سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۴:۲۸ /چهارشنبه/۶ تیر ۱۴۰۳
زمان انتشار: 16:19 /سه شنبه/25 اردیبهشت 1403

بر اساس اطلاعیه دولت مکزیک،

تعرفه‌های واردات بر زنجیره تامین آلومینیوم افزایش می‌یابد

در هفته منتهی به روز جمعه سوم می 2024، برخی منابع به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که وضع تعرفه‌های جدید بر واردات آلومینیوم از سوی دولت مکزیک، بر زنجیره تامین، روند معاملات و میزان پریمیوم این فلز در بازار تاثیر می‌گذارد.

در هفته منتهی به روز جمعه سوم می ۲۰۲۴، برخی منابع به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که وضع تعرفه‌های جدید بر واردات آلومینیوم از سوی دولت مکزیک، بر زنجیره تامین، روند معاملات و میزان پریمیوم این فلز در بازار تاثیر می‌گذارد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از موسسه «Fastmarkets»، فرناندو گارسیا مارتینز، معاون اجرایی انجمن آلومینیوم مکزیک «IMEDAL» اخیرا در گفت‌وگوی خود با موسسه نامبرده بیان کرد: کل زنجیره تامین آلومینیوم، با افزایش پریمیوم فلز مذکور در بازار از جمله ایالات متحده آمریکا تحت تاثیر قرار گرفته است.

طبق ارزیابی روزانه صورت گرفته از سوی موسسه «Fastmarkets»، پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020A» با شرط پرداخت تعرفه‌های گمرکی و تحویل محموله درب کارخانه تولیدکننده در ایالت‌های غرب میانه آمریکا بین ۱۹ دلار و ۵۰ سنت تا ۲۲ دلار در هر پوند در روز جمعه سوم می اعلام شد. این رقم در روز پنج‌شنبه دوم می ۲۰۲۴ حدود ۳٫۷۰ درصد افزایش یافت و از ۱۹ دلار تا ۲۱ دلار و ۵۰ سنت در هر پوند در اول می سال جاری میلادی به ۲۰ تا ۲۲ دلار در هر پوند رسید.

به گفته گارسیا مارتینز، برخی از شرکت‌ها در بخش‌هایی مانند قطعات خودرو، سیستم‌های تهویه مطبوع و اکستروژن‌ها به‌ طور موقت فعالیت واحدهای تولیدی خود را متوقف کرده‌اند.

وی افزود: اگر تولیدکنندگان قطعات خودرو طبق توافق نتوانند محموله‌های سفارش داده شده از سوی خودروسازان را سر موعد تحویل دهند، مشمول پرداخت جریمه به آن‌‎ها خواهند شد.

معاون اجرایی انجمن آلومینیوم مکزیک «IMEDAL» در ادامه خاطرنشان کرد: برای دستیابی به یک راه‌حل به دنبال وضع تعرفه‌های واردات آلومینیوم به مکزیک و تشدید فشارها بر آمریکا، با مقامات مسئول مذاکراتی برگزار شده است. با این وجود، تصمیم دولت مکزیک بر اعمال تعرفه واردات آلومینیوم کاملا غیرمنتظره بود و همه را شگفت‌زده کرد.

لازم به یادآوری است که طبق بخش ۲۳۲ توافق‌نامه تجارت آزاد میان سه کشور ایالات متحده آمریکا، مکزیک و کانادا (USMCA) روند واردات از مکزیک به آمریکا و بالعکس، از پرداخت تعرفه معاف است. با این وجود، مکزیک قصد دارد با اجرای اقدامات نظارتی سخت‌گیرانه‌تر تحت توافق‌نامه «USMCA»، ارزیابی گزارش داده‌های تجاری خود را بهبود بخشد.

بر همین اساس، دولت مکزیک مطابق با اطلاعیه‌ای که متن آن در ۲۲ آوریل سال ۲۰۲۴ منتشر شد، اعلام کرد که تعرفه‌های وارداتی بر روی چندین کالا افزایش خواهد یافت. آلومینیوم به عنوان یکی از محصولات وارداتی به این کشور، مشمول پرداخت تعرفه‌های جدید حدود ۲۰ تا ۳۵ درصدی خواهد بود.

