رئیس هیئت عامل ایمیدرو گفت: برای پایان دادن به آشفتگی در صنعت آلومینیوم، تدوین طرح جامع این صنعت باید سرعت یابد.
به گزارش «فلزات آنلاین» و به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، وجیهاله جعفری در نشست با تولیدکنندگان و سرمایهگذاران صنعت آلومینیوم اظهار داشت: اگر برنامهریزی مناسبی در همه ابعاد صنعت آلومینیوم نداشته باشیم، دچار گرفتاریهای بعدی خواهیم شد که کل کشور را درگیر خواهد کرد.
وی افزود: نمونه آن را در صنعت سرب و روی میبینیم که به رغم ایجاد بیش از ۴۰۰هزارتن ظرفیت، تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد آن فعال است. نمونه دیگر، صنعت فولاد است که به سمت بحران سنگآهن پیش میرود.
نیاز به همکاری شرکت های فعال
رئیس هیئت عامل ایمیدرو با بیان اینکه در بحث آلومینیوم، نیاز به هماهنگی و همکاری شرکتهای فعال در این صنعت برای تدوین یک طرح جامع هستیم، تاکید کرد: این طرح با تمرکز بر همه ابعاد زنجیره و نیز بر مبنای شرایط سخت تحریم تدوین شود. در صورت برداشته شدن تحریمها نیز، از ظرفیتهای آن برای توسعه صنعت استفاده خواهد شد.
وی ادامه داد: برای این منظور، کمیته تخصصی و هماهنگکننده میان شرکتهای فعال در این صنعت، برای بررسی دقیق برنامههای تولید، مواد اولیه و بازار صنایع بالادستی و پاییندستی تشکیل میشود.
محور تدوین طرح جامع شرکتها
جعفری با بیان اینکه این سازمان به عنوان هماهنگکننده در تدوین طرح جامع آلومینیوم عمل میکند، عنوان کرد: هزینه مطالعات این طرح، از سوی ایمیدرو تامین میشود و محور تدوین این طرح نیز شرکتهای فعال در این صنعت خواهند بود.
وی ادامه داد: این طرح به گونهای تدوین میشود که همه فعالان این صنعت، از منافع حاصل از آن منتفع شوند.
رئیس هیئت عامل ایمیدرو با بیان اینکه در تامین مواد اولیه، در درجه نخست به دنبال استفاده از ظرفیت معادن داخلی هستیم، خاطرنشان کرد: در اکتشافات پیش رو، موضوع افزایش ذخایر بوکسیت مورد توجه است. همچنین روی موضوع آلونیت در حال برنامهریزی هستیم.
وی ادامه داد: برای فعال کردن طرح معدن گینه، با توجه به اینکه ایمیدرو نمیتواند سرمایهگذاری کند، اولویت ما سرمایهگذاری مشترک شرکتهای تولیدکننده شمش آلومینیوم است.
بازار آلومینا حساس به عرضه
پانتهآ گرامیشعار، مدیرعامل شرکت بوکسیت گینه دابولا توگه (SBDT)، در این نشست با بیان اینکه با توجه به ظرفیت ۸۰۰هزار تنی کنونی آلومینیوم، به ۱٫۴ میلیون تن آلومینا نیاز داریم، اظهار داشت: برای تولید یک تا دو میلیون تن آلومینا، به ۳ تا ۶ میلیون تن بوکسیت نیاز است.
وی افزود: از دهه ۲۰۳۰ تا ۲۰۴۰، چین به واردات آلومینا نیاز فراوانی خواهد داشت و در نتیجه، بازار جهانی، این ماده اولیه یا وجود نخواهد داشت یا اینکه با قیمت بسیار گرانی عرضه خواهد شد.
گرامیشعار با اشاره به اینکه بازار آلومینا به عرضه بسیار حساس است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، تحریم شرکت روسال در سال ۲۰۱۸، موجب افزایش قیمت آلومینا در بازارها شد.
وی ادامه داد: ایمیدرو در معادن گینه حدود پنج هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع معدن بوکسیت دارد. گزینه رسمی برای انتقال این معدن اولیه از معدن به بندر گینه، استفاده از لوله است اما مطالعاتی نیز روی بحث ریل نیز انجام میدهیم.
بر اساس این گزارش، در این نشست محمد آقاجانلو معاون طرحهای معدن و صنایع معدنی ایمیدرو، امیر صباغ مدیر اقتصادی و توسعه سرمایهگذاری ایمیدرو، سعید پیرمرادی مدیر صنایع معدنی ایمیدرو، حمید مهتدی مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی، احمد مجیدی، مدیرعامل شرکت ایرالکو، محمدرضا موثقینیا مشاور مدیرعامل مپنا، محرابیان قائم مقام، مدیرعامل شرکت سالکو و رضا گلگون نماینده شرکت سرمایهگذاری غدیر به تبادل نظر پرداختند.