• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024

کاهش تولید سرب چین در سال ۲۰۲۳

  • کد خبر : 30315
  • 12 مهر 1402 - 15:34
کاهش تولید سرب چین در سال ۲۰۲۳
کشور چین از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و همچنین مصرف‌کنندگان سرب به‌ ویژه در بخش خودروسازی جهان است. تولیدکنندگان بزرگ چین دو گروه معدنی به نام «Zijin» و «Silver corp metals» هستند.

کشور چین از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و همچنین مصرف‌کنندگان سرب به‌ ویژه در بخش خودروسازی جهان است. تولیدکنندگان بزرگ چین دو گروه معدنی به نام «Zijin» و «Silver corp metals» هستند. کشورهای استرالیا، ایالات متحده و پرو نیز از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سرب در جهان به شمار می‌روند. تولید سرب چین در سال ۲۰۲۳ تا ماه آگوست، روند کاهشی را تجربه کرده است که از دلایل آن می‌توان به عملیات تعمیرات و نگهداری و کمبود مواد خام اشاره کرد. تنها در ماه مارس، افزایش حدود ۱۷ درصدی نبست به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ ثبت شد که از دلایل آن، افزایش ظرفیت جدید در «Henan» و از سرگیری تولید شرکت‌های متوسط و بزرگ در «Henan ،Yunnan و Hunan» است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی شرکت مشاوره اقتصادی آرمان آتورپات، تولید معدنی سرب در چین در سال ۲۰۲۲، با افزایش نسبی به دو میلیون تن رسید. این کشور حدود ۴۳ درصد از تولید جهانی سرب را به خود اختصاص داده است. سایر بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سرب استرالیا، ایالات متحده و پرو هستند. شایان ذکر است که چهار تولیدکننده نام برده شده، حدود دو سوم تولید جهانی سرب را به خود اختصاص داده‌اند.

تولیدکنندگان پیشرو سرب در چین؛ گروه معدنی «Zijin» و «Silver corp metals» هستند. عمدتا سرب برای ساخت باتری‌های اسید سرب و برای تامین انرژی وسایل نقلیه استفاده می‌شود اما این باتری‌ها در ذخیره‌سازی انرژی در مقیاس کوچک یا حتی سیستم‌های برق در مقیاس بزرگ نیز استفاده می‌شود. تقاضای زیاد سرب توسط بخش خودروسازی چین، از کاهش قابل‌توجه در تقاضا و قیمت جهانی سرب جلوگیری می‌کند؛ اگرچه در درازمدت محدودیت‌های زیست‌محیطی، رشد تولید معادن و ذوب سرب را متوقف خواهد کرد.

کاهش تولید فصلی سرب

روند تولید سرب چین تا آخر ماه آگوست در سال ۲۰۲۳ و میزان تغییر آن نسبت به سال ۲۰۲۲ در نمودار یک قابل مشاهده است.

مطابق با نمودار یک و با بررسی داده‌های تولید سرب چین از ماه ژانویه تا ماه آگوست در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، می‌توان دریافت که روند تولید سرب در چین تا دومین ماه فصل سوم سال کاهشی بوده است. افزایش تولید ۱۸ درصدی در فصل اول سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ اتفاق افتاده و فصل دوم و دو ماه ابتدایی فصل سوم سال ۲۰۲۲، تغییر چندانی در مقایسه با فصل اول نداشته است.

تولید ماه فوریه و ژانویه ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش داشته است. تولید ماه مارس سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲، با افزایش حدود ۱۷ درصد مواجه شده است. در این ماه، تولید بیشتر کارخانه‌های ذوب اولیه به‌ دلیل روزهای کاری بیشتر افزایش داشته و تنها تعداد کمی از شرکت‌ها در استان «Hunan» ،«Henan» و «Yunnan» تولید را به‌ دلیل دوره تعمیر و نگهداری یا کمبود مواد خام کاهش دادند. در عین حال افزایش ظرفیت جدید در «Henan» و از سرگیری تولید شرکت‌های متوسط و بزرگ در «Henan» ،«Yunnan» و «Hunan» منجر به افزایش قابل‌توجه تولید شده است.

