مدیر اجرایی شرکت برزیلی «Companhia Brasileira de Alumínio» گفت: اگرچه برخی از بخشها هنوز تمایلی به افزایش پریمیوم آلومینیوم سبز ندارند اما وجود اختلاف پریمیومها در بازار محصولات آلومینیوم کمکربن امری ضروری خواهد بود زیرا میتواند آگاهیها در خصوص اجرای طرحهای سبز را افزایش دهد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» و بهنقل از موسسه «Fastmarkets»، لوسیانو آلوز در مصاحبه خود با موسسه «Fastmarkets» اظهار داشت: در حال حاضر امکان افزایش پریمیوم به منظور عرضه آلومینیوم کمکربن به مصرفکنندگان وجود ندارد. با این حال، میتوان بیان کرد که میزان تولید و حجم فروش محصولات آلومینیوم کمکربن افزایش را به ثبت رسانده است.
به گفته وی، وضعیت عدم تمایل بسیاری از مصرفکنندگان به پرداخت پریمیوم برای خرید آلومینیوم سبز ممکن است در میانمدت تا بلندمدت تغییراتی را تجربه کند.
مدیر اجرایی شرکت «CBA» در ادامه به عرضه آلومینیوم سبز در بخش خودرو و تقاضای آن از سوی برخی از مصرفکنندگان نهایی اشاره کرد و گفت: اگر حجم تقاضا برای آلومینیوم سبز در بخش خودرو و مصرفکنندگان نهایی افزایش چشمگیری پیدا کند، بسیاری از تولیدکنندگان آلومینیوم سبز امکان تامین این افزایش حجم تقاضا را نخواهند داشت. به همین دلیل، تولیدکنندگان تقاضا خواهند کرد پریمیوم این محصولات سبز افزایش پیدا کند که این مسئله، منجر به افزایش اختلاف پریمیوم محصولات آلومینیوم سبز میشود؛ این در حالی است که اکنون تنها حدود ۲۵ درصد از این فلز تولیدی در سطح جهان به آلومینیوم سبز اختصاص دارد.
در همین راستا و مطابق با ارزیابیهای صورت گرفته از سوی موسسه «Fastmarkets»، اختلاف پریمیوم آلومینیوم آلیاژی کمکربن «P1020A»، با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده در ایالتهای غرب میانه آمریکا در روز جمعه ۶ سپتامبر ۲۰۲۴ حدود صفر سنت در هر پوند اعلام شد. لازم به ذکر است که این اختلاف پریمیوم از زمان آغاز ارزیابی آن در ماه دسامبر ۲۰۲۳ همچنان تغییر جدیدی را به ثبت نرسانده است.
علاوهبراین، موسسه مذکور اختلاف پریمیوم آلومینیوم آلیاژی کمکربن «P1020A»، با شرط تحویل در بنادر اروپا را رقمی حدود صفر تا ۳۰ دلار در هر تن در روز ۶ سپتامبر سال جاری میلادی ارزیابی کرد که نسبت به پریمیوم ۱۰ تا ۲۵ دلار در هر تن اعلام شده در تاریخ دوم آگوست ۲۰۲۴، حدود ۱۴٫۲۹ درصد کاهش را تجربه کرد.
طرحهایی به منظور نوسازی فرایند تولید آلومینیوم
در حال حاضر، آلومینیوم سبز شرکت «CBA» در گستره یک و دو دارای میزان انتشار سه تن دیاکسید کربن به ازای هر تن آلومینیوم تولید شده است. شرکت مذکور انرژی مورد نیاز برای تولید این محصولات سبز را به طور کامل از طریق انرژی تجدیدپذیر که در نیروگاههای برقآبی و مزارع بادی تولید شده است، تامین میکند.
در همین راستا، لازم به ذکر است که میزان گازهای گلخانهای منتشر شده در گستره یک، به مقدار انتشار مستقیم کربن تولید شده از سوی یک شرکت تجاری یا شرکتهای تابعه آن و میزان گازهای گلخانهای غیرمستقیم منتشر شده از سوی سازمانها و شرکتها، به مقدار کربن تولید شده در گستره دو اشاره دارد.
بر همین اساس، شرکت «CBA» قصد دارد به منظور کاهش میزان انتشار کربن تولیدی در پروژههای جدید، بر روی نوسازی فرایند تولید آلومینیوم اولیه خود سرمایهگذاری کند.
گفتنی است استفاده از برخی از فناوریهای جدید، امکان دفع پسماندهای خشک را در پالایشگاههای آلومینا در شرکت «CBA» فراهم میکند. از این پسماندهای خشک میتوان در آینده در بخشهایی مانند ساختوساز استفاده کرد؛ همچنین ضایعات معدن بوکسیت و پسماندهای این ماده معدنی که در حال حاضر در سدهای باطله نگهداری میشوند در تولید مصالح ساختمانی و سیمان به کار برده خواهد شد.
