سریع‌تر از امروز فردا را خلق کنید...

آخرین اخبار

۱۳:۳۷ /دوشنبه/۲۸ خرداد ۱۴۰۳
زمان انتشار: 14:59 /شنبه/5 خرداد 1403

تحت تاثیر نوسانات آب‌وهوایی و قطعی برق،

توسعه آلومینیوم سبز چین در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت

به نظر می‌رسد بارندگی‌های شدید در جنوب‌غربی چین، بر سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری این کشور روی توسعه صنعت آلومینیوم سبز که تقریبا 60 درصد تولید جهانی از این فلز را به خود اختصاص داده است و بر اساس برخی برآوردها، میزان دی‌اکسید کربن بیشتری نسبت به صنعت آلومینیوم استرالیا منتشر می‌کند، تاثیر منفی می‌گذارد.

به نظر می‌رسد بارندگی‌های شدید در جنوب‌غربی چین، بر سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری این کشور روی توسعه صنعت آلومینیوم سبز که تقریبا ۶۰ درصد تولید جهانی از این فلز را به خود اختصاص داده است و بر اساس برخی برآوردها، میزان دی‌اکسید کربن بیشتری نسبت به صنعت آلومینیوم استرالیا منتشر می‌کند، تاثیر منفی می‌گذارد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» و به‌ نقل از خبرگزاری رویترز، شرکت چینی «Hongqiao Group» و تعداد انگشت‌شماری دیگر از واحدهای ذوب آلومینیوم متکی به استفاده از سوخت زغال‌سنگ، چندین سال پیش با وعده دریافت سوخت پاک و ارزان، حدود ۶ میلیون و ۵۶۰ هزار تن از ظرفیت تولید خود را که حدود ۱۵ درصد از حجم کل آلومینیوم چین به شمار می‌رود، از مناطق شمالی چین به استان کوهستانی یون‌نان منتقل کردند.

این شرکت و دیگر واحدهای ذوب در آن زمان فرصت ایجاد شده به منظور کاهش میزان کربن تولیدی در راستای مقابله با گرمایش جهانی را مغتنم شمردند. با این وجود، از آنجایی که حجم آب رودخانه‌ها و مخازن سدهای استان یون‌نان به دلیل افت شدید بارندگی‌ها کاهش یافت که برخی از کارشناسان آن را به تغییرات اقلیمی نسبت می‌دهند، امید به استفاده از برق ارزان و پاک از نیروگاه‌های برق‌آبی نیز به دلیل کمبود سوخت این نیروگاه‌ها بسیار کمرنگ‌تر شد.

مصاحبه خبرگزاری رویترز با چندین فعال و تحلیلگر صنعت آلومینیوم و همچنین بررسی اسناد رسمی شماری از شرکت‌ها نشان می‌دهد که با توجه به وضعیت کم‌آبی در استان یون‌نان چین و به دنبال کاهش میزان برق تولیدی در نیروگاه‌های برق‌آبی در این استان، تنها بیش از نیمی از انتقال ظرفیت تولید آلومینیوم برنامه‌ریزی شده شرکت چینی «Hongqiao Group» و دیگر واحدهای ذوب محقق شده است. همچنین برخی از واحدهای‌ ذوب آلومینیوم در چین، برنامه‌های خود مبنی بر انتقال حجمی از ظرفیت تولید به استان یون‌نان را به دلایل اعلام شده به حالت تعلیق درآورده و برخی دیگر به دنبال یافتن مکان‌های جایگزین برای انجام این کار هستند.

یکی از چهره‌های مطرح در صنعت آلومینیوم در استان یون‌نان که به دلیل حساسیت موضوع درخواست کرد نامش فاش نشود، اظهار داشت: قطع مستمر برق در دو سال گذشته در این منطقه نشان داد که نمی‌توان به استان یون‌نان به عنوان یک منطقه جایگزین و تولیدکننده اصلی آلومینیوم اتکا کرد.

علی‌رغم افزایش حجم تقاضا برای محصولات کم‌کربن و سود بالای صنعت آلومینیوم سبز در سال‌های اخیر، شماری از واحدهای ذوب آلومینیوم استان یون‌نان اعلام کردند که به دلیل شرایط ایجاد شده مجبور شده‌اند ظرفیت تولید خود را بین ۱۰ تا ۴۰ درصد کاهش دهند.

