صنعت سیم و کابل یکی از تامینکنندگان اصلی بخش استراتژیک تولید، انتقال و توزیع انرژی برق در دنیا است؛ میزان تولید و یا مصرف سیم و کابل در هر کشوری، میتواند به عنوان شاخصی از وضعیت توسعه صنعتی و اقتصادی آن باشد. میزان مصرف سیم و کابل زمانی افزایش مییابد که پروژههای ساختمانسازی و زیرساختی و توسعه شهری به سرعت در حال افزایش باشند. پس اگر میزان تولید و مصرف سیم و کابل در کشوری بالا باشد، میتوان اقتصاد آن را اقتصادی پویا و در حال توسعه دانست. بدون اغراق باید گفت که ایران در صنعت سیم و کابل، گامهای بلندی نسبت به کشورهای همسایه برداشته و موفق شده با تولید محصولات خاص و باکیفیت مسیر خود را به بازارهای منطقهای هموار کند اما حفظ این جایگاه با توجه به وجود رقیبان فراوان، بسیار دشوار است؛ به همین دلیل تولیدکنندگان باید راهبردهای ویژهای را اتخاذ کرده و از روشهای نوین و خلاقانه بهره ببرند. یکی از اقدامات مهمی که در این زمینه میتوان انجام داد، حفظ قیمت رقابتی محصول در بازار است؛ بنابراین با توجه به اینکه بخش عمدهای از قیمت محصول را هزینههای تامین مواد اولیه تشکیل میدهد، کاهش هزینههای مربوط به خرید مواد اولیه ضرورت مییابد. به همین دلیل در حال حاضر تولید مفتول مسی با روشهایی که هزینه کمتری داشته باشند، بسیار مورد توجه قرار گرفته است؛ شرکت مس کابل آریا به عنوان یکی از شرکتهای فعال در صنعت سیم و کابل، در نظر دارد تا با بهرهگیری از روشهای خاص در زمینه تولید مفتول مسی، تحولی در بازار مصرف ایجاد کند. در همین راستا خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات آنلاین» با احمد باقری، مدیرعامل شرکت مس کابل آریا گفتوگویی داشته است که در ادامه متن کامل آن را خواهید خواند:
در ابتدا توضیحاتی در خصوص زمینه فعالیت شرکت مس کابل آریا و سبد محصولات مجموعه ارائه بفرمایید.
شرکت مس کابل آریا ظرف دو ماه آینده وارد مدار تولید خواهد شد و محصولات خود را با نام تجاری کابلند، تولید و در بازار مصرف عرضه خواهد کرد. در فاز اول، مفتول مسی بدون اکسیژن با ظرفیت هشت هزار تن در سال تولید خواهد شد. در فاز بعدی انواع مفتول نازک شده و تابیده افشان نیز به سبد محصولات شرکت اضافه خواهد شد.
وجه تمایز شرکت مس کابل آریا نسبت به سایر شرکتهای فعال در این زمینه چیست؟
یکی از روشهای قدیمی و مقرون به صرفه برای تولید مفتول مسی، روش آپ کست (ریختهگری به سمت بالا) است که در این روش میتوان مفتول مسی را بدون اکسیژن و با خلوص بسیار بالا تولید کرد. مراحل تولید مفتول مسی به روش آپ کست، به طور خلاصه بدین صورت است که کاتد مس در مذاب داخل کوره که روی آن به ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر، زغال کلسینه شده قرار میگیرد، بارگذاری میشود؛ سپس مذاب مس با القای جریان الکتریکی و دمای یک هزار و ۱۸۰ درجه سانتیگراد به سمت کوره اصلی جریان پیدا میکند و توسط کریستالایزرهایی که در مذاب مس قرار گرفتهاند، به سمت بالا هدایت و همزمان ضمن فرمدهی، خنککاری شده و مفتول اولیه مس تولید میشود. گفتنی است که در این مرحله محصول تولیدی دارای سطحی کاملا صاف با دمای حداکثر ۱۰۰ درجه سانتیگراد است.
روش آپ کست همراه با پروسه رولینگ سرد برای اولین بار در ایران توسط شرکت مس کابل آریا بهکار گرفته خواهد شد. یکی از مزایای این روش، سطح پایین اکسیژن مفتول تولیدی است؛ برخلاف روش تولید مفتول به صورت ریختهگری پیوسته که سطح اکسیژن مفتول تولیدی بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ «PPM» است، سطح اکسیژن محصول تولیدی در روش آپ کست ۲۰ «PPM» است که بعد از فرایند رولینگ سرد، این شاخص به ۱ تا ۲ «PPM» کاهش مییابد؛ علاوه بر رسانایی الکتریکی بالا، مفتول مسی تولید شده با این روش، انعطافپذیری بیشتر و چگالی کمتری خواهد داشت.
