به گزارش اقتصاد آنلاین، کیوان جعفری طهرانی، رئیس امور بین الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران با بیان این که افزایش هزینه های حمل دریایی و تخفیف شرکت های فورتسکیو و هند برای سنگ آهن با عیار زیر ۵۸ سبب شده ترمز صادرات سنگ آهن ایران کشیده شود اظهار داشت: با وجودی که در حال حاضر قیمت شاخص IODEX پلاتس ۶۲ درصد حدود ۵۵ دلار می باشد، وضعیت صادرات سنگ آهن ایران برای عیارهای زیر ۵۸ درصد بسیار بدتر از زمانی است که در سال ۲۰۱۴ قیمت سنگ آهن زیر ۴۰ دلار بود.
وی افزود: براساس گزارش موسسه CRU، شاهد هستیم که شرکت فورتسکیو FMG از ۵ می ۲۰۱۷ (۱۵اردیبهشت ۹۶) تخفیف ۲۵ درصدی را برای سنگ آهن Blend Fines با عیار آهن ۵۸ّ.۳ درصد و تخفیف ۳۰ درصدی را برای سنگ آهن Super Special Fines با عیار ۵۶٫۷ درصد اعمال کرده و این تحقیقات ادامه دارد.
جعفری طهرانی اظهار داشت: هندوستان نیز جهت رقابت با فورتسکیو برای کلیه سنگ آهن های عیار کمتر از ۵۸ درصد خود مقدار ۴۳ درصد تخفیف اعمال کرده و حتی در حال حاضر که فصل مانسون (بازندگی موسمی) می باشد این تخفیف ادامه دارد.
وی خاطرنشان کرد: نتیجه کلیه این تخفیف ها کاهش شدید قیمت سنگ آهن زیر عیار ۵۸ درصد می باشد بطوریکه در حال حاضر فاصله قیمت سنگ آهن ۵۸ درصد با آلومینا ۴ به بالا، فقط ۲٫۴ دلار با سنگ آهن با عیار ۵۲ درصد یعنی هر یک درصد عیار آهن فقط ۴۰ سنت است.
جعفری طهرانی افزایش هزینه های حمل دریایی را عامل دیگری بر کاهش صادرات سنگ آهن ایران عنوان کرد و گفت: شاهدیم در سال ۲۰۱۴ نرخ حمل دریائی از بندرعباس به چین بین ٧.۵ تا ۹ دلار برای کشتی سوپراماکس ۵۵هزار تنی بود در حالیکه این نرخ در حال حاضر بین ۱۳ تا ۱۴٫۵ دلار می باشد و این افزایش ۵٫۵ تا ۶ دلاری کرایه حمل که به علت افزایش نرخ Bunker و بویژه تقاضای بالا برای محموله های فله می باشد، متاسفانه عامل دیگری بر ترمز صادرات سنگ آهن ایران می باشد.