مویی یانگ، یکی از اعضای هیئت مدیره دانشگاه فناوری سیدنی که در زمینه سیاست‌گذاری‌های مربوط به بخش انرژی در حال انجام تحقیقات است، بیان کرد: هرگونه ایجاد اختلال در زنجیره عرضه، روند توسعه گسترده و سریع گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر در چین را با وقفه مواجه خواهد کرد؛ چراکه فلز آلومینیوم در بسیاری از فناوری‌های مرتبط با انرژی پاک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته برخی از تحلیلگران و منابع صنعتی، بحران آبی در استان یون‌نان چین علاوه بر ممانعت در دستیابی به اهداف کربن‌زدایی در این کشور، باعث نوسان قیمت‌های جهانی آلومینیوم شده و تولیدکنندگان را برای دریافت پول نقد محموله‌های آلومینیوم‌ سبز فروخته شده به مصرف‌کنندگان با مشکل مواجه کرده است.

در همین راستا می‌توان به طرح شرکت «Hongqiao Group» برای انتقال حدود چهار میلیون تن ظرفیت تولید آلومینیوم خود از استان شاندونگ به استان یون‌‌نان اشاره کرد که شامل ساخت دو واحد ذوب، هر کدام با ظرفیت سالانه دو میلیون تن در نزدیکی مرز ویتنام در شهرهای «Wenshan» و «Honghe» است. لازم به ذکر است که واحد ذوب آلومینیوم «Wenshan» با سرمایه اختصاصی ۱۷ میلیارد یوان (دو میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار) در سال ۲۰۲۰ افتتاح شد و قرار بود در ماه آگوست ۲۰۲۲ به ظرفیت ۱۰۰ درصدی خود برسد. به گفته شماری از منابع، قطعی‌های پی‌درپی برق در استان یون‌نان یکی از عوامل اصلی بود که مانع از رسیدن به ظرفیت تولید کامل در دو واحد ذوب مذکور اعلام شد.

طبق گزارش منتشر شده توسط بخش صنعت و فناوری اطلاعات استان یون‌نان در ماه دسامبر ۲۰۲۱، قرار بر این بود که فرایند تولید در واحد ذوب «Honghe» در ماه مارس ۲۰۲۳ آغاز شود اما به گفته یک منبع آگاه، بهره‌برداری از ظرفیت تولید اولیه در واحد ذوب مذکور که برابر با ۵۰۰ هزار تن است، در اواسط سال ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد.

چن شینلین، مشاور ارشد فعال در شرکت «Wood Mackenzie» اذعان کرد که فرایند تولید در واحد ذوب «Honghe» احتمالا به دلیل قطعی برق ناشی از کمبود تولید انرژی در نیروگاه‌های برق‌آبی به بهره‌برداری نخواهد رسید.

شرکت «Hongqiao Group»، شرکت مادر «Shandong Weiqiao Pioneering Group» و همچنین دولت محلی استان یون‌نان تاکنون در همین رابطه اظهارنظری ارائه نکرده‌اند. علاوه‌براین، وزارتخانه‌های محیط‌ زیست و صنعت، آژانس برنامه‌ریزی عالی و کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین (NDRC) از اظهارنظر در این رابطه خودداری کرده‌اند.

رویای سبز

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، تولید آلومینیوم در جهان حدود ۳ درصد از دی‌اکسید کربن تولیدی را به خود اختصاص داده است. لازم به یادآوری است که دولت چین در بیانیه رسمی خود مربوط به دستیابی به کربن صفر تا سال ۲۰۶۰ در این کشور اعلام کرده بود که گذار به انرژی‌های تجدیدپذیر در صنایع تولیدی کشور چین به خصوص صنعت آلومینیوم یک ضرورت خواهد بود.

یکی از مزیت‌های تولید آلومینیوم کم‌کربن برای تولیدکنندگان چینی این است که آن‌ها می‌توانند برای فروش محصولات سبز در بازارهای بین‌المللی از طریق ارتقای استانداردهای خود در فرایند تولید، پریمیوم تعیین کنند؛ با این حال، تنها برای بخش کوچکی از محصولات آلومینیوم سبز تولید شده در چین پریمیوم تعیین شده است.

علاوه بر شرکت «Hongqiao Group»، شماری دیگر از تولیدکنندگان پیشرو در صنعت آلومینیوم چین اعلام کردند که دولت محلی استان یون‌نان به آن‌ها برای تولید آلومینیوم در این استان تخفیف ۰٫۲۵ یوان به ازای هر کیلووات ساعت به منظور مصرف برق پیشنهاد داده که قیمت آن حدود ۵۰ درصد کمتر از هزینه پرداختی برای مصرف انرژی در واحدهای ذوب فعلی این تولیدکنندگان در استان‌های شمالی چین است.

در همین رابطه شرکت‌های عضو انجمن صنعت آلومینیوم چین (Chinalco) در سال ۲۰۱۸ اعلام کرده بودند که یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن از ظرفیت تولید خود را به استان یون‌نان منتقل خواهند کرد. پیرو این تصمیم، شماری از تامین‌کنندگان دیگر از جمله شرکت تولیدکننده آند «Sunstone Development» اعلام کردند که در نظر دارند اقدامی مشابه با انجمن صنعت آلومینیوم چین را انجام دهند.