این تعرفه‌های جدید که از ۵ درصد تا ۵۰ درصد برای محصولاتی از جمله کاغذ، فولاد و… متغیر است، وضعیت بازار را برای بخش‌هایی از صنعت ملی مکزیک که با شرایطی آسیب‌پذیر ناشی از به‌کارگیری شیوه‌هایی که تجارت بین‌المللی را تغییر و تحت تاثیر قرار می‌دهند، با ثبات‌تر و قابل اطمینا‌ن‌تر خواهد کرد. علاوه‌براین، در اطلاعیه مذکور آمده است که اقدام پیشنهادی دولت مطابق با قوانین بین‌المللی بوده و واردات کالا از کشورهایی که مکزیک با آن‌ها معاهده تجاری منعقد کرده است، در صورت رعایت الزامات مقرر در آن با تعرفه‌های ترجیحی واردات انجام خواهد شد.

منسوجات، پوشاک، کفش، چوب، پلاستیک و فرآورده‌های آن، محصولات شیمیایی، کاغذ و مقوا، محصولات سرامیک، شیشه و فرآورده‌های آن، تجهیزات الکتریکی، تجهیزات حمل‌و‌نقل، آلات موسیقی و مبلمان نیز مشمول پرداخت تعرفه واردات به مکزیک خواهند شد.

مشکلات پرداخت یارانه به محصولات آلومینیومی چین

اعلام وضع تعرفه واردات به مکزیک از سوی انجمن آلومینیوم ایالات متحده آمریکا مستقر در واشنگتن، مورد استقبال قرار گرفت.

چارلز جانسون، رئیس انجمن آلومینیوم ایالات متحده آمریکا در ۲۳ آوریل سال ۲۰۲۴، بیان کرد: پرداخت یارانه دولتی به محصولات آلومینیوم وارداتی تولید شده در چین، موضوعی است که ایالات متحده آمریکا در این زمینه از طریق وضع تعرفه‌های ضددامپینگ و عوارض جبرانی برای مقابله با آن اقدام کرده است. محموله‌های آلومینیومی تولید شده در چین که به آن‌ها یارانه دولتی تخصیص یافته، در بسیاری از بازارهای جهان از جمله بازار مکزیک عرضه شده است.

به گفته وی، واردات آلومینیوم تولید شده در چین به مکزیک که یارانه دولتی به آن تخصیص یافته، باعث شده است که تولیدکنندگان آلومینیوم در بازار مکزیک با مشکل فروش به دلیل قیمت پایین‌تر محصولات وارداتی مواجه شوند و حتی مجبور باشند برای عرضه محصولات خود به بازارهای ایالات متحده آمریکا روی بیاورند.

رئیس انجمن آلومینیوم ایالات متحده آمریکا عنوان کرد: این مسئله حتی موجب شده است که دسترسی ایالات متحده آمریکا به بازار آلومینیوم مکزیک محدودتر شود.

از سوی دیگر گارسیا مارتینز تاکید کرد که ایالات متحده آمریکا به افزایش قابل‌توجه حجم واردات آلومینیوم از مکزیک به این کشور معترض شده اما حقیقت این است که سهم آلومینیوم صادراتی از مکزیک به آمریکا، تنها حدود یک درصد است که رقمی بسیار ناچیزی محسوب می‌شود.

یکی از مسائلی که انجمن آلومینیوم مکزیک «IMEDAL» به آن معترض بود، مربوط به اجرای سیستم نظارت بر معاملات مکزیک مطابق با بخش ۲۳۲ توافق‌نامه تجارت آزاد میان سه کشور ایالات متحده آمریکا، مکزیک و کانادا (USMCA) است؛ این موضوع اخیرا در مذاکرات به منظور اطمینان‌ از اقدام سریع در صورت افزایش حجم معاملات تجاری، مجددا مطرح شده است.

معاون اجرایی انجمن آلومینیوم مکزیک «IMEDAL» بر این باور است که مفاد این توافق‌نامه از سال ۲۰۲۰ به دلیل قانون محرمانگی در مکزیک به درستی اجرا نشده و هیچ منبع رسمی و قابل‌ اعتمادی از داده‌های تجاری در مکزیک وجود ندارد که عموم مردم به آن دسترسی داشته باشند. به همین دلیل دولت مکزیک باید به سرعت در راستای برقراری مجدد سیستم نظارت مذکور اقدام کند.