علاوهبراین، شرکت «CBA» قصد دارد فرایند تولید در واحد «Salas Forno» خود را به حالت خودکار در آورد. لازم به ذکر است که در واحد صنعتی مذکور، تولید آلومینیوم مایع انجام میشود و با استفاده از خودکارسازی، فرایند تولید کارآمدتر خواهد شد و هزینه و میزان انتشار کربن در این فرایند کاهش خواهد یافت.
آلوز در ادامه مصاحبه خود تاکید کرد: برخی از شرکتهای تولیدکننده به دنبال دریافت مجوز تولید آلومینیوم سبز هستند و بر همین اساس میزان مصرف قراضه خود را افزایش دادهاند؛ البته این روند افزایشی در برخی از مناطق جهان به دلیل کاهش دسترسی و حجم عرضه این فلز بیشتر به چشم میخورد.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه در آمریکا در بخش تولید آلومینیوم اولیه هنوز زیرساخت استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر فراهم نشده است، تولیدکنندگان به منظور کربنزدایی فرایند تولید آلومینیوم به قراضه روی آوردهاند.
در همین راستا، کریستین ویچ به عنوان یکی از تحلیلگران فعال در موسسه «Fastmarkets» اظهار داشت: صنعت آلومینیوم ایالات متحده آمریکا به دلیل افزایش استفاده از قراضههای بازیافت سبزتر شده است که البته این مسئله مربوط به بخش تولید آلومینیوم اولیه در این کشور نیست.
به گفته وی، این افزایش تمایل به استفاده از قراضههای آلومینیومی در فرایند تولید، روشی است که در حال حاضر صنعت آلومینیوم ایالات متحده آمریکا تمایل به انجام آن دارد.
ناگفته نماند شرکت «CBA» حضور فعالی در بازار آلومینیوم برزیل داشته است و محصولات سبز تولیدی خود را که مشمول پرداخت مالیات معوق و مالیت بر ارزش افزوده پایین هستند، در این کشور به فروش میرساند. گفتنی است ایالت سائوپائولو، سهم بیشتری از میزان فروش محصولات سبز تولیدی شرکت «CBA» که مشمول پرداخت مالیات معوق هستند را به خود اختصاص داده است.
در همین رابطه، موسسه «Fastmarkets» پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020A» مشمول مالیات بر ارزش افزوده پایین، با شرط عرضه در ایالت سائوپائولوی برزیل را رقمی حدود ۲۶۰ تا ۳۱۵ دلار در هر تن در روز سوم سپتامبر ۲۰۲۴ ارزیابی کرد که نسبت به پریمیوم اعلام شده برای این محصول در دو هفته قبل از تاریخ مذکور تغییر چندانی در آن مشاهده نشد.
همچنین موسسه نامبرده پریمیوم آلومینیوم آلیاژی «P1020A» مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بالا، با شرط عرضه در ایالت سائوپائولوی برزیل را رقمی حدود ۱۷۰ تا ۲۲۰ دلار در هر تن در روز سوم سپتامبر سال جاری میلادی گزارش کرد که نسبت به پریمیوم ۲۰۰ تا ۲۲۰ دلار ثبت شده در دو هفته پیش از تاریخ مذکور کاهش را تجربه کرد.
تمرکز بر افزایش تولید محصولات مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده
در ماه آوریل ۲۰۲۴، موسسه «Fastmarkets» گزارش داد که حجم عرضه محصولات تولیدی شرکت «CBA» در بازار کاهش یافته است. در ادامه این مسئله باعث شد پریمیوم شمش آلومینیوم آلیاژی «P1020A» افزایش را به ثبت برساند.
به همین دلیل شماری از منابع گمانهزنیهایی در رابطه با مسئله کاهش حجم عرضه محصولات تولیدی شرکت «CBA» مطرح کردند و مواردی همچون ایجاد مشکلات احتمالی در روند تولید شرکت مذکور یا اجرای استراتژی تجاری جدید از سوی این شرکت را ارائه کردند.
به گفته مدیر اجرایی شرکت «CBA»، این شرکت قصد دارد تمرکز خود بر روی تولید محصولات مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده (VAP) را افزایش دهد. مجموع فروش محصولات تولیدی این شرکت سالانه حدود ۵۰۰ هزار تن بوده که حدود ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار تن فروش سالانه این شرکت، تنها مربوط به شمش آلومینیوم آلیاژی «P1020A» است.
آلوز در پایان استراتژی این شرکت در فروش شمش آلومینیوم آلیاژی «P1020A» را بسیار هوشمندانه خواند و افزود: روندی که شرکت «CBA» در فروش محصولات تولید خود در پیش گرفته است، سودآوری بیشتری را به دلیل تعداد بالای مشتریان برای این شرکت به همراه خواهد داشت.
انتهای پیام//