باید به این نکته توجه داشت که قطر مفتولی که قرار است در این مجموعه تولید شود، برخلاف رویه مرسوم، به جای هشت میلیمتر، ۲۰ میلیمتر خواهد بود که پس از ورود به دستگاه رولینگ (نورد) در ۱۲ مرحله توسط غلتک سرد به سایز هشت میلیمتر خواهد رسید. این فرایند باعث میشود که تمام عیوب خطی، نقطهای و حجمی، اصلاح شده و در نتیجه محصول تولیدی از نظر کیفیت، یکنواختی بیشتری را دارا باشد. به همین دلیل میتوان گفت که وجه تمایز شرکت مس کابل آریا نسبت به شرکتهای دیگر که از روش آپ کست بهره برده و به طور مستقیم مفتول هشت میلیمتری تولید میکنند، امکان رولینگ سرد پس از ریختهگری است که ارزش افزوده بیشتری ایجاد میکند.
مشتریان شرکت مس کابل آریا میتوانند محصولی متفاوت، رقابتپذیر و باصرفهتر از لحاظ میزان مس مصرفی در انواع سیم و کابل را در دسترس داشته باشند. علاوه بر هزینه و انرژی کمتر، یکی از مزایای تولید مفتول مسی به روش آپ کست، امکان استفاده از ضایعات مس به جای کاتد مس است اما این موضوع باعث شده تا تمام مصرفکنندگان به اشتباه مفتول هشت میلیمتری تولید شده به این روش را معادل مفتول ضایعاتی (FRHC) بدانند؛ در صورتی که بر خلاف باور عموم، مفتول تولید شده از کاتد به روش آپ کست (ETP)، دارای خلوص و انعطافپذیری بسیار بالاتری بوده و همچین مقاومت اهمی کمتری دارد. به همین دلیل ما به زودی نگرشی جدید در بازار مصرف ایجاد خواهیم کرد زیرا مفتولی به صنعت سیم و کابل عرضه خواهد شد که با رسانایی بیشتر و چگالی کمتر، میتواند تا ۳ درصد مصرف مس را در تولید انواع سیم و کابل کاهش دهد.
شرکت مس کابل آریا در زمینه برندسازی و توسعه بازارهای هدف خود چه اقداماتی را در دستور کار دارد؟
باور ما در مورد برندسازی این است که کیفیت بالای محصول تولیدی، بهترین تبلیغ برای برند تجاری مجموعه محسوب میشود. به همین دلیل میتوان گفت که تولید محصولات باکیفیت، باعث خواهد شد تا مشتریان بعد از استفاده و بررسی محصول، به میزان ارزش افزوده آن پی برده و ترجیح دهند مفتول مسی مورد نیاز خود را از شرکت مس کابل آریا تامین کنند.
ارزیابی شما از استانداردهای تعریف شده در صنعت سیم و کابل کشور چیست و اقدامات سازمان ملی استاندارد و سایر نهادهای مربوطه در زمینه نظارت بر استانداردها را چگونه ارزیابی میکنید؟
بدون شک میتوان گفت که صنعت سیم و کابل یکی از صنایع مهم و حساس به شمار میآید؛ به همین دلیل محصولات باید مطابق با استانداردهای تعریف شده، تولید شوند اما مسئله اینجاست که در کشور هیچ استاندارد بومی در این زمینه تعریف نشده و اکثر آنها ترجمه استانداردهای خارجی هستند. همین موضوع نشان از اهمیت بهروزرسانی استانداردهای تعریف شده و آموزش گسترده آنها دارد. متاسفانه عدم وجود اقدامات سختگیرانه از سوی سازمان استاندارد، باعث شده تا برخی افراد به تولید محصولات بیکیفیت بپردازند اما در کنار آن کنترل دشوار و یا غیرممکن شبکه گسترده تولید، توزیع و فروش محصولات نیز در این موضوع بسیار تاثیرگذار بوده است. به همین دلیل تولیدکنندگان محصولات استاندارد با آگاهی از عواقب جبرانناپذیر استفاده از محصولات غیراستاندارد، به دنبال تولید محصول باکیفیت و ترویج فرهنگ استفاده از آن، توسط رسانههای ملی و فضای مجازی هستند. همان طور که پیشتر ذکر شد، ما در شرکت مس کابل آریا یکی از راهبردهای اصلی خود را برای جذب بیشتر مشتریان و توسعه بازارهای هدف، تولید محصول باکیفیت اتخاذ کردهایم.
انتهای پیام//