در ۲۵ آوریل سال ۲۰۲۴، انجمن آلومینیوم مکزیک «IMEDAL» بیانیه‌ای صادر و از دولت این کشور درخواست کرد که تعرفه‌ واردات ۳۵ درصدی برای آلومینیوم کار نشده (شمش) و تعرفه ۲۰ درصدی برای آلومینیوم آلیاژی (به عنوان مثال بیلت و آلیاژ ریخته‌گری اولیه) را اجرایی نکند.

این انجمن به پیامدهای ناخوشایندی که می‌تواند پس از اجرای تعرفه‌های وارداتی آلومینیوم به مکزیک اتفاق بیفتد، مانند از دست رفتن فضای رقابت در صنعت آلومینیوم مکزیک و افزایش قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان نهایی اشاره کرد. انجمن نامبرده در همین رابطه اعلام کرد: از آنجایی که مکزیک تولیدکننده آلومینیوم اولیه نیست، استفاده از مزایای توافق‌نامه تجارت آزاد با آمریکا و کانادا نمی‌تواند به تنهایی راهگشای مشکلات صنعت آلومینیوم در این کشور باشد.

طبق بیانیه انجمن آلومینیوم مکزیک «IMEDAL»، ظرفیت تولید مشترک ایالات متحده آمریکا و کانادا برای تامین حجم تقاضای سه کشور ناکافی است؛ چراکه تنها چهار میلیون تن آلومینیوم در این دو کشور طبق توافق‌نامه تولید می‌شود. این در حالی است که حجم کل تقاضا برای فلز آلومینیوم در سه کشور ذکر شده حدود ۶ میلیون تن است. باید توجه داشت که وضع تعرفه‌های جدید واردات به مکزیک امکان افزایش قیمت‌ها را فراهم می‌کند، چراکه فقط برای سه کشور نامبرده اجرایی خواهد بود. همچنین انجمن آلومینیوم مکزیک «IMEDAL» بر تاثیر اجرای تعرفه‌های جدید واردات بر کل زنجیره آلومینیوم مانند بخش لوازم خانگی، ساخت‌و‌ساز و خودرو تاکید کرد.

به گفته اندی فریدا تحلیلگر موسسه «Fastmarkets»، وضع تعرفه‌های جدید ممکن است به دلیل نزدیک شدن به انتخابات مکزیک که در دوم ژوئن سال ۲۰۲۴ برگزار خواهد شد، یک اقدام با انگیزه سیاسی تلقی شود.

وی بر این باور است که اقدامات صورت گرفته در رابطه با وضع تعرفه‌های جدید واردات، بر روند تجاری میان سه کشور آمریکا، مکزیک و کانادا تاثیر خواهد گذاشت اما با این حال، میزان تاثیرگذاری آن هنوز مشخص نیست.همچنین ممکن است مصرف‌کنندگان آلومینیوم مجبور شوند تامین‌کنندگان جدیدی پیدا کنند و حتی هزینه بالاتری پرداخت کنند.

فریدا در رابطه با پریمیوم آلومینیوم در ایالات غرب میانه آمریکا تصریح کرد: اگر تعرفه‌ها و هزینه‌های ارسال با روندی صعودی همراه شوند، احتمال می‌رود در چند ماه آینده پریمیوم آلومینیوم در این ایالت‌ها افزایش پیدا کند.

واکنش بازار آلومینیوم به اقدام دولت مکزیک

فعالان بازار به طور کلی در رابطه با وضع تعرفه‌های جدید واردات به مکزیک از آنجا که انتظار چنین اقدامی را نداشتند، سردرگم به نظر می‎‌رسند. همچنین گمانه‌زنی‌هایی پیرامون نحوه تاثیر تعرفه‌های جدید بر طرح «IMMEX» در مکزیک و احتمال پرداخت تعرفه‌ از سوی خریداران و اثرگذاری آن بر کل روند معاملات تجاری به وجود آمده است.

