیزات به‌روز و مناسب و همچنین دانش فنی و تجربه فولادسازی شماره یک به مرحله بهره‌برداری رسیده است؛ اگرچه در برنامه‌‌ریزی‌های انجام شده، رسیدن به تولید ۳۵۰ هزار تن در سال جاری و تحقق ظرفیت اسمی در سال آینده پیش‌بینی شده است اما با توجه به سطوح بالای تجربه و دانش فنی سرمایه‌های انسانی در شرکت فولاد آلیاژی ایران، پیش‌بینی می‌شود رسیدن به ظرفیت اسمی واحد یزد یک حتی در کمتر از زمان اعلام شده نیز صورت پذیرد. موضوعی که با توجه به پتانسیل بالای «فولاژ» در تولید و عرضه محصولات فولادی ویژه و با ارزش افزوده بالا، نقش بسیار پررنگی را در اعتلای صنعت فولاد در ایران، تامین نیاز مصرف‌کنندگان و توسعه صادرات غیرنفتی کشور خواهد داشت.

البته مسیر توسعه شرکت فولاد آلیاژی ایران صرفا به افزایش ظرفیت تولید محدود نیست و این شرکت با شروع احداث واحد تولید وایر آلیاژی، گام بلند دیگری را در راستای تکمیل زنجیره ارزش فولاد و توسعه سبد محصولات خود برداشته است. در این طرح که تکنولوژی آن عمدتا به شرکت پومیلی تعلق دارد، عمده تجهیزات با هزینه ۳۰ میلیون یورو از ایتالیا خریداری شده و مابقی تجهیزات نیز در داخل کشور ساخته می‌شوند. این طرح که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد، از ظرفیت تولید ۴۵۰ هزار تن وایر آلیاژی در قطرهای پنج تا ۲۵ میلی‌متر برخوردار است که در صنایع مختلفی مانند لاستیک‌سازی، پیچ‌سازی و خودرو کاربرد دارند.

تکمیل زنجیره ارزش فولاد با پروژه گندله‌سازی بهاباد

پروژه احداث کارخانه گندله‌سازی بهاباد، یکی از مهم‌ترین طرح‌های توسعه جاری در هلدینگ بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر به شمار می‌آید که هم‌اکنون در مراحل پایانی خود قرار دارد. این پروژه که در نیمه نخست سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید، در ابتدا برای تولید سالانه ۳٫۴ میلیون تن گندله برنامه‌ریزی و طراحی شده بود اما به مرور و در طی فرایند احداث و اعمال تغییرات، ظرفیت آن به چهار میلیون تن افزایش یافت. گفتنی است واحد کنسانتره‌سازی بهاباد نیز با ظرفیت یک میلیون تن، با هدف تامین بخشی‌ از خوراک واحد گندله‌سازی تا اوایل تابستان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید. باید توجه داشت احداث و بهره‌برداری از این پروژه، تاثیرات قابل‌توجهی را بر توسعه زیرساختی و اشتغال‌زایی در ناحیه بهاباد خواهد داشت. گفتنی است بخشی از محصولات تولیدی این مجموعه، مواد اولیه مورد نیاز در شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان را تامین خواهد کرد و مابقی گندله تولیدی که به حدود ۲٫۴ میلیون تن می‌رسد، به بازار عرضه خواهد شد.

البته باید توجه داشت با توجه به پتانسیل‌های منطقه‌ای و شرایط جغرافیایی ناحیه بهاباد، به نظر می‌رسد احداث یک واحد آهن اسفنجی با هدف تکمیل زنجیره ارزش فولاد در این منطقه کاملا اقتصادی خواهد بود. گفتنی است مجموعه گندله‌سازی بهاباد، علی‌رغم برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای خریداری کنسانتره از تولیدکنندگان این منطقه، با هدف تضمین تامین پایدار مواد اولیه خود، به خریداری چندین معدن سنگ‌آهن در منطقه اقدام کرده است. در واقع می‌توان گفت به بهره‌برداری رسیدن پروژه احداث کارخانه گندله‌سازی بهاباد، گام بلندی برای هلدینگ «وکغدیر» در مسیر توسعه و تکمیل زنجیره ارزش فولاد است؛ موضوعی که می‌تواند آینده روشنی را در حوزه سودآوری و نقش‌آفرینی این هلدینگ عظیم معدنی و صنعتی در اقتصاد ایران ترسیم کند. شرکت نوظهور کویر بافق نیز با در اختیار داشتن معادن آنومالی شمالی میشدوان با ظرفیت چهار میلیون تن سنگ‌آهن در سال، در حال استخراج سنگ‌آهن است. این شرکت در حوزه فراوری و پرعیارسازی سنگ‌آهن طبق برنامه از پیش‌تعیین‌شده در شهریور ماه ۱۴۰۲، تولید خود را آغاز کرد. این فراوری به شرکت نوظهور کویر بافق این فرصت را می‌دهد تا از حیث درآمدهای مالی به نقطه قابل اتکایی برسد.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=44010

نوشته‌های مشابه

01خرداد
شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر پیش‌قراول مسیر نوآوری
معاون توسعه و مهندسی شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر مطرح کرد:

شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر پیش‌قراول مسیر نوآوری

01خرداد
«کگل» در مسیر تبدیل شدن به برندی جهانی
«فلزات‌آنلاین» بررسی کرد:

«کگل» در مسیر تبدیل شدن به برندی جهانی

01خرداد
پنج عامل مهم در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر در آمریکا چیست؟
رویارویی با چالش‌های مواد معدنی حیاتی؛

پنج عامل مهم در گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر در آمریکا چیست؟

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.