تعدای از واحدهای ذوب که بخشی از ظرفیت تولید را به استان یون‌نان منتقل کرده‌اند، قسمتی از کارگران و کارکنان خود را به واحدهای ذوب جدید در این استان انتقال داده‌اند و حتی برای راحتی کارکنان، غذای آن‌ها را فراهم کرده‌اند.

برخی از تولیدکنندگان عضو انجمن نامبرده، محصولات آلومینیومی نظیر شمش آلومینیوم تولید می‌کنند که پس از فرایند تولید به واحدهای فرآوری دیگر شرکت‌های تولیدی نظیر تولیدکنندگان قطعات خودرو، قاب پنجره و قوطی نوشیدنی‌ها تحویل داده می‌شود.

طبق گزارش مجمع جهانی اقتصاد که در سال ۲۰۲۲ ارائه شد، پیش‌بینی می‌شود سالانه دو تا سه میلیون تن آلومینیوم اولیه از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ به مناطق جنوب‌غربی چین عمدتا استان یون‌نان، منتقل شود که تا سال ۲۰۶۰ این رقم به سالانه ۹۰ هزار تا ۱۰۰ هزار تن کاهش می‌یابد. مقامات دولت چین و مدیران محلی استان یون‌نان اکنون دریافته‌اند که کمبود برق در این استان ممکن است بر دستیابی به این هدف تاثیر منفی بگذارد.

هه چون، معاون اداره انرژی شهر «Wenshan» چین، در سال ۲۰۲۱ به رسانه‌ها اعلام کرده بود که رفع معضل تامین انرژی در این شهر به منظور توسعه صنعت آلومینیوم سبز، باید در اولویت اقدامات دولت محلی قرار بگیرد.

با این حال به نظر می‌رسد کاهش چشمگیر بارش‌ها در این استان مانع از حل مشکل تامین برق شده است. در همین راستا، اداره منابع آب یون‌نان در ماه ژانویه ۲۰۲۴ اعلام کرد که خشک‌سالی شدید در این استان برای پنجمین سال متوالی ادامه داشته و منجر به کاهش تولید برق در نیروگاه‌های برق‌آبی شده است.

در ۱۶ آوریل سال ۲۰۲۴، مقامات شهر «Wenshan» نسبت به شرایط خشک‌سالی شدید در بخش «Yanshan» جایی که چندین واحد تولیدی آلومینیوم از جمله یک واحد ذوب متعلق به شرکت «Hongqiao Group» در آن قرار دارند، هشدار دادند. طبق گفته دولت محلی شهر «Wenshan»، امسال میانگین بارندگی‌ها در این شهر ۳۷ درصد کاهش یافته است. افزون بر این، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی چین در سال ۲۰۲۱ ارائه تخفیف برای پرداخت هزینه برق مصرفی را برای تولیدکنندگان آلومینیوم ممنوع اعلام کرد.

۱۰ نفر از فعالان صنعتی که واحد‌های ذوب آلومینیوم خود را به استان یون‌نان منتقل کرده‌‌اند، در مصاحبه با خبرگزاری رویترز عنوان کردند که نرخ‌های برق بالاتر از حد انتظار و کاهش میزان حجم انرژی‌ عرضه شده از سوی شرکت‌های ارائه‌دهنده انرژی و قطعی‌های برق از پیش اعلام نشده توسط آن‌ها، در فرایند تولید این واحدهای ذوب اختلال ایجاد کرده است.

هفت نفر از این فعالان خاطرنشان کردند: نرخ برق به ۰٫۴۷ تا ۰٫۵۰ یوان در هر کیلووات ساعت افزایش یافته است که هنوز هم کمتر از هزینه‌ای بود که واحدهای ذوب در استان‌های شمالی چین پرداخت می‌کنند.

تعدادی دیگر از تولیدکنندگان آلومینیوم از جمله شرکت «Yunnan Aluminium» عضو انجمن صنعت آلومینیوم چین (Chinalco) به همراه شرکت تامین‌کننده انرژی «Henan Shenhuo Coal & Power» به مشکلات تامین برق در استان یون‌نان اشاره و با این حال از ارائه جزئیات بیشتر در این رابطه خودداری کردند.

شرکت «Henan Shenhuo Coal & Power» در گزارش سالانه خود در سال ۲۰۲۳ هشدار داد که افزایش بیشتر نرخ برق یا اخلال در عرضه انرژی باعث ایجاد اختلال بیشتر در فرایند تولیدکنندگان مستقر در استان یو‌ن‌نان خواهد شد.