مطابق با طرح «IMMEX»، تولیدکنندگان خارجی در مکزیک می‌توانند تا مواد اولیه را بدون پرداخت مالیات و تعرفه به این کشور صادر کنند، مشروط بر اینکه ۱۰۰ درصد تمام کالاهای ساخته شده با این مواد اولیه در یک بازه زمانی تعیین شده توسط دولت مکزیک به دیگر کشورهای هدف صادر شوند.

یکی از معامله‌گران آمریکایی در مصاحبه خود با موسسه «Fastmarkets» با اشاره به سردرگمی هم صنفی‌های خود در رابطه با وضع تعرفه‌های واردات جدید در مکزیک، خواستار ارائه جزئیات بیشتر در این خصوص شد. علاوه‌براین، حتی شرکت‌های مکزیکی نیز بر این باورند که وضع چنین تعرفه‌هایی بر اجرای طرح «IMMEX» تاثیری منفی خواهد گذاشت.

گارسیا مارتینز در خصوص تعرفه‌های جدید واردات ابراز کرد: این مسئله اجرای طرح «IMMEX» و سایر طرح‌های دیگر که در مکزیک در حال اجرا است را با اختلال مواجه خواهد کرد.

وی در رابطه با طرح «IMMEX» خاطرنشان کرد: امکان تاخیر در پرداخت تعرفه‌های واردات وجود دارد اما با این حال، این تعرفه‌ها در هنگام صادرات کالاهای ساخته شده باید پرداخت شوند به خصوص اگر مطابق با بخش ۲۳۲ توافق‌نامه تجارت آزاد میان سه کشور ایالات متحده آمریکا، مکزیک و کانادا (USMCA) این کالاها به ایالات متحده آمریکا صادر شوند. گفتنی است که اکثر محصولات تولیدی در مکزیک به ایالات متحده آمریکا صادر می‌شود.

به گفته یکی از معامله‌گران در اروپا، بر خلاف تصورات، وضع تعرفه‌های جدید واردات به مکزیک را نباید به عنوان یک فرصت تجاری بزرگ تلقی کرد. اینکه چه کسانی تحت‌الشعاع اجرای وضع تعرفه‌های جدید قرار می‌گیرند، مشخص نیست؛ با این وجود، هنوز اعلام خبر تعرفه‌های جدید بر قیمت‌گذاری‌ها و افزایش قیمت‌ها در بازار تاثیرگذار نبوده است و اکثر فعالان بازار در حال حاضر خواهان ارائه جزئیات بیشتر در رابطه با وضع تعرفه‌های جدید در مکزیک هستند.

مسائلی مانند موجودی فعلی حجم ذخایر مواد اولیه در انبارها، احتمال ‌اینکه مصرف‌کنندگان نهایی از پرداخت مالیات معاف شوند و مواردی از این دست نیاز به شفافیت بیشتر دارد، چراکه بدون شفافیت در بازار انجام معاملات دشوار خواهد بود.

یکی از معامله‌گران فلز آلومینیوم در کانادا بیان کرد که خبر وضع تعرفه‌های جدید واردات به مکزیک به یک‌باره رسانه‌ای شد.

وی ادامه داد: از آنجایی که در مکزیک آلومینیوم اولیه تولید نمی‌شود، وضع تعرفه‌های جدید در مکزیک بر هزینه تحویل محموله‌های آلومینیوم درب کارخانه تولیدکننده در ایالات غرب میانه آمریکا تاثیر خواهد گذاشت. علاوه‌براین، در رابطه با نحوه محاسبه این تعرفه‌ها تردیدهای زیادی وجود دارد. همچنین با توجه به فرا رسیدن فصل انتخابات در مکزیک، هنوز مشخص نیست بلاتکلیفی فعلی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

این معامله‌گر به عدم افزایش حجم صادرات از مبدا اروپا به مکزیک اشاره کرد و افزود: تنها شماری از شرکت‌ها در اروپا که از قبل به این کشور صادرات انجام نداده بودند، به این اقدام روی آورده‌اند. مکزیک به دنبال واردات از کشورهایی مانند مالزی، ونزوئلا، آفریقای جنوبی، ویتنام و استرالیا و جایگزین‌ آن‌ها با واردات از ایالات متحده آمریکا است.

