مدیرعامل تولیدی بازرگانی سرب آبان گفت: اگر تصور کنید که کمبود مواد اولیه صرفا به مشکلات ناشی از تحریمهای بینالمللی برمیگردد، حتما خطایی در این زمینه رخ داده است؛ چراکه بخش عمدهای از کمبود باتری فرسوده در بازار داخلی برای تولید شمش سرب، به ناکارآمدی زیرساختهای داخلی برمیگردد!
شهرام محمودنژاد در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین»، اظهار داشــت: از ســال ۱۳۸۸ در شهـــرک شکوهیـــه شهرستان قم، فعالیت خود در زمینه تولید شمش سرب را به شکل رسمی آغاز کردیم.
وی افزود: در حال حاضر به تولید شمش ســرب از طریــق باتریهـــای فرسوده مشغول هستیم که متاسفانه در زمینه تامین مواد اولیه، مشکلات متعددی پیش روی ما وجود دارد؛ به طوری که در بسیاری از مواقع، مواد اولیه مورد نیاز کارخانه را از طریق کشورهای همسایه تامین میکنیم.
محمودنژاد یادآور شد: بیشترین واردات باتری فرســـوده از طریـــق کشورهـــای عـــراق، افغانستان، امارات متحده عربی و به طور کلی از کشورهای آسیای میانه صورت میگیرد. با این حال، مشکل بزرگ مــا در این زمینه، وجود تحریمها برای واردات بیشتر است؛ چراکه در حال حاضر به علت تحریمهـــای بیـــنالمللی علیــه کشـــور، سیستمهای بینالمللی اجازه عضویت ایران در کنوانسیون بازل را نمیدهند.
کنوانسیون بازل سدی برای واردات کشور
مدیرعامـــل تولیـــدی بازرگانــی سرب آبان عنوان کرد: کنوانسیون بازل شامل ۲۹ ماده و ۹الحاقیه است که شاکله آن بر این اصل استوار است که کلیــه نقــل و انتقالات برون مرزی پسماندهای خطرناک مشمول مفاد کنوانسیون بازل، فقط در میان کشورهای عضو و با رعایت مفاد آن و تنها در صورت وجود مدیریت صحیح زیستمحیطی پسماندهای مربوطه در کشور مقصد (پذیرنده پسماندهای مذکور) امکانپذیر است. بنابراین با توجه به اینکه کشور ما به دلیل تحریمهای بینالمللی امکان عضویت در این کنوانسیون را ندارد، لذا تمامی کشورهای عضو این کنوانسیون، حق مبادله پسماندهای خود را با ایران ندارند.
وی یکی از دلایـــل وجــود قاچاق در زمینــه باتری فرســـوده را عــدم عضویـــت ایـــران در کنوانسیون بازل عنوان کرد و گفت: قاچاق در هر زمینــهای که وجود داشته باشد، امر ناپسند و نادرستــی است زیرا ضربه بزرگی بر اقتصاد کشــور و به خصوص بر پیکره تولید داخلی خواهد زد. با این حال، نمیتوان وجود قاچاق را انکار کرد؛ اگر چه که میزان قاچاق در نسبت با گذشته به شدت کاهش یافته است.
محمودنژاد ادامه داد: یکی از دلایل عمده کاهش قاچاق در زمینه باتریهای فرسوده، کنترل دقیق و به موقع نیروهای امنیتی و مرزی است که اساسا به طور ویژهای تمامی تحرکات مرزی را رصد، ارزیابی و کنترل میکنند. لذا میتوان به عزم جدی نیروهای امنیتی به عنوان یکی از دلایل عمده به حداقل رسیدن میزان قاچاق باتری اشاره کرد.
کمبود مواد اولیه و مشکلات داخلی
مدیرعامل تولیدی بازرگانی سرب آبان عنوان کرد: کمبود مواد اولیه تنها منحصر به مشکلات عمده بینالمللی ناشی از واردات نیست بلکه مشکلات داخلی شامل ناکارآمدی بخشهای مختلف، عدم نظارت بر توزیع باتریهای فرسوده و وجود برخی واحدهای غیرمجاز، از عوامل مهم کاهش تولید شمش سرب محسوب میشوند. ظرفیت اسمی تولید شمش سرب در کارخانه، ۲۶هزار تن در سال بوده که در این میان وجود برخی مشکلات بر میزان تولید واقعی کارخانه تاثیر بسزایی گذاشته است.