این شرکت در ادامه گزارش خود مطرح کرد که استان یون‌نان با محدود کردن انتقال انرژی به استان‌های دیگر چین، به دنبال تامین برق در این استان خواهد بود. دولت محلی در استان یون‌نان اعلام کرد که ساخت نیروگاه‌های بادی و خورشیدی و همچنین نیروگاه‌های برق‌آبی بیشتری در دستور کار قرار دارد و ظرفیت تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی که عمدتا سوخت آن‌ها از زغال‌سنگ تامین می‌شود، افزایش خواهد یافت.

با این وجود، بسیاری از واحدهای ذوب که به این استان نقل مکان کرده‌اند به نظر می‌رسد از شرایط کمبود برق به ستوه آمده و به دنبال مکانی جدید در دیگر استان‌های چین به منظور ادامه فرایند تولید آلومینیوم در واحدهای ذوب خود هستند.

یکی از مدیران یک واحد ذوب آلومینیوم مستقر در استان یون‌نان عنوان کرد: هیچ شرکتی جرات ریسک انتقال بخشی از ظرفیت تولید واحد ذوب خود به استان یون‌نان به دلیل مشکلات عدیده در بخش تامین انرژی را ندارد.

برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که تعداد بیشتری از واحدهای ذوب آلومینیوم ظرفیت تولید خود را به علت دسترسی بیشتر به انرژی برق، به استان‌های شمال‌غربی چین منتقل کنند.

مطابق با بیانیه‌ای که در وب سایت دولت محلی در منطقه مغولستان داخلی چین در ماه مه ۲۰۲۳ منتشر شد، شرکت «Hongqiao Group» به همراه شرکت «Shandong Chuangxin Group» قصد دارند یک واحد ذوب آلومینیوم سبز که انرژی مورد نیاز آن از طریق نیروگاه‌های بادی و خورشیدی تامین می‌شود، در این منطقه راه‌اندازی کنند. تصمیم شرکت نامبرده، دیگر شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم در چین را ترغیب کرده که بخشی از ظرفیت تولید خود را به منطقه مغولستان داخلی منتقل کنند.

انتهای پیام//

برخلاف افزایش پریمیوم در بازار اروپا،

8:29 /چهارشنبه/16 خرداد 1403

هم‌زمان با رشد ذخایر انبارهای «LME»،

15:40 /دوشنبه/7 خرداد 1403

هم‌زمان با تمرکز بر فرایند کربن‌زدایی در جهان،

13:20 /شنبه/5 خرداد 1403

پس از منع واردات آلومینیوم روسیه توسط کشورهای غربی،

7:40 /سه شنبه/1 خرداد 1403

با افزایش تقاضای آلومینیوم ثانویه در جهان،

16:36 /دوشنبه/31 اردیبهشت 1403

در نخستین ماه 1403 رقم خورد؛

14:11 /یکشنبه/30 اردیبهشت 1403

احمد مجیدی، مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران در گفت‌وگو با «فلزات آنلاین»:

16:48 /یکشنبه/14 مهر 1398

محمد بهرامی، مدیرعامل شرکت فراسازان آلومینیوم میهن طی یادداشتی نوشت:

5:25 /شنبه/12 خرداد 1403

مرتضی اسلامی‌فرد، مدير گروه صنعتی رامرو طی یادداشت اختصاصی در «فلزات آنلاین» نوشت:

6:01 /شنبه/25 فروردین 1403

آریا صادق‌نیت حقیقی طی یادداشتی در «فلزات‌آنلاین» مطرح کرد:

4:29 /شنبه/2 دی 1402
به زودی گزارش‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی ویدیوهای مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی اینفوگرافیک‌های مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.
به زودی گزارش‌های تصویری مرتبط جدیدی منتشر خواهیم کرد.

شاخص‌های قیمتی فلزات آنلاین

محصول
شاخص/تاریخ
قیمت

فلزات آنلاین

1403/03/26

154107

فلزات آنلاین

1403/03/26

483684

فلزات آنلاین

1403/03/26

619036

فلزات آنلاین

1403/03/26

2370776

فلزات آنلاین

1403/03/26

24046

فلزات آنلاین

1403/03/26

12041

فلزات آنلاین

1403/03/26

45929

فلزات آنلاین

1403/03/26

51616

فلزات آنلاین

1403/03/26

44720

فلزات آنلاین

1403/03/26

41689

فلزات آنلاین

1403/03/26

26426

فلزات آنلاین

1403/03/26

27534

فلزات آنلاین

1403/03/26

25152

فلزات آنلاین

1403/03/26

37112

فلزات آنلاین

1403/03/26

33852

فلزات آنلاین

1403/03/26

46272

فلزات آنلاین

1403/03/26

24772

فلزات آنلاین

1403/03/26

41436

فلزات آنلاین

1403/03/26

45100

فلزات آنلاین

1403/03/26

3311300