یکی دیگر از معامله‌گران آلومینیوم در آمریکا معتقد است که بسیاری از فعالان بازار به مقیاس در نظر گرفته شده به منظور اجرای دریافت تعرفه‌های واردات به مکزیک معترض هستند.

این معامله‌گر تصریح کرد: کانادایی‌ها تلاش می‌کنند حجم صادرات خود به مکزیک را افزایش دهند، با این حال مکزیکی‌ها چندان به تامین نیازهای خود از منابع جدید اعتماد ندارند.

وی به بازارهای هدف جدید احتمالی مکزیک نظیر مالزی یا آفریقای جنوبی اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد مکزیک چندان به یافتن تامین‌کنندگان جدید تمایل نداشته باشد و مطابق گذشته بیشتر به ایالات متحده آمریکا در این زمینه تکیه کند.

یکی از معامله‌گران آلومینیوم در برزیل اذعان کرد که هنوز نحوه اجرای دریافت تعرفه‌های جدید واردات به مکزیک نامشخص است.

به گفته یکی از دست‌اندرکاران بانفوذ در صنعت آلومینیوم مکزیک، اجرای تعرفه‌های جدید موجب افزایش تورم در آمریکا خواهد شد؛ با این وجود، روند معاملات میان این کشور و آمریکا همانند گذشته ادامه خواهد داشت با این تفاوت که هزینه‌ها روندی صعودی به خود خواهند گرفت.

معاون اجرایی انجمن آلومینیوم مکزیک «IMEDAL» در پایان مصاحبه خود اعلام کرد: اگرچه مکزیک دارای توافق‌نامه تجارت آزاد با اروپا است اما این قاره خود در حال حاضر با کمبود آلومینیوم دست و پنجه نرم می‌کند و نمی‌تواند آلومینیوم مورد نیاز مکزیک را تامین کند. این مسئله در رابطه با دیگر شرکای تجاری مکزیک همچون ویتنام، مالزی و استرالیا هم صدق می‌کند.

انتهای پیام//

با افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و تمرکز بر رشد صنعت آلومینیوم،

6:38 /یکشنبه/3 تیر 1403

با تحریم صنعت آلومینیوم روسیه،

6:34 /سه شنبه/29 خرداد 1403

برخلاف افزایش پریمیوم در بازار اروپا،

8:29 /چهارشنبه/16 خرداد 1403

هم‌زمان با رشد ذخایر انبارهای «LME»،

15:40 /دوشنبه/7 خرداد 1403

تحت تاثیر نوسانات آب‌وهوایی و قطعی برق،

14:59 /شنبه/5 خرداد 1403

هم‌زمان با تمرکز بر فرایند کربن‌زدایی در جهان،

13:20 /شنبه/5 خرداد 1403

احمد مجیدی، مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

16:48 /یکشنبه/14 مهر 1398

محمد بهرامی، مدیرعامل شرکت فراسازان آلومینیوم میهن طی یادداشتی نوشت:

5:25 /شنبه/12 خرداد 1403

مرتضی اسلامی‌فرد، مدير گروه صنعتی رامرو طی یادداشت اختصاصی در «فلزات آنلاین» نوشت:

6:01 /شنبه/25 فروردین 1403

آریا صادق‌نیت حقیقی طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

4:29 /شنبه/2 دی 1402
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/04/4

153071

فلزات آنلاین

1403/04/4

483684

فلزات آنلاین

1403/04/4

635024

فلزات آنلاین

1403/04/4

2788352

فلزات آنلاین

1403/04/4

24590

فلزات آنلاین

1403/04/4

11263

فلزات آنلاین

1403/04/4

47474

فلزات آنلاین

1403/04/4

51616

فلزات آنلاین

1403/04/4

44720

فلزات آنلاین

1403/04/4

41566

فلزات آنلاین

1403/04/4

26431

فلزات آنلاین

1403/04/4

27924

فلزات آنلاین

1403/04/4

25459

فلزات آنلاین

1403/04/4

36796

فلزات آنلاین

1403/04/4

33609

فلزات آنلاین

1403/04/4

46477

فلزات آنلاین

1403/04/4

24819

فلزات آنلاین

1403/04/4

43710

فلزات آنلاین

1403/04/4

46627

فلزات آنلاین

1403/04/4

3409700