در صنعت فولاد، محصولات صنایع بالادستی تنوع بسیار کمتری در مقایسه با صنایع پاییندستی دارند. فولاد به عنوان اساسیترین فلز مورد استفاده بشر، دارای حلقههای متعددی در زنجیره خود است و هر یک از این حلقهها دارای ارزش افزوده و محصولات گوناگونی هستند. قطعا محصولات ابتدایی زنجیره فولاد که ذات معدنی دارند، مستقیما در زندگی روزمره جامعه جایگاهی ندارند در حالی که حلقههای پایینی، نقش بسیار پررنگی در جامعه ایفا میکنند.
در حال حاضر، نیمی از محصولات فولادی در سطح جهان را محصولات تختال تشکیل میدهند و عمده محصولات تولیدی در این حوزه، از ورق گرم تولید شدهاند. این نوع ورقها در تولید محصولات بسیار متنوعی مانند لوله و پروفیل مورد استفاده قرار میگیرند که بسیاری از مردم جامعه با آنها سر و کار دارند. تخمین زده میشود بیش از ۴۵۰ نوع پروفیل فولادی در صنعت
وجود داشته باشد که تولیدکنندگان کشور میتوانند نسبت به ساخت آنها اقدام کنند.
وضعیت صنعت پروفیل فولادی به اذعان فعالان این صنعت در کشور مناسب نیست. از یک سو حلقههای پایینی یعنی کارخانههای تولید پروفیل فولادی به سرعت گسترش یافتند و هماکنون ظرفیت آنها به حدود ۱۸ میلیون تن میرسد. از سوی دیگر، حلقه بالادستی آن یعنی ظرفیت تولید ورق گرم فولادی کمتر از یکسوم آن، یعنی حدود پنج میلیون تن بوده که بیش از ۹۰ درصد از آن در شرکت فولاد مبارکه متمرکز است.
این یعنی میزان تولید ورق گرم در کشور هرگز کفاف نیاز صنایع پاییندست را نمیدهد. البته در سالهای گذشته واردات ورق گرم صورت میگرفت که طی یکی دو سال اخیر به دلیل رشد نرخ ارز به طور کامل متوقف شد و صنعت پروفیل چارهای جز تامین ماده اولیه خود از تولیدکنندگان داخلی ندارد.
در این مورد باید حاکمیت به عنوان سیاستگذار دخالت کند و با کمک به هر دو حلقه یعنی تولیدکنندگان ورق گرم و صنعت پروفیل، زمینه را برای توسعه هر دو حلقه فراهم کند. دولت از یک سو به صنایع بالادستی برای رشد تولید و اجرای پروژههای توسعهای جدید مجوز دهد و بستر را مهیا کند و از سوی دیگر به صنعت پروفیل برای رشد و توسعه بازارهای داخلی و بینالمللی بها دهد.
در حال حاضر که رکود بسیار عمیقی بر صنایع مصرفکننده نهایی کشور یعنی ساختوساز، پروژههای عمرانی، خودروسازی، لوازم خانگی و… حکمفرما شده، بیشترین فشار به صنعت پروفیل به عنوان تامینکننده آنها وارد میشود. بهطوری که بسیاری از تولیدکنندگان به دلیل نبود تقاضا، با ظرفیتی کمتر از ۳۰ درصد فعالیت میکنند.
این یعنی برخی تولیدکنندگان ممکن است به مرز زیاندهی رسیده باشند و خطر ورشکستگی و تعطیلی آنها را تهدید کند. در این شرایط دو راه پیش روی تولیدکننده قرار دارد، نخست آنکه باید تولید خود را باز هم کاهش دهد که این به منزله زیان بیشتر و از دست دادن بازارهای موجود خواهد بود؛ دوم اینکه تولیدکننده باید بازارسازی کند.
بازارسازی مفهوم نسبتا جدیدی است که در آن تولیدکنندگان برای یافتن و به دست آوردن بازارهای جدید تلاش میکنند. این مفهوم هم به معنای عام یعنی یافتن مصرفکنندگان جدید در بازارهای داخلی و خارجی بوده و هم به معنای یافتن کاربردهای جدید برای ارائه محصول است.