شایان ذکر است که تولید داخلی سرب تصفیه شده ثانویه در ماه مارس در مقایسه با ماه فوریه ۲۰۲۳، به‌ طور قابل‌توجهی افزایش یافت زیرا تولید کارخانه‌های ذوب سرب تصفیه شده در ماه فوریه تحت تاثیر تعطیلات سال نو چینی، تعمیر و نگهداری و روزهای کاری کمتر بود. گفتنی است که اکثر کارخانه‌های ذوب در ماه مارس، تولید عادی خود را حفظ کردند؛ در نتیجه تولید ماهانه افزایش یافته است.

در ماه آپریل سال ۲۰۲۳، افزایش تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل میلادی وجود داشته است اما با توجه به اینکه کارخانه‌های ذوب سرب اولیه بیشتری در این ماه تعمیر و نگه‌داری انجام داده‌اند، بنابراین تولید سرب افزایش چندانی نداشته است. علاوه‌براین، حتی با شروع تولید برخی از شرکت‌ها در «Hunan» و «Henan» به‌ دلیل تداوم عملیات تعمیر و نگهداری شرکت‌های بزرگ در «Henan» و «Yunnan»، موجب کاهش رشد تولید در ماه آپریل شده و تنها ۵ درصد افزایش اتفاق افتاده است.

عملیات تعمیرات و نگهداری به‌ ویژه در شرکت‌های بزرگ منجر به کاهش تولید در ماه ژوئن نسبت به سال گذشته شده است. از طرفی کاهش عرضه کنسانتره سرب، به‌ خصوص کنسانتره سرب با عیار بالا و ایجاد رقابت شدید برای خرید کنسانتره در بازار شده است و شرکت‌های ذوب سرب در مناطقی مانند «Hunan» و «Yunnan» مجبور به کاهش سطح تولید شدند. در نتیجه تولید برای سه ماه متوالی (ژوئن، جولای و آگوست) با افت مواجه شده است. اگرچه در ماه جولای اکثر شرکت‌های ذوب سرب تا حدودی تعمیر و نگهداری خود را تکمیل کردند و به‌ تدریج تولید خود را از سر گرفتند؛ با این حال افزایشی نسبت به ماه قبل وجود نداشته که از دلایل آن می‌توان به کمبود مواد خام اشاره کرد.

افزایش تولید تجمعی سرب

وضعیت تولید تجمعی روی چین تا ماه آگوست در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ در نمودار ۲ قابل مشاهده است.

با نگاهی به نمودارهای فوق می‌توان دریافت که اگرچه تولید سرب چین در ماه‌های مختلف دو سال متوالی ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ متفاوت بوده است اما میزان تولید تجمعی تا ماه‌های مورد بررسی نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش داشته است؛ در عین حال از ماه فوریه تا ماه آگوست، کاهشی قابل‌توجه در نرخ رشد تولید قابل مشاهده است که از دلایل این کاهش می‌توان به تعطیلی کارخانجات ذوب سرب اولیه و ثانویه به‌ دلیل تعمیرات و نگهداری اشاره کرد که به تدریج موجب کاهش تولید ماهانه شده است.

مجموع تولید تا ماه آگوست از میزان چهار میلیون و ۸۹۰ هزار تن در سال ۲۰۲۲ به میزان پنج میلیون تن در سال ۲۰۲۳ رسیده است. اگرچه در سه ماه آخر تولید ماهانه دچار کاهش شده اما در مجموع نسبت به سال گذشته کاهشی وجود ندارد و این امر گویای این است که عملیات تعمیر و نگهداری یا کمبود ماده خام در تولید تجمعی تاثیر بسزایی نداشته و حتی افزایشی جزئی در تولید تجمعی وجود داشته است.

انتهای پیام//

لینک کوتاه : https://felezatonline.ir/?p=30315

نوشته‌های مشابه

08اردیبهشت
سرب صعودی به تعطیلات رفت
در آخرین روز معاملاتی هفته،

سرب صعودی به تعطیلات رفت

05اردیبهشت
قیمت سرب به روند نزولی خود ادامه داد
04اردیبهشت
قیمت سرب ۰٫۶ درصد کاهش یافت
هم‌زمان با افزایش موجودی در «LME»،

قیمت سرب ۰٫۶ درصد کاهش یافت

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.