وی افزود: در حال حاضر، حدود سه تا چهارهزار تن در سال شمش سرب تولید میکنیم که در نظر داریم با توجه به ظرفیتهای موجود در کارخانه، میزان تولید را افزایش دهیم اما این امر، مشروط به تامین بدون دردسر مواد اولیه مورد نیاز است.
قواعد تامین ماده اولیه
مدیرعامل تولیدی بازرگانی سرب آبان تصریح کرد: باتریهای فرسوده از دو راه بازار داخلی و واردات تامین میشود. در حال حاضر، به واقع امکان واردات غیرممکن شده است و بازار داخلی نیز پاسخگوی نیاز واقعی در زمینه تولید شمش سرب نیست زیرا اغلب کارخانجات تولیدکننده باتری، پیش از روانه کردن باتری نــو به بازار، باتریهـــای کهنـــه و فرســـوده را از سطــح بازار جمعآوری و دپو میکنند؛ بنابراین در این زمینه، تعداد باتری زیادی باقی نمیماند. اگرچه به طور کلی، بازار داخلی نیز خیلی توان تامین مواد اولیه را به صورت عمده ندارد.
وی ادامه داد: ۱۰ درصد از نیاز خود به مواد اولیه را از طریق بازار داخلی تامین میکنیم که البته این عدد، به هیچ عنوان ثابت نیست. اگر بتوانیم مواد اولیه بیشتری را تامین کنیم، بدون تردید میزان تولید و اشتغالزایی مجموعه به صورت جهشی افزایش خواهد یافت.
محمودنژاد عنوان کرد: باتریهای بازیافتی که برای تولید شمش سرب مورد استفاده قرار میگیرد، حاوی حدود ۵۵ درصد سرب است. در واقع از هر یک تن باتری فرسوده، حدود ۵۵۰کیلوگرم سرب محتوی به دست میآید.
مدیرعامــل تولیـــدی بازرگـــانی ســـرب آبان اذعـــان کـــرد: تکنولـــوژی مـــورد استفـــاده در کارخانه بر پایه کورههای دوار با ظرفیت ۳۰ تن استوار است و در حال حاضر سه کوره ۳۰ تنی در مجموعه مستقر هستند.
صادرات راهی برای فرار از بازار داخلی
محمودنژاد مطرح کرد: یکی از مشکلات عمده توزیع شمش سرب تولیدی در بازار داخلی، نبود شرایط و امکانات مناسب برای تحویل و نیز نوسان قیمتی در بازار داخلی است که شرایط را به سمت افزایش میزان صادرات شمش سرب سوق میدهد؛ با این حال عمده محصولات تولیدی مجموعه به کشورهای آسیایی و به خصوص کشور هندوستان صادر میشود.
وی ادامه داد: در حال حاضر معادل حدود ۴۵ درصـــد از واردات مـــواد اولــیه مورد نیاز کارخانه که منجر به تولید شمش سرب میشود را میتوانیم صادر کنیم ولی صادرات با کاهشی چشمگیر مواجه شده و به طور دقیقتر به یک پنجم رسیده است.
مدیرعامل تولیدی بازرگانی سرب آبان یادآور شد: یکی از مهمترین مسائل و دغدغههایی که به طور دائم آن را رصد میکنیم، رعایت مباحث و چالشهای زیستمحیطی تولید شمش سرب از ضایعات باتری خودرو است. به همین خاطر سازمان محیط زیست استان قم به طور دائم و طی یک برنامه زمانبندی مشخص و معین، شرایط حاکم بر محیط زیست و منطقه تحت کنترل کارخانه را برای ما مشخص، تدوین و ابلاغ میکند که در این زمینه وظیفه مجموعه، انجام تمام و کمال دستورات زیستمحیطی ابلاغی است.
محمودنژاد در پایـــان با تاکیـــد بر اینکــه باتریهـــای لیتیـــوم یـــون مــورد استفـــاده در خودروهای برقی یا هیبریدی، تاثیری در فرآیند و آینده باتریهای سرب-اسیدی نخواهد گذاشت، خاطرنشان کرد: سرب در زمینه تولید باتری، در چشمانداز آینده سرآمد خواهد بود و باتریهای جدید بدون سرب نیز، تاثیر و خللی بر صنعت سرب نخواهند گذاشت.