بازارسازی به مفهوم نخست در کشور ما چندان مورد توجه قرار نمیگیرد. این یعنی اغلب تولیدکنندگان تلاش میکنند مشتریان سنتی خود را با یک سیستم بازاریابی سنتی حفظ کنند، در حالی که اکنون بسیاری از بازارها به دلیل رکود، از دست رفتهاند.
بنابراین تولیدکنندگان باید در داخل و خارج کشور بازارهای نوینی را برای خود دست و پا کنند که در حال حاضر، بهترین گزینه برای این منظور صادرات است. کشورهای همسایه به دلیل نزدیکی و نیاز مبرم آنها به محصولات فولادی هدف اول به شمار میآیند اما مهمتر از آن، تولیدکنندگان پروفیل فولادی با توجه به تنوع محصول در این صنعت، باید به دنبال یافتن مصارف تازه همراه با محصولات جدید باشند.
زیرا دنیا امروز دنیای رقابت است و اگر از این قافله عقب بمانند، هرگز نمیتوانند خود را به آن برسانند و به ناچار از عرصه رقابت حذف میشوند. برای جلوگیری از این امر، پروفیلسازان باید محصولات نوین با بالاترین کیفیت را تولید کنند تا ضمن گسترش بازارهای هدف خود، به رشد و توسعه این صنعت بیاندیشند.
در صنعت فولاد،
تولیدکنندگان پروفیل فولادی بازارهای جدید بسازند
مدیر کارخانه لوله و پروفیل ارومیه:
با هدف بررسی آخرین وضعیت تولید انجام شد؛
به دنبال ارتقای سطح عملکرد و بهرهوری سازمانی،
با صدور حکمی از جانب مدیرعامل،
با حضور شرکتهای تولیدکننده لوله و پروفیل در کشور،
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:
رسول صادقی، مدیرعامل گروه صنعتی سپنتا در گفتوگو با «فلزاتآنلاین»:
محمد کشانی، مدیرعامل شرکت تولید و توسعه صبح پارسیان صبا در گفتوگو با «فلزات آنلاین»:
محمد رستمی صفا، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره گروه صنعتی صفا در گفتوگو با «فلزات آنلاین»:
مسعود محجل امامی، مدیرعامل گروه مهر سهند در گفتوگو با «فلزات آنلاین»:
مدیرعامل شرکت پروفیل نور الوند:
فاطمه موحد، مدیرعامل شرکت صدرا پروفیل کاوه (فولاد موحد) در گفتوگو با «فلزات آنلاین»:
قاسمعلی جباری، مدیرعامل شرکت پروفیل فولادی اصفهان نوشت:
اینفوگرافیک گروه صنعتی سپنتا؛
اینفوگرافیک اولین تولیدکننده پروفیل در ایران؛
شاخصهای قیمتی فلزات آنلاین
شمش آلومینیوم
فلزات آنلاین
1403/10/19
235036
ورق برنجی
فلزات آنلاین
1403/10/19
665606
ورق مسی
فلزات آنلاین
1403/10/19
1092273
لوله مسی
فلزات آنلاین
1403/10/19
3548585
بیلت فولادی
فلزات آنلاین
1403/10/19
25270
آهن اسفنجی
فلزات آنلاین
1403/10/19
14181
ورق گرم اسیدشویی
فلزات آنلاین
1403/10/19
40801
لوله بدون درز
فلزات آنلاین
1403/10/19
47139
لوله اسپیرال
فلزات آنلاین
1403/10/19
43212
لوله درز مستقیم
فلزات آنلاین
1403/10/19
42191
تیرآهن
فلزات آنلاین
1403/10/19
29897
ناودانی
فلزات آنلاین
1403/10/19
30664
نبشی
فلزات آنلاین
1403/10/19
29311
پروفیل
فلزات آنلاین
1403/10/19
38988
ورق گرم
فلزات آنلاین
1403/10/19
36806
ورق رنگی
فلزات آنلاین
1403/10/19
60071
میلگرد آجدار
فلزات آنلاین
1403/10/19
28596
ورق سرد
فلزات آنلاین
1403/10/19
43309
ورق گالوانیزه
فلزات آنلاین
1403/10/19
47552
طلای ۱۸ عیار
فلزات آنلاین
1403/10/19
5224000